اختلاس

اختلاس

معنی کلمه اختلاس در لغت نامه دهخدا

اختلاس. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) ربودن. ( تاج المصادر بیهقی ). مخالسه. تخلس. ( زوزنی ). || زود ربودن. سلب کردن. || مؤلف آنندراج آرد: فی الاصطلاح ، ادا کردن است معانی مدح ( را ) در غزل و یا برعکس. مثال اول ، میرزا صائب گوید:
خاکدان دهر مفلس بود از نقد مراد
دستهابر هم زدی دریا و کان آمد پدید.
مثال دوم ، طالب آملی در تعریف اسپ گوید:
در شکیلش پا بسان ساق خلخال آشنا
در جدارش دست همچون ساعد دستینه دار.
شکیل رسن اسب را گویند. ( از مطلعالسعدین و منتهی الارب ). وصاحب کشاف اصطلاحات الفنون آرد: اختلاس بمعنی ربودن است. و آن چنان باشد که معنی غزل بمدح آورند. و یا معنی مدح بغزل آورند. مثال اول ، مصرع :
رُمح تو راست چون قدِ زیبای دلبران.
مثال دوم ، مصرع :
همی از راستی قدّت برُمح شاه دین ماند.
کذا فی جامعالصنایع. و اختلاس نزد قاریان ، ترک تکمیل حرکت را گویند. کما فی شرح الشاطبی. || ( اصطلاح تجوید ) یکی از اقسام وقف است که در موقع وقف دو ثلث حرکة حرف موقوف علیه تلفظ شود. || ( اصطلاح فقه ) مالی را از محل غیر حرز و بطور مخفی ربودن و آن با سرقت فرق دارد. ابوسالم السلولی ، قال : کنت عندالحسن بن علی جالساً اذا اتی بشاب فقیل انه سرق فقال له الحسن هل اختلسته قال بل سرقته قال اذهبوا به فاقطعوا . ( الکنی والاسماء للدولابی ). رجوع به مختلس شود.

معنی کلمه اختلاس در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - ربودن . ۲ - دزدیدن . ۳ - سوءاستفادة مالی توسط شخصِ مسئول .

معنی کلمه اختلاس در فرهنگ عمید

۱. (حقوق ) دزدیدن پول مؤسسه یا ادارۀ دولتی.
۲. [قدیمی] غنیمت شمردن.
۳. (ادبی ) بیان کردن معنی مدح در غزل یا معنی غزل در مدح.

معنی کلمه اختلاس در فرهنگ فارسی

ربودن، زود ربودن، دزدیدن، پولی راپنهانی ازصندوق بنگاه یاادارهای برداشتن

معنی کلمه اختلاس در دانشنامه عمومی

اختلاس (فیلم ۱۹۱۴). «اختلاس» ( انگلیسی: The Embezzler ( 1914 film ) ) یک فیلم به کارگردانی آلن دوان است که در سال ۱۹۱۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به پالین بوش و لان چینی اشاره کرد.

معنی کلمه اختلاس در دانشنامه آزاد فارسی

اِختلاس
تصرف و تصاحب در اموال متعلق به دولت توسط کارمند دولت. به موجب مادۀ ۶ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مصوبِ ۱۳۶۷ش مجمع تشخیص مصلحت نظام، جُرم اختلاس دارای شرایطی است؛ اولاً، مرتکب باید کارمند رسمی یا غیررسمی ادارات و سازمان ها و شوراها و یا شهرداری ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و یا وابسته به دولت و یا نهادهای انقلابی و دیوان محاسبات و مؤسساتی که به کمک مستمر دولت اداره می شوند و یا دارندگان پایۀ قضایی و به طورکلی قوای سه گانه و نیروهای مسلح باشد و ثانیاً، وجوه یا مطالبات یا حواله ها یا سهام و اسناد و اوراق بهادار یا دیگر اموال متعلق به سازمان های فوق را که به وی سپرده شده است، به نفع خود یا دیگری برداشت و تصاحب کرده باشد. مجازات مرتکب اختلاس، برحسب مورد و با توجه به میزان آن، حبس و انفصال موقت یا دائم از خدمات دولتی و استرداد وجه مورد اختلاس و جزای نقدی معادلِ دو برابر آن است. به موجب مادۀ ۹۴ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح در ۱۳۷۱، هر فرد نظامی که وجوه یا مطالبات یا حواله ها یا اسناد و لوازمی را که برحسب وظیفه به او سپرده شده است به نفع خود یا دیگری برداشت یا تصاحب کند، مختلس محسوب و متناسب با میزان اختلاس به حبس و تنزل درجه و یا اخراج از نیروهای مسلح محکوم می شود. علاوه بر آن مرتکب به رد مال مورد اختلاس و پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر آن نیز محکوم خواهد شد.

