تارون
معنی کلمه تارون در لغت نامه دهخدا

تارون

معنی کلمه تارون در لغت نامه دهخدا

تارون. ( ص ) تاران. ( فرهنگ جهانگیری ) ( آنندراج ) ( فرهنگ رشیدی ) ( انجمن آرا ). تیره وتاریک. ( برهان ) ( فرهنگ نظام ). تاره. تاری. تارین. تار و تاریک. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( فرهنگ رشیدی ).

معنی کلمه تارون در فرهنگ معین

(ص فا. ) = تاران : تیره و تاریک ، تاری .

معنی کلمه تارون در فرهنگ عمید

= تاریک

معنی کلمه تارون در فرهنگ فارسی

( صفت ) تیره و تاریک تاری .

معنی کلمه تارون در دانشنامه عمومی

تارون (ارمنستان باستان). تارون ( به زبان ارمنی Տարոն - به زبان یونانی Ταρών, Tarōn - به زبان لاتین Taraunitis ) ، یک منطقه تاریخی است از سده های میانی آغازین که بخشی از منطقه تاریخی توروبران یکی از ولایت های ارمنستان بزرگ که حدوداً در محدوده استان موش، ترکیه امروزی بود.
تارون محل نبردهای ساسانیان - امپراتوری روم شرقی در زمان پادشاهی ساسانی خسرو پرویز بین سال های ۵۹۰ تا ۶۲۸ میلادی بود. تارون غالباً توسط ساسانیان مورد تاخت و تاز قرار می گرفت. تارون محل پنج نسل از امیر نشین های مامیکونیان ها بود. هر کدام از امیرنشین های مامیکونیان ها علاوه بر داشتن دشمن مشترک مانند اعراب رقیب یکدیگر بودند و سعی می کردند، هر یک بر دیگری چیره شود و بر آن منطقه حکمرانی کند. «موشق»، «واهان»، «سمبات»، پسرش «واهان کامساراکان» و پسر دومش «تیران».
یکی از مهم ترین زیارتگاه های ارمنیان در منطقه تارون، کلیسای کاراپت مقدس می باشد که توسط گریگور روشنگر در سده چهارم میلادی بنا شده بود. این مکان نه تنها اهمیت مذهبی داشته، بلکه یکی از مراکز مهم علمی منطقه تا سال۱۹۱۵میلادی به شمار می رفته است. این کلیسا پس از نسل کشی ارمنی ها توسط دولت ترکیه به طور کامل تخریب شد.
با مرگ موشق ششم مامیکونیان در نبرد باگرواند در آوریل ۷۷۵ میلادی، آشوت چهارم باگراتونی، از پادشاهان دودمان باگراتونی موفق شد پس از یک دوره نبرد و درگیری با اعراب بر آن منطقه تسلط یابد. دودمان باگراتونی تا سال ۹۶۷ میلادی بر آن منطقه حکمرانی کرد.
• آشوت چهارم باگراتونی، تا ۸۲۶ میلادی.
• باگرات دوم باگراتونی، تا ۸۵۱ میلادی.
• آشوت دوم باگراتونی، تا ۸۷۸ میلادی.
• داوید، برادر آشوت دوم باگراتونی تا ۸۹۵ میلادی.
• گورگن، پسر آشوت دوم باگراتونی تا ۸۹۶ میلادی.
• تارون تحت تسلط اعراب. رهبری به نام احمد شیبانی، تا ۸۹۸ میلادی.
• گریگور یکم تارون، تا ۹۳۶ میلادی.
• باگرات دوم، تا ۹۴۰ میلادی.
• آشوت سوم تارون، تا ۹۶۷ میلادی.
بعد از مرگ آشوت سوم در ۹۶۷ میلادی، دو پسرش گریگور دوم تارون، و «باگرات سوم تارون» بر آن منطقه حکمرانی کردند. منطقه تارون تا بین، سده یازدهم و سده دوازده میلادی توسط یک خانواده اشرافی امپراتوری روم شرقی به نام «تارونیتس» اداره می شد.
در زمان حاکمیت امپراتوری روم شرقی منطقه تارون با منطقه تاریخی به نام «کِلْتزِنه» ( شهر ارزنجان کنونی ) متحد و یکی شد. امپراتوری روم شرقی در نبرد ملازگرد در مقابل سلجوقیان از این منطقه دفاع کردند. بعدها این منطقه توسط یک شاهزاده ارمنی به نام «تورنیک» که از نجیب زادگان خانواده تارون بود اداره می شد و آنجا را پایتخت خود انتخاب کرد تا اینکه در سالهای ۱۱۸۹/۹۰ میلادی توسط ترکها مورد تاخت و تاز قرار گرفت.

