برنج
معنی کلمه برنج در لغت نامه دهخدا

برنج

معنی کلمه برنج در لغت نامه دهخدا

برنج. [ ب َ رَ ] ( اِ ) آن باشد که بسبب کوری یا بجهت تاریکی دست خود را بر دیوار یا جائی بمالند تا رهگذر پیدا کنند. ( برهان ) ( از آنندراج ).
برنج. [ ب ِ رَ ] ( معرب ، اِ )تخمی است مسهل بلغم ، معرب برنگ که بیشتر از کابل آرند. ( منتهی الارب ). رجوع به برنج کابلی و برنگ شود.
برنج. [ ب ِ رِ ] ( اِ ) یک نوع از غله که در اراضی مرطوب ممالک حاره زراعت میشود و یکی از حبوب نشاسته ایست که اغذیه نیکو از آن ترتیب میدهند و عموم مردم چین از برنج تغذیه می کنند و در هندوستان یکی از زراعتهای عمده برنج است ونیز در افریقا و در ممالک حاره امریکا و در جنوب ایتالیا زراعت برنج متداول است. و در ایران در سواحل دریای خزر و فارس و اصفهان زراعت برنج از محصولات عمده می باشد. و بهترین برنج های ایران برنج صدری مازندران و برنج چنپای فارس و برنج ارزویه کرمان است. ( ناظم الاطباء ). گیاهی است از تیره گندمیان جزء دسته غلات که در زمینهای باتلاقی کشت می شود و غذای اصلی نیمی از مردم را تشکیل میدهد. گلهایش دارای شش پرچم و دانه های سفیدرنگش را زبانچه های گل کاملاً فراگرفته اند که شلتوک نامیده میشوند. ساقه های این گیاه مانند ساقه های گندم بندبند است و ارتفاع آنها تا یک متر و نیم هم میرسد. این نوع ساقه ها را اصطلاحاً ماشوره گویند و بمصرف تغذیه دامها میرسد. ( از فرهنگ فارسی معین ). از مآخذ قدیم میتوان دانست که در روزگار هخامنشیان برنج در ایران بوده و شک نیست که این گیاه از سرزمین هند به ایران رسیده است. ( حاشیه معین بر برهان قاطع ). به فارسی اسم ارز است. ( تحفه حکیم مؤمن ) ( فهرست مخزن الادویة ). ارز. ( نصاب ). رُزّ. رُنز. ( منتهی الارب ). چلتوک پوست گرفته. کرنج. گرنج. از انواع برنج آخوندک ، آکُله ، بی نام ، چمپا، دم سفید، دم سیاه ، رسمی ، زرچه ،صدری ، عنبربو، گرده ، مولائی است. ( یادداشت دهخدا ):
هر آن کس که زی کرم بردی خورش
ز شیر و برنج آنچه بد پرورش.فردوسی.- برنج شماله . رجوع به این ترکیب در ردیف خود شود.
- کاه برنج ؛ ساقه های خشک شده برنج که بندبند است مانند ساقه گندم و آنهارا ماشوره گویند و به مصرف تغذیه دامها رسد : ستوران سست شده که به آمل و در راه کاه برنج خورده بودند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 476 ).
|| پلاو. پلو. برنج پخته. طبیخ :
پایها کرده ببالاهمه در صحن برنج

معنی کلمه برنج در فرهنگ معین

(بِ رِ ) ( اِ. ) = برنگ : آلیاژی مرکب از مس و قلع و روی . شصت و هفت درصد مس و سی و هفت درصد روی .
( ~. )( اِ. )گیاهی یک ساله که در جاهای گرم و مرطوب می روید، دانة آن یکی از غذاهای اصلی می باشد و انواع مختلف دارد: استخوانی ، بی نام ، طارم ، دم سیاه ، چمپا، صدری و غیره .

