آرتابانوس

معنی کلمه آرتابانوس در دانشنامه آزاد فارسی

آرتابانوس (برادر داریوش اول). آرْتابانوس (۱)
(صورت یونانی اردوان) پسر ویشتاسب و برادر داریوش اول هخامنشی. مشاور عالی برادر و برادرزاده اش، خشایارشای اوّل، بود. به گزارش هِرودوت، آرتابانوس کوشید تا داریوش را از لشکرکشی به سرزمین سَکاها، و خشایارشا را از حمله به یونان بازدارد، اما توفیق نیافت. به روایت یوستینوس، پس از مرگ داریوش اول، اختلاف بر سر جانشینی، میان خشایارشا و برادر ارشدش که از مادر دیگری بود، به حکمیت آرتابانوس گذاشته شد و او شاهی را حق خشایارشا دانست.
آرتابانوس (فرمانده خشایارشای اول). آرْتابانوس (۲)
از درباریان قدرتمند خشایارشای اول هخامنشی و فرماندۀ نگهبانان شخصی او. در ۴۶۵پ م، آرتابانوس با کمک یکی از خواجگان درباری، خشایارشا را در خوابگاهش کشتند. آرتابانوس پس از آن، نزد اَردَشیر (پسر سوم خشایارشا)، داریوش (پسر بزرگ شاه) را متهم به قتل خشایارشا کرد. سپس به دستیاری یکدیگر داریوش را کشتند و آرتابانوس، اَردَشیر را برتخت نشاند. چندی بعد، اردشیر از توطئۀ آرتابانوس برضد خود آگاه شد و او را کشت.

معنی کلمه آرتابانوس در ویکی واژه

تلفظ یونانی باستان اردوان. به نظر می‌رسد آرتابان به صورت اردوان درآمده اما هیچکدام از دو اصطلاح ریشه یونانی ندارد بلکه از زبان معیار باستان به زبان یونانی ورود یافته است.
پسر ویشتاسپ هخامنشی و برادر داریوش بزرگ هخامنشی.

جملاتی از کاربرد کلمه آرتابانوس

پس از آنکه اردشیر اول (اردشیر بابکان) (۲۴۲–۱۸۰ م) آخرین پادشاه اشکانی آرتابانوس پنجم را برکنار کرد، از کاهن زرتشتی بنام تنسر کمک گرفت تا او را در مشروعیت بخشیدن به سلسله جدید یاری دهد. تنسر با نامه نگاری به شاهان منطقه ای از آنها خواست که اردشیر اول را به عنوان پادشاه بپذیرند. وی در نامه تنسر خطاب به گشتاسپ (شاه منطقه ای طبرستان که اردشیر را متهم کرده بود که با غصب تاج و تخت سنت را زیرپا گذاشته‌است) اعلام کرد که همه راه‌های قدیم نیکو نبوده و اردشیر از پیشینیان نیکوتر است. وی نوشت که اشکانیان از سنت التقاطی (یونانی-ایرانی) پیروی می‌کردند و قیام اردشیر لازم بود زیرا دین زرتشتی پس از هجوم اسکندر مقدونی «فاسد» شده بود و نیاز به «بازیابی» داشت.