آب و هوا

معنی کلمه آب و هوا در لغت نامه دهخدا

( آب و هوا ) آب و هوا. [ ب ُ هََ ] ( ترکیب عطفی ، اِ مرکب ) کشور. اقلیم. || سقم یا صحت مربوط به آب و هوای ناحیتی.

معنی کلمه آب و هوا در فرهنگ معین

( آب و هوا ) (بُ هَ ) [ فا - ع . ] (اِمر. ) مجموع آثار جوّی اعم از سرماو گرما در یک شهر یا ناحیه .

معنی کلمه آب و هوا در فرهنگ فارسی

( آب و هوا ) ( اسم ) مجموع آثار جوی اعم از سرما و گرما و فشار هوا و مقداربخار آب و جریان بادها که حالت و وضع متوسط منطقهای را مشخص سازد
کشور اقلیم

معنی کلمه آب و هوا در دانشنامه آزاد فارسی

آب وهوا. رجوع شود به:اقلیم

معنی کلمه آب و هوا در ویکی واژه

(هواشناسی): مجموع آثار جوّی اعم از سرما و گرما در یک شهر یا ناحیه. کیفیت وضع هوا (گرما، سرما، رطوبت، باد، باران، طوفان) در کوتاه مدت.
(جغرافیا): کیفیت وضع هوا (گرما، سرما، رطوبت، باد، باران، طوفان) در دراز مدت.
(عامیانه): چگونگی اوضاع و احوال فردی، خانوادگی یا اجتماعی.

جملاتی از کاربرد کلمه آب و هوا

نخل ترت که آب گل و یاسمین بریخت تا در کدام آب و هوا حاصل آمده است
هواها جمله رشح آن هوایند مربای همان آب و هوایند
سراپای برج با آجرهای باکیفیت و متراکم مربعی‌شکل به اضلاع ۱۸٫۹ تا ۲۰٫۸ و با ضخامت کمابیش ۴٫۷ سانتی‌متر ساخته شده‌است. ابعاد متفاوت آجرها حین رگ‌چین اصلاح شد. متوسط بندها در بدنه ۲ سانتی‌متر و در پایه ۲٫۸ سانتی‌متر است. ملات مورد استفاده از ساروج و ترکیب آهک، ماسه و خاکستر تون حمام است.مقبره تماماً از آجر پختهٔ مرغوب ساخته شده‌است که رنگ زرد کم‌رنگ آن بر اثر نور خورشید، طلایی شده‌است. کیفیت فنی ساخت‌وساز به گونه‌ای بود که با وجود گذشت زمان بسیار، اثرات آب و هوا و حتی گلوله‌باران آن توسط نیروهای نظامی روسیه، همچنان تقریباً سالم مانده‌است.
کشت کن آنجا که نسیم و نمی است خرمی مزرعه، ز آب و هواست
ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت یک سامانه دفاع هوایی موشکی است که توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز، و هواگردهای دشمن را در همه شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی دارا است. ویژگی‌های کلیدی سامانه پاتریوت رادار مرکب چندکاره، هدایت تعقیب از طریق موشک و نرم‌افزار مدرن و همچنین عملکرد خودکار گسترده است. پاتریوت موشک ضد بالستیک نیروی زمینی ارتش آمریکاست و مأموریت اصلی آن دفاع در مقابل موشک‌های بالستیک است.
در مه ۱۹۹۰، بوکریف برای راهنمایی چند نفر که خواهان صعود به دنالی بودند، از سوی یک کوهنورد آمریکایی دعوت شد. دنالی که پیش‌تر مک‌کینلی خوانده می‌شد، چالش‌های خاص خودش را داشت از جمله شکاف‌های یخی پنهان و آب و هوای سرد و غیرقابل پیش‌بینی که با توجه به نزدیکی‌اش به قطب شمال و اقیانوس توجیه‌پذیر بود.
به غیر از آب و هوا، در سیستم‌های پویای دیگر نیز حساسیت به شرایط اولیه به چشم می‌خورد. یک مثال ساده، توپی است که در قله کوهی قرار گرفته. این توپ با ضربه بسیار کمی، بسته به اینکه ضربه از چه جهتی زده شده باشد، می‌تواند به هرکدام از دره‌های اطراف سقوط کند.
آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و دارای زمستان سرد می‌باشد.
خوشا خاکی و خوش آب و هوایی که افتد قابل طرح وفایی
به‌طور کلی در استان لرستان سه ناحیه مشخص آب و هوایی دیده می‌شود:
ز فیض آب و هوای چمن عجب نبود بسان غنچه اگر دلنشین شود پیکان
چون خاک و نار و آب و هوایش درست خوش دیدنش ناگزای و گزیدنش ناگزیر
استان خراسان رضوی به واسطه آب و هوای مناسب در تولید انواع محصولات باغی و زراعی رتبه دارد.
گل از طراوت آب و هواست خندان روی شکفتگی نه به اندازهٔ چمن باشد
از آب و از هوای دیار مکدری رست آنکه دید صفوت آب و هوای دل
در 26 نوامبر 1999و تنها سه ماه پس از به راه اندازی این شناور، با پدید آمدن آب و هوای بد، اسلیپنر با صخره ای در بخشی از دریای شمال به نام "سلتا"، درست در شمال شهر هاوگسوند برخورد کرد. در نتیجه این برخورد کشتی غرق شد و 16 نفر از سرنشینان آن جان باختند.
صائب به یک پیاله طلا گشت قلب من آب و هوای میکده اکسیر بوده است
محاسبات فوق نشان می‌دهند که محتمل‌ترین حالت آب و هوا برای هر روز به غیر از روز سوم، آب و هوای «بارانی» است. البته این محاسبات به ما بیشتر از این می‌گویند، چون آن‌ها می‌توانند احتمالات هر حالت را در زمان‌های مختلف به ما ارائه کنند. شاید مهمتر از همه بدست آوردن اطلاع دربارهٔ
اشپیتزها برای زندگی در آب و هوای خشن شمالی مناسب هستند. آن‌ها اغلب دارای یک لایه خز زیرین عایق و ضدآب هستند که برای حفظ گرما از پوشش بالایی متراکم تر است. گوش‌های کوچک و راست به کاهش خطر سرمازدگی کمک می‌کنند. بسیاری از نژادهای اشپیتز ویژگی‌های گرگ مانندی مثل استقلال، بدگمانی و پرخاشگری نسبت به انسان‌های ناآشنا و سگ‌های دیگر را حفظ می‌کنند. به همین جهت برای اینکه در محیط شهری قابل کنترل باشند، زمانی که توله سگ هستند باید به آموزش آن‌ها پرداخته شود.
بیم در آب و هوای سر زمین عشق نیست پنجهٔ شیران در این وادی گل بی خار شد