آورند

معنی کلمه آورند در لغت نامه دهخدا

( آورند ) آورند. [ رَ ] ( اِ ) اورند. اروند. مکر و فریب و حیله. آرنگ. رجوع به اَورند و اروند شود.
آورند. [ رَ ] ( اِخ ) دجله بغداد. || رود نیل. ( برهان ).
اورند. [ اَ رَ ] ( اِ ) مکر و فریب و خدعه. ( از ناظم الاطباء ) ( غیاث اللغات ) ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( شرفنامه منیری ). || شأن و شوکت و فر و شکوه و عظمت. ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ) ( برهان ). فر و شکوه. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). || زیبایی و بها. ( از ناظم الاطباء ) ( انجمن آرا ) ( برهان ). بها و زیبایی. ( اسدی ) ( آنندراج ) ( برهان ) :
سیاوش مرا همچو فرزند بود
که با فرو با برز و اورند بود.فردوسی. || اورنگ و تخت و تاج و افسر. ( آنندراج ) ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرا ) :
هم از اختر شاه بهرام بود
که با فر و اورند و بانام بود.فردوسی. || طالع و بخت. || زندگانی. || سیاهی در مقابل سفیدی. || هر رودخانه عظیم و بزرگ. ( ناظم الاطباء ) ( برهان ) :
چو شاه فریدون کز اورندرود
گذشت و نیامد بکشتی فرود.فردوسی.|| دریا. ( ناظم الاطباء ) ( برهان ).
اورند. [ اَ رَ ] ( اِخ ) نام یکی از پسران کی پشین پسر کیقباد که پدر لهراسب باشد. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ شاهنامه ) :
که لهراسب بد پور اورندشاه
که او را بدی آنزمان تاج و گاه.فردوسی.

معنی کلمه آورند در فرهنگ معین

( آورند ) (رَ ) ( اِ. ) نک اروند.
(اَ رَ ) (اِ. ) مکر، حیله .
(اَ رَ ) (اِ. ) فر، شکوه ، شوکت .

معنی کلمه آورند در فرهنگ عمید

( آورند ) ۱. مکر، حیله، فریب.
۲. [مجاز] = اورند
= اورندیدن
۱. تخت پادشاهی، سریر.
۲. [مجاز] فروشکوه و زیبایی، شٲن و شوکت: سیاوش مرا خود چو فرزند بود / که با فرّ و با برز و اورند بود (فردوسی: ۴/۳۳۹ ).

معنی کلمه آورند در فرهنگ فارسی

( آورند ) ( اسم ) فر شکوه شان و شوکت .
افرند، آورند، آروند: اورنگ، افرنگ، شان و شوکت، فروشکوه وزیبایی
( اسم ) فر شکوه شائ ن شوکت .

معنی کلمه آورند در فرهنگ اسم ها

اسم: اورند (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: o (w) rand) (فارسی: اورند) (انگلیسی: owrand)
معنی: تخت پادشاهی، شکوه، از شخصیتهای شاهنامه، تخت، اورنگ، ( به مجاز ) شأن، شوکت، ( اَعلام ) نام یکی از پسران کی پیشین پسر کیقباد و پدر لهراسب، نام پدر لهراسپ شاه ایران و از نوادگان کی پیشتن پادشاه کیانی

معنی کلمه آورند در ویکی واژه

نک اروند.

