ابرقدرت

معنی کلمه ابرقدرت در فرهنگ معین

(اَ بَ. قُ رَ ) (ص مر. ) قدرتی که از دیگر قدرت ها قوی تر باشد. در اصطلاح سیاسی ، کشور یا کشورهایی هستند که از نظر قدرت صنعتی و نظامی از کشورهای دیگر قوی ترند و بر صحنة سیاست بین المللی فرمانروایی دارند.

معنی کلمه ابرقدرت در دانشنامه آزاد فارسی

اَبَرقدرت (superpower)
کشوری که به سبب قدرت اقتصادی یا نظامیِ بیش از حد، می تواند بر کشورهای کوچک تر مسلط شود. این اصطلاح پس از پایان جنگ جهانی دوم در توصیف امریکا و شوروی به کار رفت، که بسیار قوی تر از دیگر کشورها پدیدار شدند.

معنی کلمه ابرقدرت در ویکی واژه

قدرتی که از دیگر قدرت‌ها قوی تر باشد. در اصطلاح سیاسی، کشور یا کشورهایی هستند که از نظر قدرت صنعتی و نظامی از کشورهای دیگر قوی ترند و بر صحنة سیاست بین المللی فرمانروایی دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه ابرقدرت

ماسک این سؤال را مطرح می‌کند که: «بهترین کاری که می‌توان برای اطمینان از خوب بودن آینده کرد چیست؟ می‌توان در حاشیه نشست و کاری نکرد یا می‌توان در ساختار صحیح برای توسعه هوش مصنوعی به نحوی که ایمن و مفید باشد مشارکت کرد.» ایلان ماسک اذعان می‌نماید که همواره در مسیر توسعه هوش مصنوعی (بی‌ضرر) ریسک ساخته شدن چیزی که از آن می‌ترسیم وجود دارد، با این حال، بهترین دفاع این است که «تا می‌توانیم به توانمند کردن افراد برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی کمک کنیم. اگر همه قدرت هوش مصنوعی داشته باشند، آنگاه هیچ شخص یا گروهی وجود نخواهد داشته که ابرقدرت هوش مصنوعی باشند»
این کشور هم‌اکنون بزرگ‌ترین صادرکننده و دومین وارد کنندهٔ جهان است و دومین اقتصاد بزرگ جهان بر پایهٔ تولید ناخالص داخلی می‌باشد. چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و سازمان‌های چند جانبه ای همچون سازمان تجارت جهانی، اپک، سازمان همکاری شانگهای و گروه ۲۰ است. چین به عنوان کشوری دارای سلاح هسته‌ای از بزرگ‌ترین ارتش دائمی جهان و دومین بودجه دفاعی بزرگ جهان برخوردار است. چین از سوی برخی از دانشگاهیان، تحلیلگران نظامی، اقتصادی و سیاسی یک ابرقدرت در قاره آسیا به خود لقب گرفته است. شی جین پینگ، قصد اجرای طرح راه ابریشم جدید را دارد.
همچنین در زمینهٔ نظامی نیز قدرت این دو کشور به میزان بسیار قابل توجهی افزایش خواهد داشت و کشور کرهٔ متحد از قوی‌ترین کشورهای جهان در زمینهٔ نظامی و ارتش سایبری نیز خواهد شد. به گزارش نشنال اینترست، این احتمال وجود دارد که موشک‌های هسته‌ای کره شمالی نیز در کشور جدید باقی بمانند و کرهٔ متحد بعنوان یک ابرقدرت هسته‌ای نیز لقب بگیرد که با ترکیب ویژگی جنگ‌افزار هسته‌ای و فناوری‌های پیشرفتهٔ کرهٔ جنوبی، روند پیشرفت فناوری هسته‌ای در این کشور نیز شتاب بیشتری پیدا کند.
ابرقدرت اصلی الَستی‌گرل، کشسانی او است که به او اجازه می‌دهد بخش‌های گوناگون بدن خود را در اندازه‌هایی کشش دهد. چنین نیرویی، تا دگرپیکری یا تغییر شکل‌دادن نیز گسترش یافته‌است و در فیلم نخست، در نمونه‌ای به یک قایق تبدیل شد. او توانایی مبارزه، دوام و چالاکی بالایی دارد. همچنین جاسوس خوبی نیز است. با این حال، در برابر هوای بسیار سرد، آسیب‌پذیر است. الستی‌گرل به عنوان یک رانندهٔ استثنایی موتور سیکلت و خلبان نیز نمایان شده‌است.
