آسیب دیدگی
معنی کلمه آسیب دیدگی در دانشنامه عمومی

آسیب دیدگی

معنی کلمه آسیب دیدگی در دانشنامه عمومی

آسیب دیدگی. آسیب دیدگی ( انگلیسی: Injury ) یا جراحت ( همچنین به عنوان ترومای فیزیکی نیز شناخته می شود ) ، آسیبی است که به وسیله یک نیروی خارجی در بدن ایجاد می شود. آسیب دیدگی ها می توانند توسط تصادف، زمین خوردن، ضربه، شلیک گلوله و دلایل دیگر روی دهند. ترومای حاد گونه ای از آسیب دیدگی است که می تواند سبب معلولیت یا مرگ شود. در سال ۲۰۱۳، ۴٫۸ میلیون نفر در سراسر جهان از تبعات ناشی از آسیب دیدگی جان باختند که به نسبت آمار ۴٫۳ میلیون نفری سال ۱۹۹۰ افزایش یافته بود. بیش از ۳۰ درصد از این مرگ ها به دلیل جراحات مربوط به حوزه حمل و نقل بوده است. در سال ۲۰۱۳، ۳۶۷۰۰۰ کودک زیر پنج سال بر اثر جراحات جان خود را از دست دادند، در حالی که این رقم در سال ۱۹۹۰، ۷۶۶۰۰۰ بوده است. آسیب دیدگی ها عامل ۹ درصد از کل مرگ ها هستند و سومین عامل مرگ ومیر در جهان قلمداد می شوند.
سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) طبقه بندی بین المللی علل آسیب خارجی ( ICECI ) را ایجاد کرد. این سیستم، آسیب ها بر اساس موارد زیر طبقه بندی می نماید:
• مکانیسم آسیب؛
• اشیاء/موادی که باعث آسیب می شوند؛
• محل وقوع؛
• فعالیت هنگام آسیب دیدگی؛
• نقش خطای انسانی.
و ماژول های اضافی این کدها اجازه می دهد تا توزیع آسیب دیدگی در جمعیت های خاص و شناسایی موارد برای تحقیقات دقیق تر در مورد علل و اقدامات پیشگیرانه شناسایی شوند.
اداره آمار کار ایالات متحده سیستم طبقه بندی آسیب های ناشی از کار و بیماری ( OIICS ) خود را گسترش داد. در این سیستم آسیب ها بر اساس زیر طبقه بندی می شوند:
• طبیعی،
• یک قسمت از بدن آسیب دیده،
• منبع و منبع ثانویه، و
• رویداد یا قرار گرفتن در معرض
OIICS اولین بار در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و از آن زمان تاکنون چندین بار به روز شده است.
سیستم طبقه بندی آسیب های ورزشی و بیماری های وابسته ( OSIICS ) ، که قبلاً OSICS بود، برای طبقه بندی آسیب ها استفاده می شود تا تحقیقات در مورد آسیب های ورزشی خاص امکان پذیر باشد.
• علل جراحات به دو دسته عمدی و حوادث تقسیم می شوند. صدمات عمدی شامل اعمال خشونت آمیز و جنگ است، یا می تواند مانند خودکشی یا صدمه زدن به خود باشد. صدمات ناشی از حوادث می تواند ناشی از زمین خوردن یا تصادف های وسایل نقلیه موتوری باشد برخی موارد صدمات ناشی از حوادث عبارتند از جراحات ناشی از زخم یا صاعقه.
معنی کلمه آسیب دیدگی در ویکی واژه

معنی کلمه آسیب دیدگی در ویکی واژه

آسیب‌دیدگی
وضع و حالت آسیب دیده. آسیب دیدن. به علت آسیب دیدگی سر، هنوز در بیمارستان بستری است.

