آلاباما
معنی کلمه آلاباما در فرهنگ فارسی

آلاباما

معنی کلمه آلاباما در فرهنگ فارسی

( آلا باما ) یکی از ایالات کشورهای متحده آمریکا که در انتهای آپا لاش و دشت جنوب واقع است و شطی بهمین نام آنرا مشروب میسازد ۳/۴۴۴/٠٠٠ سکنه . پایتخت مونتگومری .

معنی کلمه آلاباما در دانشنامه عمومی

آلاباما. آلاباما ( به انگلیسی: Alabama ) یا اَلِبَما ( i /æl. əˈbæm. ə/ AL - æl. ə - ˈbæm. ə ) یکی از ایالت های جنوبی آمریکا و بیست ودومین ایالتی است که به ایالات متحدهٔ آمریکا پیوست. این ایالت از شمال با تنسی، از شرق با جورجیا، از جنوب با فلوریدا و خلیج مکزیک، و از غرب با میسیسیپی هم مرز است. آلاباما ۳۰اُمین ایالت بزرگ کشور آمریکا بر پایهٔ مساحت و ۲۳اُمین ایالت آمریکا بر پایهٔ جمعیت است. این ایالت ۲۱۰۰ کیلومتر راه آبیِ داخل کشورِ قابل کشتیرانی دارد و از این نظر نمونه است.
آلاباما، همانند بسیاری از ایالت های جنوبی، بین جنگ داخلی آمریکا و جنگ جهانی دوم از مشکلات اقتصادیِ بسیاری رنج برد. با وجود گسترش صنایع بزرگ و مراکز شهری، روستاییان سفیدپوست تا دههٔ ۱۹۶۰ میلادی مجلس قانون گذاری ایالتی را تحت سلطه داشتند، درحالی که شهرنشینان و سیاه پوستان در حاشیه قرار داشتند.
پس از جنگ جهانی دوم آلاباما شاهد رشد اقتصادی بود که در نتیجه گذر اقتصاد ایالت از اقتصاد وابسته به کشاورزی به اقتصاد مبتنی بر زمینه های گوناگون اتفاق افتاد. تأسیس و گسترش تأسیسات مربوط به نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا به آلاباما کمک کرد تا در میانهٔ قرن بیستم فاصله بین اقتصاد وابسته به کشاورزی و اقتصاد صنعتی را پشت سر بگذارد. اقتصاد آلاباما در قرن بیست و یکم به مدیریت، امور مالی، تولیدات کارخانه ها، صنایع هوافضا، معادن، بهداشت و درمان، آموزش، خرده فروشی و فناوری وابسته است.
«ایالت یلوهمر» به معنای سهره اروپایی لقب ایالت آلاباما است. همچنین این ایالت به نام «قلب دیکسی» نیز شناخته می شود. درخت کاج لانگلیف درخت رسمی و کاملیا گل رسمیِ ایالت آلاباماست. پایتخت ( مرکز ) آلاباما شهر مونتگُمِری، پرجمعیت ترین شهر آن برمینگهم، بزرگ ترین شهر آن هانتسویل و قدیمی ترین شهر آن موبیل است.
ساکنان آلاباما اعضای یک قبیلهٔ موسکوگی زبان بودند که در نزدیکی محل تلاقی دو رودخانهٔ کوسا و تالاپوسا واقع در اول رودخانه آلاباما زندگی می کردند. در زبان آلاباما به شخص آلابامایی «آلابامو» گفته می شود. اعتقاد بر این است که واژهٔ آلاباما از زبان چوکتاو نشات گرفته است و بعدها توسط قبیلهٔ آلاباما به عنوان نام قبیله به کار برده شد. تلفظ کلمه آلاباما به میزان قابل توجهی در بین منابع گوناگون متفاوت است. هرناندو د سوتو اکتشاف گر اسپانیایی آن را به صورت «آلیبامو» تلفظ کرده است و رودریگو رانخل آن را «آلیبامو» و «لیمامو» خوانده است. در اوایل سال ۱۷۰۲ فرانسوی ها آن را «آلیبامون» نامیدند و در نقشه های خود رودخانهٔ آلاباما را «رودخانهٔ آلیبامون» ذکر کردند.
آلاباما (نیویورک). آلاباما ( به انگلیسی: Alabama ) یک منطقهٔ مسکونی در ایالات متحده آمریکا است که در نیویورک واقع شده است. آلاباما ۱۱۰٫۷۹ کیلومتر مربع مساحت و ۱٬۸۶۹ نفر جمعیت دارد و ۲۰۲٫۰۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه آلاباما در دانشنامه عمومی
معنی کلمه آلاباما در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه آلاباما در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه آلاباما

معنی کلمه آلاباما در دانشنامه آزاد فارسی

آلاباما. آلاباما (Alabama)
ایالتی در جنوب امریکا، با ۱۳۴,۷۰۰ کیلومتر مساحت، و ۴,۴۴۷,۱۰۰ نفر جمعیت (۲۰۰۰). در ۱۸۱۹ ایالت بیست ودوم امریکا شد. در جنوب این ایالت، باریکۀ فلوریداو نیز نواری ساحلیبه درازای ۱۰۰ کیلومتر در کنار خلیج مکزیکقرار دارد که خلیج موبیلآن را دو قسمت کرده است. مرکز این ایالت، مونتگمریاست و شهرهای مهم آن عبارت اند از بیرمنگام، موبیلو هانْتْسویل.

