بریگاد

معنی کلمه بریگاد در لغت نامه دهخدا

بریگاد. [ بْری / ب ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) چندین واحد نظامی از یک صنف که تحت فرماندهی یک سرتیپ ( ژنرال ) باشند. || واحدی مرکب از دو فوج. تیپ. ( فرهنگ فارسی معین ).
- بریگاد قزاق ؛ تیپ مستقل ایرانی ، تحت ریاست صاحب منصبان روسی و مرکب از دو فوج سوار و یک دسته موزیک که در سنه 1296 هَ. ق. موجب امتیاز و قرارداد مخصوص تحت نظر مربیان و مشاقان روسی و از روی اصول و نظامات قزاق تزاری ، در ایران تشکیل یافت ، و بعدها بتدریج تشکیلات آن توسعه پذیرفت ، و واحدهای پیاده و آتشبار و افواج مختلف ولایات به آن ضمیمه شد، و عاقبت عملاً تشکیلات آن ازصورت بریگاد ( = تیپ ) به صورت دیویزیون ( = لشکر ) درآمد. ( از دایرة المعارف فارسی ). و رجوع به همین مأخذ و نیز رجوع به قزاق شود.

معنی کلمه بریگاد در فرهنگ معین

(بِ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - واحد نظامی مرکب از دو فوج ، تیپ . ۲ - چندین واحد نظامی از یک صنف که تحت فرماندهی یک سرتیپ (ژنرال ) باشند.

معنی کلمه بریگاد در فرهنگ عمید

تیپ.

معنی کلمه بریگاد در فرهنگ فارسی

عدهای کارگ رکه زیر دست یک سرکارگرباشند
( اسم ) ۱- چندین واحد نظامی از یک صنف که تحت فرماندهی یک سرتیپ ( ژنرال ) باشند . ۲- واحدی مرکب از دو فوج تیپ .

معنی کلمه بریگاد در ویکی واژه

واحد نظامی مرکب از دو فوج، تیپ.
چندین واحد نظامی از یک صنف که تحت فرماندهی یک سرتیپ (ژنرال)
باشند.

جملاتی از کاربرد کلمه بریگاد

وی در اشتایر در امپراتوری اتریش-مجارستان زاده شد. در نوامبر ۱۹۲۲ به سازمان جوانان ناسیونال سوسیالیست کارگری اتریش و در آوریل ۱۹۲۸ به حزب نازی پیوست. وی به سبب فعالیت در این حزب که از طرف دولت اتریش غیرقانونی اعلام شده بود، به چندین ماه زندان محکوم شد. وی اندکی پس از آنشلوس به اس‌آ پیوست و به درجه بریگادفورر رسید.
در این دوره، آموزشگاه‌های گوناگون نظامی مانند مدرسه دیویزیون (برای دیویزیون قزاق)، مدرسه نظام مشیرالدوله (برای بریگاد مرکزی)، مدارس افسیه و سوزافسیه (برای ژاندارمری و کلاس‌های بیطاری) که پیش‌تر در زمان قاجاریه تشکیل شده بودند، در یکدیگر ادغام شدند و برای نخستین بار، نهادی به نام مدارس نظام کل قشون ایجاد گردید. در طول سالهای بعد این مدارس به ۳ مدرسه جداگانه: مدرسه ابتدایی نظام، مدرسه متوسطه نظام و مدرسه عالی نظام تبدیل شدند، که نام این ۳ مدرسه نیز در سال ۱۳۱۴ به ترتیب به دبستان نظام، دبیرستان نظام و دانشکده افسری تغییر پیدا کرد.
با آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی و در پی افشای شبکه سری گلادیو که توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا و انگلیس تشکیل و کنترل می‌شد، روزنامه‌نگاران کشف کردند که گلادیو از راست‌گرایان افراطی و اعضای مافیا برای خرابکاری به‌ نام چپ‌گراها استفاده کرده و بسیاری از اقدامات تروریستی بریگاد سرخ (گروه چپ‌گرای معروف ایتالیا) که مهمترین آن ربودن و قتل آلدو مورو بود، در واقع عملیات نفوذی‌های شبکه گلادیو در گروه بریگاد سرخ بوده‌است.
«رئیس ستاد بریگاد قزاق. او علاوه بر تدریس در مدرسه دارالفنون در وزارت اطلاعات و دارالترجمه خاصه دولتی به عنوان مترجم زبان‌های روسی و فرانسه آغاز به کار کرد.»
بریگاد قزاق خونخوار کرده به سرباز سیلاخوری همعنانی
ابریگادا ۳۹٫۲۳ کیلومترمربع مساحت و ۳٬۴۱۶ نفر جمعیت دارد.