معنی کلمه اختلاس در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اختلاس
اختلاس ربودن سریع مال در حال غفلت صاحب آن و یا ربودن آشکار مال را گویند.تفاوت معنای نخست با معنای دوم که به آن استلاب، اختطاف و انتهاب نیز گویند، این است که در معنای دوم بر خلاف معنای اول، سرعت و غفلت شرط نیست، امّا حکم هر دو یکی است که در باب حدود آمده است. رباینده پس از گرفتن مال از او، تعزیر می شود و حدّ دزد و محارب بر او جاری نمی شود.
[ویکی فقه] اختلاس (ابهام زدایی). واژه اختلاس ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • اختلاس (حقوق)، تصرف در اموال دولتی (بیت المال)، در جای غیر معین شده به نفع خود یا دیگری• اختلاس (تجوید)، از اصطلاحات بکار رفته در علم تجوید به معنای ربودن و طلب شتاب در حرکت هنگام تلفظ حرف
...
[ویکی فقه] اختلاس (تجوید). اختلاص، از اصطلاحات بکار رفته در علم تجوید بوده و به معنای ربودن و طلب شتاب در حرکت هنگام تلفظ حرف است.
«اختلاس» به معنای ربودن با شتاب و عجله است و آن ضد اشباع می باشد. و در اصطلاح علم تجوید، ربودن و طلب شتاب در حرکت هنگام تلفظ حرف است. به طوری که نه متحرک و نه ساکن گفته شود. بدین معنی که ربودن یک سوم حرکت ضمه و کسره و باقی گذاردن دو سوم دیگر را در حال وصل، اختلاس می گویند. و در این حالت آن کلمه با صوت و صدای خفی و پنهان ادا می شود که در اختلاف قرائات بکار می رود.
← مثال
ابدال؛ ادغام؛ اخفاء.
[ویکی فقه] اختلاس (حقوق). اختلاس، یعنی تصرف در اموالی دولتی (بیت المال) که بر عهده فرد یا نهادی قرار گرفته بوده، در جای غیر معین شده به نفع خود یا دیگری سوء استفاده کرده است، گویند.
اختلاس ربودن سریع مال در حال غفلت صاحب آن و یا ربودن آشکار مال را گویند. تفاوت معنای نخست با معنای دوم که به آن استلاب، اختطاف و انتهاب نیز گویند، این است که در معنای دوم بر خلاف معنای اول، سرعت و غفلت شرط نیست، امّا حکم هر دو یکی است که در باب حدود آمده است.
حکم مختلس
رباینده پس از گرفتن مال از او، تعزیر می شود و حدّ دزد و محارب بر او جاری نمی شود.
اختلاس در اصطلاح دنیا
کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد در ماده ۱۷ هرگونه برداشت، استفاده و تصرف غیرمجاز از مال یا وجوه دولتی یا شخصی یا اوراق بهادار و هرچیز دیگر با ارزش توسط مقام دولتی جهت منافع خود یا هر شخص یا هر نهاد دیگری را که بنا به موقعیت شغلی به وی واگذار شده است چنانچه با عمد صورت گرفته باشد تحت عناوین اختلاس Embezzlement Misappropriation و یا Diversion جرم دانسته است.
گستره اختلاس
...
[ویکی فقه] اختلاس (علوم قرآنی). اختلاس، شتاب در تلفظ حرکت یک حرف را می گویند.
«اختلاس» از جمله احکام مربوط به حروف، و مقابل « اشباع »، و در لغت به معنای ربودن با شتاب و عجله ، و در اصطلاح علم تجوید عبارت است از شتاب در تلفظ حرکت یک حرف به گونه ای که آن حرف، نه متحرک تلفظ شود و نه ساکن ؛ یعنی دوسوم حرکت حرف ( ضمه و کسره ) هنگام وصل تلفظ نشود و آن حرف، تنها با یک سوم حرکت خویش تلفظ شود؛ مانند: (فسیکفیکهم الله وهو السمیع العلیم) که ضمه «هاء» در کلمه جلاله «الله» اختلاس می شود.

