ایستادگی

ایستادگی

معنی کلمه ایستادگی در لغت نامه دهخدا

ایستادگی. [ دَ / دِ ] ( حامص ) پایداری. استواری. ثبات. برقراری. سکون. آرامش. ( ناظم الاطباء ). استقامت. مقاومت دربرابر امری : و گفت از نماز جز ایستادگی تن ندیدم. ( تذکرة الاولیاء عطار ). می باید که به رعایت و تیمار حیوانات ایستادگی نمایی و بر قدم نیاز باشی که اینها نیز خلق خدای تعالی اند. ( انیس الطالبین ).

معنی کلمه ایستادگی در فرهنگ معین

(دِ ) (حامص . ) مقاومت ، پایداری .

معنی کلمه ایستادگی در فرهنگ عمید

۱. سرپا بودن، برپا بودن.
۲. [مجاز] پایداری.

معنی کلمه ایستادگی در فرهنگ فارسی

۱ - عمل ایستاده قیام . ۲ - مقاومت پا فشاری . یا ایستادگی بخودی خود. قایم بالذات بودن .

معنی کلمه ایستادگی در دانشنامه عمومی

ایستادگی (فیلم). ایستادگی ( به انگلیسی: Standing Up ) ( همچنین به عنوان جزیره بز نیز شناخته می شود ) یک فیلم درام آمریکایی محصول سال ۲۰۱۳ به نویسندگی و کارگردانی دی جی کاروسو با بازی چندلر کانتربری و انالیس باسو است. این فیلم بر اساس رمان بزها اثر براک کول ( نوشته شده در سال ۱۹۸۷ ) ساخته شد.
فیلم دربارهٔ دو کودک است که در جریان یک کمپ تابستانی تنها در یک جزیره رها می شوند. حال آنان درحالی که تنها و هنوز کودک هستند و هیچ تجربه ای ندارند باید دید که آیا می توانند بر روی این جزیره دوام بیاورند یا این که مشکلاتی که برای آنان پیش می آید آنان را از پای درمی آورد. در ادامه مشاهده خواهیم کرد که برای این دو کودک در این جزیره اتفاقات بسیاری رخ می دهد که آنان را تحت الشعاع قرار داده و متحول می کند.
در سایت راتن تومیتوز، جمع آوری نقد، گزارش می دهد که ۵۰ درصد از هشت منتقد مورد بررسی، نقد مثبتی به فیلم داده اند. میانگین امتیاز ۵٫۸ از ۱۰ است. در متاکریتیک، بر اساس پنج بررسی، امتیاز ۴۰ از ۱۰۰ دارد.