بعد از جنگ جهانی دوم دنیا به دو بلوک ابرقدرتهای شرق و غرب و جهان سوم تقسیم شده بود.
سیر نزولی اسپانیا در سال‌های آغازین سده هجدهم با افزایش رقابت و ستیز بر سر تخت سلطنت به اوج خود رسید و جنگ‌های جانشینی اسپانیا به وقوع پیوست. جنگ‌های جانشینی اسپانیا درگیری‌های گسترده بین‌المللی بود که با زد و خوردهای داخلی درآمیخته بود. پادشاهی اسپانیا تاوان سنگینی به سبب این جنگ‌ها پرداخت و قلمروی اروپایی خود و جایگاه ابرقدرتی در این قاره را دست داد. در پی این جنگ دودمان جدیدی با رگ و ریشه فرانسوی قدرت را در اسپانیا به دست گرفتند. کشور واقعی اسپانیا زمانی تشکیل شد که نخستین پادشاه بوربون، فیلیپ پنجم پادشاهی‌های کاستیل و آراگون را با هم یکپارچه کرد و بسیاری از قوانین و مقررات محلی قدیمی را برانداخت.
احمدی‌نژاد در مورد سخنان باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از ادبیاتی استفاده کرد که اوباما اعلام کرد به این سخنان پاسخی نمی‌دهد. او در سفری به سوریه و در مصاحبه مطبوعاتی با حضور بشار اسد در واکنش به سخنان هیلاری کلینتون نیز از ادبیات غیر دیپلماتیک استفاده کرد: «ما یک ضرب‌المثل در فارسی داریم و کسی که حرف بیجا می‌زند و خارج از قد و قواره خودش صحبت می‌کند، به آن می‌گوییم یک‌کلام از مادر عروس» او همچنین در واکنش به سخنان وزیر خارجه فرانسه می‌گوید «همه اش کشک است، طرف راه می‌رفت می‌گفت ابرقدرت، قدر قدرت… آی زکی».
۵٬۰۰۰ سال پیش از میلاد، ده ابرقدرت انسان‌نما، معروف به جاودانگان (اِتِرنالْز) توسط سلستیال آریشم از سیارهٔ خود المپیا برای محافظت از بشریت در برابر همتایان شیطانی خود یعنی دیوینت‌ها به زمین فرستاده می‌شوند. درطی هزاران سال، آن‌ها از بشریت در برابر خطرات ناشی از این موجودات محافظت کرده‌اند، اما اجازه نداشتند در رشد جمعیت جهان مداخله کنند. پس از کشته‌شدن آخرین دِویانت در سال ۱۵۰۰، شکافی در درون گروه ایجاد شد، زیرا که نظرات آن‌ها در مورد مسئولیت‌شان در قبال مردم متفاوت بود. جاودانگان پانصد سال آینده را عمدتاً جدا از یکدیگر سپری خواهند کرد و منتظر آریشم خواهند بود تا آن‌ها را به سیارهٔ اصلی خود بازگرداند.
هماهنگ با کشورهای عربی، ابرقدرت‌ها نیز نه‌تنها هیچ‌گاه حمله عراق به ایران را محکوم نکردند بلکه حتی تا سال‌ها حاضر به محکوم کردن جنایات جنگی عراق نیز نشدند. برای نمونه با آنکه دولت ریگان دست‌کم از سال ۱۹۸۳ در مورد استفاده عراق از جنگ‌افزارهای شیمیایی اطمینان داشت ولی چشم خود را بر روی استفاده‌های مکرر بعدی عراق از گازهای شیمیایی بسته بود. چرا که به عقیده ریگان استفاده عراق از جنگ‌افزارهای شیمیایی علیه هزاران رزمنده ایرانی، خطری به مراتب کمتر از سیاست صدور انقلاب از سوی ایران داشت.
اواخر دهه ۱۹۸۰ شاهد بهبود روابط ایالات متحده با اتحاد شوروی بود و با سقوط شوروی در ۱۹۹۱، جنگ سرد به پایان رسید. نتیجه این اتفاق یک جهان تک قطبی با ایالات متحده به عنوان تنها ابرقدرت آن بود. عبارت پکس امریکانا که پس از جنگ جهانی دوم شایع شده بود، با پایان جنگ سرد به عبارت رایجی برای توصیف نظم نوین جهانی تبدیل شد.