انتخابات مقدماتی

معنی کلمه انتخابات مقدماتی در فرهنگستان زبان و ادب

{primary election, primary, primaries, direct primary, direct primaries} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] انتخاباتی که در آن رأی دهندگان نامزد یا نامزدهای یک حزب را برای شرکت در انتخابات عمومی پیشِ رو برمی گزینند

معنی کلمه انتخابات مقدماتی در دانشنامه آزاد فارسی

انتخابات مقدّماتی (primary)
در مبارزات انتخاباتی برای تعیین رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، رأی گیری های ایالتی، برای تعیین نامزدهای دو حزب اصلی. انتخابات مقدماتی، که در ۴۱ ایالت برگزار می شود، از فوریه در ایالت نیوهمپشر۱ آغاز می شود و تا ماه ژوئن در همۀ ایالت های دیگر به پایان می رسد. این سلسله انتخابات در هر ایالت قواعد پیچیدۀ متفاوتی دارد. برای انتخاب نامزدهای احراز دیگر مقام ها، مانند احراز کرسی های کنگره، نیز انتخابات مقدماتی برگزار می شود. به طور کلی، هرچه نامزدی آرای بیشتری در انتخابات مقدماتی به دست آورد، تعداد نمایندگان بیشتری در مجمع های ملی دو حزب اصلی به نفع آن ها حضور خواهند داشت و رأی خواهند داد. در این مجمع ها، که در ماه های ژوئیه و اوت تشکیل می شوند، هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه نامزد قطعی خود را برای احراز پست ریاست جمهوری تعیین می کنند. برخی از نمایندگان حاضر در مجامع ملی دو حزب به آخرین رأیی که داده اند وفادار می مانند و دیگران، در زمان کاهش اختلاف نامزدها، برای به دست آوردن مزایایی به نفع ایالت یا ناحیۀ خود وارد معامله با نامزدها می شوند. تعدادی از انتخابات مقدماتی به صورت بسته برگزار می شوند، و فقط اعضای بالفعل حزب حق رأی دادن در آن ها را دارند، ولی برخی دیگر آزادند و همۀ صاحبان حق رأی، که برای رأی گیری ثبت نام کرده اند، می توانند در آن ها شرکت کنند.
New Hampshire

معنی کلمه انتخابات مقدماتی در ویکی واژه

انتخاباتی که در آن رأی‌دهندگان نامزد یا نامزدهای یک حزب را برای شرکت در انتخابات عمومی پیشِ رو برمی‌گزینند.

