آنسامبل

معنی کلمه آنسامبل در دانشنامه آزاد فارسی

آنسامبل. آنسامْبْل (ensemble)
(یا: هم نوازی) گروهی از اجراکنندگان موسیقی ، معمولاً گروهی از نوازندگان موسیقی مجلسی ، و به ویژه گروهی بزرگ تر از کوآرتت . معمولاً هریک از اعضای یک آنسامبل، بخش یا پارت متفاوتی را می نوازد؛ اما در یک ارکستر ممکن است یک بخش یا پارت را چند نوازنده اجرا کنند. در اپرا، این کلمه اغلب به قسمتی اشاره دارد که در آن چند تک خوان با هم به اجرا می پردازند.

معنی کلمه آنسامبل در ویکی واژه

(موسیقی): گروه هم‌توان و سازگار با یکدیگر از هنرپیشگان، رقاصان، خوانندگان و نوازندگان ارکستر.
گرره کوچک در موسیقی مجلسی، موسیقی سرگرم کننده و جاز؛ گروه موسیقی.

جملاتی از کاربرد کلمه آنسامبل

آلبوم «شهر خاموش» یکی از تجربه‌های موفقی‌ست که در زمینه پیوند موسیقی شرق و غرب صورت گرفته‌است. از نظر رنگ‌آمیزی تعادل خوبی دارد، آنسامبل زهی بسیار خوب کار کرده‌است و هارمونی‌ها هم با این که ساده‌اند، ولی اتفاقاتی در آن‌ها می‌افتد که برای من خیلی جالب است. این آلبوم برای من یک سیر است، یک حرکت پیوسته و ممتد که هر قطعه‌اش به قطعه‌های دیگر مربوط است. با این همه قطعهٔ «شهر خاموش» و قطعهٔ آخر آلبوم را بیشتر از بقیه دوست داشتم.
مفهوم هنگرد را گیبس در سال ۱۹۰۲ در فیزیک آماری و ترمودینامیک معرفی کرد. یک آنسامبل در واقع توزیع احتمال وضعیت‌های فیزیکی ممکن برای سامانه است.
ارکستر ارغنون در پاییز سال ۱۳۹۳ توسط ابراهیم نظری تأسیس شد و سرپرستی این ارکستر را سجاد پورقناد به عهده دارد. این ارکستر به صورت آنسامبل فلوت با همراهی پیانو در برنامه اختتامیه چهارمین جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی در نهم اسفند ۱۳۹۳ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت و آثاری با نام‌های «نینای و بی نای» محلی لری با تنظیم ابراهیم نظری، «موسیقی کوچک شبانه» تنظیم برای گروه فلوت و پیانو و در پایان «رقص دایره» ساخته حشمت سنجری با تنظیم امیرآهنگ هاشمی را به روی صحنه برد.
در این اثر نوازندگانی چون حسین رضایی نیا (دف، بندیر)، آزاد میرزاپور (تار)، نگار خارکن (کمانچه، صراحی)، آیین مشکاتیان (ضرب زورخانه، کوزه)، مهیار طریحی (سنتور)، حمید خوانساری (بربت)، آرین کشیشی (بیس)، خورشید دادبه (رباب)، شیده شکرابی (چنگ) و سهراب پورناظری (تنبور، سه‌تار و کمانچه) و همچنین آنسامبل شهرزاد، تینا جامه گرمی (ویولون)، یگانه حسینی نیا (ویولن)، نیلوفر سهی (ویولا) و نگار نوراد (ویولون‌سل) حضور داشتند.
آنسامبل ترمودینامیکی نوع ویژه‌ای از هنگرد آماری است که در حالت تعادل قرار دارد و برای محاسبهٔ ویژگی‌های یک سیستم ترمودینامیکی به‌کار می‌رود.