معنی کلمه برنج در فرهنگ عمید

آلیاژی زردرنگ و مرکب از مس و روی که برای ساختن سماور، کفۀ ترازو، و سینی به کار می رود.
۱. دانه ای سفید رنگ، از خانوادۀ غلات، و سرشار از نشاسته که به صورت پخته خورده می شود.
۲. گیاه یک سالۀ این دانه با برگ های باریک که در نواحی مرطوب می روید.
* برنج چمپا: نوعی برنج نامرغوب با نشاستۀ زیاد.
* برنج دم سیاه: نوعی برنج بلند که دُم شالی آن سیاه است.
* برنج صدری: نوعی برنج دانه بلند.
* برنج کابلی: = برنگ * برنگ کابلی
* برنج گِرده: نوعی برنج با دانه های کوتاه و گرد.

معنی کلمه برنج در فرهنگ فارسی

( اسم ) آلیاژی از مس و قلع و روی ( بنسبت ۶۷ قسمت مس و ۲۳ قسمت روی ) و گاهی سرب و از آن ابزارهای مختلف مانند سماور و سینی و غیره سازند پرنگ .
معرب پرنگ که به هندی پتیل گویند و آن مس و جست ممزوج باشد به تازی آنرا ارزیز نامند .

معنی کلمه برنج در دانشنامه عمومی

و یک نوع ( برنج نازنینی )
برنج ( به انگلیسی: Rice ) یکی از مهم ترین و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم اکنون رقم های مختلف برنج در جهان وجود دارد، اما این ها در دو گونه زیستی کلی جای می گیرند. گونه های اصلی برنج، شامل برنج آسیایی ( نام علمی: Oryza sativa ) و برنج آفریقایی ( نام علمی: Oryza glaberrima ) هستند. گونه های برنج وحشی نیز عموماً در سردههای Zizania و Porteresia، طبقه بندی شده اند. برنج، پس از نیشکر و ذرت، سومین محصول کشاورزی از نظر میزان تولید در جهان است.
در فارسی، برنج پخته اگر با حبوبات و سبزیجات و مخلفات آمیخته شده باشد پلو نامیده می شود؛ ولی اگر به صورت تنها یا در کنار خورشِت یا کباب یا گوشت به کار رود چلو خوانده می شود.
شواهد پیدایشی نشان می دهد که برنج در ۸۰۰۰–۱۳۰۰۰ سال پیش در دره رودخانه پرل چین سرچشمه گرفته است. پیشتر، استادان باستان شناسی حدس می زدند که برنج در دره رودخانه یانگ تسه در چین اهلی شده باشد. برنج از آسیای شرقی، به مناطق جنوبی تر و جنوب آسیا گسترش یافت. برنج توسط استعمارگران اروپایی از آسیای غربی به اروپا و قاره آمریکا معرفی شد.
در سال ۲۰۱۸ میلادی تولید جهانی برنج، برابر ۷۸۲ میلیون تُن بوده است که ۵۰٪ از این میزان متعلق به چین و هند می باشد. سایر تولیدکنندگان اصلی اندونزی، بنگلادش و ویتنام می باشند.
بسیاری از کشورهای تولیدکننده برنج به دلیل ضعف جاده ها، فناوری های ضعیف نگهداری، زنجیره عرضه ناکارآمد و ضعف کشاورز برای رساندن محصول به بازار و توزیع کننده های جزئی، دچار ضرر و زیان های فراوان و تلفات در محصول برداشت شده می شوند. در تحقیقی توسط بانک جهانی و فائو ادعا شده است به طور متوسط هر ساله نزدیک به ۸٪ تا ۲۶٪ برنج تولید شده در کشورهای درحال توسعه به دلیل ضعف تأسیسات و مشکلات پس از برداشت از بین می رود. در بعضی گزارش ها ادعا شده این عدد بیش از ۴۰٪ است. این ازدست دادن محصول نه تنها باعث کاهش امنیت غذایی جهانی می شود بلکه تحقیق اشاره می کند که این کشاورزان در کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند و دیگر کشورها مبلغی به ارزش ۸۹ میلیارد دلار را به دلیل ضعف حمل و نقل و مشکلات پس از برداشت از دست می دهند که قابل پیشگیری است.
