آتل
معنی کلمه آتل در لغت نامه دهخدا

آتل

معنی کلمه آتل در لغت نامه دهخدا

( آتل ) آتل. [ ت ِ ] ( اِخ ) نام رودیست بس بزرگ که از کوههای آس و بلغار خیزد و بدریای خزر ریزد. گویند که از آن رود بزرگتر در جهان نیست چنانکه بیش از هفتاد نهر از آن جداشود، اسب از هیچیک به آسانی گذر نیابد :
گر سوی قندز مژگان نرسد آتل اشک
ره قندز سوی آتل بخزر بگشایید.خاقانی.فرهنگهای فارسی آنچه درباره آتل نوشته اند خلاصه اش این است که ذکر شد. و صاحب حدودالعالم در چند جا اسم از این رود میبرد و نیز آن را نام شهری بر ساحل همین رود میداند : آتل رودی است بر شمال غوز. ( حدودالعالم ). نام رودی است که در ناحیت خزران بر میان شهری که نیز آتل نامیده می شود گذرد. ( حدودالعالم ). آتل رودی است در جنوب کیماک. ( حدود العالم ). آتل نام شهری است از ناحیت خزران که رودی موسوم به همین نام از میان وی گذرد و قصبه خزران است و مستقر پادشاه است و او را طرخان خاقان خوانند و از فرزندان انسانست ( کذا ) و اندر نیمه مغربی نشیند از این شهر، و این نیمه باره ای دارد. و اندر این نیمه دیگر مسلمانان و بت پرستانند و این پادشاه را هفت حاکم است اندر این شهر از هفت دین مختلف بهر ساعتی. چون داوری بزرگتر افتد از پادشاه دستوری خواهند یا آگه کنند بحکم آن داوری. ( حدودالعالم ). و دیگر رود ارتشت هم از این کوه [ از آن کوه که اندر حد میان کیماک است و خرخیز ] گشاید آبی است بزرگ و سیاه لیکن خوردنی است و شیرین است و اندر میانه غوز وکیماک برود تا به ده جوبین رسد از کیماک آنگه اندر رود آتل افتد. و دیگر رود آتل که هم از این کوه گشاید از شمال اَرْتَش رودی است عظیم و فراخ و اندر میانه کیماکیان همی رود تا به ده جوبین رسد آنگه اندر حد میان غوز و کیماک همی رود روی بمغرب کرده تا بر بلغار بگذرد آنگه عطف کند و سوی جنوب اندر بجناک ترک وبرطاس بگذرد و اندر میانه شهر آتل از حد خزران برود آنگه بدریای خزران افتد. ( حدودالعالم ). و دیگر بیابانی است مشرق وی بر حدود مرو بگذرد تا بجیحون رسد جنوب وی بر حدود باورد و نسا و فراو و دهستان و دریای خزران بگذرد تا بحدود آتل و مغرب وی رود آتل است و شمال او رود جیحون است و دریای خوارزم و حدود غوز تابحد بلغار و این بیابان را بیابان خوارزم و غوز خوانند. ( حدودالعالم ). ناحیت غوز ناحیتی است مشرق وی بیابان غوز و شهرهای ماوراءالنهر و جنوب بعضی هم از این بیابان و دیگر دریای خزران است و مغرب و شمال او رود آتل است ( حدودالعالم ). یغسویام سو، ناحیتی دیگر است از کیماک میان رود آتل و میان رود ارتش و مردمانی بیشتر با نعمت و کاری ساخته تر دارند. ( حدودالعالم ). ناحیت خزران ناحیتی است مشرق وی دیواری است میان کوه و دریا و دیگر دریاست و بعضی از رود آتل و جنوب وی سریر است و مغربش کوه است و شمالش یراذاس است و نندز. ( حدودالعالم ). بعض از جغرافیانویسان معاصر آتل را رود ولگا دانند و نیز محتمل است اورال باشد، واﷲ اعلم.

معنی کلمه آتل در فرهنگ معین

( آتل ) (تِ ) [ فر. ] (اِ. ) ابزاری برای ثابت نگه داشتن اندام شکستة بدن .

معنی کلمه آتل در فرهنگ عمید

( آتل ) هر نوع وسیلۀ محکم که برای ثابت نگه داشتن عضو آسیب دیده.

