اقتصاد. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) میانه راه رفتن.( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). میانجی نگاه داشتن. ( تاج المصادر بیهقی ). میانه نگاه داشتن. ( ترجمان القرآن ). || ( اِمص ) میانه روی در هر کاری. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ). قصد. - علم اقتصاد ؛ عبارت از علم به مجموع وسایلی است که برای رفع نیازمندیهای مادی بشر از آن استفاده میشود. || مواصلةالشاعر عمل القصائد. ( منتهی الارب )؛ مواصله کردن شاعر عمل قصائد را. ( ناظم الاطباء ).
معنی کلمه اقتصاد در فرهنگ معین
(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) میانه روی در هر کاری . ۲ - رعایت اعتدال در دخل و خرج . ۳ - (اِمص . ) میانه روی در هزینه ها، میان کاری . ۴ - مجازاً صرفه جویی . ،علم ~یکی از رشته های علوم اجتماعی است که در باب کیفیت فعالیت مربوط به دخل و خرج و چگونگی روابط
معنی کلمه اقتصاد در فرهنگ عمید
۱. دانش بررسی روش های کسب درآمد، مصرف کالاها و خدمات، روابط بازرگانی، و سازمان دهی امور مالی برای بهره برداری بهینه از منابع تولید ثروت. ۲. (اسم مصدر ) [قدیمی] میانه روی کردن. ۳. (اسم مصدر ) [قدیمی] به اندازه خرج کردن، تعادل دخل وخرج را نگه داشتن. ۴. [قدیمی] میانه روی، میانه روی در هر کار.
معنی کلمه اقتصاد در فرهنگ فارسی
میانه راه رفتن، میانه روی کردن، به اندازه خرج کردن، تعادل دخل وخرج رانگاه داشتن ، میانه روی، میانه روی درهرکار ۱ - ( مصدر ) میانجی شدن میانگی کردن. ۲ - میانه نگاه داشتن . ۳ - باندازه خرج کردن . ۴ - تعادل دخل و خرج را حفظ کردن. ۵ - ( اسم ) میان کاری . ۶ - میانه روی در هر کار باندازه خرج کردن . یا علم اقتصاد . یکی از رشته های علوم اجتماعی است که در باب کیفیت فعالیت مربوط بدخل و خرج و چگونگی روابط مالی افراد جامعه با یکدیگر و اصول و قوانینی که بر امور مذکور حکومت میکند و وسایلی که باید در عمل با توجه بمقتضیات زمان و مکان اتخاذ شود تا موجبات سعادت و ترقی جامعه و رفاه و آسایش افراد آن تائ مین گردد بحث میکند.
معنی کلمه اقتصاد در فرهنگستان زبان و ادب
[اقتصاد] ← علم اقتصاد {economy} [اقتصاد] 1. مجموعه ای از فعالیت های اقتصادی در چارچوب تولید و مصرف که به استناد آن نحوۀ تخصیص منابـع در یک ناحیـۀ جغـرافیایی یا حوزه مشخص می شود 2. منابع و ثروت یک کشور یا یک منطقه، به ویژه آنهایی که برحسب تولید و مصرف قابل تعریف اند
معنی کلمه اقتصاد در دانشنامه عمومی
اقتصاد (کتاب). اقتصاد ( به انگلیسی: Economics ) یک کتاب درسی مقدماتی اثرگذار در زمینه علم اقتصاد است که توسط پل ساموئلسون نوشته شد. این کتاب برای دهه ها پرفروش ترین کتاب درسی اقتصاد بود. کتاب اقتصاد برای اولین بار در سال ۱۹۴۸ منتشر شد و تا سال ۱۹۸۵ ساموئلسون تنها نویسنده آن بود. از آن پس، او تصمیم گرفت از کمک اقتصاددانان جوانتر نظیر ویلیام نوردهاوس در ویرایشهای جدیدتر بهره جوید. ویرایش نوزدهم کتاب در سال ۲۰۱۰ اندکی پس از مرگ ساموئلسون منتشر گردید. کتاب اقتصاد برای دهه ها پرفروشترین کتاب درسی اقتصاد بود و تنها از هر یک ویرایشهای فاصله سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۶، ۳۰۰ هزار نسخه فروش رفت. کتاب به چهل و یک زبان ترجمه شد و در مجموع بیش از چهار میلیون نسخه از آن به فروش رسید. اقتصاد، کتابی مقدس نامیده شد. رشد و گسترش اقتصاد جریان غالب ( به انگلیسی: mainstream economics ) از ویرایش اول تا چهاردهم آن قابل مشاهده است. این کتاب مفهوم سنتز نئوکلاسیک را ابداع و استفاده از آن را متداول کرد. این مفهوم در واقع ترکیبی از اقتصاد نئوکلاسیک و اقتصاد کینزی بود که به مدد این کتاب تبدیل به یک مفهوم پیشرو در اقتصاد جریان غالب در ایالات متحده و در دنیا در نیمه دوم قرن بیستم گردید. کتاب اقتصاد دومین کتاب در زمینه اقتصاد کینزی در امریکا بود. طرفه آنکه کتاب آموزشی که می رفت بنیانهای اقتصاد سرمایه داری را با قالب بندی تازه ای به همگان عرضه کند، در دوره مک کارتیسم آماج حمله محافظه کاران این کشور قرار گرفت و حتی دانشگاههایی که تصمیم به تدریس آن گرفتند تحت فشار تجاری محافظه کاران قرار گرفتند و ساموئلسون متهم به طرفداری از کمونیسم شد. هر چند اتهام هواداری او از کمونیسم تا دهه ۱۹۸۰ میلادی ادامه یافت اما سبک بی طرفانه و علمی کتاب توانست او و کتابش را حفظ و موفق گرداند. سبکی که پس از این کتاب، توسط سایر نویسندگان دنبال شد. این کتاب اولین بار عمدتاً توسط شریف ادیب سلطانی تحت نظارت و ویراستاری حسین پیرنیا به فارسی برگردانده و در سال ۱۳۴۴ خورشیدی در دو جلد منتشر گردید که چند بار تجدید چاپ شد. همچنین در سال ۱۳۷۳ ترجمه دیگری از ویرایشهای متاخر کتاب به بازار آمد که تنها دربرگیرنده بخش اقتصاد کلان کتاب اصلی بود.
معنی کلمه اقتصاد در دانشنامه آزاد فارسی
اقتصاد (economics) شاخه ای از علوم اجتماعی، با هدف مطالعه دربارۀ تولید، توزیع و مصرف ثروت. اقتصاد دو بخش عمده دارد: اقتصاد خرد، که به مطالعه در مورد رفتار یکایک تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، یا بازارها می پردازد و اقتصاد کلان، که کل اقتصاد یا کل نظام اقتصادی (به ویژه زمینه هایی از قبیل مالیات بندی و مخارج عمومی) را بررسی می کند. اقتصاد عبارت است از مطالعه دربارۀ چگونگی تخصیص منابع، در جامعه ای خاص، به منظور تولید کالا و خدمات برای مصرف و سازوکارها و اصولی که بر این فرآیند حاکم اند. اقتصاد در جست وجوی کاربرد روشی علمی است تا نظریه هایی در مورد فرآیندهای اقتصادی طرح کند و آن ها را در برابر رخدادهای واقعی بیازماید. دو موضوع اصلی که اقتصاد به آن ها می پردازد عبارت اند از تخصیص مناسب منابع موجود و مسئلۀ ایجاد سازگاری بین منابع محدود و خواست های نامحدود در ارتباط با کالاها و خدمات. اقتصاد، مؤلفه های کارایی اقتصادی در فرآیند تولید و مفاهیم مربوط به روش های اجرایی را تجزیه و تحلیل می کند و به بررسی تقاضاهای متعارض برای منابع و نتایج انتخاب های صورت گرفتۀ افراد، شرکت ها یا دولت ها می پردازد. اقتصاد خرد و اقتصاد کلان جنبه های مشترک بسیاری دارند. آن ها زیرمجموعۀ رشتۀ اقتصاد سنجی را دربرمی گیرند، که با استفاده از روش های ریاضی و آماری روابط اقتصادی را تجزیه و تحلیل می کند. امروزه روش های پیچیدۀ اقتصاد سنجی برای موضوع هایی از قبیل پیش بینی