آنزمان

معنی کلمه آنزمان در لغت نامه دهخدا

( آن زمان ) آن زمان. [ زَ ] ( ق مرکب ) آنگاه. در آن وقت :
بگستهم گفت آن زمان شهریار
که تنگ اندرآمد مرا روزگار.فردوسی.به بستند بندی بر آئین خویش
بدانسان که بود آن زمان دین و کیش.فردوسی.|| بَعد. پس. سپس.

معنی کلمه آنزمان در فرهنگ فارسی

( آن زمان ) آنگاه در آن وقت .

جملاتی از کاربرد کلمه آنزمان

وی تحصیلات حوزوی را از سال ۱۳۳۱ بمدت ۶ سال در نجف و جهت تکمیل تحصیلات از سال ۱۳۳۹ در قم از دوزدوزانی و ستوده بهره برد و تا دروس رسائل و مکاسب ادامه داد و جهت تبلیغات مذهبی به بوشهر آمد و به فعالیت علیه حکومت پهلوی پرداخت و در سال ۱۳۵۷ خورشیدی مورد تعرض مأموران پهلوی قرار گرفت و سرانجام در همین سال به ضرب شش گلوله کشته شد. پیکر وی به شهر چغادک (که آنزمان روستایی در نزدیک بوشهر بود) منتقل و در حسینیه‌ای که خود وی بنیان نهاده بود به خاک سپرده شد.
از آنزمان که بدنیا شکفت چون تو گلی نهاد دست قضا چار باغ عقبی را
در سال ۱۹۳۱ در سن ۲۲ سالگی یکسال را به شکار در غرب آفریقا گذراند و بعد از بیمار شدن به فرانسه بازگشت. در آن زمان بود که در مارسی برای اولین بار عکاسی را به‌طور جدی کشف کرد. این یک تجربه حیاتی برای او بود. یک دنیای جدید، یک شیوه نو دیدن، یک الهام درونی و غیرقابل پیش‌بینی از بین کادر باریک منظره یاب دوربین ۳۵ میلیمتری به روی او گشوده شد و تصور و خیال او را به آتش کشید. او خاطر نشان کرده‌است که چگونه در آنزمان خیابان‌ها را با یک احساس قوی و آماده برای برانگیخته شدن و مصمم برای به دام انداختن زندگی و سپری کردن زندگی به یک شیوه زنده و نو زیر پا می‌گذاشته‌است.
در آنزمان که به قدرت مهندسان قضا بنای شش جهت و هفت آسمان کردند
از آنزمان که غلام کمینه تو شدیم حسین وار در اقلیم عشق سلطانیم
تلاش‌های فرهنگی ولایت بغلان از سالهای ۱۳۰۰ هجری شمسی در شهر خان آباد ولایت کندز شروع شد. در آنزمان خان آباد یکی از ولسوالی‌های ولایت بغلان بود که برای اولین بار نشریه پانزده روزه ای را زیر نام اتحاد به نشر می‌رساند که اولین مدیر مسئول آن ملا نقیب الله بود. این نشریه که در چوکات اطلاعات و فرهنگ فعالیت می‌کرد، در سال ۱۳۳۶ به مرکز شهر جدید بغلان منتقل شده و به هفته نامه تبدیل گردید. الی ۱۳۶۷ در بغلان مرکزی فعالیت داشت واز آن پس به شهر پلخمری منتقل شد. اکنون مدیر مسوول این هفته نامه «سید عبدالله سادات» است. در این اواخر در پهلوی نشریه اتحاد، چند نشریه دیگر مانند ماهنامه عقاب، هفته نامه ندای اسلام، هفته نامه سلسله و هفته نامه غچی نیز در بغلان فعالیت دارند.
نقل است از دختر ایشان خانم فاطمه نساء آقا نجفی و چند تن از اهالی قزوین که شیخ محسن یکبار بر روی منبرمسجد جامع به تهدید مأموران امنیتی اشاره می‌کند که گفته بودند «اگر ادامه بدهید عمامه از سرتان برمی‌داریم» در پاسخ چنین بیان می‌کند «ما حاضریم شما عمامه از سرما بردارید، امّا این عمامه را باید با سر برداشت و این هم افتخاری است در آئین ما». در آنزمان این جواب شیخ محسن بین اهالی قزوین بسیار معروف می‌شود.
