آوردگاه

معنی کلمه آوردگاه در لغت نامه دهخدا

( آوردگاه ) آوردگاه. [ وَ ] ( اِ مرکب ) معرک. معرکه. جنگ گاه. آوردگه. ناوردگه. ناوردگاه. میدان. میدان جنگ. رزمگاه. عرصه جنگ :
بکین جستن از دشت آوردگاه
برآرم بخورشید گرد سیاه.فردوسی.برفتند هر دو ز قلب سپاه
بیک سو کشیدند از آوردگاه.فردوسی.همی گشت با او به آوردگاه
خروشی برآمد ز پشت سپاه.فردوسی.بزانوش بنشست و اندیشه کرد
ز رزم و ز آوردگاه و نبرد.فردوسی.یکی باغ بد در میان سپاه
از این روی و آن روی آوردگاه.فردوسی.فلک ز ترس فراموش کرد دوران را
چو اسب شاه در آوردگاه جولان کرد.مسعود سعد. || از امثله ذیل ظاهراً چنین مستفاد می شود که آورد در آوردگاه مرکب از آورد به معنی ناورد و جنگ نیست بلکه آورد به معنی جولان اسب و آدمی و مانند آن است و آوردگاه وسعت و فسحت و مکانی بوده بمعنی جولانگاه و میدان جولان اسب یا مسابقه آدمی و غیره :
نهادند آوردگاهی بزرگ
دو جنگی بکردار ارغنده گرگ
به آوردگه شد سپه ، پهلوان
بقلب اندرون با گروه گوان.فردوسی.اسیران و سرها همه گرد کرد
ببردند از آوردگاه نبرد.فردوسی.بباغ اندر آوردگاهی گرفت
چپ و راست هر گونه راهی گرفت
همی هر زمان اسب برگاشتی
و از ابر سیه نعره بگذاشتی.فردوسی.امیر غازی محمود رای میدان کرد
نشاط مرکب میمون و گوی و چوگان کرد
زمین میدان بر اوج چرخ فخر آورد
چوشاه گیتی رای و نشاط میدان کرد
فلک ز ترس فراموش کرد دوران را
چو اسب شاه برآوردگاه جولان کرد
ز بیم آنکه رسد گوی شاه بر خورشید
بگرد تاری خورشید روی پنهان کرد.مسعودسعد.و رجوع به آورد و آوردگه شود.
اوردگاه. [ اَ وَ ] ( اِ مرکب ) میدان کارزار. رجوع به آوردگاه شود.

معنی کلمه آوردگاه در فرهنگ معین

( آوردگاه ) ( ~. ) (اِمر. ) آوردگه ، میدان جنگ ، عرصة کارزار.

معنی کلمه آوردگاه در فرهنگ عمید

( آوردگاه ) رزمگاه، میدان جنگ، جای نبرد.

معنی کلمه آوردگاه در فرهنگ فارسی

( آوردگاه ) ( اسم ) میدان جنگ معرکه عرص. کارزار .
آوردگه: رزمگاه، میدان جنگ، جای نبرد، ناوردگاه
میدان کارزار

معنی کلمه آوردگاه در ویکی واژه

(قدیم): میدان جنگ، عرصه کارزار، رزمگاه، آوردگه. شگفت آمدش، گفت از ایران سپاه/ چنین دختر آید به آوردگاه. «فردوسی»

