باشه

معنی کلمه باشه در لغت نامه دهخدا

باشه. [ ش َ / ش ِ ] ( اِ ) جانوری است شکاری از جنس زردچشم و کوچکتر از باز باشد. ( برهان ). این کلمه همریشه باز است و در فارسی باش ، باشه ، واشه ، و معرب آن باشق و در لهجه طبری واشه ، درگیلکی واشک است. در لاتینی فالکونیزوس گویند . ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ). باشه یا واشه در گیلکی واشک ، ناگزیر در پهلوی هم واشک بوده که معرب آن واشق شده است. واژه باز و باشه که امروزه نام دو مرغ شکاری است لفظاً هر دو بیک معنی است و باید از «وز» باشد بمعنی پرنده ، از مصدر وز که بمعنی پریدن هم در اوستا آمده است. ( از فرهنگ ایران باستان پورداود ج 1 ص 299 و 314 ). مرغ معروف شکاری. مرغی است شکاری. ( منتهی الارب ). باشق. ( مهذب الاسماء ). واشه. ( زمخشری ). طوط. عُنقُرَه. قرشامه. ( منتهی الارب ). موش گیر. ( یادداشت مؤلف ). در قاموس آمده که باشق معرب باشه است. ( حاشیه المعرب جوالیقی ص 62 ). قسمی از باز است که عربی آن باشق میباشد. ( فرهنگ شعوری ج 1 ورق 192 ). ابوعیاض.ابوسُرافَه. ابوالاخذ. ( یادداشت مؤلف ) :
اگر بازی اندرچغو کم نگر
و گر باشه ای سوی بطان مپر.ابوشکور.پس اندر دوان هفتصد بازدار
ابا باشه و چرغ و شاهین کار.فردوسی.شکار باز خرچال و کلنگ است
شکار باشه ونج است و کبوتر.عنصری.گاه رهواری چو کبک و گاه جولان چون عقاب
گاه برجستن چو باشه گاه برگشتن چو باز.منوچهری.خرد است آنکه ترا بنده شدستند بدو
بزمین شیر و پلنگ و بهواباشه و باز.ناصرخسرو.پیر در دست طفل گردداسیر
پشه گیرد چو باشه گردد پیر.سنائی....همه حیوانات را از پشه تاباشه و از مگس تا کرکس و از مور تا مار، و نعت اوست این کلمه که... ( کتاب النقض ص 526 ).
بسخا صید کند کف جوادش دل خلق
از سخا کس بجز او باشه و شاهین نکند.سوزنی.بلی خجل شود آن باشه ای که ناگاهان
به آشیانه او میهمان رسد طغرل.سوزنی.به دست عدل تو باشه پر عقاب برید
کبوتران را مقراض نوک منقارست.خاقانی.تا چه کند مرد خردمند آز
تا چه کند باشه چالاک باز.خاقانی.چو باشه دوخته چشمی به سوزن تقدیر
چو لاشه بسته گلویی بریسمان قضا.خاقانی.

معنی کلمه باشه در فرهنگ معین

(ش ِ ) ( اِ. ) یکی از پرندگان شکاری کوچکتر از باز، با چشمانی زرد رنگ ، که رنگ پشتش خاکستری تیره و شکمش سفید با لکه های حنایی است . قرقی ، قوش .

معنی کلمه باشه در فرهنگ عمید

= قرقی
* باشهٴ فلک: [قدیمی]
۱. [مجاز] خورشید.
۲. (نجوم ) = نسر * نسرِ طایر
۳. (نجوم ) = نسر * نسرِ واقع

معنی کلمه باشه در فرهنگ فارسی

( اسم ) یکی از پرندگان شکاری که جثهاش کوچک است و درازیش حداکثر تا ۳٠ سانتیمتر میرسد.رنگ چشم این پرنده زرد است و تقریبا در تمام کر. زمین بخصوص ایران و هندوستان و آسیای مرکزی فراوان است . پشتش خاکستری تیره و شکمش سفید بالکه های حنایی است.این پرنده در هوا مرغان دیگر را شکار و گاهی نیز از تخم مرغها استفاده میکند باشق قرقی واشه بش جغنه جغنک جغنق . یا باش. فلک .
رها کردن باشه برای شکار

معنی کلمه باشه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] باشه(باشق) پرنده ای شکاری از تیره بازها است و از آن به مناسبت در باب صید و ذباحه و اطعمه و اشربه یاد شده است.
باشه از پرندگان حرام گوشت است.
حکم حیوان شکار شده توسط باشه
حیوان شکار شده توسط باشه در صورتی حلال است که پس از شکار زنده باشد و بر آن تذکیه واقع شود.