معنی کلمه اختلاس در ویکی واژه

ربودن.
دزدیدن.
سوءاستفادة مالی توسط شخصِ مسئول.

جملاتی از کاربرد کلمه اختلاس

خامنه‌ای پس از انکار تأثیر تحریم‌ها، سپس دور زدن تحریم‌ها را پیشنهاد کرد. این درحالی بود که تأثیرگذاری تحریم‌ها به حدی بود که دیگر قابل انکار نبود. خامنه‌ای پیشنهاد دور زدن تحریم‌ها را داد و تا آن‌جا پیش رفت که گفت تحریم‌ها را دور می‌زنیم و به جهانیان می‌آموزیم چگونه تحریم‌ها را دور بزنند. به عقیدهٔ منتقدان، نتیجه چنین سیاستی، ظهور و بروز ده‌ها بابک زنجانی شد که هر کدام به بهانه کمک به دور زدن تحریم‌ها، ارقام چند میلیارد دلاری اختلاس کردند.
گروهی از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در چند شهر ایران از جمله کرمانشاه، شوش، اهواز و اراک با توجه به گسترش اختلاس‌ها، به سیاست‌های اقتصادی و بی‌عدالتی در جمهوری اسلامی اعتراض کردند و خواهان رفع مشکلات معیشتی و درمانی خود بودند.
نُوَلِّهِ ما تَوَلَّی وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ ابو عمرو و حمزه و ابو بکر با سکّان «ها» خوانند، و قالون و یعقوب باختلاس، و باقی باشباع. نُوَلِّهِ ما تَوَلَّی میگوید: ندعه و ما اختاره لنفسه، فی الدّنیا، لأنّ اللَّه عزّ و جلّ وعده العذاب فی الآخرة. او را فرو گذاریم درین دنیا بآنچه خود را اختیار کردست و عذاب آخرت خود برجاست.
پس از انتخابات جنجالی در سپتامبر ۲۰۰۰ و در پی اعتراضات گسترده مردمی، میلوشویچ مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. در ۳۱ مارس ۲۰۰۱، میلوشویچ به اتهام فساد، اختلاس و سوء استفاده از قدرت دستگیر شد، اما شواهد علیه او کافی نبود و تحقیقات اولیه به نتیجه‌ای نرسید. زوران جینجیچ، نخست‌وزیر وقت صربستان، میلوشویچ را به اتهام دست داشتن در جنایات جنگی در جنگ‌های داخلی کرواسی، بوسنی و کوزوو به دادگاه بین‌المللی لاهه تسلیم کرد. میلوشویچ در ۵ سال رسیدگی دادگاه لاهه حاضر به پذیرش یا برگزیدن وکیل نشد و عاقبت پیش از پایان محاکمه در زندان لاهه درگذشت.
وَ أَرِنا مَناسِکَنا بکسر راه و اختلاس آن و اسکان آن هر سه خوانده‌اند: سکون قراءت مکی و یعقوب است، و اختلاس قراءت ابو عمرو، و کسر راء قراءت باقی، و معنی آنست که با ما نمای و در ما آموز مناسک حج ما و معالم آن که چون کنیم، و ترا بآن چون پرستیم، مناسک جمع است و یکی از آن منسک گویند و منسک گویند بفتح سین و کسر سین، چون بفتح گویی عین نسک است احرام گرفتن و وقوف کردن و سعی و طواف کردن و جمار انداختن و بدنه گشتن. «منسک» بکسر سین جایگاه نسک است احرام را میقات، و وقوف را عرفات، و نحر را منا و سعی را صفا و مروه و طواف را خانه، و رمی جمار را سه جای بسه عقبه، چون ایشان دعا کردند اللَّه تعالی اجابت کرد دعای ایشان، و جبرئیل را فرستاد تا مناسک حج ایشان را در آموخت. آن گه رب العالمین جل جلاله ابراهیم را فرمود که جهانیان را بر زیارت خانه من خوان. فذلک قوله تعالی وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ... ابراهیم گفت خداوندا جهانیان آواز من چگونه شنوند؟ و ایشان از من دورند و آواز من ضعیف. اللَّه گفت علیک النداء و علی الاسماع و الإبلاغ یا ابراهیم بر تو آنست که بر خوانی و بر من آنست که برسانم و بشنوانم. فعلا ابراهیم جبل ابی قبیس و نادی ایها الناس، الا انّ ربکم قد بنی بیتا فحجّوه فاسمع اللَّه تعالی ذلک فی اصلاب الرجال و ارحام النساء، و ما بین المشرق و المغرب و البر و البحر، ممن سبق فی علم اللَّه سبحانه انه یحجّ الی یوم القیمة، فاجابه لبیّک، اللهم لبّیک گفته‌اند کس بود که یک بار اجابت کرد حکم اللَّه چنانست که یک بار حج کند در عمر خویش و کس بود که دو بار اجابت کرد، دو بار حج کند، و کس بود که سه بار و کس بود که بیشتر، پس بقدر اجابت و تلبیه خویش هر کس حج کند تا بقیامت، و کس بود که آن را بتلبیة اجابت نکرد حکم خدای عز و جل چنانست که وی در عمرخویش حج نکند.
به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر دست داشتن علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، و چند تن دیگر از نمایندگان در اختلاس «سه هزار میلیارد تومانی»، بروجردی اظهار کرد که او و فرزندانش نقشی در فساد مالی نداشته‌اند.
بعد از ماجرای محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران در پروندهٔ رسوایی بزرگ اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در ایران نکتهٔ جالب در این پرونده آن است که این برای چندمین بار است که در یک پروندهٔ فساد بزرگ مالی در کشور، بانک ملی ایران هم دخالت اساسی دارد پیشتر نیز در جریان فسادی در پرونده المکاسب از اسدالله امیر اصلانی مدیرعامل بانک ملی ایران به‌عنوان متهم ردیف اول نام برده شد که این به شبهه‌ها و ابهامات اقتصادی بسیار زیادی در ساختار و بدنه و همچنین نقش این بانک بزرگ در فسادهای اقتصادی انجامیده‌است.
رجعنا الی التّفسیر. قالَ رَبِّ أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَیْکَ بسکون را قراءت مکی است و یعقوب، و باختلاس قراءت ابو عمرو، و عرب ارنی در موضع «هات» گویند یعنی بیار. أَرِنِی أَنْظُرْ ای: ارنی نفسک انظر الیک. و قیل مکّنّی من رؤیتک. قالَ لَنْ تَرانِی عرب در نفی لن کم گویند، معنی آنست که: اکنون نبینی مرا یعنی در دنیا، و قیل: لن ترانی یعنی بعین فانیة، و انّما ترانی بعین باقیة، و قیل: لن ترانی بالسّؤال و الدّعاء، انّما ترانی بالنّوال و العطاء، و قیل: لن ترانی قبل محمّد و امّته.