جملاتی از کاربرد کلمه آورند

چو بر پشت پیلان نهم تخت عاج ز هندوستان آورندم خراج
لیگاندهای مشتق از اسید هیدروکسامیک و اسید تیوهیدروکسامیک، ترکیبات مستحکمی با سرب دو ظرفیتی به‌وجود می‌آورند.
در سال ۲۰۱۸، مایکروسافت کد منبع ام‌اس-داس نسخه‌های ۱.۲۵ و ۲.۰ را در گیت‌هاب منتشر کرد. بر اساس اظهارات مایکروسافت، هدف از این کار عمدتاً برای آموزش و آزمایش با سیستم‌های عامل ابتدایی و همچنین برای این است که برنامه‌نویسان جدید درکی از نحوه کار نرم‌افزارهای سطح پایین به دست آورند. بر اساس گفته‌های مدیر برنامه، ریچ ترنر، نسخه‌های دیگر به دلیل محدودیت‌های مجوز شخص ثالث نمی‌توانند به صورت منبع باز منتشر شوند.
وقتی که خبر مغلوب شدن کردها به اسماعیل آقا رسید، فوراً یک دسته از شکاکیان را به ریاست طاهر بیک به بندر گلمانخانه مأمور نمود که قبلاً آنجا را به دست آورند تا مبادا از تبریز و از راه دریا کمک برای ارومیه برسد. این‌ها رفته گلمانخانه را گرفته و کلیهٔ مال‌التجاره را که در انبارهای آنجا بود به چهریق حمل کردند، از طرف دیگر دسته‌های انبوه نیروهای اسماعیل‌خان برای محاصره شتافتند. ساکنین دهات ناگزیر شدند چندین ده یکجا به یک قلعه محکمی پناه برده به نگهداری خود پردازند. نیروهای اسماعیل‌خان ارومیه را محاصره کرده و هر زمان به تاخت و فشار برمی‌خاستند که به درون آیند، از آن سوی مردم پافشاری نموده با جنگ به نگهداری شهر می‌کوشیدند. بدین سان دوباره ارومیه گرفتار جنگ و سختی شد.
گه کینه با فیل جنگ آورند سر فیل بر زیر چنگ آورند
در ان زمین که ببارد کفن به جای نبات بر آورند سر از خاک گنجهای دو فینم
کسی کز جلوه مستانه اوبی خبر گردد به دیوان قیامت آورند از خاک بادوشش
شهرهای اروپا در تب و تاب وقوع اعتراضات، راه بندان، ضرب و شتم‌هایی بود که صدها هزار نفر از مردم شهرهای اروپا به خیابان‌ها در سراسر این قاره می‌آورند تا اعتراض خود را به تجاوزات بر بودجه ملی، خدمات عمومی، و شغل‌ها نشان دهند.
بنجامین در وصف این نوع پنجره در سفرنامه خود می‌نویسد: ایرانیان به جای آنکه برای اتاق‌های خود به شیوه غربی چندین پنجره بسازند، همه را یکجا جمع کرده یک پنجره بزرگ یا در که از سقف تا کف اتاق می‌رسد برای اتاق در نظر می‌گیرند و این پنجره بزرگ را با قاب‌های مختلف به سه یا چهار قسمت تقسیم می‌کنند و در هر قسمت با به کاربردن شیشه‌های رنگی کوچک، نمای خارجی و داخلی زیبایی برای اتاق فراهم می‌آورند. ارسی در شهرهای مختلف نام‌های گوناگونی دارد؛ برای نمونه در یزد به «درهای شکم پاره» و در قزوین به «درهای چند چشم» موسوم است از جمله بناهای دارای ارسی می‌توان به ارگ کریمخانی، خانه محتشم، بنای دیوانخانه و باغ دولت‌آباد اشاره کرد (عطارزاده، ص ۳۴).
متوسط درآمد یک خانواده در حدود ۴۰،۶۷۳ دلار آمریکا است و زنان درآمد متوسط ۲۹،۵۳۱ دلار آمریکا و مردان درآمد متوسط ۱۹،۸۷۵ دلار آمریکا بدست می‌آورند.
ساخت ورزشگاه‌های مدرن، چندین موضوع منفی زیست‌محیطی به همراه دارد. آن‌ها به هزاران تن مواد و مصالح گوناگون برای ساخت نیاز دارند و در آینده، در صورت ناتوانی در مدیریت، ترافیک بسیاری را در منطقه پیرامون ورزشگاه به وجود می‌آورند.
مسکین کسی است که توان حرکتی از او برداشته شده‌است و یکجانشین شده‌است. مسکنت و به زمین چسبیدن ایشان ممکن است به سبب پیری یا نقص عضو باشد. البته کسانی که به عللی نمی‌توانند از خانه خارج شوند و برای خود غذایی فراهم آورند نیز در حکم مسکین هستند.
بزرگوارا پوشیده نیست بر دل تو سخن چنانکه فراز آورند غَثّ و سَمین
متوسط درآمد یک خانواده در حدود ۳۶،۰۶۷ دلار آمریکا است و زنان درآمد متوسط ۳۱،۴۲۹ دلار آمریکا و مردان درآمد متوسط ۲۱،۶۱۴ دلار آمریکا بدست می‌آورند.
در این فایل به نقش مستقیم محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران و رئیس فعلی مجلس ایران، قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، جمال‌الدین آبرومند، معاون وقت هماهنگ‌کننده سپاه و حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه در این پرونده فساد اشاره شده‌است. ذوالقدرنیا در قسمتی از آن می‌گوید قالیباف، به شدت از برخورد با پرونده فساد مرتبط با شهرداری و بنیاد تعاون سپاه ناراحت بوده و پس از این‌که تیم آبرومند در بنیاد تعاون سپاه «۸ هزار میلیارد تومان» کم می‌آورند، قالیباف از او خواسته‌است که یک تفاهم‌نامه ۸ هزار میلیارد تومانی برای رفع و رجوع کردن ماجرا امضا کند.
تازه به بالین سرم قرار گرفته بانگ سگانم برآورند ز بالین
عشق را با عقل اگر جمع آورند سالها با هم نکوبد هاونش
همه پیدا شدند از تابش نور بنزدیکی او روی آورند دور
اگر باژ نزدیک شاه آورند وگر سر بدین بارگاه آورند
بکش مرا که گمان حیات خضر نیرزد به ساعتی که ز کوی تو آورند شهیدم