آگر
معنی کلمه آگر در لغت نامه دهخدا

آگر

معنی کلمه آگر در لغت نامه دهخدا

( آگر ) آگر. [ گ َ ] ( اِ ) آکر. به معنی سرین که در فرهنگها مضبوط است ، ظاهراً مصحف آلر است. آلر در فرهنگهای قدیم تر هست و چند بیت از قدما برای آن شاهد آمده است. رجوع به آکر و آلر شود.
اگر. [ اَ گ َ ] ( حرف ربط ) اِن ْ و لو عربی. و مخفف آن «گر» و «ار» آید. به معنی هرگاه. چنانچه. بشرطی که. ( یادداشت مؤلف ). کلمه شرط. ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ) ( از انجمن آرا ). شرط را می رساند. ( فرهنگ فارسی معین ). معنی اما ان که عرب گاه اما را حذف کند و اِن گوید: و قالوا الیه ان نزلت و الا فعلناک انت و من معک بالجوع. ( ابن خلکان ). ترجمه «لو» و «اِن ْ» تازی که کلمه شرط است. ( آنندراج ) :
اگر بگروی تو به روز حساب
مفرمای درویش را شایگان.شهید بلخی.نباشد زین زمانه بس شگفتی
اگر بر ما ببارد آذرخشا.رودکی.بتا نخواهم گفتن تمام مدح ترا
که شرم دارد خورشید اگر کنم سپری.رودکی.آهو ز تنگ و کوه بیامد به دشت و باغ
بر سبزه باده خوش بود اکنون اگر خوری.رودکی.اگر بازی اندر چکک کم نگر
وگر باشه ای سوی بطان مپر.ابوشکور بلخی.پس زن اسماعیل گفت که اگر فرونمی آیی همچنین سر فرودآور تا گرد و خاک از سر و رویت پاک کنم و بشورم. ( ترجمه ٔتفسیر طبری ).
چنان بگریم اگر دوست داد من ندهد
که خاره خون شود اندر شخ وز رنگ زگال.منجیک.ایا بلایه اگر کار کرد پنهان بود
کنون توانی باری خشوک پنهان کرد.منجیک.اگر کشته آییم در کارزار
سپهبد بود چون بود شهریار.فردوسی.اگر یار باشد جهان آفرین
به خون پدر جویم از کوه کین.فردوسی.با نیکوان برزن اگر برزند به حسن
هرچند برزنند هم او میر برزن است.یوسف عروضی.اگر غافل چری غافل خوری تیر.باباطاهر عریان.اگر دردم یکی بودی چه بودی
اگر غم اندکی بودی چه بودی.باباطاهر عریان.اگر جنگ آوری کیفر بری تو
اگر کاسه دهی کوزه خوری تو.( ویس و رامین ).اگر رای عالی بیند باید که هیچ کس را زهره نباشد...( تاریخ بیهقی ). اگر محابایی کند جانش برفت. ( تاریخ بیهقی ). اگر... تمکین یابم آنچه واجب است از نصیحت وشفقت بجای آرم. ( تاریخ بیهقی ).

معنی کلمه آگر در فرهنگ معین

( آگر ) (گُ ) ( اِ. ) نک آگور.
(اَ گَ ) (حر. ) ۱ - شرط را می رساند. ۲ - که ، همانا. ۳ - یا.

معنی کلمه آگر در فرهنگ عمید

( آگر ) آجر، خشت پخته.
= وج
حرف شرط، گر، ار.