معنی کلمه آلاباما در ویکی واژه

از جمله مهم‌ترین ایالات آمریکا واقع در نواحی جنوب خاوری آمریکا (اتازونی) و پایتخت آن مونتگمری است.

جملاتی از کاربرد کلمه آلاباما

یکی دیگر از تأسیسات اصلی ناسا، مرکز پروازهای فضایی مارشال در هانتسویل، آلاباما است که موشک ساترن ۵ و آزمایشگاه فضایی در آن توسعه داده شده است.
در جریان انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری جمهوری‌خواه در ۱۹۶۴ میلادی، اسمیت به عنوان نمایندهِ جایگزین در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواه شرکت کرد. در ۱۹۶۶ میلادی، او در کمیته اجرایی ایالتی آلاباما خدمت نمود. در جریان انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری جمهوری‌خواه در ۱۹۷۲ میلادی، وی به عنوان نماینده کنوانسیون ملی جمهوری‌خواه، معاون هیئت نمایندگان آلاباما در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواه و به عنوان یکی از دو عضو مجمع گزینندگان در کنار نماینده ایالتی دَگ هیل، خدمت کرد. اسمیت بعدتر به عنوان رئیس حزب جمهوری‌خواه در حوزه چهارم در موبیل، آلاباما مشغول خدمت شد.
اشویل شهری است در ایالت آلاباما در کشور آمریکا.
در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی، بدسول یکی از بنیانگذاران مدرسه ریاضی و علوم آلاباما بود، مدرسهٔ که در ۱۹۸۹ میلادی توسط مجلس قانون‌گذاری آلاباما منظور شده بود. این مدرسه بعدتر کتابخانه‌ای را اضافه نموده و آنرا به افتخار بدسول نامگذاری کرد. این مؤسسه هنوز هم «یکی از دبیرستان‌های شبانه‌روزی کاملاً عمومی برای دانشجویان کلاس دهم، یازدهم و دوازدهم در این ایالت است که به دنبال آموزش عالی در حوزه‌های ریاضی، علوم و انسانیات هستند».
ابلویل شهری است در ایالت آلاباما در کشور آمریکا.
آنیستون شهری است در ایالت آلاباما در کشور آمریکا.
مجموعهٔ ورزشی موتورسواری «تلدیگا سوپراسپیدوِی» میزبان مسابقات نسکار است. این ورزشگاه گنجایش ۱۴۳٬۰۰۰ تماشاچی دارد و سیزدهمین ورزشگاه بزرگ جهان و ششمین ورزشگاه بزرگ آمریکاست. «ورزشگاه بریانت-دنی» ورزشگاه خانگی تیم فوتبال آمریکایی دانشگاه آلاباما، ۱۰۱۸۲۱ نفر گنجایش دارد و پنجمین ورزشگاه غیر اتوموبیل‌رانی و موتورسواری آمریکا و هجدهمین ورزشگاه غیر اتوموبیل‌رانی و موتورسواری در جهان است. «ورزشگاه جردن هِیر» ورزشگاه خانگی تیم فوتبال آمریکایی دانشگاه آوبرن، ۸۷٬۴۵۱ نفر گنجایش دارد. این ورزشگاه دوازدهمین ورزشگاه بزرگ دانشگاهی ویژهٔ فوتبال آمریکایی در آمریکاست. «ورزشگاه لژیون فیلد» ورزشگاه خانگی تیم فوتبال آمریکایی باشگاه ورزشی یواِی‌بی بلِیزرس است و ۷۱٬۵۹۴ نفر گنجایش دارد.
آلاباما پس از پایان جنگ تا بازگشت دوباره به اتحادیه در سال ۱۸۶۸ تحت حکومت نظامی بود. بین سال‌های ۱۸۶۷ تا ۱۸۷۴ رهبران سیاسی بسیاری میان سیاه‌پوستان در ایالت پدیدار شدند. در این دوره سه نماینده سیاه‌پوست با نام‌های ژرمیا هارالسون، بنجامین استرلینگ ترنر و جیمز توماس راپیر از آلاباما در کنگره حاضر شدند.
آلکساندریا در موقعیت (آلاباما) قرار دارد.
دورهٔ بازسازی در آلاباما در سال ۱۸۷۴ پایان یافت، دوره‌ای که مجلس قانون‌گذاری و اداره‌های دولتی در دست دموکرات‌ها بود. دموکرات‌ها در سال ۱۸۷۵ یک قانون اساسی جدید نوشتند. همچنین در این سال مجلس قانون‌گذاری قانون ممنوعیت استفاده بودجه همگانی برای تأمین مالی مدارس مذهبی را تصویب کرد. در همان سال قانون جدایی نژادی در مدارس نیز تصویب شد. جدایی نژادی در خودروهای مسافری خط آهنی هم در سال ۱۸۹۱ (۱۲۷۰) اجرا شد. تا پایان قرن نوزدهم سایر موارد مربوط به جدایی نژادی در قوانین جیم کرو به تصویب رسید.