برنج (آلیاژ). برنج ( به انگلیسی: Brass ) ترکیبی آلیاژی از مس و روی است. معمولاً ترکیب این آلیاژ با عناصر دیگر را برنز می گویند. گاهی نام عنصر آلیاژی به همراه برنز آورده می شود، برای مثال، برنز قلع دار یا برنز فسفردار. صدها نوع ترکیب گوناگون در هر یک از این گروه ها وجود دارد. با تغییر مقدار روی، خواص آلیاژهای مس - روی نیز تغییر می کند. برنج های مس - روی که عناصر اضافی مانند قلع، آلومینیوم، سیلیسیم، منگنز، نیکل و سرب دارند به عنوان برنج های آلیاژی نامیده می شوند.
برنج از مدت ها پیش، حتی قبل از تاریخ شناخته شده بود؛ در آن زمان که انسان هنوز فلز روی را نمی شناخت با ذوب کردن مس همراه با کالامین ( سنگ معدن فلز روی ) برنج تولید می کرد.
برنج معمولاً قابلیت چکش خواری بیشتری نسبت به مس و روی دارد و دمای ذوب آن تقریباً بین ۹۰۰ تا ۹۴۰ درجه سلسیوس است. البته سختی و نرم بودن آن می تواند با تغییر نسبت مخلوط مس و روی تغییر کند. مس داخل برنج ( از طریق اثر اولیگو دینامیک ) خاصیت میکروب کشی به آن می دهد. [ نیازمند منبع] به همین خاطر از برنج به عنوان دستگیره و دیگر فلزات رایج در بیمارستان ها استفاده می کنند. [ نیازمند منبع]
امروزه تقریباً ۹۰٪ از فلزات برنج بازیافت می شوند، چون فلز برنج خاصیت مغناطیسی کمی دارد و به راحتی می توان آن را از فلزاتی که معمولاً با آن ها مخلوط می شود جدا کرد. بدین ترتیب برنج جدا شده را دوباره بازیافت می کنند. چگالی برنج ریختگی در حدود ۸۴۰۰ تا ۸۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.
اکثر آلیاژهای برنج دارای دامنه انجماد بسیار کم است و به دلیل وجود فلزات دیگر در مس عملاً باعث پائین آمدن نقطه ذوب می شود و هر قدر دامنه انجماد کمتر باشد، سیالیت آلیاژ بهتر خواهد بود ، ولی این امر معمولاً با زیاد شدن حجم انقباض متمرکز همراه است.
برنج ها از نقطه نظر شبکه محلول های جامد مس و روی دارای خواص زیر می باشند:
• محلول جامد α: این شبکه در سرما چکش خوار است ولی چکش خواری آن در گرما منوط به نداشتن سرب در آلیاژ است ( به دلیل تشکیل سرب مایع در گرما )
• محلول جامد β: در این شبکه وجود سرب کمتر مزاحم بوده و شبکه خاصیت چکش خواری خود را در گرما حفظ می کند.
• محلول جامد γ: این شبکه سخت و شکننده است و خواص عمومی شبکه γ را دارد.
برنج (سرده). برنج ( نام علمی: Oryza ) نام یک سرده از تیره گندمیان است.
برنج (فیلم ۱۹۵۷). برنج ( به ژاپنی: 米 Kome ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی تاداشی ایمای است که در سال ۱۹۵۷ اکران شد. از بازیگران آن می توان به ایجیرو تونو اشاره کرد.
برنج (گیاه). برنج ( نام علمی: Oryza sativa ) نام یک گونه از تیره گندمیان است.
معنی کلمه برنج در فرهنگ معین
معنی کلمه برنج در فرهنگ عمید
معنی کلمه برنج در فرهنگ فارسی
معنی کلمه برنج در دانشنامه عمومی
معنی کلمه برنج در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه برنج در دانشنامه اسلامی

