آلومینیم
معنی کلمه آلومینیم در فرهنگ عمید

آلومینیم

معنی کلمه آلومینیم در فرهنگ عمید

( آلومینیم ) فلزی به رنگ سفید نقره ای، بسیارسبک و قابل تورق و مفتول شدن که حرارت و برق را به خوبی هدایت می کند و در ساخت ظروف و در و پنجره سازی کاربرد دارد.

معنی کلمه آلومینیم در دانشنامه عمومی

آلومینیم. آلومینیوم یا آلومینیم ( به فرانسوی: aluminium ) عنصری شیمیایی با عدد اتمی ۱۳ و نشان شیمیایی Al است. چگالی آلومینیوم کمتر از سایر فلزات رایج است، و تقریباً یک سوم چگالی فولاد است. این عنصر میل زیادی به اکسیژن دارد و هنگام قرار گرفتن در معرض هوا، یک لایه اکسید محافظ بر روی سطح تشکیل می دهد. آلومینیوم از نظر ظاهری، هم از نظر رنگ و هم از نظر توانایی زیاد در انعکاس نور، به نقره شباهت دارد. این عنصر نرم، غیرمغناطیسی و شکل پذیر است. آلومینیوم یک ایزوتوپ پایدار دارد، 27Al؛ این ایزوتوپ بسیار رایج است و آلومینیوم را به دوازدهمین عنصر رایج در جهان تبدیل می کند. از خاصیت رادیواکتیویته 26Al در تاریخ یابی رادیومتریک استفاده می شود.
پایین بودن نسبی قیمت و بالا بودن استحکام آلومینیوم و آلیاژهای آن سبب شده است که آلومینیوم در بین فلزات غیر آهنی بیشترین کاربرد را در ساخت قطعات داشته باشد. قطعات آلومینیومی را می توان به روش های ریخته گری ماسه ای، ریخته گری تحت فشار، کار سرد ( Cold Working ) یا کار گرم ( Hot Working ) و اکستروژن ساخت.
آلیاژهای آلومینیوم دارای قابلیت ماشین کاری، پرس کاری، لحیم کاری نرم، لحیم کاری سخت و جوشکاری می باشند. آلومینیوم خالص در دمای ۶۶۰ درجه سلسیوس ذوب می شود، که برای تولید قطعات به روش ریخته گری ماسه ای یا ریخته گری تحت فشار بسیار مناسب است.
آلومینیوم به صورت ورق، مفتول، تسمه، فویل، میل گرد، لوله و پروفیل های ساختمانی و اکسترود شده در بازار موجود است. در جوشکاری یا لحیم کاریِ قطعات آلومینیومی بایستی به نکات خاصی توجه کرد، چرا که همهٔ آلیاژهای آلومینیوم قابلیت جوشکاری ندارند.
مقاومت به خوردگی آلیاژهای آلومینیوم بستگی به کیفیت پوشش اکسیدی نازکی دارد که بر روی سطح آن تشکیل می شود. از آنجا که آلومینیوم فلز فعالی است، این پوشش به سرعت بر روی آن شکل می گیرد. خراش یا سایش این پوشش امکان خوردگی این فلز را به وجود می آورد. به روش آنودایز کردن می توان یک پوشش اکسیدی ضخیم بر روی سطح آلومینیوم ایجاد کرد.
تاریخچه آلومینیوم در ارتباط با میزان مصرف آلوم شکل گرفته است. اولین مطلب نوشته شدهٔ راجع به آلوم توسط مورخ یونانی هرودوت، به قرن پنجم قبل از میلاد بازمی گردد. مشخص شده است که گذشتگان از آلوم به عنوان یک تثبیت کننده رنگ و دفاع از شهر استفاده می کردند. پس از جنگ های صلیبی، آلوم، به عنوان یک مادهٔ ضروری در صنعت نساجی اروپا، موضوع تجارت بین المللی بود؛ که آن را تا اواسط قرن بیستم از غرب دریای مدیترانه وارد اروپا می کردند.
معنی کلمه آلومینیم در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه آلومینیم

