آلاچیق
معنی کلمه آلاچیق در لغت نامه دهخدا

آلاچیق

معنی کلمه آلاچیق در لغت نامه دهخدا

( آلاچیق ) آلاچیق. ( ترکی ، اِ ) آلاجق. کوخ. کوله. رجوع به آلاجق شود.
الاچیق. [ اَ ] ( اِ ) در ترکی خانه ای است از نی و چوب. ( آنندراج ). رجوع به آلاجق و آلاچیق و الاچق شود.

معنی کلمه آلاچیق در فرهنگ معین

( آلاچیق ) [ تر. ] ( اِ. )۱ - نوعی خیمه که از پارچه - های ضخیم درست می کنند. ۲ - سایبانی که میان باغ یا صحرا از شاخه های درخت و چوب سازند. آلاجق و آلاچق نیز گویند.

معنی کلمه آلاچیق در فرهنگ عمید

( آلاچیق ) ۱. نوعی از خیمه.
۲. خانۀ چوبی و سایبانی از برگ و ساقۀ درختان که در باغ یا صحرا درست کنند.

معنی کلمه آلاچیق در فرهنگ فارسی

( آلاچیق ) ( اسم ) ۱- سراپرده و سایبان دو ستونی نوعی خیمه که از جام. ستبر و ضخیم سازند . ۲ - کلبه ای که بصورت خیمه های تارتار باشد .
آلاچیق

معنی کلمه آلاچیق در دانشنامه عمومی

آلاچیق. آلاچیق یا کلاه فرنگی یا تارَم ( به انگلیسی: Gazebo ) ، سازه ای چوبی یا فلزی است که در گوشه باغ ها، پارک ها یا باغچه ها قرار داده می شود و به عنوان سرپناهی برای نشستن در هوای باز استفاده می شود. این سازه ها معمولاً دارای گنبد هستند و اطرافشان باز است.
نام فارسی این سازه تارم است که در متون قدیمی بیشتر به صورت طارم نوشته شده است ولی آلاچیق که واژه ای ترکی است رواج بیشتری دارد.
در غرب آلاچیق ها بیشتر سده نوزدهم در باغ های افراد ثروتمند دیده می شد و معمولاً در پیرامون آن ها گل کاری انجام می شد. امروزه آلاچیق های چوبی پیش ساخته را می توان از فروشگاه های وسایل باغچه خریداری کرد و در حیاط خانه قرار داد.
در ساخت آلاچیق از چه متریال هایی استفاده می شود؟ آلاچیق پیش از هر چیز نیاز به یک سازه دارد که عموماً این سازه از فلز یا چوب است، از آنجایی که آلاچیق در فضای باز استفاده می شود باید به یادداشت که در صورت استفاده از فلز از رنگ های اپوکسی یا رنگ های پوشش دریایی برای کاور کردن استفاده شود و در صورتی که از چوب استفاده می کنیم حتماً چوب ترمو باشد. بخش مهم آلاچیق، سقف آن است که بسته به نوع طراحی از متریال های مختلف استفاده می شود. برای مثال در صورتی که سقف شیبدار است، نیازمند آهن کشی است تا پوشش سقف شیبدار بر روی آن اجرا شود و در صورتی که سقف شیبدار نباشد - عموماً در آلاچیق هایی با طراحی مدرن - در بخش های سرپوشیده می بایست از فلاشینگ و در بخش های نیمه باز می توان از ترمووود استفاده کرد. بخش بعدی دیواره آلاچیق است، گاهی هیچ دیواره ای در کار نیست و صرفاً بخش هایی از سازه در دیواره قرار دارند و گاهی نیز از دیواره سبز که توسط گیاه پوشیده شده استفاده می شود، همچنین استفاده از چوب و شیشه نیز در دیواره آلاچیق کاربرد دارد.
این نوع آلاچیق ها معمولاً در داخل پارک های شهری مورد استفاده قرار می گیرد، دارای دوام و مقاومت بالایی بوده، معمولاً بازیافت پذیر می باشند و شکل دهی به آن ها راحت تر است. سقف این نوع آلاچیق ها معمولاً از ورقه های فلزی یا سفال می باشد.
همان طور که از نام این نوع آلاچیق ها مشخص است، جنس مواد مورد استفاده شده در آن ها چوبی می باشد. آلاچیق های چوبی معمولاً در جنگل ها و سواحل دریا مورد استفاده قرار می گیرند تا با محیط همخوانی داشته و احساس بهتری به ساکنین آن انتقال دهد. به دلیل داشتن رطوبت بالا جنس چوب از نوع درختان جنگلی مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از لایه های پلاستیکی که به صورت بی رنگ روی آن های قرار می گیرد، محافظت می شوند.
معنی کلمه آلاچیق در فرهنگ معین