جملاتی از کاربرد کلمه آوردگاه

که ناگاه ابری برآمد سیاه فرامرز را برد از آوردگاه
نخستین تولیدات هواگردهای یو ۸۷آ-۱ ماه آوریل سال ۱۹۳۷ تحویل شد و در اختیار گروه ۱ جناح ۱۶۲ اشتوکا قرار گرفت. این یگان موظف به توسعه تاکتیک‌های عملیاتی بود. سه فروند از این هواگردهای یو ۸۷آ-۱ در قالب لژیون کوندور جهت کارآزمایی عملیاتی به اسپانیا فرستاده شدند. این نیرو در جنگ داخلی اسپانیا از ملی‌گراها پشتیبانی می‌کرد. از یو ۸۷ در پشتیبانی از قوای ملی‌گرا در جنگ داخلی اسپانیا استفاده شد. تجربیات تاکتیکی و فنی به دست آمده در این آوردگاه یو ۸۷ را به یک هواگرد به شدت تخصصی بدل کرد.
سواری هزار از میان سپاه گزین کرد و آمد به آوردگاه
در نظر مزدیسنان، خدا خیر مطلق است و چون اساساً مخالف بدی است، نمی‌تواند هیچ گونه ارتباطی با آن داشته باشد و در سراسر تاریخ در ستیز زندگی و مرگ با بدی درگیر است. خدا سرچشمه همه خوبی‌هاست. شر واقعیت دارد اما نیرویی است که در پی نابودی و فساد و آلودگی است و مرگ، بیماری، فقر و گناه همگی کار اهریمن است که در صدد نابودی جهان ایزدی است. خدا وجودی خردگراست و برای هر چه می‌کند دلیلی دارد. خدا جهان را آفریده‌است که یاور او در نبرد با شر باشد. جهان می‌تواند آوردگاه میان خوب و بد باشد اما ذاتاً نیک است و اگر شر آن را تباه نکرده باشد، مشخصات آفریننده خود را که نظم و هماهنگی است، می‌نمایاند.
ارنست فون آلتهاوس روز ۱۹ مارس سال ۱۸۹۰ در کوبورک در پادشاهی بایرن زاده شد. پدرش آجودان هرتسوک زاکسن-کوبرک و گوتا بود. در شانزده سالگی به هنگ ۱ سلطنتی هوسار زاکسن پیوست. سال ۱۹۱۱ به درجه ستوان دوم ترفیع گرفت. سه سال بعد جنگ جهانی اول آغاز شد و هنگ او بلافاصله وارد میدان رزم شد. فون آلتهاوس روز ۲۷ ژانویه سال ۱۹۱۵ صلیب شوالیه نشان سنت هاینریش زاکسن و نشان صلیب آهنین درجه دو را به جهت نشان دادن شجاعت در آوردگاه دریافت کرد.
نبندم به آوردگاه راه اوی بنیرو نگیرم کمرگاه اوی
برادرش را دید کشته به زار به آوردگاهی برافگنده خوار
فرود آمد از باره شاه و سپاه دهانش پر از خاک آوردگاه
در نظر زرتشتیان خدا خیر مطلق است و چون اساساً مخالف بدی است، نمی‌تواند هیچ گونه ارتباطی با آن داشته‌باشد و در سراسر تاریخ در ستیز زندگی و مرگ با بدی درگیر است. خدا سرچشمهٔ همهٔ خوبی‌هاست. شر واقعیت دارد اما نیرویی است که در پی نابودی و فساد و آلودگی است و مرگ و بیماری و فقر و گناه همگی کار شیطان است که در صدد نابودی جهان ایزدی است. خدا وجودی خردگراست و برای هرچه می‌کند دلیلی دارد. خدا جهان را آفریده‌است که یاور او در نبرد با شر باشد. جهان می‌تواند آوردگاه میان خوب و بد باشد اما ذاتاً نیک است و مشخصات آفرینندهٔ خود را که نظم و هماهنگی است، می‌نمایاند. انکار بنیان نیک جهان مادی یکی از بزرگ‌ترین گناهانی است که یک زرتشتی می‌تواند مرتکب شود.
تو فردا ببینی به آوردگاه که گیتی شود پیش چشمت سیاه
