اثرگذار

اثرگذار

معنی کلمه اثرگذار در دانشنامه عمومی

اثرگذار (زیست شناسی). در زیست شیمی، یک مولکول اثرگزار معمولاً یک مولکول کوچک است که به طور انتخابی به یک پروتئین متصل می شود و فعالیت بیولوژیکی آن را تنظیم می کند. به این ترتیب، مولکول های عامل به عنوان لیگاندهایی عمل می کنند که می توانند فعالیت آنزیم ، بیان ژن یا نشانکدهی سلولی را افزایش یا کاهش دهند. مولکول های اثرگذار همچنین می توانند به طور مستقیم فعالیت برخی از مولکول های mRNA ( ریبوسوئیچ ) را تنظیم کنند.
در برخی موارد، پروتئین ها را می توان به عنوان مولکول های مؤثر، به ویژه در آبشارهای انتقال نشانک سلولی، در نظر گرفت.
واژه اثرگذار در سایر زمینه های زیست شناسی استفاده می شود. به عنوان مثال، پایانه اثرگزار یک نورون انتهایی است که در آن آسه با عضله یا اندامی که آن را تحریک یا سرکوب می کند تماس پیدا می کند.
• فعال کننده آنزیم
• بازداردنده آنزیم

معنی کلمه اثرگذار در ویکی واژه

مولکولی که به گیرنده‌های سطح یاخته متصل می‌شود و سامانۀ پاسخ‌دهی درون‌یاخته‌ای را تغییر می‌دهد.

جملاتی از کاربرد کلمه اثرگذار

در صورتی که اختلال نعوظ به علت‌های روانی رخ داده باشد ممکن است روان‌درمانی، مشاوره زناشویی یا سکس‌درمانی مفید واقع شود و اگر علت‌های صرفاً جسمی موجب اختلال در نعوظ شده باشند می‌توان از تزریق، جراحی آلت یا درمان دارویی با قرص سیلدنافیل استفاده کرد. این دارو، اثر نیتریک اکسید را افزایش داده و موجب نعوظ می‌شوند. نیتریک اکسید در هنگام تحریک جنسی ترشح می‌شود و رگ‌های آلت را باز می‌کند تا خون بیشتری در آن‌ها جریان یابد. البته این قرص‌ها تنها در ۷۰٪ موارد اثرگذار هستند.
در جشن گرفته شده، مادام اِم قراردادی با بازنشستگی ۵ ساله و حقوق سالانه ۵ میلیون دلار را به دختران پیشنهاد می‌دهد. سپس دختران از شراب‌هایی که در آن‌ها موادمخدر وجود دارد، می‌نوشند. با اثرگذاری داروها، مادام اِم نگهبانان خود را فرا می‌خواند، تا به دختران تجاوز و بکارت آنها را بردارند. بدین صورت دختران در کنار آموزش‌ها، یادمی‌گیرند از آلت و سلاح زنانه خود، برای ماموریت‌ها استفاده کنند، و بدین گونه به سراسر جهان فرستاده می‌شوند.
ابن خلدون با استفاده از بیاناتی جامع و الهام از نظریات طبری، وجود مورخی بصیر به تاریخ، دانستن قواعد سیاست، طبایع موجودات، اختلاف ملت‌ها و سرزمین‌ها، اخلاق، عادات و رسوم را لازم می‌داند و می‌گوید این فرد باید این‌ها را با آنچه هست و نیست بسنجد، موافق و مخالف آن‌ها را در نظر بگیرد و تحقیق کند. او این چنین در نظر دارد که ۲ مورد انسانی است که در فروپاشی دولت‌ها اثرگذار است؛ مورد اول قومیت و مورد دوم نخبگان است. ابن خلدون عاملی که باعث شروع حرکت علیه دولت می‌شود را قوم‌هایی می‌داند که دست به خیزش می‌زنند تا نظام را برکنار کنند و نخبگان هم عامل موفقیت این عملیات می‌داند.
از زمان سقوط دیوار برلین، شمار رژیم‌هایی که به صورت فعال ضد دین باشند به شدت کاهش یافته است. در سال ۲۰۰۶، تیموتی شاه در فوروم پیو اشاره کرد: «در سراسر جهان روندی در میان گروه‌های دینی عمده به وجود آمده که در آن جنبش‌های خدامحور و ایمان محور در حال تجربه افزایش اعتماد به نفس هستند و شانه به شانه جنبش‌ها و ایدئولوژی‌های سکولار اثرگذار هستند.» با این حال، گرگوری اس. پاول و فیل زاکرمن این را یک افسانه دانسته و معتقدند وضعیت واقعی بسیار پیچیده‌تر و ظریف‌تر از اینهاست.
در مجموع در نخستین فصل حضور خود در پرسپولیس توانست از دید اثرگذاری دفاعی و شرکت در حمله از بازیکنان اثرگذار تیمش و لیگ ایران باشد و نمایشی موفق برای تیمش داشته باشد. او در هنگام حضورش در پرسپولیس توسط رسانه‌های ورزشی ایران با رامین رضاییان دیگر هم‌پستی و پرسپولیسی پیشین، مقایسه شده‌است.
روشهای آبیاری، کشاورزی و محصولات جدیدی که اولین بار توسط مسلمانان به اروپا آورده شدند باعث بروز انقلاب شگرفی در تعدد محصولات کیفیت و میزان محصولات کشاورزی شد که از آن بعنوان انقلاب زراعتی عربی یاد شده‌است. اولین بار آنتونیو گارسیا ماسیرا در ۱۸۷۶، این اصطلاح را بکار برد و در سال ۱۹۷۴، اندرو واتسون مورخ آنرا در یک رساله اثرگذار بکار گرفت.
در سال ۲۰۰۸، پیج برای قرارگیری در فهرست ۱۰۰ شخصیت اثرگذار مجلهٔ تایم نامزد شد. در ژوئن ۲۰۰۸ او در فهرست ستارگان درجه‌یک آیندهٔ انترتینمنت ویکلی قرار گرفت.
در برخی دستگاه‌های یکا، شار نوری و شار تابشی دارای یکای یکسانی هستند. در چنین شرایطی بازده روشنایی کمیت بدون بعد خواهد بود. در این حالت می‌توان آن را بهره‌وری نوری[واژه‌نامه ۴] یا بازده نوری نامید و به صورت درصدی بیان کرد. اغلب، یکاها را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند تا بیشینهٔ اثرگذاری ممکن (۶۸۳ لومن بر وات) به بهره‌وری ۱۰۰٪ بینجامد. تفاوت بین اثرگذاری و بهره‌وری گاهی در اثرهای چاپی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بنابراین خیلی جاها ممکن است بهره‌وری‌ها بر حسب لومن بر وات بیان شود، یا اثرگذاری‌ها بر حسب درصد.
مشخص شده که تغذیه کافی روی یکپارچگی ترمیم شکستگی، اثر قابل توجهی دارد. سن، نوع استخوان، دارودرمانی و آسیب‌های استخوانی از پیش موجود، عواملی هستند که بر روی التیام اثرگذارند. نقس التیام استخوان، تولید استخوان جدیدی بدون اثر جراحت یا زخمی است که اغلب در بافت های دیگر دیده می شود، چرا که چنین اثری موجب ضعف ساختاری یا بدشکلی می گردد.
مهمترین اثر او کتاب الفلاحه النبطیه در ۱۵۰۰ صفحه بود که اثرگذارترین کتاب در انقلاب زراعتی اندلس و اروپا گردید.