معنی کلمه ایستادگی در ویکی واژه

مقاومت، پایدا

جملاتی از کاربرد کلمه ایستادگی

به قدر آنچه کنند ایستادگی در فکر جهان نورد به آنقدر گردد آب سخن
امیرحسین مرادی و علی یونسی در سومین سالگرد زندانی شدن خود، طی ارسال پیامی به مردم ایران نوشتند: «این دیوارها در دل خود میزبان انسان‌های عاشقی بودند که برای آزادی ایران به استقبال سختی‌ها رفتند و با ایستادگی‌شان زندان اوین را تبدیل به نمادی مشترک از سرکوب در دو دیکتاتوری کردند.» آنها در این پیام اضافه کردند: «ما در پس رنج‌ها و سختی‌های این سالیان به فرارسیدن لحظه‌های شادی حقیقی، به طلوع زیبای صبح آزادی و به تحقق ایرانِ آزادِ آزاد یقین داریم.» شوراهای صنفی دانشجویان کشور طی صدور اطلاعیه‌ای از «تعلیق و اخراج ۴۳۵ دانشجو در پی اعتراضات اخیر در سراسر کشور» خبر داد.
اساشعر هماننده شعر نیمایی، تولدی همانند داشته‌است. همچنان که در شعر فارسی پیش از نیما هم شاعران بسیاری درصدد تحول شعر فارسی برآمده بودند، اما بدون شناخت ضرورت‌ها و امکانات، قادر به ایستادگی و مقاوت در برار ادبیات کلاسیک نبودند. اما نیما یوشیج با پشتوانه ای محکم از ادبیات کلاسیک و شناخت کامل ادبیات غرب و رنجمایه‌های بومی، همزمان به سنت شکنی چه در قالب و چه در محتوا دست زد. در شعر مازندرانی هم حرکت‌هایی در این زمینه انجام شد که باعث تولد اساشعر شد.
بر اساس فرهنگ نامه لغت مقاومت به معنای ایستادگی و پایداری به معنای مقاومت است، در واقع مقاومت واژه ای عربی است و در فرهنگ عرب استفاده می‌شود و واژه فارسی پایداری در ادبیات فارسی کاربرد مشابه آن را دارد.
گفتی که کم گری و زخم بین ولی چه سود در کار من چو گریه نکرد ایستادگی
آن مغرور بخانه رفت و پدر را گفت که: کار زر بیک شفقت و ایستادگی تو باز بستست. و من باعتماد تو تعلق بگواهی درخت کرده ام. اگر موافقت نمایی زر ببریم و همچندان دیگر بستانیم. گفت: چیست آنچه بمن راست می‌شود؟ گفت: میان درخت گشاده است چنانکه اگر یک دو کس دران پنهان شود نتوان دید. امشب بباید رفت و در میان آن ببود و، فردا چون قاضی بیاید گواهی چنانکه باید بداد. پیر گفت: ای پسر، بسا حیلتا که بر محتال وبال گردد. و مباد که مکر تو چون مکر غوک باشد. گفت: چگونه؟
معنی آیت آنست که ایشان را ایمان و بصیرت و یقین افزودیم و بر آن بداشتیم و قوّت دل دادیم تا آن کار که در گرفتند بسر بردند، از خان و مان و کسان خود ببریدند و ناز و نعیم و کام دنیا بگذاشتند و با دین اسلام و توحید با غار گریختند، در دعوت اسلام ایستادگی نمودند و بر آنچ گفتند بایستادند و برنگشتند، و پیش دقیانوس جبّار بر پای ایستاده با قوّت دل و نور ایمان گفتند: «رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً لَقَدْ قُلْنا إِذاً شَطَطاً».
گذر جریان از بدن به اندازه ۱ میلی آمپر را آستانه پایین دریافت برق گرفتگی می‌گویند. یک حس عبور جریان به ادم دست میدهد ولی جریان اگر از 100 میلی‌آمپر بیشتر باشد و ولتاژ تغذیه نیز به اندازه کافی باشد بدن دچار از دست دادن پاره تن می‌گردد. اگر ولتاژ چیزی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت باشد، به دلیل اُهم کم تن گردش بسیاری پیدایش می‌شود. اما همان اندازه کم ایستادگی در تن در برابر گذر گردش، مایه پیدایش گرمای بسیار و در پایان سوختگی بیرونی و درونی می‌شود.
ز قطع راه مرا نیست شکوه ای چو جرس ز ایستادگی کاروان کنم فریاد
