اسلامي

معنی کلمه اسلامي در لغت نامه دهخدا

اسلامی. [ اِ ] ( ص نسبی ) منسوب باسلام : قرون اسلامی. || مسلمان. رجوع باسلامیان شود.

معنی کلمه اسلامي در فرهنگ عمید

۱. مربوط به اسلام: معماری اسلامی.
۲. مسلمان.
۳. [عامیانه] متدین، کوشا در رعایت اصول شرع.

معنی کلمه اسلامي در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب به اسلام آنچه از تمدن و فرهنگ و جز آن که منسوب به اسلام باشد . ۲ - پیرو اسلام مسلمان . جمع : اسلامیان . یا دور. اسلامی عهد اسلامی . دور. بعد از اسلام . یا قرون اسلامی . قرنهایی که از آغاز اسلام ببعد سپزی شده است .

معنی کلمه اسلامي در ویکی واژه

اسلامی
منسوب به اسلام، فردی که به اصول و عقاید اسلام معتقد باشد، مسلمان.

جملاتی از کاربرد کلمه اسلامي

کاوش هاي باستان شناسي در اين محوطه تابستان 1400 توسط هياتي به سرپرستي دکتر سعيد ستارنژاد آغاز شد و نتايج آن منجر به شناسايي گورهاي از دوره هاي مختلف اسلامي شد. اين گورستان به عنوان يکي از بزرگترين گورستان هاي دوره اسلامي شهر مراغه است.
در کنفرانس امنیتی فوریه ۲۰۲۳ مخالفان جمهوری اسلامی از جمله شاهزاده رضا پهلوی ، ولیعهد ایران و مسیح علینژاد ، فعال حقوق بشر فرصت یافتند تا در ارتباط با نخبگان سیاسی و امنیتی برتر کشورهای برتر اروپایی ، آمریکایی و آسیایی و رسانه‌های بین‌المللی جهان دربارهٔ مسائلی چون وضعیت حقوق زنان و حقوق بشر در ایران ، اقدامات تروريستي جمهوري اسلامي ، سرکوب اعتراضات سراسری ۲۰۲۲ ایران ، وضعیت کنونی«جمهوری اسلامی» و تلاش برای تغییر سیستم سیاسی در ایران سخن گویند. برگزارکنندگان کنفرانس تأکید کردند که حاضر نیستند از مقام‌های رسمی حکومت جمهوری اسلامی به دلیل نقض بارز حقوق بشر برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت کنند.
آق‌گنبد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان جزیره بخش ایلخچی شهرستان اسکو واقع شده‌است.اين بندر در جزيره شاهي (اسلامي) در بخش ایلخچی شهرستان اسکو واقع شده و يكي از بنادر مهم درياچه اروميه در امور بازرگاني و اقتصادي است. بندر آق گنبد ارتباط اهالي هفت روستاي آق گنبد، سراي، قبچاق، تيمورلو، گميچي، بوراچارلو، بهرام آباد (خورالو) را با شهر اروميه برقرار مي كند. بندر آق گنبد در ساحل غربي جزيره اسلامي و در قسمت شرقي درياچه اروميه واقع شده است. بنا به تاریخ اهالی این روستا، بنیانگذاران این روستا مردمانی بودند که از کشور جمهوری آذربایجان به طرف ایران مهاجرت کرده و در کنار دریاچه ارومیه سکونت گزیده بودند.این روستا ۸۹۸ نفر جمعیت دارد.