جملاتی از کاربرد کلمه انتخابات مقدماتی

او از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۶ به مدت ۲۲ سال عضو پلیس نیویورک بود و با درجه سروان بازنشسته شد. از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ به عنوان سناتور ایالتی نیویورک فعالیت کرد و از سال ۲۰۱۴ ریاست منطقه بروکلین در شهر نیویورک را برعهده گرفت. آدامز در نوامبر ۲۰۲۰ کاندیداتوری خود را برای شهرداری نیویورک اعلام کرد و پس از انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، در ژوئیه ۲۰۲۱ تبدیل به کاندیدای رسمی این حزب شد.
سونی کالاهان، عضو مجلس نمایندگان آلاباما از حوزه انتخابیه ۱۰۱ام این ایالت در ۱۹۷۸ میلادی اعلام نمود که تصمیم دارد تا در مجلس سنای آلاباما خود را نامزد نماید. بدسول در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان پیروز شده و توانست نامزد دموکرات جیم جانستون را در انتخابات سراسری شکست دهد، با این کار وی به نخستین عضو جمهوری‌خواه زن در تاریخ مجلس نمایندگان آلاباما مبدل شد.
بر اساس نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، هیلاری کلینتون بر باراک اوباما پیروز شده است. بی‌بی‌سی فارسی، رادیو فردا
برمن که در سال ۱۹۵۷ یک پیمان‌کار در درهٔ سن فرناندو بود، در همان سال کاندید کرسی ناحیهٔ ۷ شورای شهر لس آنجلس شد اما در انتخابات مقدماتی پس از جیمز سی. کورمن برندهٔ نهایی انتخابات، و کی بوگندوفر، در جایگاه سوم قرار گرفت. پس از انتخاب کورمن در کنگره، برناردی در سال ۱۹۶۱ مجدداً کاندید و برنده انتخابات شد. برناردی هشت دوره در این شورا خدمت کرد تا این‌که در سال ۱۹۹۳ بازنشسته شد.
بدسول در ۱ نوامبر ۱۹۹۳ اعلام نمود که تصمیم دارد در انتخابات ۱۹۹۴ از سوی حزب جمهوری‌خواه نامزد فرمانداری آلاباما شود. وی ریکس السالسی، رئیس اجرائی پیشین حزب جمهوری‌خواه اوهایو، را به عنوان مدیر کارزار انتخاباتی خود انتخاب کرد. وی در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در رده دوم قرار گرفت، اما در دور دوم انتخابات مقدماتی از سوی فوب جیمز مغلوب گردید.
با درگذشت هرمان گیست، آدامز در سال ۱۹۹۴ به عضویت مجلس شورای کارولینای شمالی درآمد. این حوزه در شهرستان گیلفورد قرار دارد و بیشتر نواحی جنوب شرقی گرینزبورو را شامل می‌شود. آدامز پیشتر اعلام کرده بود که در آن سال قصد رقابت با گیست را در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها دارد. آدامز پس از گرفتن این کرسی، با تاجر محافظه‌کار و مهندس بازنشسته، او سی استافورد در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها روبرو شد. استافورد کاندیدی دائمی بود که برای منصب‌های مختلف، گاهی به عنوان دموکرات و زمانی به عنوان جمهوری‌خواه نامزد شده بود. استافورد در انتخابات همگانی سال ۱۹۹۲ از سوی حزب جمهوری‌خواه به رقابت با گیست پرداخته بود. در سال ۱۹۹۴، استافورد به عنوان دموکرات در انتخابات مقدماتی از آدامز شکست خورد.
بِنِت از حوزهٔ انتخابیه سی و هفتم مجمع ایالتی کالیفرنیا، کاندید کرسی مجمع ایالتی کالیفرنیا شد. وی در انتخابات مقدماتی پس از چارلز دبلیو کول جمهوری‌خواه و قبل از کاتی موریلو، جانتان عبود، جیسون دومینگوئز، الیسا گرندوس و استون بلوم، در جایگاه دوم قرار گرفت. بِنِت در انتخابات عمومی کول را شکست داد.
یک نظرسنجی دانشگاه سافک در ژوئن ۲۰۱۵، پس از اعلام نامزدی ترامپ، نشان داد او در بین رأی‌دهندگان احتمالی انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه در نیوهمپشابر در حال صعود به جایگاه دوم است. نظرسنجی دانشگاه کویینیپیک در اواخر ژوئن نشان داد که ترامپ در آیووا دوم است. نظرسنجی‌های ژوئن ۲۰۱۵ نشان دادند که ترامپ در سطح کشور در بین رأی‌دهندگان مقدماتی جمهوریخواه در جایگاه دوم است.
نظرسنجی در روزهای منتهی به انتخابات مقدماتی آیووا، ترامپ را با ۴ درصد اختلاف در جایگاه اول نشان می‌داد. پس از برگزاری انتخابات تد کروز در جایگاه اول آرا، و جلوتر از ترامپ قرار گرفت. کروز که شدیداً در میان مسیحیان انجیلی به مبارزات انتخاباتی پرداخته بود، مورد حمایت کشیشانی قرار داشت که هماهنگی مبارزات انتخاباتی داوطلبان به منظور ترغیب رأی‌دهندگان به حضور پای صندوق‌ها را بر عهده داشتند.
ارزیابی پابلیک پالسی پولینگ در ژوئیه ۲۰۱۵ ترامپ را پیشتاز ایالت کارولینای جنوبی که انتخابات مقدماتیش در سه‌شنبه بزرگ برگزار می‌شود نشان داد، محبوبیت او در بین رأی‌دهندگان جوانتر سنین ۱۸–۴۵، ۶۵٪ بود. در ژوئیهٔ ۲۰۱۵، نظرسنجی گریویس مارکتینگ نشان داد ترامپ قاطعانه در نوادا در صدر قرار دارد.