معنی کلمه باشه در ویکی واژه

به معنای پذیرفتن، قبول کردن. مثال: باشه! منم میام.
(جانوری): یکی از پرندگان شکاری کوچکتر از باز، با چشمانی زرد رنگ، که رنگ پشتش خاکستری تیره و شکمش سفید با لکه‌های حنایی.
قرقی، قوش.
قوش؛ قرقی؛ پرنده‌ای شکاری که شکارش پرندگان کوچک چون گنجشک و سار و کبوتر است.
شکل محاوره‌ای سوم شخص فعل بودن
man baayed nask-khanae terk konam wae jaaye degaer bae rawm.rooz degaeri nabeshtae haa-ye nadorost shama ra baz ham dorost khaham kerd. peeroz baashid - kudos Talash

جملاتی از کاربرد کلمه باشه

او در فیلم ۳۶ محله چینی‌ها (۲۰۰۶)، سلام لندن (۲۰۰۷)، داستان شگفت‌انگیز (۲۰۰۹)، شاکالاکا بوم بوم (۲۰۰۷)، پول باشه یار هم میاد (۲۰۰۸) و من (فیلم ۲۰۱۵) (۲۰۱۵) بازی کرده‌است.
فر کو نه بدی باشه آن را که سها بود عاشق بهمه جایی انگشت‌نما بود
این نرم‌افزارها هرکدوم به تنهایی برای پیدا کردن یه آسیب‌پذیری از سایت کافی هستن اما مشروط به اینکه آسیب‌پذیری شناخته شده باشه و اسکنر آپدیت شده و فول ورژن باشه
دیدمش چو سرو سهی آن سبز قبا بر دست گرفته باشه صید ربا
« دهه‌ات گذشته مربی! اگه اون اسلحه دستت نباشه، کی به حرف تو گوش می‌ده؟ اینه که برات زور داره. یک دهه حرف زدی، هر کاری که خواستی کردی، ما ساکت بودیم؛ کرکری خوندی، ساکت بودیم؛ گرفتی، ساکت بودیم؛ پس دادی، ساکت بودیم. حالا اجازه بده ما حرف بزنیم. »
نانا عروسک پارچه ای هست که در تولد صد سالگیش آرزوها می کنه یک انسان واقعی باشه عروسکی بنام جوکر هم که 99 سال همین آرزوه را داشته سعی می کند از انسان شدن نانا جلوگیری کند
شد آن باشه نخچیر نخچیر خویش که گیرد ز صید خود آئین و کیش
در این فرهنگ کشاورزی هم رواج داشته‌است. باشندگان دارای گله‌های گاو بوده‌اند. باشندگان از اسپ و گردونه نیز سود می‌بردند. اشیاء یافته‌شده در آباشه‌وو با آنچه در موکنای آغازین یافت شده‌است سنجش‌پذیراست.
جمعیت بزرگی از مردم زاهدان به خیابان آمده و شعار می‌دادند: «مرگ بر حکومت اعدامی»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر سپاهی»، «مرگ بر بسیجی»، «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه» «خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد». مولوی عبدالحمید خطاب به مقامات حکومتی گفت: «وقتی وکلا را زندانی می‌کنید، چه کسی جرئت می‌کند از مردم دفاع کند.» «کجای دنیا وکیل را احضار و زندانی می‌کنند.» همچنین وی از بی‌عملی نمایندگان مجلس انتقاد کرد و اضافه نمود: «چرا صدای نمایندگان مجلس بلند نمی‌شود»
چه جای راحت و امن است و دهر پر نکبت چه روز باشه و صید است دست پر نکبا
کنون خسته شدم از بس که پویم نشان باشهٔ گم کرده جویم
چشم ما از گریه شد تاریک چون سازیم جاش نیست جای چشم روشن خود که باشه جای او
«من الان تو بخشی از زندگیم هستم که نمی‌دونم وضع آیندهٔ کاریم چه جوریه… به خاطر همینه که اسمشو «ندای صحنه» گذاشتم. این می‌تونه کار آخر باشه؛ ما نمی‌دونیم.»
یه دو روزی بناکامی سرآریم باشه روزی که گل چینیم بدامان
زادگاه بزرگ مردی چون محمد رضا صالحی بزرگ منطقه شیخ محمد رضا صالحی فرزند مهدی بابا بزرگ مرد گفت اسمه من باید روی پسر بچه ام باشه
مرا گر از شه صاحب قران بود دولت بقدر باشه سیاره هم قران گردم
از کارهای معروف او می‌توان به بازی در فیلم پول باشه یار هم میاد و قافله اشاره کرد.
ز یوز و ز شاهین و از چرخ و باز سیه گوش و از باشه سرفراز
در این تبلیغ چکی کاریو در نقش جولیان باپتیست می‌گوید: «گم کردن یک نفر می‌تونه آدم رو نابود کنه؛ اما پیدا کردن آن‌ها در حالی که مدت زیادی می‌گذره، می‌تونه خیلی بدتر باشه».
نداند مفسد بدبخت چون مصلح نکو گوئی ندانی باشه بدخوی چون بلبل خوش الحانی