آغش

معنی کلمه آغش در لغت نامه دهخدا

( آغش ) آغش. [ غ ُ ] ( اِ ) مخفّف آغوش.

معنی کلمه آغش در فرهنگ فارسی

( آغش ) آغش و هادان در زمان کیخسرو حاکم گیلان طبرستان بود . وی در جنگ ایران و توران با [ شیده ] پسر افراسیاب و [ گرسیوز ] برادر او بجنگید و پیروز شد . مرداویج بن زیار نسب خود را به آغش می رساند .
( اسم ) ۱ - میان دو دست فراهم آورده چون از آن دو دایره واری سازند بغل . ۲ - آن مقدار از گیاه چوب کاغذ و مانند آن که به آغوش توان برداشت بغل : یک آغوش . یا به آغوش کشیدن . در میان دو دست فراهم آوردن بخود چسبانیدن کسی یا چیزی را. یا به ( در ) آغوش گرفتن .
مخفف آغوش

معنی کلمه آغش در ویکی واژه

غُ
آغوش، بغل.

جملاتی از کاربرد کلمه آغش

آن چهرۀ گلگون یا ماه گردون آغشته شد در خون چون سرّ مستور
مسلمانان بر این باورند که اجداد محمد، هم از سوی پدر و هم از سوی مادر، همگی خداپرست و پاک بوده‌اند و هیچگاه به آلودگی شرک و بت‌پرستی آغشته نگشته‌اند و هم بر این باورند که آمنه نیز زنی موحد و پاک بود.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به سرخ و سیاه، همسر شهرآشوب، روزی روزگاری در آمریکا، زامبی ۲، باران ارغوانی، مادام کاملیا، الماس‌های آغشته به خون و چرخند اشاره کرد.
پس تو نیز ای جان برادر به ایشان اقتدا کن و دل را از این دنیای فانی بردار، و بدان که دنیا را بقائی نمی باشد و این عجوزه خونخواره را وفائی نیست بسی عاشقان خود را کشته و بسی دلهای طالبان خود را به خون آغشته.
سپهدار را چون سپه کشته دید تنش را به خاک اندر آغشته دید
محلول رقیق الکل که با «مخمر سرکه» آغشته شده باشد، در یک محیط گرم هوادار، طی چند ماه به سرکه تبدیل می‌شود. روش‌های صنعتی تولید سرکه، با افزایش تأمین اکسیژن برای باکتری، این فرایند را تسریع می‌کنند.
سراسر سینه مجروح ما را ز خوناب جگر آغشته باشی
بسته به طراحی ماشین مورد نظر و اینکه المنت فشنگی در چه قسمتی از ماشین قرار می‌گیرد نوع سیم‌های مورد استفاده فرق می‌کند. فایبرگلاس معمولاً برای المنت‌های فشنگی و سایر کاربردهای با دمای بالا مانند مهار سیم کشی خودرو و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود. انواع دیگر مورد استفاده فایبرگلاس آغشته به سیلیکون و لاستیک سیلیکون است.
بر نیزه، چو دید آن سر آغشته بخون را پنداشت جهان، سرزده خورشید قیامت
ز خون و ز خوی خاک آوردگاه شد آغشته تا پشت ماهی و ماه
از آب اکسیژنه می‌توان برای شستشو و ضدعفونی جراحات سطحی استفاده نمود. در این صورت فرمول توصیه شده باید حداکثر ۵٪ باشد. تکه ای پنبه را به محلول آغشته کرده و به آرامی روی قسمت آسیب دیده بکشید.
اما پس از درگذشت فرای، تعدادی بسیجی و لباس شخصی در شهر اصفهان دست به تعرض به آرامگاه پوپ زدند: در این تعرض مقبره وی با بمب‌های گرافیکی آغشته به شعارهای ضد آمریکایی شده بود. این گروه در مراسمی تهدید کرد که در صورت آوردن جسد فرای به اصفهان آن را نبش قبر کرده و خواستار تخریب آرامگاه پوپ و همسرش نیز شدند. اما با همت جوانان اصفهانی لوح آرامگاه پوپ که هتک حرمت شده بود ترمیم شد و لوحی هم به افتخار فرای نهاده شد.
اگر صد بار عاشق کشته گردد بخون خویشتن آغشته گردد
بسیاری از پیشرفت‌ها در جراحی ارتوپدی، ناشی از تجربیات دوران جنگ است. در میدان‌های نبرد قرون وسطی، آسیب‌دیدگان با نوار زخم‌های آغشته به خون اسبان درمان می‌شدند، این نوارها خشک می‌شدند، گرچه هنوز غیر بهداشتی بوده، برای شکسته بند مورد استفاده قرار می‌گرفتند.[نیازمند منبع]
با استفاده از آن کلید جعبه را باز می‌کنند که بسته حاوی دو سیگار، یک فندک و یک تلفن‌همراه یک طرفه (تلفنی که تنها می‌شود از آن تماس دریافت کرد و قابلیت تماس گرفتن را ندارد) و در ته آن برگه‌ای است که تیتر آن نوشته شده: (ساکت دکتر) و در ادامه آن: (سیگار واقعا آسیب می‌رسونه باور کن، سیگار کشیدن خیلی خطرناکه وقتی که به قیمت جون آدم تموم بشه! تو برای کشتن آدام نیاز به تفنگ نداری) (این نوشته مرتبط با جسدی است که در وسط اتاق است و دلالت بر این دارد که اگر گوردون سیگار را با خون آغشته کند و آدام آن‌را بکشد زهر خون آن جسد وارد بدنش شده و می‌میرد) است.
گر شیر نه‌ای مگذر ازین بیشهٔ شیران آغشته به خونند در این بیشه دلیران
دید کز آن دل آغشته به خون آید آهسته برون این آهَنگ:
ز باران بیگانه، آغشته‌اند همه پیرو اجنبی گشته‌اند
"ورزش آلمان تنها یک وظیفه دارد: تحکیم خوی مردم آلمان، آغشتن آن با روح جنگندگی و همراهی استواری که در نزاع اش برای بقا بدان نیاز دارد."
در پزشکی انسانی، پیومترا (که از اهمیت دامپزشکی نیز برخوردار است) نوعی آندومتریت مزمن است که در زنان مسن دیده می‌شود و باعث تنگی دهانهٔ رحم، تجمع ترشحات و عفونت می‌شود. نشانهٔ آندومتریت مزمن ترشحات آغشته به خون است اما در پیومترا بیمار از درد پایین شکم شکایت دارد.