معنی کلمه برنج در دانشنامه آزاد فارسی

بِرنج
12212100-1.jpg
12212100-3.jpg
گیاهی علفی، با نام علمی Oryza sativa، از تیرۀ گندمیان. این گیاه به صورت ایستاده در آب رشد می کند. از گندمیان وحشی بومی هند و آسیای جنوب شرق مشتق شده است. نام لاتین آن Oryza است و اسامی گوناگون آن در زبان های خارجی همگی از واژۀ ایرانی ـ خاوری وریز مشتق شده اند. پرورش برنج آسیایی در روزگاران کهن، احتمالاً در چین، تایلند، برمه، آسام، و هند آغاز شده است. مدارکی حاکی از کشت برنج آسیایی، در بیش از ۴,۳۰۰ سال قبل در چین در دست است. برنج افریقایی نیز از بیش از ۳هزار سال قبل تاکنون در غرب افریقا کشت می شده است. برنج از هند به ایران آمده است. از شواهد چنین برمی آید که برنج در ایران باستان و بین النهرین و خاورمیانه کشت می شده است، اما تا پیش از اسلام، قوت اکثر مردم نبوده است. دورترین تاریخ مصرف برنج به صورت غذای ایرانی به دورۀ اشکانیان برمی گردد، مصرف برنج به صورت پلو و چلو از دورۀ صفویه معمول شده است. برنج را در تهیۀ انواع گوناگون پلو، چلو، دمپختک (دمی)، دلمه، کوفته، شله، شیرینیجات، حلوا، یخ در بهشت، برنجک و جز آن به کار می برند. استفاده از آن برای برخی امراض، ازجمله بواسیر و شکم روش، توصیه شده است. ارزش غذایی و خواص مفید آن در برخی روایات و احادیث نیز آمده است. یونانیان در زمان اسکندر مقدونی (حک: ۳۳۶ـ۳۲۳پ م)، در ایران و درۀ سند با برنج آشنا شدند و آن را به اروپاییان شناساندند و این دانه هم اکنون در اروپا به مصرف غذایی و مصارف دیگر می رسد.
ارزش غذایی. برنج شامل مقادیر فراوانی نشاسته و هشت تا نُه درصد پروتئین است. برنج قهوه ای یا سبوس دار انواعی ارزشمند از ویتامین ب دارد که هنگام پوست کندن و تمیزکردن آن از بین می روند. بیشترین برنج مصرفی دنیا به شکل برنج سفید و بدون سبوس است. امروزه دانۀ برنج هایی باارزش پروتئینی بیشتر را با کمک اشعۀ گاما پرورش داده اند و کشت می کنند. از قدیم، تهیۀ شراب و سرکه از برنج بین چینی ها و هندی ها معمول بوده است، اما بنابر نوشته های مارکوپولو، این کار در بین مسلمانان هم رایج بوده است. از سوزاندن برنج خاکستری از سیلیکا تولید می شود که هنگام ترکیب با آهک، سیمان مرغوبی تولید می کنند. برنج در شرایط گرم و مرطوب ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز زمان نیاز دارد تا محصول دهد. طی دورۀ رشد، نیاز گیاه به آب باید از طریق آبیاری یا بارندگی شدید تأمین شود. این روش آبرسانی باعث می شود که کشت برنج باتلاقی، نوع معمولی برنج، به زمین های صاف یا با شیب پلکانی محدود شود. هم اکنون، در ایران و بسیاری کشورها، انواع اصلاح شده و مرغوب تری از برنج تهیه شده است که بازدهی بیشتری دارند. در ۱۹۹۴، مؤسسۀ بین المللی پژوهش برنج نوع جدیدی از برنج را معرفی کرد که محصول آن ۲۵ درصد بیشتر بود. در سال ۲۰۰۰، نقشه کامل ژنی برنج منتشر شد و برنج اولین غله ای بوده است که نقشۀ ژنتیکی آن تهیه شد. در بین غلات، برنج دارای کوچک ترین ژنوم با دوازده کروموزوم، شامل ۵۰هزار ژن، است. ایران تا دهه ۱۳۴۰ش، جزو صادرکنندگان برنج بود، اما پس از آن به واردکنندۀ برنج بدل شده است.
برنج (آلیاژ). بِرِنْج (آلیاژ)(brass)
آلیاژی فلزی، مرکب از مس و روی. سهم فلزات دیگر در آلیاژ بیش از پنج تا شش درصد نیست. دامنۀ درصد روی در برنج از ۲۰ تا ۴۵ درصد متغیر است و رنگ آلیاژ برحسب مقدار روی، از مسی تا زرد کم رنگ تغییر می کند. از ویژگی های برنج سهولت شکل دادن و ماشین کاری آن است. برنج مستحکم، مفتول شدنی، و مقاوم دربرابر انواع خوردگی است و در ساخت قطعات چفت وبست شدنی الکتریکی، غلاف هایِ مهمات نظامی، پیچ ها، اسباب و ابزار ساختمانی، و تزئینات داخلی به کار برده می شود. برنج ها را معمولاً به دو دسته تقسیم بندی می کنند: آن هایی که می توان سردکاری شان کرد (برنج هایی با درصد روی تا ۲۵ درصد)، و آن هایی که در حالت گرم بهتر می شود با آن ها کار کرد (با حدود ۴۰درصد روی).