معنی کلمه آتل در فرهنگ فارسی

( آتل ) نام قدیم رود خانه بزرگی که در روسیه از شمال بجنوب جریان دارد و امروزه [ ولگا ] خوانده می شود و آن نزدیک هشترخان به بحر خزر می ریزد
نام رودی است بس بزرگ که از کوه های آس و بلغار خیزد و بدریای خزر ریزد
۱ - نام قدیمی رودخانه [ ولگا ] است که در روسیه جریان دارد و وارد بندر هشتر خان می شود ۲ ٠ - بعضی خود بندر هشتر خان را بدین نام خوانده اند٠
شکم اتومبیل

معنی کلمه آتل در دانشنامه عمومی

اتل (بلژیک). شهر اتل ( به فرانسوی: Étalle ) در شهرستان ویرتن در استان لوکزامبورگ در منطقه فدرال والوون در کشور بلژیک واقع شده است.
معنی کلمه آتل در فرهنگ معین
معنی کلمه آتل در فرهنگ عمید

معنی کلمه آتل در دانشنامه آزاد فارسی

آتل. آتِل (splint)
در پزشکی، وسیله ای برای بی حرکت کردن عضو شکسته یا بیمار. این وسیله ممکن است از مواد گوناگونی مثل چوب، چرم، روی، آلومینیوم یا پرسپکس باشد. در کمک های اولیه، عضو شکسته را با آتل بادی پلاستیکی بی حرکت می کنند تا بعداً آتل دایم کم حجم تر و متناسب با شکل اندام، مثلاً با باندهای گچی، تهیه شود. در این حالت، باند گچی را خیس می کنند و دور اندام می پیچند تا سفت شود. آتل های دایم گاه از جنس باندهای فایبرگلاس اند. این آتل ها سبک تر و دربرابر آب مقاوم ترند. آتل های دیگری برای اصلاح بدشکلیها و اندام های بیمار به کار می روند. از آتل های متحرکغالباً برای بازگرداندن عملکرد دست استفاده می کنند، زیرا این آتل ها در عین حفاظت از عضو، امکان حرکت در خلاف جهت اعمال نیروی فنر را نیز فراهم می کنند. آتل های بالشتک داربرای کودکان مبتلا به دررفتگیمادرزادی مفصل بالای ران به کار می روند تا پاهای کودک در حالتی قرار گیرد که مفصل بالای ران به صورت طبیعی تکامل یابد.
اِتِل
(یا: اَتِل) نام رود ولگا در مآخذ اسلامی و نیز نام شهری قدیمی در دو سوی رود مزبور. ظاهراً مرکز سرزمین خزرها بوده است. این شهر در قرن ۳ق/۹م به مرکز مهم بازرگانی تبدیل شد و در قرن ۴ق/۱۰م به اوج شکوفایی رسید. از تألیفات مؤلفان اسلامی چنین برمی آید که اتل شهری بزرگ با درختان بسیار و دارای چندین بازار، حمام، کنیسه، کلیسا و حدود ۳۰ مسجد بوده است. ارتباط میان بخش های شهر در دو سوی رود با زورق انجام می شد. روس ها در قرن ۱۰م به سرزمین خزرها حمله بردند و شهر اتل را ویران کردند. محل شهر اتل تاکنون به طور دقیق مشخص نشده است.

معنی کلمه آتل در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَتْلُ: تا تلاوت کنم (چون جواب شرط برای جمله قبلی بوده جزم گرفته و واوش حذف شده)
معنی عُتُلٍّ: سخن خشن و درشت (در عبارت "عُتُلٍّ بَعْدَ ذَ ٰلِکَ زَنِیمٍ "منظور شخص بد دهن وخشن است)
ریشه کلمه:
تلو (۶۳ بار)

معنی کلمه آتل در ویکی واژه

اَتل
(پزشکی): قطعه محکمی برای بی‌حرکت ساختن قسمتی از بدن که در مواردی مانند شکستگی، دررفتگی، و آسیب‌های دیگر، دور عضو می‌بندند.
ابزاری برای ثابت نگه داشتن اندام شکسته بدن.
در زبان بهاری به معنی پریدن، بویژه پریدن با اسب از موانع است. صرف‌نظر از ریشه فرانسوی آتل، این کلمه در زبان معیار باستان دو مفهوم دارد. در گفتگو به معنی پریدن، یا بپر است، اما جنبه باستانی آن‌ از دو کلمه آت - ائل شکل گرفته و معنی ایل اسب‌داران یا اسب‌سواران است. معنی دقیق آن در ریشه فرانسوی محفوظ مانده و ظاهرآً این قبیله مدام در معرض شکستگی و دررفتگی اعضا مواجه بودند که باید شکسته بندی یا آتل‌بندی می‌شدند.

