برج ایفل

معنی کلمه برج ایفل در دانشنامه آزاد فارسی


بُرج ایفِل (Eiffel Tower)
بُرج ایفِل
بنای آهنی در پاریس، به ارتفاع کمی بیش از ۳۰۰ متر. گوستاو ایفل برای نشان دادن مهارت مهندسی فرانسوی ها به مناسبت برپایی نمایشگاهی در صدمین سالگرد انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه این برج را طراحی کرد و از ۱۸۸۷ تا ۱۸۸۹ آن را در شان ـ دو ـ مارس، بر کرانۀ جنوبی رود سن ساخت. از این برج اکنون برای پخش امواج رادیو و تلویزیون استفاده می شود. همچنین به منزلۀ ایستگاه ثبت وضعیت هوا به کار می رود و رستورانی نیز دارد. پس از ساخت، بلندترین ساختمان در پاریس به شمار می رفت. ایفل شامل سه طبقه است و بالابرها بازدیدکنندگان را بالا می برند. در ساخت این برج حدود ۷,۷۴۲ تُن آهن، شامل۲.۵میلیون میخ پرچ و ۱۵هزار قطعه فلزی، به کار رفته است.

جملاتی از کاربرد کلمه برج ایفل

بیورن اولویوس داستان این ترانه را از خاطره ای عاشقانه در سفرش به پاریس در دوران نوجوانی الهام گرفت. او در سفر به پاریس، با دختری سوئدی از زادگاهش آشنا شد که به عنوان او پر در آنجا کار می‌کرد. او به یاد دارد که: «ما در سوئد رابطهٔ عاشقانه‌ای نداشتیم، اما شهرِ پاریس چنین حسی را در افراد ایجاد می‌کند و همین اتفاق برای ما دو نفر هم افتاد. او مرا به دیدن محله لاتن، شانزلیزه و برج ایفل برد. اما صادقانه بگویم، من واقعاً چیز زیادی از پاریس در ذهنم نمانده و بیشتر اوست که در خاطرم مانده‌است!»
برج ایفل یادگارِ همّتِ مغلوب قومی‌ست کز کفِ امواج دریا نعش ناپلئون گرفتند
هدف فعلی آلن رابرت، صعود به بلندترین ساختمان ترکیه و اروپا می‌باشد. آلن رابرت که شهرت زیادی در صعود بدون تجهیزات به ساختمان‌های عظیم جهان از جمله برج ایفل، امپریال استیت، و برج‌های دوقلوی پتروناس پیدا کرده سال گذشته در سالگرد دهمین سال صعود خود بر فراز برج‌های دوقلو مجدداً تصمیم به صعود از دیوار بیرونی این برج گرفت.
در سال ۲۰۰۹، اریکا آیفل در صبح به‌خیر آمریکا و شوی تایرا بنکس ظاهر شد[نیازمند منبع] و امی مارش برای بحث در مورد ازدواجش با برج ایفل و اینکه چگونه چیزدوستی او به او کمک کرد تا یک کماندار قهرمان جهان شود صحبت کرد. مارش نتایج نظرسنجی و عقیده خود مبنی بر اینکه چیزدوستی می‌تواند یک گرایش واقعی جنسی باشد را به اشتراک گذاشت و استدلال کرد که اگر ضربه روانی در دوران کودکی عامل این مسئله باشد، افراد چیزدوست بیشتری وجود خواهد داشت. آیفل، که نام خانوادگی خود را پس از «ازدواج» با برج ایفل در سال ۲۰۰۷ پذیرفته بود، اواس اینترنشنال، یک وب سایت آموزشی و جامعه آنلاین بین‌المللی را برای کسانی که چیزدوست هستند یا مایلند در این باره پژوهش کنند، تأسیس کرد.