استنباط آماری
معنی کلمه استنباط آماری در فرهنگستان زبان و ادب

استنباط آماری

معنی کلمه استنباط آماری در فرهنگستان زبان و ادب

استنباط آماری
{statistical inference} [آمار] فرایند نتیجه گیری دربارۀ ویژگی های توزیع جامعه (population ) براساس تحلیل داده های مشاهده شده متـ . استنباط inference

معنی کلمه استنباط آماری در دانشنامه عمومی

استنباط آماری. استنباط آماری ( به انگلیسی: Statistical inference ) فرایند استفاده از تحلیل داده برای نتیجه گیری ویژگی های توزیع احتمال زیربنایی و اصلی است. تحلیل استنباط آماری ویژگیهای جامعه را نتیجه گیری می کند و برای این نتیجه گیری، مثلاً از آزمون فرض و استنباط برآوردها استفاده می کند. در این جا، فرض شده است که مجموعه داده مشاهده شده، از جمعیت بزرگ تر نمونه گیری شده است.
چنان چه به جای مطالعه کل اعضای جامعه، بخشی از آن با استفاده از فنون نمونه گیری انتخاب شده، و مورد مطالعه قرار گیرد و بخواهیم نتایج حاصل از آن را به کل جامعه تعمیم دهیم از روش هایی استفاده می شود که موضوع آمار استنباطی ( Inferential statistics ) است. آن چه که مهم است، این است که در گذر از آمار توصیفی به آمار استنباطی یا به عبارت دیگر از نمونه به جامعه بحث و نقش احتمال شروع می شود. در واقع احتمال، پل رابط بین آمار توصیفی و استنباطی به حساب می آید.

معنی کلمه استنباط آماری در ویکی واژه

فرایند نتیجه‌گیری دربارۀ ویژگی‌های توزیع جامعه (population) براساس تحلیل داده‌های مشاهده‌شده

جملاتی از کاربرد کلمه استنباط آماری

در آمار کاربردی، روش‌های پیمایش روش‌هایی برای نمونه‌برداری از یک جامعه آماری هستند که به منظور بهبود میزان پاسخ و دقت پاسخ به پیمایش تدوین می‌شوند. سنجه‌های اندازه‌گیری شده آماره نام دارند که به منظور استنباط آماری در مورد کل جامعه طراحی می‌شوند. گه‌گاه آمارهایی توصیفی نیز گردآوری می‌شوند. نظرسنجی‌ها، پرسشنامه‌ها، و سرشماری‌ها در مورد وضعیت سلامت یا بازار مثال‌هایی از پیمایش هستند. پیمایش ابزار مهمی برای تحقیق در مورد جنبه‌های مختلف جامعه است و اطلاعات مهمی را در اختیار می‌گذارد؛ از جمله زمینه‌هایی که پیمایش در آن کاربر دارد به بازاریابی، روان‌شناسی، سلامت عمومی، و جامعه‌شناسی اشاره کرد.
آمار چندمتغیره زیرشاخه‌ای از آمار است که به تحلیل داده‌هایی می‌پردازد که از مشاهدهٔ چند متغیر تصادفی جمع‌آوری شده‌است. یکی از اهداف آمار چندمتغیره، بررسی وابستگی‌ها بین متغیرهای مشاهده‌شده است. آمار چندمتغیره به بررسی توزیع‌های احتمال چندمتغیره می‌پردازد تا آنهایی که برای مدل‌سازی داده و استنباط آماری مناسب هستند را تشخیص دهد.
رسیدن به اجماع در مورد آنچه مشاهدات دربارهٔ دنیایی که مشاهده می‌کنیم به ما می‌گویند (استنباط آماری).