جملاتی از کاربرد کلمه آتل

‫اسبان به رقص و ماه درآمد ز روبرو‬ ‫آی کی چیخدی ، آتلار گلدی اوْیناغا‬
شورای آتلانتیک شمالی، نخستین انجمن دولتی برای بحث و تصمیم‌گیری در زمینه کشورهای آتلانتیک است. سازمان‌های دیگری که می‌توان آنها را در اصل آتلانتیک‌گرا تلقی کرد:
ام‌اس نورمن آتلانتیک یک کشتی مسافربری است که در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴ از بندر پاتراس در یونان عازم بندر آنکونا در ایتالیا بوده که دچار حریق می‌شود. شعله‌های آتش و دود غلیظ نخست از طبقه‌ای که خودروها در آن پارک بودند، برخاسته است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به آتلانتا هاوکس و هارلم گلوبتراترز اشاره کرد.
گر سوی قندز مژگان نرسد آتل اشک راه آتل سوی قندز به خزر بگشایید
گه که بگشاید جیحون سوی آموی شود گه که بسته شود آتل به خزر می‌نرسد
ز آب سنان بر آن نی چون شاخ خیزران بازار آتل ونی خزران شکستنش
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کروز آزول، باشگاه فوتبال آمریکا، باشگاه فوتبال آتلانتی، باشگاه فوتبال اطلس، و باشگاه فوتبال دپورتیوو تولوکا اشاره کرد.
برای گرفتن عکس‌هایی با موضوعیت عروس و داماد با توجه به سلیقه و نیاز مخاطب، دکورها و چیدمان و نورپردازی‌ها در آتلیه‌های عکاسی عروس متفاوت است. برای مثال استفاده از دکورهایی مثل پیانو ، پرده‌های بلند ، پله‌های بزرگ ، صندلی‌های سلطنتی و انواع دکورهای چشم نواز ، طرفداران زیادی دارد و عروس و داماد‌ها برای عکاسی آتلیه روز جشن خود آتلیه‌های تخصصی عروس را برمی‌گزینند .
نام این شهر را به صورت‌های آتل، اتیل، و ادیل، و عدیل هم نوشته‌اند.
هیل در سال ۲۰۰۹ در مورد آلبوم بعدی اسکید رو صحبت کرد و گفت: «ما هنوز نشستی نداریم و چیزی ضبط نکرده‌ایم، اما نشسته‌ایم و ایده‌هایی را کار کرده‌ایم و فقط آنها را روی یک ضبط کنندهٔ دستی پخش کرده‌ایم. همه دارند می‌نویسند و ما داریم دریافت می‌کنیم. به محض اینکه چرخ‌ها به حرکت درآیند، احتمالاً همهٔ ما به آتلانتا پرواز خواهیم کرد و یک یا دو هفته را در آنجا سپری خواهیم کرد و دوباره به آنجا برگردیم و دوباره این کار را انجام دهیم. گاهی سخت است.»
این شرکت در سال ۱۹۸۴ با شرکت ای‌تی‌اندتی ادغام شد، که در پی فروپاشی ای‌تی‌اندتی در سال ۱۹۹۷ به عنوان بخشی از ۷ شرکت تحت نام بیبی بلز ثبت گردید. بل آتلانتیک در پایان، با یکی از شعبه‌های شرکت بل، تحت نام نینکس که در شهر نیویورک مستقر بود، ادغام گردید، که شرکت ترکیب‌شده، به نام "بل آتلانتیک" به فعالیت خود ادامه داد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال تاتنهام هاتسپر، باشگاه فوتبال پورتسموث، و باشگاه فوتبال آتلانتا یونایتد اشاره کرد.
اسپایک لی با نام اصلی شلتون جکسون لی، در ۲۰ مارس ۱۹۵۷ در آتلانتا، جورجیا به دنیا آمد. پدر او نوازنده و آهنگساز جاز و مادرش معلم هنر و ادبیات سیاه‌پوستان بود. در سنین جوانی، خانواده او به بروکلین نیویورک نقل مکان کردند. «اسپایک» نامی است که در دوران کودکی، مادرش او را با این نام صدا می‌زد. او در بروکلین به دبیرستان «جان دیویی» رفت. پس از آن در کالج «مور هاوس» به تحصیل پرداخت و مبانی رشته فیلم‌سازی را در آنجا یادگرفت. اسپایک لی پس از پایان تحصیلاتش در «مورهاوس»، به دانشگاه هنرهای زیبا رفت و در رشته فیلم‌سازی مشغول به تحصیل شد.