انفصال

معنی کلمه انفصال در لغت نامه دهخدا

انفصال. [ اِ ف ِ ] ( ع مص ) جدا شدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). انقطاع. ضد اتصال. ( از اقرب الموارد ). جدا واشدن. ( تاج المصادر بیهقی ).
- انفصال عظم ؛ تفرق اتصال استخوانی از استخوانی که بدو ملتصق است بی شکستن چون تفرق زندین. ( یادداشت مؤلف ).
|| ( اصطلاح فلسفه ) عدم اتصال است از چیزی که شأنیت اتصال دارد. مثلاً به دیوار نمی توان گفت کور است زیرا که شأنیت بینایی ندارد. ولی شخص را می توان گفت کور است زیرا که شأنیت بینایی دارد پس مجردات که شأنیت اتصال ندارند، انفصال بر آنها اطلاق نمی شود مثل عقول مجرده. ( حکمت قدیم تونی ، از فرهنگ فارسی معین ). || تفرق اتصال. ( یادداشت مؤلف ). || ( اِمص ) جدایی. گسستگی. ( ناظم الاطباء ).
- انفصال از خدمت ؛ عزل. ( یادداشت مؤلف ).
|| فیصل و بندوبست. ( ناظم الاطباء ). || انجام کار. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه انفصال در فرهنگ معین

(اِ فِ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - جدا شدن . ۲ - بی کار شدن .

معنی کلمه انفصال در فرهنگ عمید

۱. منفصل شدن، جدا شدن، جدایی، گسستگی.
۲. برکنار شدن از کار و شغل.

معنی کلمه انفصال در فرهنگ فارسی

منفصل شدن، جداشدن ، جدایی، گسستگی
۱ - ( مصدر ) جدا شدن گسسته شدن . ۲ - از کار باز شدن بیکار شدن : انفصال از خدمات دولتی . ۳ - ( اسم ) جدایی گسستگی گسیختگی . ۴ - عدم اتصال است از چیزی که شائ نیت اتصال دارد مثلا بدیوار نمیتوان گفت کور است زیرا که شائ نیت بینایی ندارد ولی شخص را میتوان گفت کور است زیرا که شائ نیت بینایی دارد . پس مجردات که شائ نیت اتصال ندارند انفصال بر آنها اطلاق نمیشود مثل عقول مجرده . جمع : انفصالات .

معنی کلمه انفصال در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انفصال یعنی جدا شدن، مقابل اتصال و از انفصال به لحاظ متعلّق آن در بابهایی مانند طهارت، صلات، تفلیس، هبه، نکاح و شفعه سخن گفته اند که به نمونه هایی از آن اشاره می شود.
به قول مشهور، در پاک شدن چیزی نجس با آب قلیل، و به قول برخی، حتّی با آب کر و جاری انفصال غساله آن شرط است.
نجاست اجزای جدا شده
اجزای دارای روح، جدا شده از حیوان ِ زنده یا مرده، مانند دست، گوش و بینی نجس است.
وجوب غسل و دفن اجزای بدن
به قول مشهور، غسل و دفن جزء جدا شده از بدن انسان زنده یا مرده که استخوان داشته باشد، مانند دست واجب است.
سجده بر پوست
...

