آرشیو ملی
معنی کلمه آرشیو ملی در فرهنگستان زبان و ادب

آرشیو ملی

معنی کلمه آرشیو ملی در فرهنگستان زبان و ادب

آرشیو ملی
{national archives} [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] آرشیو مرکزی یک کشور که گردآوری و نگهداری و مدیریت اسنادی را که برای مردم و دولت ارزش تاریخی دارند برعهده دارد

معنی کلمه آرشیو ملی در دانشنامه عمومی

آرشیو ملی (بریتانیا). آرشیو ملی ( انگلیسی: The National Archives ) سازمان اجرایی دپارتمان فرهنگی، رسانه ای و ورزشی بریتانیا است.
این آرشیو که شامل تاریخ هزار ساله بریتانیا می شود برای کشورهای اسکاتلند و ایرلند شمالی دارای بایگانی های جداگانه ای نیز دارد، آرشیو ملی بریتانیا در ناحیه کیو، منطقه ریچموند آپون تیمز لندن قرار دارد و در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده است. ایستگاه کیو گاردنز در نزدیکی این سازمان قرار دارد.
معنی کلمه آرشیو ملی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه آرشیو ملی در ویکی واژه

آرشیو مرکزی یک کشور که گردآوری و نگهداری و مدیریت اسنادی را که برای مردم و دولت ارزش تاریخی دارند برعهده دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه آرشیو ملی

جاوید به مدد آشنایی با سرشناس‌ترین ادبیات‌شناسان و پژوهشگران ایران و نیز با بهره‌مندی از تسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی امکان استفاده از منابع و متون تألیف شده به این زبان‌ها را در اختیار داشت. از طرف دیگر، به خاطر داشتن دسترسی به شماری از مهم‌ترین نسخه‌های خطی و منحصربه‌فردی از دیوان‌های اشعار شاعران فارسی‌زبان که در آرشیو ملی افغانستان نگه‌داری می‌شده توانست قدم در راه‌هایی بگذارد که روندگان اندکی دارند.
آرشیو ملی زیرمجموعهٔ وزیر فرهنگ ایالتی هستند و پیش از ۱۹۹۸ زیرمجموعه وزارت کشور فدرال بودند.
آرشیف ملی افغانستان یا آرشیو ملی افغانستان که در ساختمانی به همین نام در منطقه «ده افغانان» کابل قرار گرفته‌است، به جمع‌آوری و نگهداری اسناد ملی و تاریخی افغانستان می‌پردازد.
مجموعه آرشیو ملی شامل ۵۵ کیلومتر اسناد متنی است؛ ۲٬۲۴۰٬۰۰۰ عکس و منفی؛ ۲۷٬۰۰۰ تصویر، کارتون؛ ۷۵٬۰۰۰ نقشه‌ها و نقشه ها؛ ۷۰۰۰ دیسک و ۲۰۰۰ نوار صدای مغناطیسی؛ ۹۰٬۰۰۰ رول فیلم و ۱۲٬۰۰۰ نوار ویدئویی. همچنین دارای یک کتابخانه تخصصی در تاریخ، آرشیو، علم اطلاعات، قانون اداری و اداره دولتی است که حدود ۴۳۰۰۰ کتاب و کتاب، ۹۰۰ روزنامه و ۶٬۳۰۰ اثر نادر دارد.
این آهنگ برای پیانو نوشته شد و در دورهٔ مظفرالدین‌شاه بر روی صفحه هم ضبط شد. بر روی برچسب صفحهٔ این سرود عنوان سلام شاه با سلامتی، ارکس شاهی به فرمان مسیو لومر ژنرال حک شده‌است که نت این سرود در آرشیو ملی فرانسه موجود است.
یک مطالعه موردی می‌گوید که خاطرات جوزایا ودگوود خاطرات دیوید لوید جورج (با پشتیبانی آرشیو ملی) را تأیید می‌کند که اولین ملاقات بین لوید جورج و وایزمن در اوت ۱۹۱۵ بود در حالی که اشاره می‌کند که چندین منبع به ملاقاتی در دسامبر ۱۹۱۴ اشاره می‌کنند. یا ژانویه ۱۹۱۵. (طبق گفته اشنیر، در ۱۵ ژانویه ۱۹۱۵، وایزمن و ساموئل در خیابان داونینگ ۱۱ با لوید جورج ملاقات کردند، اما منبع آن به آزمون و خطای وایزمن است که تاریخ را ۳ دسامبر ۱۹۱۴ ذکر کرده‌است. در پایان ژانویه، ساموئل این یادداشت را برای تصویب به نخست‌وزیر اچ. اچ اسکویت و وزیر امور خارجه ادوارد گری ارسال کرد.
دیگران به دلایلی به دنبال پیدا کردن نوارهای گم شده دور سنجی می‌گردند. نوارها شامل اصلی‌ترین و باکیفیت‌ترین ویدیوها از فرود آپولو ۱۱ بودند. بعضی از پرسنل آپولو آن را برای آیندگان جستجو می‌کنند، درحالی که مهندسان ناسا به خاطر اطلاعات مفید برای مأموریت‌های آینده، دنبال آن‌ها هستند. آن‌ها نوارها را پیدا کرده و در سال ۱۹۷۰ به آرشیو ملی آمریکا فرستاده‌اند، اما به‌خاطر درخواستشان در سال ۱۹۸۴، نوارها به مرکز پروازهای فضایی گودارد فرستاده شده‌اند. گمان می‌رود که نوارها قبل از استفاده مجدد، فروخته شده‌اند. گودارد در سال ۳۵۰۰۰ نوار می‌فروخته، حتی قبل از فرود بر ماه.
ساختمان آرشیو ملی که خود یک اثر تاریخی است، در زمان پادشاهی امیر عبدالرحمن‌خان در محوطه باغ چرمگری کابل برپا گردیده که از جمله بهترین باغ‌های شهر کابل به‌شمار می‌رفت. گرچه تاریخ دقیق ساخت این سازه آشکار نیست اما نظر به روایاتی بنای آن پس از ساخت بستان‌سرای کابل، یعنی در سال ۱۳۱۰ برابر با ۱۲۷۱ با کاربرد دفتر کار شاهزاده حبیب‌الله‌خان ساخته شد. گویند وقتی امیر عبدالرحمن‌خان از سفر بخارا برگشت، یک عده از مهندسان و نگارگران بخارایی را با خود به کابل آورد و بر پایهٔ بازگفته‌ها این ساخت و ساز نیز بدست ایشان انجام گرفت.
این آرشیو که شامل تاریخ هزار ساله بریتانیا می‌شود برای کشورهای اسکاتلند و ایرلند شمالی دارای بایگانی‌های جداگانه‌ای نیز دارد، آرشیو ملی بریتانیا در ناحیه کیو، منطقه ریچموند آپون تیمز لندن قرار دارد و در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده‌است. ایستگاه کیو گاردنز در نزدیکی این سازمان قرار دارد.
رادیوفردا در آرشیو ملی آمریکا به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد در پی واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و دستگیرشدن روح‌الله خمینی، مأموران سفارت آمریکا در تهران و محمدصادق لواسانی ملاقات‌هایی داشته‌اند. بنا بر یک سند، لواسانی در پاسخ به این سؤال ولف که روحانیت دقیقاً با چه چیزی مخالف است، می‌گوید: برابری حقوق زنان که نقض آشکار قوانین اسلامی است، همچنین ماهیت مصادره‌ای اصلاحات ارضی، و نفوذ بهائیان و یهودیان در دربار شاه.