آنان

معنی کلمه آنان در لغت نامه دهخدا

( آنان ) آنان. ( ضمیر ) ج ِ آن. آن کسان. ایشان. اوشان. آنها :
همه تفاخر آنان بجود و دانش بود
همه تفاخر اینان بغاشیه ست و جناغ.منجیک.آنانکه محیط فضل و آداب شدند
در جمع کمال شمع اصحاب شدند
ره زین شب تاریک نبردند برون
گفتند فسانه ای و درخواب شدند.خیام.نظر آنان که نکردند بدین مشتی خاک
الحق انصاف توان داد که صاحبنظرند.سعدی.شراب لعل کش و روی مه جبینان بین
خلاف مذهب آنان جمال اینان بین.حافظ.آنانکه خاک را بنظر کیمیا کنند
آیا بود که گوشه چشمی بما کنند؟حافظ.
انان. [ اَ ] ( ع مص ) أن َّ المریض اناً و انیناً و اناناًو تأناناً؛ نالید. ( از اقرب الموارد ). || ( اِمص ) نالش. ( مهذب الاسماء ). و رجوع به ان شود.
انان. [ اُ ] ( ع ص ) مرد بسیار ناله کننده. ( ناظم الاطباء ). بسیار ناله کننده. ( آنندراج ). کثیرالانین. ( از اقرب الموارد ). || ( اِ ) ناله. ( ناظم الاطباء ).
انان. [اَن ْ نا ] ( ع ص ) مرد بسیار ناله کننده. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). کثیرالانین. ( از اقرب الموارد ). بسیار نالنده. بسیارنال. بیش نالنده. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه آنان در فرهنگ معین

(اَ نّ ) [ ع . ] (ص . ) بسیار نالنده ، بسیار نال ، بیش نالنده .

معنی کلمه آنان در فرهنگ فارسی

( آنان ) جمع : آن ضمیر اشاره برای اشخاص دور ایشان مقابل اینان : شراب لعل کش و روی مه جبینان بین . خلاف مذهب آنان جمال اینان بین . ( حافظ )
( صفت ) بسیار نالنده بسیار نال بیش نالنده .

معنی کلمه آنان در دانشنامه عمومی

آنان (فیلم). آنان ( فرانسوی: Elles ) یک فیلم درام اِروتیک لهستانی به کارگردانی ماوگوژاتا شوموفسکا است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. این فیلم روایت گر بخشی از زندگی «آن» روزنامه نگار فرانسوی مجله مد و پوشاک «اِل» در پاریس است که در حال نوشتن مقاله ای دربارهٔ فاحشه گری دختران دانشجو است . . . . .
• ژولیت بینوش
• آنائیس دموستیه
• یوانا کولیگ
• کریستیانا یاندا
• لویی - دو دو لانکسن
• آندژی خیرا
• فرانسوا سیویل
• اسوان آرلو

معنی کلمه آنان در ویکی واژه

اشاره به دور (جمع).
آن مضاعف نشانه تأکید و مؤکد نمودن کسی یا کسانی به امری غیر قابل تخطی به مفهوم باستانی کلمه.

