ابزارآلات

معنی کلمه ابزارآلات در فرهنگ معین

( ابزارآلات ) ( ~. ) [ فا - ع . ] (اِمر. ) مجموعة ابزارها و وسایل کار.

معنی کلمه ابزارآلات در فرهنگ فارسی

( ابزار آلات ) ( اسم ) آلت ها و افزارها مجموع. ابزارهای کار .

معنی کلمه ابزارآلات در ویکی واژه

مجموعة ابزارها و وسایل کار.

جملاتی از کاربرد کلمه ابزارآلات

در ورای محیط کنترل‌شده و مطبوع درون آزمایشگاه، از بخش بیرونی کلمبوس هم استفاده پژوهشی به عمل می‌آید. بخش بیرونی آزمایشگاه در خلاء فضا قرار دارد و دارای چهار نقطه برای اتصال ابزار و ادوات آزمایشی و پژوهشی است. حداکثر وزن مجموعه ابزارآلاتی که می‌توانند در بیرون آزمایشگاه نصب شوند ۲۲۷ کیلوگرم است.
فروشگاه ابزارآلات و یراق فروشگاهی است که ابزارها و وسایل اصلی و مهم تاسیساتی و تعمیری خانه یا کارگاه‌ها را می‌فروشد. زنجیر، تجهیزات لوله‌کشی، انواع لولا، کلید ، قفل، میخ، انواع چسب‌ها، وسایل اندازه‌گیری، وسایل نقاشی و انواع قلمو و رنگ و غیره در این خرده‌فروشی‌ها فروخته می‌شود.
پوشش الکترولس نیکل در صنایع شیمیایى نیز کاربرد دارد. در این صنایع ابزارآلات فولادى نظیر شیرها، دریچه ها، درپوش ها و انواع پروانه ها به طور گسترده مورد استفاده قرار مى گیرند. پوشش الکترولس نیکل بر روى این تجهیزات، عمر آنها را که در تماس با محیط خورنده مى باشند، تا دو برابر افزایش مى دهد.
به عصر آهن اغلب عهد عتیق یا عصر کلاسیک نیز گفته می‌شود، اما این ادوار به‌طور معمول به منطقهٔ خاصی اشاره دارد. این عصر در ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد و با گسترش استفاده از آهن در ابزارآلات آغاز می‌شود. پایان این دورهٔ از تاریخ نیز اغلب به ۵۰۰ سال پس از میلاد و سقوط امپراتوری‌های مذکور نسبت داده می‌شود.
عملکرد ایستگاه فضایی بین‌المللی به پشتیبانی دائمی و دریافت مواد مصرفی، ابزارآلات پژوهشی و قطعات یدکی از زمین وابسته است. علاوه بر این، برای باقی ماندن ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین، مدار پرواز آن باید در بازه‌های زمانی مشخص اصلاح گردد. فضاپیمای ترابری خودکار از ماه مارس سال ۲۰۰۸ این وظایف را به عهده گرفته‌است.
از فولادی که تا ۰٫۲ درصد کربن دارد، برای ساختن سیم، لوله و ورق فولاد استفاده می‌شود. فولاد متوسط ۰٫۲ تا ۰٫۶ درصد کربن دارد و آن را برای ساختن ریل، دیگ بخار و قطعات ساختمانی بکار می‌برند. فولادی که ۰٫۶ تا ۱٫۵ درصد کربن دارد، سخت است و از آن برای ساختن ابزارآلات، فنر و کارد و چنگال استفاده می‌شود. خاصیت سختی و مقاومت بالای آن باعث کاربرد در صنایع خودرو سازی برای تولید قطعات اصلی مانند قاب‌های خودرو و رینگ‌های چرخ شده‌است. برخی از انواع فولاد در برابر حرارت بالا و آتش مقاومت بالایی دارند بنابراین از آن‌ها در ساخت انواع مخزن و لوله در پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها و ساخت ابزارهای برش و دقیق استفاده می‌شود.
در همین راستااز زیرکونیا در ساخت بوته‌های ذوب فلز به خصوص ذوب فلزات گران بها و سوپر آلیاژ (مصرفی در پره‌های توربین)، بوته‌های چینی آزمایشگاهی و شیمیایی، نسوزهای مقاوم در برابر شوک حرارتی در آستر کوره‌ها و پاتیل‌ها، ابزارآلات کوره‌های پخت سرامیک استفاده می‌شود. محدودیت اصلی آن مقاومت کم در برابر حمله سرباره‌های بازی و اکسید آهن است.
ارکستر وسترن اسپاگتی با نام قدیمی تجربه انیو موریکونه گروه موسیقی‌ای متشکل از پنج نوازنده است که به اجرای موسیقی فیلم‌های ژانر وسترن اسپاگتی خصوصاً آثار انیو موریکونه می‌پردازند. از فعالیت‌های ارکستر وسترن اسپاگتی می‌توان به حضور و اجرا در «فستیوال جاز مونترآل» در سال ۲۰۰۷ میلادی اشاره کرد. آن‌ها همچنین در یک تور جهانی با بهره‌گیری از ابزارآلات ویژه‌ای مانند ترمین و غیره به اجرای موسیقی‌های مشهوری از فیلم‌های وسترن سینما مانند به خاطر چند دلار بیشتر و روزی روزگاری در غرب پرداختند. گاردین اجرای آن‌ها را نمایشی اثرگذار توصیف کرده‌است. این گروه در آگوست سال ۲۰۱۱ میلادی نیز اجرایی در مراسم موسیقی بی‌بی‌سی در رویال آلبرت هال را به روی صحنه برد.
ایشان در تیمچه ملک با برادر بزرگش میرزا آقا فعالیتی پی‌گیر و مستمر در رفوی فرش‌های آنتیک و منحصر به فرد را در بازار تبریز به عهده می‌گیرند و این همکاری و ممارست منجر به ابتکارات و خلاقیت‌های خاص رفوگری آن زمان گردیده و به تکامل بخشیدن ابزارآلات رفوگری و شیوه‌های مرمت قالی گشته و آوازه خود را به گوش تجار می‌رسانند. در این اثنی قلاب پشت (برای آسیب‌های بید خوردگی) و قلاب گردن باریک برای ایلمک زدن محل‌های تنگ و کوچک را برای تسهیل در مرمت به وجود می‌آورند. البته اکثر ابزارهای کاری استاد توسط خودش ساخته می‌شد و به سایر مرمت‌کاران نیز ارائه می‌کرد.
اسپرسو با عبور آب بسیار داغ (حدود ۹۵ درجه سیلسیوس) که تحت فشار است از روی قهوه آسیاب و به‌هم فشرده‌شده درست می‌شود. هیچ استاندارد جهانی برای استخراج اسپرسو تعریف نشده‌است، قوری موکا (موکاپات) و دستگاه اسپرسوساز مهم‌ترین ابزارآلات برای تهیه این نوشیدنی می‌باشند. اما چند تعریف منتشر شده وجود دارد که سعی کرده‌اند تا در ارتباط با میزان و نوع پودر قهوه، دما و فشار آب و نرخ استخراج محدودیت‌هایی را ایجاد کنند.