افخم

معنی کلمه افخم در لغت نامه دهخدا

افخم. [اَ خ َ ] ( ع ن تف ) بزرگ قدرتر. گرانمایه تر. ( ناظم الاطباء ). بزرگتر. ( آنندراج ). فخیم تر. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه افخم در فرهنگ معین

(اَ خَ ) [ ع . ] ۱ - (ص تف . )بزرگوارتر. ۲ - (ص . ) ارجمند.

معنی کلمه افخم در فرهنگ عمید

۱. بزرگوارتر.
۲. بزرگ قدرتر، گرانمایه تر، بلندپایه تر.

معنی کلمه افخم در فرهنگ فارسی

بزرگوارتر، بزرگ قدرتر، گرانمایه تر، بلندپایه تر
۱ - ( صفت ) بزرگوارتر بلندپایه تر. ۲ - ( صفت ) ارجمند بزرگ قدر: حضرت اجل اکرم افخم ...

معنی کلمه افخم در فرهنگ اسم ها

اسم: افخم (پسر) (عربی) (تلفظ: afkham) (فارسی: اَفخم) (انگلیسی: afkham)
معنی: ارجمند، بزرگ قدر، بزرگوار، گرانمایه

معنی کلمه افخم در ویکی واژه

بزرگوار
ارجمند.

جملاتی از کاربرد کلمه افخم

صهر شهنشه امیر دوست محمد خان معیر امیر اکرم افخم
ای جناب اجل افخم راد ای سپهر سخا و بحر نوال
وزیر افخم با همت بزرگ منش امیر اعظم با صولت هژبر افکن
در طول سال‌های پروازش، او به تعدادی زیادی از باشگاه‌های حمل و نقل هوایی سلطنتی در شهرها و کشورهای مختلفی دعوت شده‌است. همچنین، وی زندگینامه خود را در کتابی که توسط سازمان زنان ایران به نام لحظه‌ها و تلاشها به چاپ رسانیده‌است. او یک کپی از این کتاب به همراه لوح تقدیر از خانم مهنازافخمی وزیر امور زنان در آن وقت دریافت کرد.
جناب صاحب اعظم خدیو افخم اکرم ربیع گلشن عالم بهار عالم امکان
اولیای دولت قاهره ایران برای تسهیل عمل و تقلیل زحمات آن دربار گردون محل، مضایقتی از این که این گونه اشخاص را باجبار بگیرند و بدهند یا بی اجبار نگیرند یا هر که اینجاست یا هر که آنجاست مبادله و معادله نمایند، یا بقانون مستمره ایام واعوام ماضی و راضی شوند ندارند و هر شق ازاین شقوق که مرضی ومقبول خاطر سعادت مشمول عم اکرم افخم تاجدار است همان را عین صلاح و فلاح می دانند و بالطاف کریمانه و انصاف ملوکانه آن حضرت واقف و مستنظهر میباشند.
در آخرین روزهای سال ۱۳۹۳ و در حالیکه مذاکرات دوجانبهٔ هسته‌ای میان سیاستمداران ایرانی و آمریکایی در جریان بود، مرضیه افخم از تمایل به دیدار برخی مقامات سیاسی و قضائی ایرانی با احمد شهید سخن گفت. این گفته، توسط محمدجواد لاریجانی نیز تأیید شد.
سردار افخم، از سران دورهٔ استبداد بود و در زمان محمدعلی‌شاه در گیلان حکومت داشت. در محرم ۱۳۲۷ ه‍.ق که ملی‌گراها و آزادی خواهان گیلان قیام کردند، او را کشته و شهر را گرفتند.
بهروز افخمی نیز فیلم فرزند صبح زندگی خمینی را به تصویر می‌کشد که بخش عمده فیلم مربوط به دوران پیش از هفت سالگی وی است. مراحل تهیه این فیلم تاکنون بارها به دلایل مختلف به تعویق افتاده است.
در واکنش به انتخاب احمد شهید، مرضیه افخم این انتخاب را سیاسی و جهت‌دار دانست و عنوان کرد که کشور متبوعش انتصاب وی را به رسمیت نمی‌شناسد.
افخم مهاجر (۱۹۳۱م) خوانندهٔ ایرانی در دهه ۱۹۷۰ بود. از ۱۵ سالگی با تلویزیون ملی ایران فعالیت موسیقایی خود را آغاز کرد؛ با عماد رام و حسن لشگری در برنامه‌های موسیقی تلویزیون ایران همکاری داشت. اولین بار در ۴ آبان ۱۳۴۲ طی مراسمی از طریق وزارت فرهنگ و هنر رسماً از خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی معرفی شد.
پدرش میرزاحسن خان ادیب‌السلطنه از خاندان سمیعی گیلان و اعضای دیوانی بود که مدت‌ها پیشکاری امیرافخم همدانی (حاکم کرمانشاه) را برعهده داشت. حسین نزد معلمان خصوصی تحصیلات خود را آغاز کرد و پس از آنکه مقدماتی از فارسی و عربی فرا گرفت، تحصیلات خود را نزد دو تن از عرفا و دانشمندان معروف کرمانشاه به نام ابوالفقراء اصفهانی و میرزای سالک ادامه داد و در ادبیات فارسی و اصول حکمت و ادبیات عرب معلوماتی کسب کرد. سپس به درخواست حسام‌الملک همدانی وارد دارالفنون ناصری شد و تحصیلات خود را ادامه داد و زبان‌های خارجی و شیوه نگارش و حسن خط آموخت.
خواجه افخم خدایگان معظم کشتی دانش محیط حکمت و عرفان
میرزا احمد خان افخم‌السلطنه بیات از خوانین و ملاکان آذربایجان و نماینده ماکو، خوی و سلماس در دوره هجدهم مجلس شورای ملی بود.
این مستند در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ با حضور بهروز افخمی در حوزه هنری رونمایی شد.
_همسر:خانم والی زاده (دختر امیرافخم همدانی)