تیمز

معنی کلمه تیمز در فرهنگ فارسی

بزرگترین و پرفایدهترین رود انگلستان بطول ۳۳۶ کیلومتر در جنوب جزیره بریتانیای کبیر که از ناحیه آکسفرد و لندن میگذرد و بادهانه وسیعی که لندن رابصورت بندری فعال در آورده - ببحر شمال میریزد .

معنی کلمه تیمز در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:تمز

جملاتی از کاربرد کلمه تیمز

تیمز نیک و بدت هست فرق عشق و هوس کن چه لازمست که گوشی بهر سخن بنشینی
جمعیت یهودی در انگلستان آن زمان، نسبتاً کوچک بود. برآورد جمعیتی که انجام شده بود، به جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر که کمتر از ۱٪ کل جمعیت انگلستان بود اشاره می‌کند. روند اخراج رفت آرام بود، گرچه داستان‌های ناگواری نیز وجود دارند. در یکی از این داستان‌ها اشاره شده‌است: کاپیتان کشتی پر از یهودیان به سوی رودخانه تیمز، آن‌ها را در زمان جز و مد متقاعد می‌کند که از کشتی پیاده شوند و با او به ساحل قدم بگذارند. سپس او آن‌ها درجای سرگردان کرده و خود بازگشته و سوار کشتی می‌شود. با آمدن موج‌ها به ساحل تمامی یهودیان غرق می‌شوند. داستان‌های دیگر به کشته شدن یا به سرقت رفتن اموال یهودیان اشاره دارد. ولی آنطور که به نظر می‌رسد بیشتر آن‌ها توانسته‌اند از کانال عبور کنند.
اتلبرت سومین پسر اتلولف و آسبور بود و در دوران حکومت پدرش در ۸۵۵ به فرمانروایی کنت، یکی از پادشاهی‌های تابعهٔ وسکس رسید. او پس از مرگ برادرش اتلبالد، شاه وسکس، در ۸۶۰ و چشم‌پوشی برادران کوچکترش اتلرد و آلفرد از مطالبات خود، فرمانروای واحد هر دو پادشاهی وسکس و کنت شد و در کینگستون-آپان-تیمز در سوری تاجگذاری کرد.
پس از این درگیری‌ها دو طرف با یکدیگر وارد صلح شدند تا به‌طور مشترک بر انگلستان فرمان رانند. ادموند وسکس را نگه داشت و کانوت زمین‌های شمال رود تیمز را ازآن خود ساخت. اما طولی نکشید که ادموند دوم در ۳۰ نوامبر ۱۰۱۶ درگذشت و کانوت تنها فرمانروای انگلستان شد.
ایران در تمامی ارزشیابی‌های تیمز پایه هشتم و چهارم از ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ شرکت کرده‌است. نتایج ارزشیابی سیستم آموزشی ایران در آزمون‌های تیمز مطلوب نبوده‌است. تمام امتیازات کسب شده از آزمون ریاضیات و علوم در پایه‌های چهارم و هشتم پایین‌تر از امتیاز متوسط یعنی ۵۰۰ بوده‌است. در سال ۲۰۱۵، ایران در ریاضیات پایه هشتم رتبه ۲۹ از ۳۹، در علوم پایه هشتم رتبه ۲۷ از ۳۹، در ریاضیات پایه چهارم رتبه ۴۲ از ۴۹، در علوم پایه چهارم رتبه ۴۳ از ۴۷ را در بین کشورها به دست آورده‌است.
اتیمز، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی ایران است.
او مجسمه ای از ایزیس درست کرد که بر روی دو سمت پل رودخانه تیمز در هِنلی‌آن‌تِیمز قرار دارد. البته مدل‌های اصلی در موزه رودخانه قایقرانی در همان نزدیکی قرار دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین کارهای او مجسمه ای ده فوتی از اپولون بود که در حال حاضر ویران شده‌است، این مجسمه برای روبروی ساختمان تئاتر سلطنتی ساخته شده بود.
این ناحیه که همانند یک شبه جزیره می‌باشد از سه طرف توسط رود تیمز احاطه شده است، ایستگاه متروی کنری وورف در نزدیکی این ناحیه قرار دارد.
تا قرن هفدهم، شهر خود - منطقه ای که توسط دیوار شهر و رودخانه تیمز محصور شده بود - تنها بخشی از لندن بود که حدود ۷۰۰هکتار(۲٫۸کیلومتر مربع، ۱٫۱مایل مربع) را پوشش می‌داد. و حدود ۸۰۰۰۰ نفر یا یک چهارم از ساکنان لندن را در خود جای داده‌است. شهر توسط حلقه ای از شهرک‌های داخلی که اکثر لندنی‌ها در آن زندگی می‌کردند احاطه شده بود. شهر در آن زمان، مانند اکنون، قلب تجاری پایتخت بود، و بزرگترین بازار و شلوغ‌ترین بندر انگلستان بود، که توسط طبقات تجاری و تولیدی تحت سلطه بود. شهر پر از ترافیک، آلوده و ناسالم بود، به خصوص پس از آن که با شیوع ویرانگر طاعون بوبونیک در سال طاعون یا سال ۱۶۶۵میلادی مواجه شد
اتلبالد در ۸۳۱ یا ۸۳۴ زاده شد. او بزرگترین پسر زنده‌ماندهٔ اتلولف، شاه وسکس از همسر اولش آسبر بود. او در ۸۵۱ پدرش را در نبرد علیه دانمارکی‌ها همراهی کرد و با کمک یکدیگر موفق به شکست آنها در آکلیا شدند. اتلولف در ۸۵۶ برای زیارت به رم رفت و آلفرد، پسر کوچک و محبوبش را نیز همراه خود برد. در این مدت وسکس توسط شورای وزرا به رهبری مشترک اتلبالد، سنت سوئیتین، اسقف وینچستر و الستن، اسقف شربورن اداره می‌شد. ظن اتلبالد به جانشینی برادر کوچکش آلفرد سبب شد تا پیش از بازگشت پدرش به‌عنوان پادشاه جدید وسکس در کینگستون-اپان-تیمز تاجگذاری نماید.