معنی کلمه برنج در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] برنج از حبوبات معروف است. از آن به مناسبت در باب زکات نام برده شده است.
از میان حبوبات، زکات، تنها به گندم و جو تعلّق می گیرد؛ لیکن پرداخت زکات سایر حبوبات، مانند برنج نیز مستحب است و احکام و شرایط آن همانند زکات واجب، است.
برنج، متعلّق زکات فطره
در زکات فطره، طعامی که قوت غالب مردم به شمار می رود، مانند گندم و برنج، به عنوان فطره پرداخت می گردد.

[ویکی فقه] برنج (ابهام زدایی). واژه برنج ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • برنج (حبوبات)، از حبوبات معروف و دارای کاربرد فقهی• برنج (آلیاژ)، یکی از فلزات، آلیاژی از مس و روی
...
[ویکی فقه] برنج (حبوبات). برنج از حبوبات معروف است. از آن به مناسبت در باب زکات نام برده شده است.
از میان حبوبات، زکات، تنها به گندم و جو تعلّق مى گیرد؛ لیکن پرداخت زکات سایر حبوبات، مانند برنج نیز مستحب است و احکام و شرایط آن همانند زکات واجب، است.
العروة الوثقى،ج ۲، ص ۲۸۸ - ۲۸۹
در زکات فطره، طعامى که قوت غالب مردم به شمار مى رود، مانند گندم و برنج، به عنوان فطره پرداخت مى گردد.
جواهر الکلام،ج ۱۵، ص ۵۱۴.
۱. ↑ العروة الوثقى،ج ۲، ص ۲۸۸ - ۲۸۹۲. ↑ جواهر الکلام،ج ۱۵، ص ۶۸ تا ۶۹.
...

معنی کلمه برنج در ویکی واژه

پهلوی
پهلوی
پرنج (pirinc)
از برنج (berenj) پارسی.
برنج، گیاهی یک ساله که در جاهای گرم و مرطوب می‌روید، دانة آن یکی از غذاهای اصلی می‌باشد و انواع مختلف دارد: استخوانی، بی نام، طارم، دم سیاه، چمپا، صدری و غیره.
برنگ: آلیاژی مرکب از مس و قلع و روی. شصت و هفت درصد مس و سی و هفت درصد روی.
برنج (گیاه)
برنج (گیاه)