ناشر دیگری (دارلوائع) که آن را منتشر کرده‌است در مقدمه‌ای بر یکی از نسخه‌ها آورده‌است که تا آنزمان هیچ کتاب عربی با این میزان از استقبال مواجه نشده بود.
به هنگام بازگشت، کاشانی یک فرد ۴۴ ساله بود که ۲۸ سال از زندگی اش را در تبعید گذرانده بود. در تهران، کاشانی به تحریک ضد انگلیسی در خاورمیانه و مصر ادامه داد. او از موافقان جمهوری‌خواهی رضاشاه به‌شمار می‌رفت و بر طبق گفته سید رضا زنجانی علیه سید حسن مدرس و برای پهلوی میتینگی نیز برگزار کرده بود. همچنین او که در آنزمان عضو مجلس مؤسسان بود، در حمایت از سلطنت رضاخان نطق پرشوری در مجلس ایراد نمود. در آبان ۱۳۰۴، کاشانی به نمایندگی مجلس مؤسسان انتخاب شد. او در ۲۱ آذر، رأی به پایان حکومت قاجار داد و هم‌زمان پایه‌گذاری سلطنت رضاشاه رأی داد.
شمس الدین ابوعبدالله محمد بن ابی بکر بن ایوب الزرعی الدمشقی الحنبلی (۲۹ ژانویه ۱۲۹۲ تا ۱۵ سپتامبر ۱۳۵۰ م / ۶۹۱ هجری قمری - ۷۵۱ هجری قمری) معروف به ابن جوزیه فقیه، متکلم و نویسنده معنوی مهم قرون وسطی بود. ابن قیم به مکتب فقهی اهل سنت حنبلی تعلق دارد، که او را «یکی از مهم‌ترین متفکران خود» می‌دانند، وی از شاگردان و شاگردان ابن تیمیه است، وی در سال ۱۳۲۶م بهمراه استاد خود به دلیل مخالفت با سنتهای رایج آنزمان در حبس معروف ابن تیمیه در ارگ دمشق زندانی شد.
ز نهار فیض دست مدار از شراب عشق تا آنزمان که بحر توانی بدم کشید
آنزمان کز عالم و آدم نشان پیدا نبود از مقام بی نشانی بانشان من بوده ام
ز مغربی نتوان یافت هیچ نام و نشان از آنزمان که نهان گشته در قباب تجلی
پس در طی و نشر این گفتگوی و کر و فر این جستجوی روزی چند ببودم که عنکبوت روزگار بر در و دیوار این حدیث بتنید و نقاش نسیم خطی چند بر سقف و صحن این معنی بکشید تا آنزمان که نضج علت بر هم کشید و تشنه بادیه بزمزم رسید.
بنیادگرایی اسلامی به معنای پایبندی بر اصول بنیادین اسلام است. پیشینهٔ بنیادگرایی اسلامی به سید جمال الدین اسدآبادی و پس از آن جنبش اخوان المسلمین مصر به‌وسیله حسن البنا و سیدقطب و محمد قطب و دیگران که در آنزمان به‌وسیله حکام مصر شدیداً سرکوب شدند، بازمی‌گردد، که بیش‌تر شکل مبارزه با استعمار را داشت.
آنزمان کز من دلسوخته آثار نبود بجز از ورزش عشق تو مرا کار نبود
پس از جنگ وی فعالیت ژورنالیستی اش را با کمک به شکل‌گیری آژانس عکس مگنوم در سال ۱۹۴۷ ادامه داد. کار با مجله‌های مطرح آنزمان وی را به سفرهای گوناگون در اروپا، آمریکا، چین، روسیه و هند کشاند.
به پیر آنزمان گفت گرد دلیر که بختت جوان باد رای تو پیر
اردوگاه پناهندگان در فوریه سال ۱۹۴۵ تأسیس شد و در ماه مه سال ۱۹۴۵ قریب به ۱۰٫۵۰۰ پناهنده در آن ساکن شدند و متعاقباً ۳۷۰۰۰ پناهنده در این اردوگاه اسکان یافتند و سپس دور آن با سیم خاردار حصار بندی شد و توسط نیروی ارتش دانمارک محافظت گردید. پناهندگان از این که زبان دانمارکی یاد بگیرند ممنوع بودند و به ندرت به خارج از کمپ می‌رفتند. در آنزمان اوکسبول ششمین شهر بزرگ دانمارک بود.
در آنزمان که تو بر نامهٔ سیه بخشی برو ببخش، که بس نامهٔ سیاهش هست