معنی کلمه آگر در فرهنگ فارسی

( آگر ) بمعنی سرین
حرف شرط، گر و ار نیزمیگویند، اگیر:( اسم ) وج
سرین و کفل

معنی کلمه آگر در دانشنامه عمومی

آگر. آگیر ( به اسپانیایی: Áger ) یک منطقهٔ مسکونی در اسپانیا است که در نوگورا واقع شده است. آگیر ۱۶۰٫۶ کیلومتر مربع مساحت دارد ۶۴۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
آگر (رودخانه). آگر رودی در اوبراسترایش است؛ این رود از تخلیه آترزی حاصل شده که بین شورفلینگ ام اترزی و سیوالشن ام آترزی و در کنار لامباخ قرار داشته که به تراون می ریزد.
آگر از انتهای دوره یخبندان وورم ( Würm ) سر برآورد، هنگامی که یخچال های طبیعی شروع به ذوب شدن کردند.
اگر (مجارستان). شهر اِگِر ( به مجاری: Eger ) مرکز استان هِوِش در کشور مجارستان واقع شده است. جمعیت این شهر ۵۶٫۶۴۷ نفر است.
معنی کلمه آگر در فرهنگ معین
معنی کلمه آگر در فرهنگ عمید
معنی کلمه آگر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه آگر در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آگر در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آگر در ویکی واژه

معنی کلمه آگر در دانشنامه آزاد فارسی

اِگِر (Eger)
(به آلمانی: ارلائو) مرکز کاونتی (بخش) هِوِش، در شمال مجارستان، با ۶۳,۴۰۰ نفر جمعیت (۱۹۹۳) . در درّۀ اِگِر نزدیک کوه های ماترا، به فاصلۀ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی بوداپست واقع شده است. مرکز داد و ستد محصولات کشاورزی و پایگاه گردشگری برای فعالیت های کوهستانی است. اِگِر از نخستین ماندگاه های مجارها (گروه قومی مجارستانی) بود و مرکز اصلی فرهنگ رنسانس مجارستان در قرن ۱۵م به شمار می رفت. به رغم ایستادگی سرسختانه در برابر ترک ها (۱۵۵۲)، به چنگ عثمانی ها افتاد و از ۱۵۹۶ تا ۱۶۸۷ مرکز یکی از استان های امپراتوری عثمانی بود. این شهر مقر سراسقف کاتولیک است.

معنی کلمه آگر در ویکی واژه

نک آگور.

