اجدادی

معنی کلمه اجدادی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) منسوب به اجداد، آن چه پیوسته و مربوط به نیاکان است .

معنی کلمه اجدادی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اجداد آنچه پیوسته و مربوط به نیاکان است .

معنی کلمه اجدادی در ویکی واژه

منسوب به اجداد، آن چه پیوسته و مربوط به نیاکان

جملاتی از کاربرد کلمه اجدادی

استخوان یوغی در دو طرف جمجمه در ناحیه پیرامونی قرار دارد و منشأ چندین ماهیچه جونده در جمجمه است. استخوان‌های یوغی و اشکی تنها دو استخوان باقیمانده از یک رشته‌استخوان‌های اجدادی پیرامون چشم‌خانه هستند، بقیه این استخوان عبارتند از پیش‌پیشانی، پس‌پیشانی، پس‌چشمخانه‌ای، یوغی و اشکی.
ز سوز زهر و بلاهای دهر جان تو سوخت که بر طریقۀ آباء و رسم اجدادی
در پستانداران، از جمله انسان، استخوان یوغی را استخوان گونه (زیگوما) می‌نامند. استخوان گونه‌ای به ساختن چارچوب صورت، محافظت از چشم در برابر آسیب، و ایجاد محل اتصال برای عضلات صورت کمک می‌کند. استخوان گونه‌ای کارکردهای مهمی را به عنوان خاستگاه ماهیچه جَوِشی (ماستر) و به عنوان نقطه مقاومت برای نیروهای جَوِشی انجام می‌دهد. مطالعات اولیه همچنین نشان می‌دهد که بررسی گوناگونی‌ها در ساختار استخوان گونه می‌تواند در تعیین منشأ اجدادی جمعیت‌های انسان امروزی سودمند باشد.
در سال ۲۰۱۰، در شمال فیلیپین، راسل مایر و ایرنه باکیسان یک راهنمای برنامه درسی از روشهای ساده و توصیه شده تهیه کردند تا به مدارس محلی کمک کنند تا اطلاعات مربوط به آجرهای زیست‌محیطی را در برنامه درسی خود ادغام کنند. آنها با بکارگیری اصول اکولوژیکی اجدادی ایگوروتس برای ساخت تراسهای برنج، اصول گهواره به گهواره را در روش اکوبریک ادغام کردند: تا اطمینان حاصل شود که در پایان عمر بناهایی که در آنها از اکوبریک استفاده می‌شود، می‌توان از اکوبریک‌ها استفاده مجدد نمود. از طریق وزارت آموزش و پرورش، راهنمای آموزشی در ۱۷۰۰ مدرسه در سال ۲۰۱۴ توزیع شد.
در بسیاری از ادیان سنتی (ابراهیمی و غیر ابراهیمی) نظیر مسیحیت، یهودیت، اسلام، زرتشت، بودائیزم و هندوئیزم از آن به عنوان یک رویداد واقعی آتی یاد می‌شود که در متون مقدس یا افسانه‌های اجدادی بشارت داده شده‌است.
جانیان را همواره قبایل قزاق و خانهای خیوه و پادشاهان بابری، که در پی پس گرفتن سرزمین اجدادی خود بودند، تهدید می‌کردند.
کرده پامال ستم قریه و آبادی را خواست تا جلوه دهد مسلک اجدادی را
داد از دستِ جفای تو که با خیره‌سری کرد پامالِ ستم مدفنِ اجدادیِ ما
فاقسم الحضار بطلاق نسائهم و ارواح آبائهم انه هو نفسه بعینه غیر ان الناس لایتبعونه بالطبع و حماره المعهود لایسمح بالتمربل یضیق استه بخلا لضرطته و یضمن بقسوه فضلا عن فضله فقلت علی رسلکم اخطا ولله استه الحفره انی و حق ربی و حرمه جدی لست بخائف جبان طائش رعش البنان من خروج الدجال و افواجه او ظهور الطوفان و امواجه بعدما استمسک باذیال اجدادی الطاهرین و ساداتی المعصومین صلوات الله و سلام علیهم اجمعین و هم اهل بیت من تمسک بهم نجی و من تخلف عنهم غرق فاتر العلج و شانه ان شاء ماج و هاج و ان شاء رعد و برق.
هنگام فعالیت، تعدادی از استئوبلاست‌ها به صورت سلول‌های اجدادی استخوان ذخیره می‌شوند. اینها با وجود آنزیم فسفاتاز قلیایی، قادرند ماده زمینه‌ای بسازند و به همین دلیل سلول‌های سازنده خوانده می‌شوند.
شهریار در ۱۱ دی ۱۲۸۵ هجری خورشیدی از میرآقا بهجت خشگنابی و خانم ننه خشگنابی در شهر تبریز متولد شد. دوران کودکی را به علت شیوع بیماری در شهر به روستای اجدادی‌اش خشگناب واقع در شهرستان بستان‌آباد سفر کرد و مدتی در آنجا سپری کرد. پدرش «میرآقا بهجت خشگنابی» و به روایتی «سید اسمعیل موسوی» نام داشت که در تبریز وکیل بود.
وقتی منابع طبیعی زیاد باشد، چند خیمه باهم به عنوان قوم صفر می‌کنند. ای گروه‌ها گاهی از نظر اجدادی و گاهی با ازدواج متصل اند (زنانی که تازه عروس شده‌اند در بسیاری از موارد مردان فامیل نزدیک را همراه خود دارند)، یا گاهی فقط آشنا هستند با روابطی که به‌طور دقیق مشخص نیست و صرفاً اعضای یک قبیلهٔ مشترک‌اند.
ارمنستان متحد و مستقل مصوبه‌ای است که فدراسیون انقلابی ارمنی در سال ۱۹۱۹ میلادی در مجلس ایروان تصویب کرد، که معرف هدف اتحاد و رهایی سرزمین‌های اجدادی ارمنیان در قفقاز جنوبی و شش ولایت ارمنی بود.
با آن که ملت یهود از سرزمین خود با زور و اجبار رانده شد و در سرزمین‌های بیگانه پراکنده گردید، انسان یهودی وابستگی و تعلق خود را به سرزمین اسرائیل به دست فراموشی نسپرد و هیچ‌گاه از نیایش و امید برای بازگشت دگربار به میهن اجدادی و رسیدن دوباره به آزادی سیاسی باز نایستاد.