تَمیشَه (بهشهر کنونی) پس از اسلام در یورش‌های مکرر لشکریان خلفا، بارها مورد تاخت‌وتاز قرار گرفت و ایستادگی کرد و مردم آن کشتار همگانی گردیدند. تَمیشَه (بهشهر کنونی) در جریان شورش مازیار و درآینده کشاکش خاندان‌های محلی تپورستان نیز بارها مکان درگیری بوده.
برای کسانی که در برابر پلیس جنوب ایستادگی می‌کردند کیفر سخت تعیین شده بود؛ با این حال بارها مردم در برابر آنان ایستادگی کردند. برای نمونه مردمان کازرون پلیس جنوب را بیرون راندند ولی سرانجام به دست پلیس جنوب سرکوب شدند.
در ۶ سپتامبر، با چیرگی طالبان بر تمام دره پنجشیر، مسعود به مکان نامعلومی نقل مکان کرد و گفت که ایستادگی در برابر طالبان همچنان ادامه خواهد داشت. بر پایه اطلاعات آمریکا، دو مقام ارشد سابق حکومت افغانستان و یک مشاور پنتاگون، احمد مسعود مدت کوتاهی پس از تسخیر دره پنجشیر به دست طالبان در ۶ سپتامبر به همراه امرالله صالح معاون سابق رئیس‌جمهور به تاجیکستان انتقال یافتند. اما همچنان نیروهای وابسته به مقاومت ملی افغانستان در حال نبرد چریکی در ولایات شمالی افغانستان و آسیب به مواضع نیروهای طالبان می‌باشند
چنان که گردش پرگار ار فشردن پاست روانی سخن از ایستادگی باشد
اینست داستان موافقت دوستان و مثل مرافقت بذاذران و مظاهرت ایشان در سرا و ضرا و شدت و رخا و فرط ایستادگی کی هر یک در حوادث ایام و نوایب زمانه بجای آوردند. تا ببرکات یک دلی و مخالصت، و میامن هم پشتی و معاونت، از چندین ورطه هایل خلاص یافتند، و عقبات آفات پس پشت کردند.
و گفت: هرگز ایستادگی نبود با خدای در بدایت نتواند نشست یا او در نهایت و در نهایت ایستادگی از راه مجاهده ننشستنی دست دهد از راه مشاهده.
در کنار موارد مشابه با موردهای ذکر شده در بالا، کوشیده می‌شود از کاربرد واژه‌هایی که به‌طور ضمنی برتری مرد نسبت به زن را القا می‌کند نیز پرهیز شود و برای آن‌ها واژه‌های جایگزین به کار رود. مانند: دلاوری به جای مردانگی، ایستادگی به جای پایمردی، فتوت به جای جوانمردی و …
و گفت: از نماز جز ایستادگی تن ندیدم، و از روزه جز گرسنگی ندیدم. آنچه مراست از فضل اوست، نه از فعل من.
این قدر ایستادگی ای ابر دریا دل چرا
در سال ۳۲۷ پیش از میلاد اسکندر مقدونی شاهنشاهی ایران را تصرف کرد. ایالت‌های سغد و باختر ازبکستان امروزی نیز جزئی از آن‌ها بود که به تصرف اسکندر درآمد. به گزارش تاریخدانان، ایستادگی مردم این نواحی در برابر لشکر اسکندر بسیار شدید بود و باعث شد که نیروی او در این مناطق همواره درگیر و گرفتار بماند. در دوران پیش و پس از آن، منطقه ازبکستان همواره برای سده‌های پیاپی بخشی از شاهنشاهی ایران یعنی در قلمرو پارتیان، ساسانیان و غیره بود. هپتالی‌ها و گوک‌ترک‌ها نیز در دوره‌هایی به بخشی از این مناطق دست یافتند.
گوستاو ایفل توانایی قابل توجه خود را در ریاضیات و علوم در برج ایفل به نمایش گذاشت. او فاصله بین دو میلیون و پانصد هزار میخ پرچ به کار رفته در برج را تا یک واحد میلیمتری برای فشارهای باد در تمام ارتفاعات اندازه‌گیری کرد تا برج بتواند در برابر همه آن‌ها ایستادگی کند. همچنین محاسبات منحنی شاه تیر اصلی را انجام داد تا کشش و فشار باد به نیروهای درهم فشردگی تبدیل شود تا باد، زیربنای برج را تحت تأثیر قرار ندهد. این روش‌ها الهام بخش معماران و مهندسان اَبَر آسمان خراشهای معاصر همانند برج‌های مرکز تجارت جهانی بودند.