جملاتی از کاربرد کلمه برنج

اگر چه گنج را مقدار رنجست برنج او ندارد گنج مقدار
چند نازی کله از گیپای خود از برنج و قلیه هستی بی خبر
ولیکن این دم از جور زمانه برنجید این دل انده نمایم
به‌طورکلی در غذاهای ژاپنی میزان چربی کم و میزان نمک زیاد است. برای چاشنی غذا بیشتر از نمک و شُویو (سس سویا) استفاده می‍شود همچنین میسُو، فراورده‌های تُوفو، ساکِه، سرکهٔ برنج نیز از چاشنی‌های غذاهای ژاپنی هستند. به عنوان موادغذایی برنج، سبزیجات، تُوفو و همچنین موادغذایی به دست آمده از دریا، مانند جلبک دریایی بکار برده می‌شود.
کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد خیبر پختونخوا ایفا می‌کند. عمده تولیدات آن گندم، ذرت، برنج، نیشکر و میوه است. برخی از سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و پیشرفته در پیشاور کمک زیادی به ایجاد درآمد برای مردم منطقه کرده‌است. ساکنان این ایالت با تمامی مناطق دیگر پاکستان مدادوستد دارند.
غذاهای افغانستان عمدتاً بر اساس محصولات اصلی کشور مانند گندم، جواری، جو و برنج استوار است. میوه‌ها و سبزیجات بومی و همچنین محصولات لبنی مانند شیر، ماست و دوغ همراه شان هستند. پلو کابلی غذای ملی افغانستان است. تخصص آشپزی کشور تنوع قومی و جغرافیایی آن را منعکس می‌کند. افغانستان به دلیل انار، انگور و خربزه شیرین خود معروف است. چای نوشیدنی مورد علاقه افغان‌ها است و به‌طور معمول نان‌های سبک، ماست، برنج و گوشت را در یک رژیم غذایی معمول می‌خورند.
شولهٔ غوربندی: در ولسوالی غوربند ولایت پروان شوله‌ای پخته می‌کنند که به نام «شولهٔ غوربندی» یاد می‌شود. این شوله را از برنج، ماش و قورمهٔ لَپه‌دار و گوشت گوسفند تهیه می‌کنند.
پس از یک دوره رکود و فترت تا اواخر دوره قاجار، شهر شاهد گام‌هایی چند در جهت احیای خود بوده‌است در این دوره خندق‌های اطراف شهر را خشک کردند. ایجاد عمارت شهرداری کاخ چایخوران، تأسیس دبیرستان امام فعلی، اداره اقتصاد و دارای، ایجاد انبار برنج برای صادرات آن به نقاط دیگر کشور، احداث مغازه‌های جدید در بیرون بازار، از جمله اقدامات این دوره است. جیمز فریزر که در سال ۱۲۳۸ به عنوان بازرگان و دانشمند وارد ایران شد در سفرنامه خود می‌نویسد:
آش جو یک نوع از انواع آش‌های ایرانی است. در طبخ این نوع آش از سبزیجات معطر و مخصوص آش نظیر: تره، جعفری، گشنیز، شوید و حبوبات نظیر نخود، لوبیا، عدس و برنج و جو پوست گرفته، پیاز و کشک غلیظ زردچوبه و روغن استفاده می‌شود و این آش با نعناداغ و پیاز داغ تزئین و مصرف می‌شود.
نه زان صفت که بوهم اندرش بیابی جفت نه زان عدد که برنج اندرش بیابی مر
چنان دان که مردم را به دل‌ مردم خوانند، و دل از بشنودن و دیدن قوی و ضعیف گردد، که تا بد و نیک نبیند و نشنود، شادی و غم نداند اندرین جهان. پس بباید دانست که چشم و گوش دیده‌بانان و جاسوسان دل‌اند که رسانند به دل آنکه به بینند و بشنوند، و وی را آن بکار آید که ایشان بدو رسانند، و دل آنچه از ایشان یافت بر خرد که حاکم عدل است عرضه کند تا حق از باطل جدا شود و آنچه بکار آید بردارد و آنچه نیاید در اندازد و از این جهت است حرص مردم تا