معنی کلمه تارون در ویکی واژه

تاران: تیره و تاریک، تا

جملاتی از کاربرد کلمه تارون

یک مسافر مرموز از اتان کوپک، (با بازی تارون اجرتون) یک مأمور جوان اداره امنیت حمل و نقل باج می‌دهد تا اجازه دهد بسته‌ای خطرناک از امنیت عبور کند و به پرواز روز کریسمس برود و …
معنی دیگر: میفرماید که جهاد کنند و باز کوشند با دشمنان خدای، که ایشان این جهان میفروشند، و بآن بهشت و نعیم باقی می‌خرند، باین قول «شری» بمعنی باع است. و روا باشد که این خطاب منافقان نهند، ایشان که روز احد تخلّف کردند، و از غزا باز پس نشستند، و آن گه معنی آن باشد: آمنوا ثمّ قاتلوا، نخست ایمان آرید پس جهاد کنید، که کافر پیش از آنکه ایمان آرد مأمور نبود. و باین قول «شری» بمعنی اشتری است، یعنی: یشترون الحیاة الدّنیا و یختارونها علی الآخرة.
معبدی بر روی صخره‌ای بنام «خانه آرامازد و آستقیک» وجود داشته‌است که در آن معبد مراسم مربوط به جشنهای او انجام می‌گرفته‌است. معبد دیگر او در «آرتامت» در جنوب شهر وان قرار داشته‌است. در واسپوراکان و تارون (ارمنستان باستان) دو ولایت ارمنستان، تعدادی از محل‌ها چون تپه‌ها، کوه‌ها و دژها به نام او نامیده شده‌است.
«کَلَّا» افتتاح کلام بَلْ تُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ وَ تَذَرُونَ الْآخِرَةَ قرأ اهل المدینة و الکوفة تحبّون و تذرون بالتّاء فیهما و قرأ الآخرون بالیاء، ای یختارون الدّنیا علی العقبی و یعملون لها، یعنی کفّار مکة. و من قرأ بالتّاء، فعلی تقدیر قل لهم یا محمد تحبّون الدّنیا و شهواتها و تذرون الدّار الآخرة و نعیمها.
مک‌نامی قبل از مهاجرت به لندن، در سال ۱۹۳۲ در گرینکسل، شهر تارون به ارتش جمهوری‌خواه ایرلند پیوست. مک‌نامی با استفاده از دوچرخه سفرهای طولانی را در جاده‌های باریک و کوهستانی تایرون و دنیگال انجام داد که منجر به جذب تعداد زیادی افراد در ارتش جمهوری‌خواه ایرلند شد. او در کنگره جمهوری‌خواه شرکت کرد و با جناح چپ تندرو در ایرلند تلاش نمود یک حزب سیاسی را تشکل دهند که روابط خوبی با ارتش جمهوری‌خواه ایرلند داشته باشد. در همین حال، کنگره جمهوری‌خواه میان این‌که اهداف میانه‌رو جمهوری داشته باشند یا دیدگاه آشکارای کمونیستی، به دو دسته تقسیم شدند.
در تاریخ ۲۵ ژانویهٔ ۲۰۱۷، یونیورسال پیکچرز و ایلومینیشن اینترتینمنت پایان انیمیشن آواز را در سال ۲۰۱۶ اعلام کردند. در انیمیشن آواز ۲، گارث جنینگز کارگردان و نویسنده است و متیو مک‌کانهی، ریس ویترسپون، ست مک‌فارلن، اسکارلت جوهانسون، نیک کرول، تارون اجرتون و توری کلی صداپیشه‌های انیمیشن هستند.
أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیباً مِنَ الْکِتابِ الآیة کتاب اینجا تورات است، و آیت در شأن جهودان است. یَشْتَرُونَ الضَّلالَةَ یعنی یختارونها علی الهدی بتکذیب محمد (ص).
وی آشنایی کامل به زبان‌های ارمنی، روسی، انگلیسی، فارسی و یونانی دارد. وی متأهل است و صاحب دو پسر به نام‌های نارک و تارون است.
مقاومت کششی یک ابریشم ضخیم برابر با فولاد است و حدود نصف فیلامنت‌های آرامید (که در ضد تیرها استفاده می‌شوند) مانند تارون و کِولار است.
إِنَّ لَکُمْ فِیهِ ای فی ذلک الکتاب. لَما تَخَیَّرُونَ ای ما تختارون لانفسکم و تشتهون و انّما کسرت انّ لما دخلت فی خبرها اللّام تخیّر و اختار بمعنی واحد.
وَ فاکِهَةٍ مِمَّا یَتَخَیَّرُونَ ای یختارون فکلّها خیار.
منتظر بنشسته، نه کار و نه بار تاروند از چاه و زندان سوی دار
«أَمْ لَهُمْ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما» فیفعلون ما یشاءون من الا عطاء و المنع، ای لیس لهم ذلک و کیف یتجاسرون علی عداوتی ولی ملک السماوات و الارض و ما بینهما، ثم قال: «فَلْیَرْتَقُوا فِی الْأَسْبابِ» یعنی ان یملکوا السماء فلیصعدوا الیها و لیأتوا منها بالوحی الی من یختارون. و هذا امر توبیخ و تعجیز. و اسباب السمّوات ابوابها.
کاردالی طلع و تارونه غلاف طلع دان بر شیان دارو عصا الراعی است یعنی سرخ مرد
پدر او اسماعیل از ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ وزیر دولت ترکیه بود. آسمان ازدگلر همسر تارون آجم‌اغلو اقتصاددان است.