ساسانیان ایران تحت فرمان اردشیر یکم توانستند امپراتوری اشکانی را نابود کنند و عراق را در سال ۲۲۴ میلادی تسخیر درآورند. ساسانیان میان دهه‌های ۲۴۰ و ۲۵۰ میلادی به تدریج شهرهای نو آشوری کوچک را نیز مطیع خود ساختند. در نتیجه این منطقه به مدت چهار سده در اختیار کامل امپراتوری ساسانیان بود و تبدیل به مرز و آوردگاه نبرد میان ارتش‌های ساسانی و امپراتوری روم شرقی گردید. جنگ‌های طولانی بین این دو امپراتوری ضعف آن‌ها را به دنبال داشت و در نتیجه زمینه برای تسخیر ایران توسط اعراب مسلمان آماده شد.
کسی را نخواهم ز ایران سپاه که با او بگردد به آوردگاه
اسلحه‌خانه یا سلاح‌خانه، به محل انبار، نگهداری و گردآوری سلاح‌ها، ابزار، تجهیزات و مهمات جنگی گفته می‌شود. اسلحه و مهمات از اسلحه‌خانه به آوردگاه‌ها گسیل می‌شوند. اسلحه‌خانه می‌تواند ساختمانی ویژه برای خودش باشد یا پاره‌ای از یک ساختمان دیگر. در گذشته گاه به‌جای اسلحه‌خانه از واژهٔ جُبّه‌خانه بدین منظور استفاده می‌شده‌است. جُبّه، وام‌واژه‌ای عربی است - در اینجا - به معنی زره و سرنیزه (یا بخشی از سرنیزه)؛ عامه آن را «جُباخانه» یا «جیبه‌خانه» هم می‌گفتند.
شوم پیش خسرو به آوردگاه کنم روز رخشنده بر وی سیاه
ماه آوریل سال ۱۹۳۷ با درجه ستوان یکمی داوطلب خدمت در لژیون کوندور در جنگ داخلی اسپانیا شد و در قالب گروه ۳ جناح ۸۸ جنگنده با هواگرد هائی ۵۱ به نبرد پرداخت. در این دوران برای مخفی نگاه داشتن دخالت آلمان، لباس خلبانان اسپانیایی را می‌پوشید. در این زمان بنیان یک دوستی عمیق را با ورنر مولدرس، تک‌خال آینده لوفت‌وافه، را ریخت. بر خلاف مولدرس، زمینه فعالیت گالانت در این آوردگاه خلبانی جنگنده نبود. بلکه در عملیات‌های پشتیبانی نزدیک هوایی توانست عملکرد متمایزی در حمله به اهداف زمینی نشان دهد. با انجام بیش از ۳۰۰ مأموریت هوایی در اسپانیا، گزارش‌های عملیاتی متعددی در این باره نوشت که مورد توجه رهبران لوفت‌وافه واقع شد.
به پیران سر اکنون به آوردگاه بگردیم یک با دگر بی‌سپاه
زاخارویچ از نقاشی رنگ روغن، چیدمان‌ها، مجسمه‌ها و شابلون و افشانه رنگ استفاده نمود تا گونه‌های هنری مرتبط با موضوعات فرهنگی را در درون فضای گالری و در آوردگاه هنر عمومی و دیوارها به وجود آورد. علاقه وی به نمونه‌های الهام بخش در محیط باز میان نقاشی دیواری و منظره شهری، همراه با موضوعاتی که ناشی از واکنش بدون برنامه‌ریزی قبلی نسبت به محیط اطراف است، در تعامل با یکدیگر قرار دارد.
چنان شد ز بس گرد آوردگاه که شد روی خورشید رخشان سیاه
اواخر سدهٔ ۱۴ و اوایل سدهٔ ۱۵ میلادی، ترکمانان قراقویونلو بر گستره‌ای که امروزه با نام عراق شناخته می‌شود حکم راندند. در سال ۱۴۶۶ میلادی ترکمانان آق‌قویونلو، قراقویونلوها را شکست دادند و کنترل این منطقه را در دست گرفتند. در سدهٔ ۱۶ میلادی تمام سرزمین امروزی عراق تحت عنوان ایالت بغداد در اختیار امپراتوری صفوی قرار گرفت. در تمام دوران حکمرانی صفوی‌ها بر عراق این سرزمین آوردگاه امپراتوری‌های محلی و قبایل متحد آن‌ها بوده است. دودمان صفوی ایران پس از مدتی از سال ۱۶۴۰ به بعد در کشمکش با عثمانی بسیاری از مناطق این کشور را از دست داد.