آنچه از وی غائب است و ندانسته است و نشنوده است بداند و بشنود از احوال و اخبار روزگار، چه آنچه‌ گذشته است و چه آنچه نیامده است. و گذشته را برنج توان یافت بگشتن گرد جهان و رنج بر خویشتن نهادن و احوال و اخبار بازجستن و یا کتب معتمد را مطالعه کردن و اخبار درست را از آن معلوم خویش گردانیدن، و آنچه نیامده است‌ راه بسته مانده است که غیب محض‌ است که اگر آن مردم بداندی‌، همه نیکی یا بدی‌ و هیچ بد بدو نرسیدی‌، و لا یعلم الغیب الّا اللّه عزّ و جلّ‌ . و هر چند چنین است، خردمندان هم در این پیچیده‌اند و میجویند و گرد بر گرد آن میگردند و اندر آن سخن بجدّ میگویند که چون نیکو در آن نگاه‌ کرده آید، بر نیک یا بد دستوری ایستد.
توتیا اکسید ناخالص فلز روی (روی اکسید) است. در گذشته از توتیا برای ساختن فلز برنج و همچنین درمان بیماری‌های چشم بهره می‌گرفتند.
برنج و ماش بود نعمتی حکیم، اما چه خوش بود که به یاد آید آن زمان از ماش
ترشی چو با برنج مزعفر بدید گوشت گفتا قرین شدست به هم عندلیب و زاغ
دلم از تو چون برنجد که به وهم در نگنجد که جواب تلخ گویی تو بدین شکردهانی
کشت توت برای تغذیه کرم ابریشم که زمانی از برنج مهم‌تر بود قدیمی‌ترین فعالیت کشاورزی است و در خوشابر و گشت در غرب و در آستانه تا قاسم‌آباد در شرق در کوهپایه‌ها انجام می‌شود. امروزه گیلان اصلی‌ترین منطقه تولید ابریشم در ایران است، و ۸۰ درصد تولید ملی را که بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تن در سال می‌شود را در اختیار دارد. تیلمبار، محل نگهداری کرم‌های ابریشم از مشخصه‌های معماری بومی گیلان است. شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران در رشت واقع شده‌است.
در رژیم غذایی سنتی ژاپنی‌ها گوشت قرمز نقشی نداشت ولی در قرن اخیر تهیه غذاهای جدید که در آن‌ها از گوشت مرغ ، خوک و گاو استفاده می‌شود رواج یافته‌است. در بین مواد گوشتی نیز، از گوشت مرغ بسیار استفاده می‌شود. رشته‌های تهیه شده از آرد گندم سیاه و گندم که به ترتیب سوبا و اُودُون نامیده می‌شوند، غذاهای محبوبی هستند که به جای برنج خورده می‌شوند. در تابستان گرم، صرف رشتهٔ خنک خوشایند است. چای سبز یا اٌوچا محبوب‌ترین نوشیدنی ژاپنی است. این نوشیدنی داغ و بدون افزودن قند یا شکر نوشیده می‌شود. از نوشابه‌های مورد علاقه ژاپنی‌ها می‌توان از چای سیاه یا کٌوچا، شراب برنج یا ساکه و لیکور برنج یا سایر غلات با مالت یا از لیکور میوه‌هایی مثل آلو نام برد.
استان کورینتس با تولید ناخالص داخلی برابر۲/۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ و درآمد سرانه ۴۵۴۰ همچون سایر ایالات شمالی از نظر اقتصادی کم توسعه می‌باشد. مهم‌ترین فعالیت درامدزای استان، زراعت (۱۵ درصد اقتصاد استان) و تولید محصولاتی چون پنبه، لیمو، ماته، چای، برنج و توتون می‌باشد. از سایر فعالیت‌های اقتصادی کورینتس، پرورش دام (گاو) با ۴ میلیون راس است. در شمال استان به دلیل کیفیت پایین مراتع، گاوهای نژاد برانگوس، نژاد غالب است.
سیف فرغانی برنجست از فراق دوستان بی جمال مصطفی روح انس آسوده نیست
در نای گلوم نان نگنجد گر زانکه فرو برم برنجد