اجلاس سران

اجلاس سران

معنی کلمه اجلاس سران در دانشنامه عمومی

اجلاس سران ( انگلیسی: The Summit ) یک فیلم درام سیاسی آرژانتینی به کارگردانی سانتیاگو میتره است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.
• ریکاردو دارین
• دولورس فونسی
• اریکا ریواس
• النا آنایا
• دانیل خیمنس کاچو
• آلفردو کاسترو
• پائولینا گارسیا
• کریستین اسلیتر

معنی کلمه اجلاس سران در دانشنامه آزاد فارسی

اِجلاس سران (summit)
(یا: همایش سران) در سیاست بین الملل، ملاقات های رو در روی میان سران کشورها برای رفع بحران های بین المللی و دیگر مسائل. «اجلاس سران» را نخستین بار وینستون چرچیلدر ۱۹۵۰ بدین مفهوم به کار برد، اگرچه این عبارت ممکن است به نشست های او با روزولتو استالین در تهران و یالتاطی جنگ جهانی دوم مربوط باشد. در دوران جنگ سرد، اصطلاح اجلاس سران ابرقدرت ها، برای اشاره به جلسات رهبران حزب کمونیست شوروی و رئیس جمهور امریکا به کار می رفت.

معنی کلمه اجلاس سران در ویکی واژه

vertice

جملاتی از کاربرد کلمه اجلاس سران

در ۴ ژوئیه ۲۰۲۳، ایران به عضویت کامل سازمان همکاری‌های شانگهای درآمد و رئیسی در نشست سران این سازمان از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد. در سفر رئیسی به آفریقای جنوبی در اوت ۲۰۲۳ برای شرکت در اجلاس سران بریکس که گروهی متشکل از اقتصادهای نوظهور است، درخواست عضویت ایران را که در ۲۰۲۲ ارسال شده بود پذیرفت. رئیسی از طریق تلاش در عضویت در چنین پیمان‌های منطقه‌ای سعی داشت این پیام را به آمریکا و اتحادیه اروپا بدهد که ایران بدون احیای برجام از انزوای سیاسی خارج شده است.
در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ با سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به دوشنبه پایتخت تاجیکستان و شرکت در اجلاس سران، این سازمان با عضویت ایران موافقت نمود. لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در تاریخ ۶ آذر ۱۴۰۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. همزمان با برگزاری اجلاس مجازی سران کشورهای عضو این سازمان در ۴ ژوئیه ۲۰۲۳ در هند عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان تصویب و اعلام شد.
در یازدهم شهریور سال ۱۳۷۱ هنگامی که حیدر ابوبکر العطاس نخست‌وزیر جمهوری یمن در اجلاس سران جنبش عدم تعهد که در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار می‌شد، از نام ساختگی خلیج عربی استفاده کرد، با اعتراض شدید نمایندگان ایرانی رو به رو شد. او سرانجام از نمایندگان ایران عذرخواهی کرد؛ و این کار را غیرعمد خواند.
در پی نخستین دیدار رو در روی ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس سران ۲۰ در هامبورگ آلمان توافق بر سر ایجاد «مناطق بدون خشونت» در جنوب‌غربی سوریه، صورت گرفت. این آتش‌بس که همزمان با اردن نیز هماهنگ شده‌است از روز یکشنبه ۹ ژوئیه ۲۰۱۷ به اجرا درآمد و مناطق درعا، سویدا و قنیطره در جنوب غربی سوریه؛ نزدیک به مرزهای اردن و اسرائیل را دربرمی‌گیرد. توافق در برقراری این آتش‌بس، با این هدف صورت گرفته که مقدمه‌ای برای برقراری مناطق عاری از جنگ در جنوب سوریه باشد. این آتش‌بس مانند توافق‌های پیشین گروه موسوم به داعش را در بر نمی‌گیرد.
انجمن ملل آسیای جنوب شرقی شامل موارد سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی، آموزشی و سازمان اجتماعی و فرهنگی از کشورهای واقع در جنوب شرقی آسیا است. هدف آن تأسیس همکاری و کمک متقابل بین اعضا است که در سال ۱۹۶۷میلادی تاسیس شده است. این کشورها سالانه در ماه نوامبر به صورت اجلاس سران دیدار می کنند. این سازمان به عنوان بستری برای همکاری و اتحاد در آسیا ایجادشده است ، شرکت های وابسته آن چندین بلوک تجاری در منطقه ایجاد نمودند، از جمله این مشارکت های اقتصادی می‌توانیم به بزرگترین بلوک تجاری جهان است.
دومین اجلاس سران پنج کشور ساحلی دریای خزر با حضور رییس جمهوری اسلامی‌ ایران و روسای جمهوری روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در تهران به طور رسمی آغاز شد.ایرنا
اجلاس سران گروه ۲۰ پس از دو روز برگزاری در شهر هامبورگ آلمان، روز شنبه ۸ ژوئیه پایان یافت در پایان بیانیه‌ای صادر گردید. تنها مورد اختلاف، بخش تغییرات اقلیمی بود و در بیانیهٔ پایانی آمده‌است که همهٔ اعضای گروه بیست به جز آمریکا بر پایبندی به تعهدات خود در اجرای پیمان تغییرات اقلیمی پاریس تأکید کردند.
در ۱۹۶۱ اولین اجلاس سران عدم تعهد با حضور یوسیپ بروز تیتو رئیس‌جمهور یوگسلاوی، قوام نکرومه رئیس‌جمهور غنا، جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور مصر، جواهر لعل نهرو نخست‌وزیر هند و احمد سوکارنو رهبر استقلال و رئیس‌جمهور اندونزی در کنفرانسی که در شهر بلگراد در کشور یوگسلاوی برگزار شد و این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به اجلاس سران، نه، باشگاه، از راه دور و نرودا اشاره کرد.
صدام حسین در سخنرانی خود در اجلاس سران اسلامی رباط در ژانویه ۱۹۸۱ گفت: در ۴ سپتامبر ۱۹۸۰ نیروهای ایرانی با استفاده از توپخانه سنگین ۱۷۵ میلیمتری آمریکایی خود شهرهای بیدفاع زرباطیه و مندلی و خانقین و میدان نفتخانه را به‌طور وحشیانه ای کوبیده‌اند که باعث خسارتهای مالی و جانی زیادی شده است. آنها این عملیات را از زین القدس و سیف سعد و سیف ابوعبیده انجام داده‌اند که طبق معاهده الجزایر متعلق به عراق هستند و باید به عراق پس داده می‌شدند.