اوغ

معنی کلمه اوغ در فرهنگ فارسی

۱ - ( اسم ) موزه ای که از پوست پشمدار بدوزند چکم. پشمین . ۲ - چوبهای فوقانی آلاچیق .

جملاتی از کاربرد کلمه اوغ

ازین گفتارها اوغمزه آمد ز خورشیدی بسوی ذره آمد
چغال اوغلی از حمله به ایران منصرف نشده بود. وی پس از این شکست در ناحیهٔ موش در مدت چهار ماه سپاهی عظیم از ایلات و کردها گرد آورد که تعدادشان به صد هزار نفر می‌رسید. سردار عثمانی در اواخر فصل پائیز به آذربایجان روی نهاد، شاه عباس نیز پس از آگاهی از این امر پیربوداق خان حاکم تبریز را مأمور اجرای روش زمین سوخته نمود. این بار نیز شاه عباس، الله وردی خان را با جمعی از امرا و سرداران نامدار مأمور به جلوگیری از پیشروی سپاه ترک نمود.
باغلار ایرین باغ قاپوسین اوغریدین مین یمیشین اوغروسی یم تو غریدین
از هری گر سوی اوغان شوی، ای باد شمال باز گویی ز هری پیش ملک صورت حال
القاسب میرزا پس از جنگ شروان (۹۱۷ خ. /۹۴۵ ق) به فرمانروایی شروان منصوب شد. اما در سال ۹۲۵ خ./۹۵۳ ق. با شاه تهماسب یکم مخالفت کرد و سرکشی را آغاز کرد. هنگامی که شاه تهماسب از این موضوع آگاه شد به‌سوی تبریز رهسپار شد و اورگنج اوغلی را به پیش القاسب میرزا فرستاد. القاسب میرزا با وی به‌درشتی سخن گفت، اما از حرکت شاه نگران شد و خان‌بگی‌خانم ـ مادر خود ـ را همراه پسرش، سلطان احمد به نزد شاه فرستاد و پوزش خواست.
چابقونچی، اگری باخشی مژگان یراقیدور اول غمزه اوغری، گوزلری اوغری یتاقیدور
رابطه میان علی مسیو و حیدرخان عمواوغلی بسیار عمیق بود. آن‌ها در مسائل خطیر با یکدیگر مشورت می‌کردند. حیدر خان همواره در زمانی که در تبریز بود، در کنار علی مسیو قرار داشت؛ و در جریان پایین کشیدن پرچم‌های سفید در تبریز به‌وسیله ستارخان، مبتکر و مشوق اصلی علی مسیو بود.
این تصنیف در دورهٔ دوم مجلس شورای ایران در تهران ساخته شده‌است. به واسطهٔ عشقی که حیدرخان عمواوغلی بدان داشت، میل دارم این تصنیف به یادگار آن مرحوم طبع گردد. این تصنیف در آغاز انقلاب مشروطه ایران به یاد اولین قربانیان آزادی سروده شده‌است.
در سال ۱۹۰۵، احمدبیگ آقااوغلو از نقش مهمی در پیشگیری از ر درگیری‌های قومی جدید میان ارمنیها و آذربایجانی‌ها ایفا کرد. او همچنین به عنوان نماینده مسلمانان قفقاز جنوبی به دوما راه یافت. بعداً، آقااوغلو به همراه نصیب بیگ یوسف بیگلی کمیته ملی «دفاعی» را در گنجه تأسیس کردند که، در سال ۱۹۱۷ با «حزب فدرالیستهای ترک»، و حزب مساوات در یک حزب ادغام شد. برای اجتناب از تعقیب قضایی و بازداشت احتمالی، در اواخر سال ۱۹۰۸، همگام بروز انقلاب ترکان جوان اقدام به فرار به استانبول نمود. او در سال ۱۹۱۰، شهروند عثمانی شد و به عنوان بازرس مدرسه و سپس به عنوان دانشیار دانشگاه استانبول مشغول به کار شد.
‫ناکام ماند هر که در این آشیانه شد‬ ‫اوغول دوْغان ، درده سالان دوْنیادی‬
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اساطیر ترکی این است که هر قبیله، هر چند کوچک، یک افسانه تبار شخصی دارد. به عنوان مثال، در اوغوزنامه، ابتدا افسانه تبار هر قبیله ذکر شده بیان شده‌است.
آوتیک ساهاکیان در ۱۸۶۵م در شهر جلال‌اوغلی (استپاناوان کنونی در جمهوری ارمنستان)، متولد شد. تحصیلات متوسطه را در شوشی و تحصیلات تکمیلی و عالی را در مدرسهٔ کشاورزی پطروفسکی مسکو به پایان رساند.
ثریا دختر احمد آ آقااوغلو، سیاستمدار برجسته آذربایجانی و بعدها ترک در اوایل قرن ۲۰ بود. پس از سقوط جمهوری دموکراتیک آذربایجان در سال ۱۹۲۰، خانواده آقااوغلو به ترکیه نقل مکان کرد که ثریا در دانشکده حقوق دانشگاه استانبول ثبت نام کرد.
یورقانی اوغری قاپاندا ، دئدی ملانصرالدین نیله سین چیلپاغیدی ، اوغرو دا یورقانیله گئتدی
دود سیاهم آمد به سر بر کردم زمانی در پای اوغش
ارسی، روستایی است از توابع بخش ایواوغلی و در شهرستان خوی استان آذربایجان غربی ایران.
آنا ! اوغلون شهید اولدی مبارک شهادتله سعید اولدی ، مبارک
اوغان که دوست صمیمی رقیب ایرانی خود بود، پس از شکست از او در استانبول به حبیبی گفته بود: «تهران‌دا سَنَه دیَرَم»، یعنی در تهران به تو خواهم گفت و این شکست را جبران خواهم کرد، پس از شکست دوباره در تهران، به حبیبی گفت: «ژاپن‌دا سَنَه دیَرَم». امامعلی حبیبی که در وزن ۷۳ کیلوگرم مسابقات جهانی ۱۹۵۹ رقابت کرده بود، به همراه غلامرضا تختی که در وزن ۸۷ کیلوگرم قهرمان شده بود، دو نشان طلای ایران در مسابقات جهانی تهران را به‌دست آوردند.
کِز کرد مُلاباقر و در جای خود فُسرد‬ ‫ملا باقر عم اوغلی تئز میساردی‬
آلاپالاز اوغلی(متولد اردبیل)، خواننده و ردیف‌دان موسیقی سنتی دوره قاجار بود.