آلکسی آناتولیویچ ناوالنی (به روسی: Алексе́й Анато́льевич Нава́льный؛ ۴ ژوئن ۱۹۷۶ – ۱۶ فوریه ۲۰۲۴) حقوقدان، سیاستمدار و منتقد سیاسی-اقتصادی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بود. وی یکی از رهبران اصلی اعتراضات سال‌های ۲۰۱۲–۲۰۱۱ در روسیه بود. ناوالنی پس از گذراندن دوره درمان مسمومیت با سمِ نُویچُک، در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱ از آلمان به روسیه بازگشت و در فرودگاه دستگیر شد و به اتهام اختلاس به سه سال و نیم زندان محکوم شد. وی در دادگاه، اتهام اختلاس علیه خود را نادرست خواند و همه اتهامات را رد کرد. وی در ۱۶ فوریه ۲۰۲۴ در زندانی در «مدار شمالگان» جان سپرد.
دی عامل اختلاس اموال شدی دوشینه خداوند زر و مال شدی
لیزا جورگنسون علاقه‌مند به ورزش و سافت بال است. او که از تیم ملی کنار گذاشته شده، کاملاً پریشان است. تا اینکه با متی رینولدز، توپ پرت کن تیم حرفه ای بیسبال ملی واشینگتن آشنا می‌شود. اما متی یک اغواگر خودخواه و مبالغه گر است. جورج مدیسون نیز مرحله پیچیده‌ای از زندگی را می‌گذراند. او بازرگانی متهم به اختلاس مالی است و با رفتن به زندان روبرو است. او همچنین رابطه بسیار پیچیده‌ای با پدرش چارلز دارد. در حالی که هر کدام بدترین دوره زندگی خود را تجربه می‌کنند، جورج و لیزا با هم آشنا می‌شوند.
تبصره ۳ - هرگاه مرتکب اختلاس قبل از صدور کیفر خواست تمام وجه یا مال مورد اختلاس را مسترد نماید دادگاه او را از تمام یا قسمتی از جزای نقدی معاف می‌نماید و اجرای مجازات حبس را معلق ولی حکم انفصال دربارهٔ او اجرا خواهد شد.
و عن عائشة قالت: سألت رسول اللَّه عن الالتفات فی الصّلاة فقال: هو اختلاس یختلسه الشّیطان من صلاة العبد.
در حالی‌که امیرعباس سهراب‌بیگ اعلام کرد که وکالت متهم پروندهٔ اختلاس را نپذیرفته‌است اما دادستان عمومی و انقلاب اهواز به خبرآنلاین گفت که وی با امضای اسناد قانونی وکیل این پرونده شده‌است. وی که در حال حاضر وکیل دعاوی است پیش از این معاونت اجرایی قوهٔ قضائیه در زمان هاشمی شاهرودی، مشاور معاون حقوقی رئیس قوهٔ قضائیه، ریاست کل دادگستری استان گیلان و رئیس کل دادگستری خوزستان بوده‌است.
سه هزار میلیارد زیر گنبد کبود (اشاره به اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی)
ابن عامر باختلاس کسره، بصری و یحیی باختلاس ضمه، باقی ارجه بی‌همزه خوانند، امّا «هاء» باین قراءت حمزه و حماد و حفص بسکون خوانند، و قالون باختلاس کسره، ورش و کسایی و اسماعیل باشباع کسره. و در هر دو قراءت بهمز و بی‌همز معنی آن تأخیر است، تقول: ارجیت الامر و أرجأته، اذا اخّرته. و الامر من «ارجی» «ارج» و من «ارجأ» «ارجأ». معنی آنست که اخّره و لا تعجل. و قیل: معناه احبسه و لا تقتله، وَ أَخاهُ یعنی هارون، ای اخّر امره و امر اخیه حتی یظهر کذبهما. و گفته‌اند: ارجه بی‌همزه از رجاء است یعنی اطمعه. میگوید: او را طامع کن و وعده می‌ده تا فرو ایستد.