جملاتی از کاربرد کلمه آسیب دیدگی

اوج شهرت احمدرضا در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن اتفاق افتاد که با وجود آسیب دیدگی از ناحیهٔ انگشتان دست، با مهار سه ضربه پنالتی در فینال مسابقات در برابر کره شمالی ایران را به قهرمانی آسیا رساند او در طول این مسابقات جمعاً ۲ گل دریافت کرد که هر دو گل نیز از روی نقطه پنالتی وارد دروازه عابدزاده شد. در آن دوره از مسابقات علی پروین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود.
والیبال، ورزشی است که در آن بازیکنان در دو سوی زمین در قالب تیم‌های شش نفره در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا با استفاده از ضربهٔ دست در بالای تور، توپ را به زمین تیم مقابل منتقل نمایند. بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان والیبال بازی می‌کنند و یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در جهان به‌شمار می‌آید.والیبال، ورزشی است که با ریسک همراه است، زیرا در آن آسیب دیدگی بازیکنان بسیار معمول است؛ مواردی از قبیل آسیب دیدگی‌های قوزک پا، شانه (بدن)، قدم (پا) و زانو.
ماهر برای نخستین بار در ۴ نوامبر ۲۰۱۱ به تیم ملی فوتبال زیر ۲۱ سال هلند دعوت شد. او در لیست اولیه هلند برای شرکت در یورو ۲۰۱۲ حضور داشت اما در ۲۶ می ۲۰۱۲ از لیست نهایی خط خورد. ماهر اولین بازی غیررسمی خود برای هلند را روز سه شنبه ۲۲ می ۲۰۱۲ به عنوان بازیکن آغازین ترکیب، در دیداری دوستانه برابر بایرن مونیخ انجام داد. و نخستین بازی رسمی او برای هلند در ۱۵ اوت ۲۰۱۲، شکست ۲–۴ در دیداری دوستانه برابر بلژیک تحت هدایت سرمربی کنونی هلند، لوئی فان خال بود. او به سبب آسیب دیدگی وسلی اسنیدر، در ۲۶ مارس ۲۰۱۳ تیم ملی هلند را در دیدار گزینشی جام جهانی مقابل رومانی همراهی کرد؛ در دقیقه ۷۴ همان بازی، به جای جاناتان ده گوزمن به بازی آمد.
سالیان سال پست‌ها به صورت معمولی بهره‌برداری می‌شده‌است. اپراتورهای زیادی در این زمینه آموزش دیده‌اند و تجربیات زیادی در نحوه بهره‌برداری معمولی بدست آمده‌است. حذف تمام تابلوهای کنترل که روی آن‌ها میمیک رسم شده و تک خطی کل پست را نمایش داده می‌شد و جایگزینی آن با یک صفحه نمایش برای کاربر نامأنوس است. استفاده از کامپیوتر نیاز به آموزش و تخصص دارد که استفاده از اپراتورهایی آشنا به امر را نیاز دارد. کاربرد نابجا از رایانه‌ها سبب آسیب دیدگی سیستم عامل یا کاهش کارایی آن می‌شود. لازم است ذکر شود که گزارش‌های زیادی مبنی بر استفاده نابجا از کامپیوترهای اپراتوری در دست است.
پیرلو در جام جهانی آفریقای جنوبی به دلیل آسیب دیدگی نتوانست در دو دیدار اول ایتالیا در جام جهانی این تیم را همراهی کند ولی در بازی سوم در برابر اسلواکی در اواخر بازی در زمین حضور یافت.
عوارض آسیب‌های طناب نخاعی شامل ادم ریه، نارسایی تنفسی، شوک نوروژنیک و فلج کامل در ناحیه زیر آسیب دیدگی می‌باشد.
در نوامبر 2019 در حالی که بازی بین المللی را بر عهده داشت ، دچار آسیب دیدگی مچ پا شد.
مشارکت افراد تراجنسیتی و تراجنسی در ورزش‌های رقابتی موضوعی بحث‌برانگیز است، به ویژه در مورد ورزشکارانی که بلوغ جنسی مردانه را پشت سر گذاشته‌اند، در ورزش زنان موفقیت بیشتری کسب کنند یا موجب افزایش ریسک آسیب دیدگی در رقبای زن هم‌سوجنسی خود شوند.
رسانه باشگاه استقلال در تاریخ ۲۶ دی ۱۴۰۲ اعلام کرد که کوین یامگا در جریان تمرین استقلال آسیب دیده و به بیمارستان منتقل شده‌است. این مصدومیت در اثر برخورد با امید حامدی‌فر شکل گرفت به‌طوری که استوک حامدی‌فر مستقیماً به چشم یامگا اصابت کرد و باعث اختلال در بینایی وی و آسیب دیدگی هایی از ناحیه صورت شده بود. یامگا بعد از دو عمل جراحی، در تاریخ ۴ بهمن، سومین عمل جراحی خود را که ادامه زندگی فوتبالی خود به آن عمل بستگی داشت انجام داد و با اعلام رسانه باشگاه استقلال این عمل موفقیت‌آمیز بود اما با این حال این بازیکن ادامه لیگ برتر ۰۳–۱۴۰۲ را از دست داد.
و ماژول‌های اضافی این کدها اجازه می‌دهد تا توزیع آسیب دیدگی در جمعیت‌های خاص و شناسایی موارد برای تحقیقات دقیق تر در مورد علل و اقدامات پیشگیرانه شناسایی شوند.