اسلواکی
معنی کلمه اسلواکی در لغت نامه دهخدا

اسلواکی

معنی کلمه اسلواکی در لغت نامه دهخدا

اسلواکی. [ اِ ل ُ ] ( اِخ ) ناحیه ای از چک اسلواکی ، در مشرق مُراوی ، که رایش ( آلمان ) آنرا از سال 1939 تا 1945 تحت الحمایه خود قرار داد، و آن ناحیه ای کوهستانی ( جبال کارپات ) است و دارای 3400000 سکنه است و پایتخت آن براتیسلاو است.

معنی کلمه اسلواکی در فرهنگ فارسی

ناحیه از چک اسلواکی در مشرق مراوی که رایش آنرا از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ تحت الحمایه خود قرار داد و آن ناحیه کوهستانی است .

معنی کلمه اسلواکی در دانشنامه عمومی

اِسلُواکی ( به اسلواکی: Slovensko ) با نام رسمی جمهوری اسلواک ( به اسلواکی: Slovenská republika ) کشوری محصور در خشکی در اروپای مرکزی است. جمعیت آن حدود ۵٫۴ میلیون نفر و پایتخت آن براتیسلاوا است. شهر براتیسلاوا حدود ۴۱۳ هزار نفر جمعیت دارد. واحد پول این کشور یورو است. زبان رسمی آن زبان اسلوواک ( به اسلوواک:slovenčina، اسلووِنچینا؛ یا slovenský jazyk، اسلووِنسکی یازیک ) است که یک زبان هندواروپایی و از خانواده زبان های اسلاوی است.
این کشور از غرب با جمهوری چک و اتریش، از شمال با لهستان، از شرق با اوکراین و از جنوب با مجارستان هم مرز است.
تاریخ استقلال این کشور ۱ ژانویه ۱۹۹۳، از چکسلواکی است. اسلواکی در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا و در ۱ ژانویه ۲۰۰۹ به منطقه یورو پیوست. اسلواکی همچنین عضوی از منطقه شنگن، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و سازمان ملل متحد می باشد.
اسلواکی به همراه اسلوونی، استونی، لتونی و لیتوانی تنها کشورهای کمونیست سابق هستند که اکنون هم زمان عضو اتحادیه اروپا، منطقه یورو، منطقه شنگن، و سازمان ناتو می باشند.
حدود ۸۱ درصد از جمعیت این کشور از اسلواکی تباران، ۸٫۵ درصد از مجاری تباران و دو درصد از مردمان روما ( کولیان ) تشکیل شده است.
حدود ۱۳ درصد از مردم اسلواکی بی دین هستند و حدود ۱۰ درصد نیز در نظرسنجی ها دین و باور خود را اعلام نکرده اند. بقیه جمعیت این کشور مسیحی هستند که بیشتر آن را پیروان شاخه کاتولیک رومی تشکیل می دهند.
مردمان قوم اسلاو در سده های پنجم و ششم میلادی به منطقه اسلواکی رسیدند و این منطقه در دورانی از تاریخ جزئی از امپراتوری سامو بود که نخستین واحد سیاسی اسلاوها به شمار می آید.
تا سال ۱۹۱۸، اسلواکی بخشی از کشور اتریش - مجارستان بود و در بخش مجاری قرار داشت. اسلواکی از ۱۹۱۸–۱۹۳۹ بخشی از چکسلواکی شد که بعد از جنگ جهانی اول تشکیل شده بود. اسلواکی در دوره ۱۹۳۹–۱۹۴۵ تحت نام جمهوری اسلواکی رسماً کشوری مستقل بود، اما در عمل، از مناطق اقماری آلمان نازی بود. از ۱۹۴۵–۱۹۹۲ اسلواکی دوباره بخشی از چکسلواکی شد.
در تاریخ ۱۰ اوت سال ۱۹۶۸ نیروهای ارتش شوروی که در آن مجارها نیز عضویت داشتند وارد خاک اسلواکی ( که در آن زمان چکسلواکی، متشکل از دو کشور چک و اسلواکی بود ) شدند و به دوره ای از اصلاحات موسوم به بهار پراگ در این کشور خاتمه دادند.
معنی کلمه اسلواکی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اسلواکی در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه اسلواکی

جملاتی از کاربرد کلمه اسلواکی

مسابقات لیگ دسته اول فوتبال اسلواکی و جام حذفی فوتبال اسلواکی زیر نظر این اتحادیه برگزار می‌شود.
انکار هولوکاست به‌طور صریح یا ضمنی، در ۱۸ کشور غیرقانونی است: اتریش، بلژیک، کانادا، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، مجارستان، اسرائیل، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، اسلواکی و سوئیس.
تا سال ۱۹۱۸، اسلواکی بخشی از کشور اتریش-مجارستان بود و در بخش مجاری قرار داشت.
وی همچنین در تیم‌های ملی فوتبال زیر ۱۸ و ۱۹ سال اسلواکی بازی کرده‌است.
در مسابقات وزن ۷۰ کیلوگرم رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۸ که در بوداپست، مجارستان برگزار گردید، امامی در دور نخست با نتیجهٔ ۷ بر ۷ مقابل تیموراز سالکازانوف از اسلواکی شکست خورد و با شکست نمایندهٔ اسلواکی از یاکوباشویلی گرجستانی، امامی متاسفانه از دور مسابقات حذف شد.
علاوه بر انجام مسابقات مشهور دوستانه با بسیاری از باشگاه‌های بزرگ جهان، آینتراخت با بسیاری از کشورهای جهان بازی دوستانه انجام داده‌است که شامل تیم‌های ملی: آرژانتین، اتریش، آذربایجان، بلژیک، کلمبیا، چک، اسلواکی، مصر، فرانسه، آلمان، اسرائیل، مجارستان، هلند، لهستان، لوکزامبورگ، کوزوو، کویت، مالزی، کنیا، تونس، کره جنوبی، ویتنام و رومانی می‌شود.
فیسلبرگر جانشین کولی سک از سنگال شد که از ۲۰۱۹ در این موضع ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار داشت، معاونان کولی سک، ناصر احمد اندیشه از افغانستان و یاکولی کوکو جانسون از توگو و سوکورو فلورس ایرا از مکزیک و یوراج پودورسکی از اسلواکی بودند.
، از نظر ژیزمان تجمع رشته‌ای - ورقه‌ای ریز - قشری - بلوری - شوره‌ای - پودر تقریباْ کمیاب است و بیشتر در آلمان غربی، چک اسلواکی، آمریکا و مکزیک یافت می‌شود.
زبان این کشور زبان اسلواکیایی است. این زبان به زبان چکی نزدیک است و گویشوران دو زبان همدیگر را می‌فهمند. گویش‌های شرق اسلواکی البته تفاوت بیشتری با چکی و دیگر گویش‌های اسلواکیایی دارند و درک متقابل میان مردم چک‌زبان با گویشوران شرق اسلواکی محدود است.
تیم ملی فوتبال ایران برای آماده‌سازی بیشتر در مرحله آخر مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ در منطقه آسیا به رهبری میروسلاو بلاژویچ در اروپا اردو زد و طبق برنامه در یک بازی تدارکاتی مقابل اسلواکی در براتیسلاوا به میدان رفت. علی کریمی در این دیدار هت‌تریک کرد و یک پاس گل داد تا تیم ملی ایران اولین برد خود مقابل یک تیم ملی اروپایی در خاک آن کشور را کسب کند. (اسلواکی ۳ - ایران ۴)