معنی کلمه آلاچیق در ویکی واژه

داربست با چهار پایه و سقف از چوب و برگ درختان.
سایبان موقت یکساله که میان باغ یا صحرا از شاخه های درخت و چوب سازند. آلاچق و آلاجق نیز گویند.
نوعی چادر خیمه که از پارچه‌های ضخیم درست می‌کنند.
تجیر.

جملاتی از کاربرد کلمه آلاچیق

در این مکان امکانات رفاهی و خدماتی اندکی از قبیل سرویس بهداشتی، آلاچیق و سکو وجود دارد.
نواب مستطاب شاهزاده افخم اکرم طهماسب میرزا ابلغه الله بما یهوی و یشاء. از حقیقت این ماجرا اطلاع دارند و چندین بار در خدمت سراسر سعادت ایشان، شور و صلاح چاکرانه عاجزانه کردم که دل بر فراق نهم و او را طلاق دهم؛ اذن و اجازت ندادند. ملاحظه رأی جهان آرای ولیعهد روحی فداه را فرمودند؛ در آلاچیق سرخس و صحرای جام و زیر کرسی تربت، هر چه عجز و اصرار کردم منع و انکار کردند. ترسیدم که این فقرات را دیگری بعرض شما برساند خود سبقت نمودم.
در سالهای اخیر پروژه تجهیز و ایجاد زیرساخت‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این مکان انجام شده که احداث پل عابر پیاده برای ارتباط طرفین رودخانه آبشار، احداث نمازخانه، ساختن آلاچیق و سکوهای بتنی برای مسافران، احداث پارکینگ و سرویس بهداشتی از موارد این پروژه است.
یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی های این دهستان آبگرم درمانی است که با نام آبگرم اسبفروشان یا منطقه نمونه گردشگری آبگرم اسبفروشان شناخته می‌شود که سالانه گردشگران زیادی را به مکان سرسبز و خوش آب و هوای اسبفروشان می‌کشاند، این آبگرم در دامنهٔ رشته کوه بزقوش قرار دارد که مکان ایده‌آلی را برای سایت‌های پرواز ایجاد کرده‌است. در منطقه نمونه گردشگری آبگرم اسبفروشان امکاناتی چون مهمانپذیر، غذاخوری، آلاچیق و دو استخر مجزا آبگرم درمانی وجود دارد.
آبشارهای آرپناه یا آبشارهای کسد در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان لالی قرار دارد؛ و از مکان‌های دیدنی و توریستی شهرستان لالی است که دارای باغ‌ها و درخت‌های سرسبز و طبیعت زیبا می‌باشد. امکانات این منطقه گردشگری می‌توان به ایجاد پل‌های ارتباطی، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، مغازه، سکو و آلاچیق اشاره کرد.
این آبشار با الهام از باغ‌های سنتی ایرانی به صورت طبقه طبقه ساخته شده‌است که هر طبقه شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌ای متفاوت از طبقه دیگر می‌باشد. در ساخت این آبشار از مصالحی استفاده شده‌است که با طبیعت همخوانی دارند. آبشار مصنوعی نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه قرار دارد.
در این کوه آب معدنی بنام آیلیق بولاغی وجود دارد که از قله‌ای کوه می جوشد که آب فوق‌العاده عجیب و خنک می‌باشد که در درمان دفع سنگ کلیه خیلی مؤثر است و سالانه خیل عظیمی از گردشگران را به خود جذب می کند.این کوه و منطقه خون امیر (خانمرود) منطقه ییلاقی هست که به این کوه در ۶ ماهه اول سال عشایر شاهسون طایفه کلاش از ایلات مغان مهاجرت کرده و زندگی می‌کنند. این کوه سه یورد (محل اتراق) جهت اتراق عشایر و برپایی آلاچیق به نام‌های آیی لیق,داش آلتی و روشن یوردی می‌باشد. در این کوه انواع گیاهان دارویی شامل: کاکوتی, پونه, نعناع کوهی, آویشن, چای کوهی(توکلیجه), گزنه, بومادران, جاجیق و...که هرکدام دارای خاصیت دارویی بی‌نظیری هستند رشد می‌کنند.