برابری جنسیتی

معنی کلمه برابری جنسیتی در فرهنگستان زبان و ادب

{gender equality} [مطالعات زنان] برخورد برابر با زن و مرد بر مبنای ارزش وجودی و نه یکسان بودن آنها

معنی کلمه برابری جنسیتی در ویکی واژه

برخورد برابر با زن و مرد بر مبنای ارزش وجودی و نه یکسان بودن آنها.

جملاتی از کاربرد کلمه برابری جنسیتی

از اوایل قرن ۲۰ «آموزش صلح» در برنامه‌های مختلف در سراسر جهان به موضوعاتی از جمله مسئولیت زیست‌محیطی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های حل تعارض، دموکراسی و آگاهی از حقوق بشر، پذیرش تنوع، همزیستی و برابری جنسیتی پرداخته است.
اخلاق گرایان فمنیست به الزام شنیده شدن دیدگاه‌های مختلف زنان و سپس ایجاد دیدگاهی کلی و همه‌جانبه از آن‌ها معتقدند. تلاش برای رسیدن به این هدف و برابری جنسیتی زنان و مردان هدف اخلاق فمنیستی است. حل این مسائل در دوران معاصر به دلیل تغییر دیدگاه‌ها و همچنین آنچه از نظر رفتار و نحوه برخورد با بدن زنان «اخلاقی» تلقی می‌شود، اهمیت دارد.
در ایالات متحده، ایالت‌ها قوانین اولیه‌ای برای اخلاق عمومی دارند. جنبش آزادی سینه‌لختی در چند نمونه ادعای موفقیت داشته‌است. در زمینه تشویق بعضی از ایالت‌ها برای تغییر قوانین ایالتی بر پایهٔ نفی تبعیض جنسیتی و ایجاد برابری جنسیتی با این استدلال که زن باید بتواند در هر جایی مانند مردان سینه‌اش را نشان دهد.
هنگامی که حسن روحانی ریاست جمهوری را در سال ۲۰۱۳ به دست گرفت، امید بود که وی یک تغییر بنیادی در جامعه ایران را به سمت حقوق برابر زنان آغاز کند. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش سال ۲۰۱۵ نشان داد که هنوز تبعیض قابل توجهی علیه زنان در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد و دستاوردهای حاصل از آموزش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، امید به اینکه وی استفاده از سهمیه را کاهش دهد و اصلاحات نرم تری را انجام دهد، کاملاً محقق نشده‌است. گزارشگر ویژه همچنین نشان داد: علی‌رغم ۱۴ توصیه برای رفع موانع موجود در حال حاضر برای جلوگیری از دستیابی به برابری جنسیتی در حوزه آموزشی، دولت روحانی در نظر گرفتن همه آنها را رد کرد.
در گاتاها، زرتشت هرگز مردان را به تنهایی مورد خطاب قرار نمی‌دهد. معمولاً از کلمات خنثی استفاده شده یا زنان و مردان در کنار یکدیگر مورد خطاب واقع شدند. بنا به گفته هینتس، این «برابری جنسیتی در پیام، ظاهری مدرن به این دین باستانی داده‌است.» با این حال، «اهورامزدا» کلمه‌ای مذکر است؛ زرتشت او را پدر امشاسپندان خوانده‌است، از جمله پدر سپنتا آرمیتی (سپندارمذ) که امشاسپندی مؤنث است و نامش با زمین گره خورده. این جنسیت در سطح ایزدی بیش از هرچیز توسط یک نیایش پهلوی بازتاب داده شده‌است: «مادر من سپندارمذ است و پدرم اورمزد.» اشه و اَشَوان الفاظی خنثی هستند.
دین همچنین با ارائه کلیشه‌های منفی در مورد زنان و تقویت دیدگاه‌های سنتی در مورد تبعیت آنها از مردان، نابرابری جنسیتی را ارتقا می‌دهد. نظریه‌پردازان فمینیست ادعا می‌کنند که اگرچه زنان به‌طور معمول کسانی هستند که کودکان را به دین‌داران تبدیل می‌کنند، اما به‌طور سنتی قدرت‌های بسیار کمی در ادیان داشته‌اند.