جملاتی از کاربرد کلمه آگر

، از نظر ژیزمان بلوری - آگرگات شعاعی - رشته‌ای - دانه‌ای تقریباََ کمیاب است و بیشتر در نروژ، انگلستان، گروئنلند، نیجریه، آمریکا، کانادا یافت می‌شود.
بر آگرد دلم کز جستجویت مرا هم کشته شد ویرانه ای چند
وی در سال ۶ نوامبر ۱۵ میلادی در روم بدنیا آمد پدر او ژرمنیکوس ژولیوس سزار و مادر اگریپینا بزرگتر بود مادر او زنی سرسخت بود آگریپینا بزرگتر از کودکی با پدربزرگش، امپراتور آگوستوس که تعلیم و آموزش او را شخصاً به عهده گرفته بود، رابطه خیلی نزدیکی داشت. اما بعد از ازدواج با ژرمانیکوس، آگریپینا با همراهی کردن همسرش در اردوگاه ارتشی‌اش و فعالیت به‌عنوان مشاور و سیاستمدار، سنت و آیین خود را به مبارزه طلبید. وقتی ژرمانیکوس به‌طرز مشکوکی مرد، آگریپینا بزرگتر جسورانه یکی از رقیبانش را به مسموم کردن او متهم کرد. آگریپینا بزرگتر همچنین به عنوان یکی از چهره‌های برجسته در محافل سیاسی، علیه تیبریوس (امپراتور وقت روم که جانشین آگوستوس بود و گمان می‌شد او ژرمانیکوس را کشته باشد) سخنرانی می‌کرد
منگنه زن وسیله‌ای است که صفحات کاغذ یا تکه‌هایی از جنس‌های چوب، پارچه، پلاستیک و … را با استفاده از منگنه به‌هم متصل می‌کند. نام دیگر این دستگاه آگراف یا پنس می‌باشد. گاه در فارسی به اشتباه این دستگاه را منگنه می‌نامند، در حالی که منگنه نام قطعه‌ای است که درون منگنه‌کوب قرار گرفته و کار دوختن را انجام می‌دهد. این عمل را منگنه کردن می‌گویند. منگنه‌کوب‌ها در انواع مختلفی اعم از برقی، بادی، دستی و هیدرولیکی موجود می‌باشند.
آگریهان که آگریگان نیز خوانده می‌شود یک آبخوست در جزایر ماریانای شمالی در اقیانوس آرام است. آگریهان در ۶۲ کیلومتر (۳۹ مایل) شمال پاگان قرار دارد.
پوستوموس عضو دودمان ژولیو کلودین، نخستین خانواده سلطنتی امپراتوری روم بود. پدربزرگ و مادربزرگ مادری وی آگوستوس و اسکریبونیا (همسر آگوستوس)‏، همسر دوم آگوستوس بودند. او همچنین دایی امپراتور کالیگولا بود که پسر خواهر پوستوموس، آگریپینای بزرگ بود و نیز دایی مادر نرون بود که مادرش، آگریپینای کوچک، خواهر کالیگولا بود.
ساقی ای کان لطافت بنگر این لطف هوا می بکف باز آگر از لطفت هوای ماستی
بقدر خود بگو تا خود چه داری بمیدان اندر آگر مرد کاری
و اما شاه‌جهان با علاقه‌ای که به هنر معماری داشت، به آگره و هندوستان ساختمانی را تقدیم کرد که همین حالا هم درخشان‌ترین نگین تاج سر هند محسوب می‌شود. شاه‌جهان پایتخت‌اش را به دهلی منتقل کرد؛ اما پسرش اورنگ‌زیب دوباره به اکبرآباد برگشت و پدرش را به زندان قلعه سرخ انداخت. بعد از مدتی، سال ۱۶۵۳، پایتخت اورنگ زیب به شهر اورنگ‌آباد در فلات دکان هند کوچید و تا پایه‌های امپراتوری بابری یا مغول هند به لرزه افتاد، اکبرآباد تحت نفوذ قوم‌های ماراتها و جاث واقع شد و آگره نام گرفت و از سال ۱۸۰۳ میلادی تسلیم امپراتوری بریتانیا شد.
چون عازم آگره گشت می سوخت لاهور بداغ این غرامت
تنوع زیستی در سیستم‌های اگروفارستری معمولاً بیشتر از سیستم‌های کشاورزی معمولی است. دو یا چند گونه گیاهی متقابل در یک منطقه معین، زیستگاه پیچیده‌تری را ایجاد می‌کنند که می‌تواند تنوع گسترده‌تری از جانوران را پشتیبانی کند. چرخه‌های زندگی و زنجیره‌های غذایی مرتبط با این تنوع، یک توالی آگرواکولوژیکی را آغاز می‌کند که اکوسیستم‌های زراعی کارا را ایجاد کرده و باعث پایداری می‌شوند. به عنوان مثال، تنوع خفاش‌ها و پرندگان استوایی می‌تواند با تنوع جنگل‌های طبیعی در ارتباط باشد.
در آگرانولوسیتوز، غلظت گرانولوسیت‌ها (یک طبقه اصلی از گلبول‌های سفید خون شامل نوتروفیل‌ها، بازوفیل‌ها و ائوزینوفیل‌ها) به زیر ۲۰۰ سلول در میلی‌متر مکعب خون می‌رسد.
نفوذ به وسیله خلاء راه دیگری برای وارد کردن آگروباکتریوم به عمق بافت گیاه است. در این روش، دیسک‌های برگی، برگ‌ها یا کل گیاه درون یک بشر حاوی محلول، غوطه ور شده و بشر در یک محفظه خلاء قرار داده می‌شود. خلاء ایجاد شده باعث می‌شود هوا از طریق روزنه‌ها از فضاهای بین سلولی موجود در برگ خارج شود. در نتیجه این اختلاف فشار، محلول «آگروباکتریوم» از طریق روزنه‌ها وارد بافت مزوفیل برگ‌ها می‌گردد. در نتیجه تقریباً تمامی سلول‌های یک برگ در تماس با باکتری‌ها قرار می‌گیرند.
، از نظر ژیزمان بلوری - آگرگات متراکم - شعاعی - رشته‌ای کمیاب ; ایتالیا، چک و اسلواکی، روسیه، آمریکا، برزیل، ماداگاسکار و موزامبیک یافت می‌شود.