اسپاسم

معنی کلمه اسپاسم در فرهنگ معین

( اِ ) [ فر. ] (اِمص . )انقباض ناگهانی یک یا چند عضله که با درد شدیدی همراه است ، تنجش ، گرفت (فره ).

معنی کلمه اسپاسم در فرهنگ عمید

انقباض ناگهانی یک یا چند عضله توٲم با درد و اختلال کار آن ها.

معنی کلمه اسپاسم در فرهنگ فارسی

انقباض ناگهانی یک یاچندعضله توام بادردواختلال کارعضلات

معنی کلمه اسپاسم در دانشنامه آزاد فارسی

اِسْپاسْم (spasm)در پزشکی، انقباض ناگهانی و غیرارادی ماهیچه یا عضوی توخالی، با دیوارۀ ماهیچه ای. در اسپاسم تونیک، انقباض مدتی ادامه می یابد و سپس ناگهان یا آرام آرام ازبین می رود. اسپاسم کلونیک با مجموعه ای از انقباض و شل شدن ماهیچه مشخص می شود. گرفتگی عضلانی اسپاسم اندام هاست. به اسپاسم دیوارۀ معده و روده قولنج می گویند.

معنی کلمه اسپاسم در ویکی واژه

انقباض ناگهانی یک یا چند عضله که با درد شدیدی همراه است، تنجش، گرفت (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه اسپاسم

معروف‌ ترین مواد آنتی کولینرژیک داروهای آنتی کولینرژیک مانند هیوسین با نام کامل(هیوسین اِن‌بوتیل‌ برماید)"ضد اسپاسم"، دیسیکلومین، آتروپین، تری هگزیفنیدیل، بنزتروپین، بی‌پریدن هستند.
او یکی از دوپایه‌گذار علم عصب‌شناسی مدرن در لهستان و همچنین «ژورنال نورولوژی لهستان» و یکی از پزشکان صاحب‌نظر در زمینهٔ بیماری مننژیت محسوب می‌شود. وی در سال ۱۹۱۲ میلادی، یک کتاب مهم در زمینهٔ میگرن نگاشت و یک اطلس مغز (۱۸۹۴)، نحوهٔ مکان‌یابی فیبرهای بلند نخاعی (۱۸۹۳) و مقاله‌ای در اسپاسم تورشن پیشرونده در کودکان و اشاره به ارثی بودنش (۱۹۱۱) منتشر کرد.
قرار دادن کاتتر داخل شریان کار دردناکی است، بنابراین استفاده از یک ماده بی‌حس‌کننده موضعی مانند لیدوکائین می‌تواند موجب کاسته شدن از درد آن و جلوگیری از اسپاسم شریانی شود که در نهایت باعث می‌شود قرار دادن این کاتتر کار آسان‌تری باشد. تعبیه کاتتر شریانی معمولاً توسط پزشک، متخصص بیهوشی، کارشناس بیهوشی پرستار و درمانگران تنفسی انجام می‌گیرد.
پاستای خزنده اغلب در کنار تصویری از یک شخصیت زشت و لاغر به اشتراک گذاشته می‌شود که به‌طور ضمنی یکی از سوژه‌های آزمایشی است. این تصویر در واقع یک انیماترونیک در اندازه واقعی است که به نام «اسپاسم» نامیده می‌شود.
علائم تنفسی شامل تنگی نفس، تنفس دشوار و همراه با صدای خس خس، یا تنفس دشوار و با صدای بلند (همراه با سوت) است. تنفس با صدای خس خس معمولاً به دلیل اسپاسم ماهیچه‌های پایینی راه تنفسی (ماهیچه‌های برونش) است. تنفس همراه با صدای سوت به علت تورم قسمت‌های بالایی راه تنفسی است، که باعث تنگی راه‌های تنفسی می‌شود. گرفتگی صدا، درد هنگام بلعیدن، و سرفه نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
مصرف این دارو با توجه به رسپتورهای آن در قلب و عروق و مجاری هوایی است. سابقاً شایع‌ترین مصرف آن در بیماران دچار برونکواسپاسم بود اما امروزه با وجود آگونیست‌های انتخابی بتا-۲ دیگر کمتر از اپی‌نفرین استفاده می‌شود. کاربرد مهم اپی‌نفرین در واکنش‌های آنافیلاکسی است که اثر سریعش در درمان این موقعیت‌ها مؤثر است. همچنین از اپی‌نفرین به علت اثر منقبض‌کننده عروقی در بی‌حس‌کننده‌های موضعی برای افزایش اثر بی‌حسی استفاده می‌شود. اثرات قلبی اپی‌نفرین در بازگرداندن ریتم قلب در افراد دچار ایست قلبی به کار می‌آید. از اپی‌نفرین همچنین در بند آوردن خونریزی‌های مخاطی استفاده می‌شود (اولسر پپتیک در آندوسکوپی یا زخم‌های دهان)
وقتی سوزن وارد ماده مغزی شد، از درد حاد در ناحیه گردن شکایت کرد. برای ایجاد واکنش‌های قاطع‌تر، قدرت جریان افزایش یافت. چهره او ناراحتی شدیدی را نشان داد و شروع به گریه کرد. خیلی زود، دست چپ دراز شد، انگار در حال گرفتن شیئی در مقابل او بود. بازو در حال حاضر با اسپاسم کلونیک تحریک شده بود. چشمانش ثابت شد و مردمک‌هایش به شدت گشاد شد. لب‌هایش آبی بود و از دهانش کف می‌کرد. تنفس او سخت شد. او هوشیاری خود را از دست داد و به شدت در سمت چپ تشنج شد. این تشنج پنج دقیقه طول کشید و پس از آن به کما رفت. او در بیست دقیقه از شروع حمله به هوش آمد و از ضعف و سرگیجه شکایت کرد. گزارش تحقیق‌های دکتر بارتولو
معمولاً در حملات برونکواسپاسم حاد و آسم و مشکلات ریوی مصرف می‌شود.
استفاده از داروهای ضداسپاسم آنتی‌کولینرژیک مانند هیوسین ان بوتیل بروماید یا دی سیکلومین ممکن است به بیماران، به ویژه کسانی که به اسهال دچارند کمک کند. یک متاآنالیز انجام شده توسط بنیاد همیاری کوکران[پ ۵۸] نشان داد از هر ۶ بیمار که با داروی ضداسپاسم معالجه شوند، ۱ بیمار درمان خواهد شد. ضداسپاسم‌ها را می‌توان در دو گروه تقسیم کرد:
ایپراتروپیوم بروماید که با نام تجاری آتروونت نیز موجود است در درمان آسم و برونکو اسپاسم، رینیت آلرژیک کاربرد دارد.
تو میدانی که در توحق شناسم نه همچون دیگرانت ناسپاسم