جملاتی از کاربرد کلمه آنان

روز ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ (۲۴ آوریل ۲۰۰۹) پارلمان اروپا در اجلاس رسمی خود در استراسبورگ قطعنامه مهمی دربارهٔ تضمین حفاظت اشرف، ممنوعیت هرگونه جابجایی ساکنان اشرف و تضمین کلیه حقوق آنان طبق کنوانسیون چهارم ژنو و کنوانسیون پناهندگی ۱۹۵۱با ۲۸۴ رأی مثبت در برابر ۴۲ رأی منفی تصویب کرد.
نه سعدی در این گل فرورفت و بس که آنان که بر روی دریا روند
هم آنانی که آگه بوده زان کار فسانه گر شدند بهتر دگر بار
بعدِ یک هَفته مَلِک داد به آنان پیغام که نکو جُستم بر دردِ شما دارو را
وجود ارمنیان در مصر نیز به تاریخ قدیم بازمی‌گردد و در خلال جنگ جهانی اول و تغییر در توزیع ارامنه در منطقه تعداد آنان در این کشور افزایش یافت و به بیش از ۳۰–۲۵ هزار نفر رسید که اکثریت آن‌ها در قاهره و اسکندریه اقامت داشتند.
وی در ۱ ژانویهٔ ۱۹۳۳ در استپاناکرت به دنیا آمد و از انستیتو مهندسی فیزیک مسکو و انستیتو فیزیک و فناوری مسکو فارغ‌التحصیل گشت. وی برندهٔ جوایزی همچون نشان آنانیا شیراکاتسی، نشان پرچم سرخ کار و نشان دوستی خلق شده‌است. وی در ۱۸ نوامبر ۲۰۰۵ در سن ۷۲ سالگی در مسکو درگذشت و در گورستان ترویکوروفسکوی به خاک سپرده شد.
چو آنان همی خواندندی سرود بشاهنشه پارس دادی درود
در مجلس یزید، شنیدند ناسزا آنانکه کردگار رساندی سلامشان
وقتی آندراگوراس فرمانروای منصوب سلوکی در پارت، از سلوکیان جدا شد و اعلام استقلال کرد، فرصت خوبی برای ارشک بود که او را شکست داده و مسیر پادشاهی خودش را آغاز کند. اما می‌دانست که هنوز نمی‌توان با او درگیر شد. سپاه سلوکوس دوم امپراتور سلوکیان، دیر یا زود از راه می‌رسید و همه‌چیز را پس می‌گرفت. فرهاد یکم و مهرداد یکم که لشکر دشمن خود را زیر نظر داشتند. فرهاد با خبر شکست سلوکیان به سرعت خود را به غرب رساند و سرزمین‌های بسیاری از آنان پس گرفت. مهرداد هم با آگاه شدن از مرگ اوکراتیدس پادشاه حکومت یونانی در باختر توسط پسرش، موقعیت را از دست نداد؛ سریع به شرق لشکر کشید و دو استان آن پادشاهی را ضمیمه سلطنت خود کرد.
شمّه که بسیار خوشحال شده بود به منزل برگشت و پس از رسیدن باز هم با کنایه برادران شوهر خود مواجه گشت که او را به دلیل تنبلی در امور منزل سرزنش می‌کردند اما هیچ به روی نیاورد و با آنان حرفی نزد.
جنگ ارزگان در سال ۱۸۹۳ بین هزاره‌ها و افغان‌ها (پشتون‌ها) در ارزگان صورت کرفت. پس از آن، با شکست هزاره‌ها، ارزگانی‌ها توسط عبدالرحمن قتل‌عام و از ارزگان خارج شدند و قبایل افغان یا پشتون در ارزگان ساکن شدند. ارزگانی‌ها بیشتر به ایران و هند بریتانیایی (کویته) مهاجرت کردند. در سال ۱۹۰۰ (میلادی) فرزند عبدالرحمن حبیب‌الله خان از هزاره‌ها خواست تا به کشور برگردند ولی عده کمی از آنان بازگشتند و در ترکستان و بلخ مسکن‌گزین شدند، به دلیل اینکه زمین‌های قبلی‌شان را از دست داده بودند.
دامیست گره در گره این طره خوبان خرم دل آنان که از این دام بجستند
گر چه آن دوستان ز دست شدند خنک آنان که زود مست شدند!
اى موش! تو را گمان است که هر کس آنچه گوید همان است، آیا این معنى را ندانسته‌اى که هر کس آنچه گوید همان است، آیا این معنى را ندانسته‌اى که هر کس دعوى کند تا در طبق دعوى خود شاهد نیاورد و نگذارد، دعوى او اعتبار ندارد. اى موش! آنانکه لاف معرفت خدا می‌زنند مثلشان مثل آن روباه است که حاجى شده بود.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه، دولت ترکیه را به حمایت از داعش در سوریه متهم کرد. رامی عبدالرحمان، مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گفتگویی مطبوعاتی گفت: ترکیه به صورت مستقیم و غیر مستقیم ورود شبه‌نظامیان غیر سوری را از طریق فرودگاه‌ها یا بندرهای خود فراهم و پیوستن آنان به داعش را تسهیل می‌کند. احمد داووداغلو نخست‌وزیر وقت ترکیه در زمان شکل‌گیری داعش، این گروه را «چند جوان سنی خشمگین» نامید.
سواران به یغما گشودند دست ز یغمای آنان جوانمرد رست
مجلس در ۲۷ شهریور جلسه‌ای غیر علنی برای بررسی موضوع اختلاس تشکیل داد. در این جلسه ابتدا پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور و نام بردن از برخی دولت‌مردان به‌عنوان حامیان اختلاس‌گر بزرگ با واکنش منفی یکی از نمایندگان حامی دولت و دولت‌مردان حاضر در جلسه مواجه گردید. آنان معتقد بودند که پیش از اثبات در محکمهٔ قضایی نباید نام افراد برده شده و به آنان اتهام وارد شود.
اصل ولایت فقیه امری سیاسی و فقهی و مورد اختلاف بین فقیهان است و اگرچه به نظر صحیح می‌آید لیکن نه خودش اصل دین و نه انکارش کفرآور و فسق است. کسانی که غیر از این را می‌گویند نیز اهل بدعت بوده و از باب نهی از منکر باید آنان را طرد کرد و اگر عالمی نیز اینگونه حرف بزند، موجب سلب عدالتش می‌شود و پشت سر او نمی‌شود نماز خواند.
بعد از خروج شوروی، نیروهای دولتی افغانستان به تنهایی به مبارزه ادامه داده و در عین حال چند مرکز ولایت را نیز واگذار کردند و در میان آنان این اعتقاد که قدرت مقاومت طولانی در برابر مجاهدین نمی‌تواند وجود داشته باشد، گسترده شده بود اما در بهار ۱۳۶۸ (۱۹۸۹)، نیروهای دولتی شکست سختی را نیز به مجاهدین در جلال‌آباد وارد کردند که تنها نتیجه آن باقی‌ماندن جنگ در بن‌بست بود.
آنان که آستین ز دو عالم فشانده اند آورده اند دامن دلدار را بکف