معنی کلمه انفصال در ویکی واژه

جدا شدن.
بی کار شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه انفصال

تشریف ضربت او ارواح وحشیان را تعلیم شکر دادی هنگام انفصالش
شهوت کمال راحت از آنرو بود که نفس با اتصال خویش رسد بعد از انفصال
نصرآبادی را بخواب دیدند بمکّه، پسِ مرگ او ویرا گفتند خدای با تو چه کرد گفت عِتابی بکرد با من چنانک بزرگواران کنند پس ندا کرد یا اباالقاسم پس از وصال انفصال گفتم نه یا ذاالجلال اندر لحد ننهادند مرا تا به اَحَد نرسیدم.
ارل بابی در دیترویت، میشیگان زاده و در ورمونت و نیوهمپشایر بزرگ شد. در سال ۱۹۵۶، در ۱۸ سالگی، برای تحصیل در کالج هاروارد به هاروارد یارد مهاجرت کرد تا در سپاه آموزش افسران ذخیره نیروی دریایی بورسیه جایی که در سال ۱۹۶۰ با مدرک لیسانس هنر در روابط اجتماعی فارغ‌التحصیل شد. او در سال‌های ۱۹۶۰–۱۹۶۳ به عنوان افسر پرداخت در سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده در کشورهای اوکیناوا، تایوان، ژاپن و فیلیپین خدمت کرد. در سال ۱۹۶۶ از سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده با درجه ستوان یکم انفصال گرفت.
به گفتهٔ احمدی مقدم فرماندهٔ سابق نیروی انتظامی، احمدی‌نژاد مجوز فروش نفت را به نیروی انتظامی برای جبران کسری بودجه داده بود که پول آن هنوز به خزانه بازنگشته است. در این پروندهٔ فروش غیرقانونی و به علت بدهی نفتی برای احمدی مقدم، فرماندهٔ سابق نیروی انتظامی در دورهٔ احمدی‌نژاد، حکم انفصال از خدمت صادر شد.
حفظ جعفر گر شود پیوند ترکیب زمان تا ابد سر رشته ی هستی نیابد انفصال
اغیار ز اتصال نورش عشاق ز انفصال پرتو
سفته گر در علم گفت روا نیست از صدف شرع انفصال حقیقت
اینگلیش پس از فرار از سوءقصد دیگری از سوی پیرزن، با تاکر (که از خدمت انفصال شده‌است) شبانه راهی سوئیس می‌شود تا از ترور جلوگیری کند. او با کمک تاکر وارد قلعه می‌شود و خیانت امبروز را برای پگاسوس افشا می‌کند، اما به اشتباه نوشیدنی مسموم به داروی کنترل ذهن را –که قرار بوده پگاسوس بنوشد– می‌خورد. پس از این که تحت کنترل امبروز درمی‌آید، دستور ترور نخست‌وزیر چین را دریافت می‌کند اما با به‌یاد آوردن آموزه‌های استاد خود در تبت، در برابر دستور مقاومت می‌کند. اینگلیش می‌میرد ولی با بوسه کیت سامنر دوباره زنده می‌شود و پس از تعقیب و گریز، امبروز را می‌کشد.
با اتصال سلسله ی عهد دولتت پیوند روزگار کجا یابد انفصال
نقلست که بعد از وفات او یکی از مشایخ او را به خواب دید گفتند ای شیخ خدای تعالی با توچه کرد گفت: با من عتابی نکرد چنانکه جباران کند و بزرگواران اما نداکرد که یا ابوالقاسم پس از وصال انفصال گفتم نه یا ذوالجلال لاجرم مرا در لحد نهادند با حد رسیدم رحمةالله علیه.
عکس را کی باشد از نور انقطاع موج را کی باشد از بحر انفصال
تبصره ۲ - چنانچه عمل اختلاس توأم با جعل سند و نظایر آن باشد در صورتیکه میزان اختلاس تا ۵۰۰۰۰ ریال باشد مرتکب به ۲ تا ۵ سال حبس و ۱ تا ۵ سال انفصال موقت و هرگاه بیش از این مبلغ باشد به ۷ تا ۱۰ سال حبس و انفصال دایم از خدمات دولتی و در هر دو مورد علاوه بر رد وجه یا مال مورد اختلاس به جزای نقدی معادل دو برابر آن محکوم می‌شود.
پس از این عقب نشینی، لرد کرزن او را خائن و نالایق خواند. انگلستان به دولت مشیرالدوله فشار زیادی برای انفصال وی وارد ساخت، ولی مشیرالدوله تسلیم نشد و در نهایت بدون عزل وی استعفا کرد. صدر اعظم بعدی یعنی سپهدار اعظم در اولین اقدام، او را عزل نمود. به‌جای او سردار همایون که مردی غیر فعال بود به ریاست بریگاد قزاق منصوب گردید و زمینه برای کودتای سوم اسفند فراهم شد.
این فیلم حتی در مراحل پیش تولید هم با حواشی بسیاری همراه بود، در ابتدا قرار بود فیلم مارنی قبل از پرندگان ساخته شود اما در مارس ۱۹۶۲ از سوی گریس کلی اعلام شد که برای بازی در آن از دوران انفصال خارج خواهد شد. کلی همچنین از هیچکاک درخواست کرد تا ساخت مارنی را تا سال ۱۹۶۳ یا ۱۹۶۴ به تعویق بیندازد. بدین ترتیب پرندگان زودتر ساخته شد. موضوع اصلی فیلم حملات ناگهانی و وحشیانه تعداد وسیعی از پرندگان به دلایل نامعلومی به خلیج بودگابی واقع در کالیفرنیا است. هیچکاک گفت این فیلم از نظر فنی چالش برانگیزترین فیلمی بوده که تاکنون ساخته‌است.
بیشتر مفسران بر این باور هستند که این جنگ هیچ برنده‌ای نداشته است؛ چرا که در پایان جنگ، صدام از دستیابی به نخستین هدف خود، فسخ قرارداد ۱۹۷۵ بازماند. روح‌الله خمینی نیز که برای سال‌ها پذیرش صلح را منوط به انفصال صدام و حزب بعث عراق از قدرت کرده بود بدون دستیابی به هدف خود سرانجام قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت.
دو چشمند بر چهره سروری که هستند در وصل بی انفصال
رسانه‌های داخل ایران اعلام کردند که برای پرستاران معترض به شرایط صنفی، پرونده سازی می‌کنند و به آنها حکم «شش ماه انفصال از خدمت» می‌دهند. یک مقام صنفی تأکید نمود که هر پرستاری که اضافه‌کاری را نپذیرد به هیئت تخلفات معرفی خواهد شد. از طرفی دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: «این در شرایطی است که بیمارستان‌ها با مشکل کمبود پرستار روبرو هستند.»
تبصره ۶ - در کلیه موارد مذکور در صورت وجود جهات تخفیف دادگاه مکلف به رعایت مقررات تبصره یک ماده یک از لحاظ حداقل حبس و نیز بنا به مورد حداقل انفصال موقت یا انفصال دایم خواهد بود.
سه‌شنبه ۱۰ خرداد، تعدادی از کارگران مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر در مقابل این مجتمع در اعتراض به عملی نشدن رای انفصال از خدمت مدیرعامل تجمع کردند.