آبشویی

معنی کلمه آبشویی در فرهنگ عمید

( آب شویی ) شستن خاک زمین یا معدن برای جدا کردن مواد و فلزات معدنی از آن.

معنی کلمه آبشویی در فرهنگستان زبان و ادب

آبشویی
{leaching} [زمین شناسی] حل و جداسازی اجزای سازندۀ انحلال پذیر از سنگ یا خاک یا کان سنگ با استفاده از سیالات

معنی کلمه آبشویی در دانشنامه آزاد فارسی

آب شویی. آبْ شویی (leaching)
فرآیند شسته شدن مواد از بیرون و ورود آن ها به خاک یا شسته شدن مواد داخل خاک به بیرون. کودهای شیمیایی با شست وشو از خاک خارج می شوند و به رودخانه ها، دریاچه ها، و آبگیرها می ریزند و آب را آلوده می کنند. در نواحی استوایی، آب شویی خاک بعد از تخریب جنگل ها موجب می شود مواد_غذایی نادر از خاک خارج شوند و ممکن است به ازدست رفتن حاصل خیزی خاک بیانجامد. آب شویی کانی های محلول در خاک به تشکیل افق های متمایز خاک منجر شود، زیرا کانی ها به ترتیب در سطوح پایین تر نهشته می شوند.

معنی کلمه آبشویی در ویکی واژه

آب‌شویی
(مواد): شستن ماده مخلوط در آب برای جدا کردن بخشی از آن که در آب حل میشود.
حوزه: [زمین‌‏شناسی]: حل و جداسازی اجزای سازندۀ انحلال‌‏پذیر از سنگ یا خاک یا کان‌سنگ با استفاده از سیالات.

جملاتی از کاربرد کلمه آبشویی

هنگامی که آبشویی به آلودگی آبهای زیرزمینی کمک می‌کند، یک نگرانی در رابطه محیط زیست طبیعی است، از آنجا که آب حاصل از باران، جاری شدن سیل، یا منابع دیگر به داخل زمین رسوخ می‌کند، می‌تواند مواد شیمیایی را حل کرده و آنها را به داخل آب زیرزمینی منتقل کند. نگرانی‌های ویژه در رابطه با دفع زباله‌های خطرناک و محل‌های دفن زباله، و در کشاورزی، مصرف زیاد کود، نگهداری نادرست کود حیوانی و بیوکسیدها (به عنوان مثال سموم دفع آفات، قارچ کش‌ها، حشره کش‌ها و علف کش‌ها)وجود دارد.
راندمان آبیاری در روش آبیاری موضعی تا 80 درصد و در روش آبیاری بارانی تا 70 درصد هم می رسد . این راندمان بالا باعث کاهش میزان آبشویی خاک می شود . بنابراین این نوع آبیاری برای آب های شور مناسب نیست و باعث افزایش شوری خاک می گردد .
به‌طور کلی سیستم‌های آبیاری تحت فشار به روش‌هایی گفته می‌شود که آب را توسط لوله و تحت فشاری بیش از فشار اتمسفر در سطح مزرعه توزیع می‌کنند. آبیاری تحت‌فشار به دو روش آبیاری بارانی و آبیاری موضعی انجام می‌شود. روش آبیاری موضعی به دو دسته آبیاری قطره‌ای و خطی انجام می‌گیرد؛ که این دو روش به مقدار زیادی صرفه جویی در مصرف آب خواهد داشت. راندمان آبیاری در روش آبیاری موضعی تا ۸۰ درصد و در روش آبیاری بارانی تا ۷۰ درصد هم می‌رسد. این راندمان بالا باعث کاهش میزان آبشویی خاک می‌شود؛ بنابراین این نوع آبیاری برای آب‌های شور مناسب نیست و باعث افزایش شوری خاک می‌گردد.