جملاتی از کاربرد کلمه آلومینیم

آلیاژ آهنی به آلیاژهای گوناگون آهن گفته می‌شود که به‌طور نسبی بالای یک یا چند عنصر دیگر مانند منگنز، آلومینیم یا سیلیسیم قرار دارد و در تولید انواع فولاد و آلیاژها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آلیاژها ویژگی‌های متمایزی را به فولاد و چدن می‌دهند و با صنعت فولاد و فراورده‌های فلزی، ارتباط نزدیکی دارند. کشورهای پیشرو در تولید آلیاژهای آهن در سال ۲۰۱۴ چین، آفریقای جنوبی، هند، روسیه و قزاقستان بودند که ۸۴ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص دادند. تولید جهانی آلیاژهای آهنی ۵۲٫۸ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ برآورد شده‌است.
الکتروشیمی همواره بخش مهمی از الکتریسیته بوده‌است. از زمان اختراع پیل ولتایی، پیل‌های الکتروشیمیایی وارد انواع مختلف باتری‌ها، پیل‌های آبکاری و برق‌کافت شده‌است. با این روش، آلومینیم در حجم بزرگ تولید شد و انرژی بسیاری از وسایل قابل حمل با استفاده از پیل‌های قابل شارژ تأمین شد.
این ترکیب برخی از عوارض هریک از ترکیباتش به تنهایی را دارد ولی با توجه به اینکه هیدروکسید منیزیوم موجب اسهال میشود و هیدروکسید آلومینیم موجب یبوست در این دارو اثر هر دو بر هم خنثی میشود.مصرف همزمان این دارو با رانیتدین،امپرازول،بیزاکودیل باعث اسهال و سردرد میشود
هیدریدها تقریباً با همهٔ عنصرهای گروه اصلی ساخته می‌شوند ولی شمار و آمیزش آن‌ها متفاوت است. برای نمونه بیش از ۱۰۰ هیدرید بور دوتایی شناخته شده است درحالی که تنها یک هیدرید آلومینیم دوتایی داریم و هیدرید ایندیم دوتایی هنوز شناخته نشده است هرچند که ترکیب‌های پیچیده‌تر وجود دارند.
برای کاشت، بذرها را در یک لیوان شیشه‌ای ریخته و در آن را با سرپوش پلاستیکی یا کیسه ببندید، پس از یک هفته، بذرها را به گلدان پر شده از خاک مناسب انتقال دهید و آن را آبیاری کنید. بهتر است خاک گلدان را از بارورکننده‌های غنی از پتاسیم پر کنید. خاک اسیدی و وجود یون آهن باعث تولید گل نزدیک به رنگ‌های آبی و خاک قلیایی و وجود یون آلومینیم، باعث تولید گل به سوی رنگ‌های صورتی است.
آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژهایی با خاصیت فلزی هستند که معمولاً شامل ۹۰–۹۶٪ آلومینیم بوده و علاوه بر آن دارای یک یا چند عنصر دیگر هستند که به منظور بهبود خواص به آلومینیوم افزوده شده‌اند. معمولاً این آلیاژها علاوه بر عناصر آلیاژی اصلی شامل چندین عنصر آلیاژی فرعی نیز هستند که مقدار اندکی داشته ولی تأثیر بسیاری بر ویژگی‌های آن‌ها دارند.
علاوه بر مس که به عنوان عنصر اصلی در آلومینیم اضاف می‌شود عناصر زیر هم به آن اضافه می‌شوند.
حضور دائمی توریستها باعث نارضایتی ساکنین و شکایت از شلوغی بیش از ظرفیت شهر به ویژه توسط اتوبوسهای گردشگری است. به جز توریسم سایر صنایع این شهر تولید آلومینیم، ساخت قایق و سازمانهای بیمه است.
برای تولید آلومینیم به انرژی فراوانی نیاز است، به همین دلیل تولیدکنندگان سعی می‌کنند کارخانه‌های ذوب خود را در مکان‌هایی بنا کنند که هم برق فراوان موجود و هم ارزان باشد. در سال ۲۰۱۲ بزرگ‌ترین کارخانه‌های ذوب آلومینیم در چین، روسیه، بحرین، امارات متحده عربی و آفریقای جنوبی واقع شده بود. در سال ۲۰۱۶، چین بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان با سهم ۵۵ درصد بود. بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده بعدی روسیه، کانادا، هند و امارات متحده عربی بودند.
روتور نیز همانند استاتور از دو قسمت هسته و سیم پیچ تشکیل شده‌است که سیم پیچ‌های اطراف روتور می‌تواند از جنس مس یا آلومینیوم باشد. جنس هسته روتور معمولاً رابطه مستقیمی با قدرت موتور دارد به صورتی که برای موتورهای با قدرت بالا معمولاً از قفس مسی و در موتورهای با قدرت کم از قفس آلومینیمی استفاده می‌شود. در ساخت سیم پیچ روتور مسی از روش دایکست استفاده شده، در حالی که در سیم پیچ‌های آلومینیمی از روش ریخته‌گری استفاده می‌شود. روتور موتورهای القایی به دو دسته سیم پیچی شده و قفس سنجابی تقسیم می‌شود. برای موتورهای بزرگ معمولاً از روتور قفس سنجابی با شمش مسی و برای موتورهای کوچک از شمش آلومینیمی استفاده می‌شود.