اقتصادی به کار برده می شوند. راگنار فریش و لیونید کانتوروویچ از پیش گامان این رشته اند. هدف های اقتصادی به دو بخش تقسیم می شوند: هدف های اثباتی که با توصیف های عینی، واقعی و علمی چگونگی عملکرد اقتصاد را بیان می کنند، و هدف های هنجاری که دستورالعمل ها و توصیه هایی را برای درمان بیماری های مشهود عرضه می کنند. با این حال، داوری های ارزشی اقتصاددانان به نحوی اجتناب ناپذیر، در فرمول بندی های آنان دخالت می کنند. اقتصاد با انتشار کتاب ثروت ملل آدام اسمیت (۱۷۷۶)، چنان رشد کرد که علمی مستقل تلقی شد؛ آلفرد مارشال وضعیت سنّتی اقتصاد نئوکلاسیک را تثبیت کرد و پس از آن، با تعدیلی که جان مِینارد کِینز در آن انجام داد، به صورت استاندارد امروزی درآمد. برخی از دیگر متفکران مهم اقتصادی عبارت اند از دیوید ریکاردو، تامس مالتوس، جان استوارت میل، کارل مارکس، ویلفردو پارتو، و میلتون فریدمن. فهرستی از برندگان جایزه نوبل در رشته اقتصاد در جدول آمده است.
معنی کلمه اقتصاد در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] تنظیم و ساماندهی اموال خصوصی و عمومی و عملیّات مرتبط با آن را اقتصاد می گویند. اقتصاد در لغت به معنای اعتدال و میانه روی است و آنچه در شناسه آمده اصطلاحی در علم اقتصاد است. بیان علم اقتصاد علم اقتصاد عبارت است از دانش بررسی تولید ثروت و مصرف کالاها و خدمات و سامان دادن به ثروت، صنعت و منابع ملّی و استفاده بهینه از اندیشهها. بابهای فقهی مرتبط با اقتصاد اسلام در کنار توجّه به بُعد معنوی حیات انسانی، به زندگی مادّی و حیات اقتصادی بشر نیز توجّه ویژه کرده است. از این رو، در فقه، بابهای بسیاری به شئون مختلف این بُعد از زندگی انسان اختصاص یافته است، مانند زکات، خمس، انفال، تجارت، قرض، دین، رهن، تفلیس، حجر، ضمان، حواله، صلح، شرکت، مضاربه، مزارعه، مساقات، ودیعه، عاریه، اجاره، وکالت، کفالت، وقف، صدقات، عطیه، هبه، سبق و رمایه، وصیت، عتق، جعاله، کفارات، صید و ذباحه، اطعمه و اشربه، غصب، شفعه، احیاء موات، لقطه، ارث و دیات. همچنین بخشهایی از دیگر بابها به گونهای با مسائل مالی مرتبطاند، مانند نکاح، خلع، یمین، نذر و عهد. مباحث اقتصادی با بیش از صد هزار مسئله، افزون بر یک چهارم مباحث فقه را در بر میگیرد و حجم به نسبت زیادی از آیات و روایات را به خود اختصاص داده است. ارکان اقتصاد ... [ویکی فقه] اقتصاد (ابهام زدایی). واژه اقتصاد ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • اقتصاد (فقه)، تنظیم و ساماندهی اموال خصوصی و عمومی و عملیّات مرتبط با آن و به کار رفته در فقه• اقتصاد (اخلاق)، به معنای میانه روی و یکی از مصادیق اعتدال ... [ویکی فقه] اقتصاد (اخلاق). اعتدال به معنای میانه روی است که در همه امور حتی در عبادات، از اصول مسلم قرآنی و روایی است که بستر بسیاری از توصیه ها و هنجارهای اخلاق اسلامی محسوب می گردد.. یکی از مصادیق بسیار پررنگ اعتدال، میانه روی در معیشت و اقتصاد مالی می باشد که در این نوشتار بر مسائل، فضائل، آثار و راه کارهای میانه روی در معیشت و اقتصاد مالی پرداخته خواهد شد. به طور کلی اعتدال و میانه روی در مطلق امور حتی در عبادات حسن زاده آملی، حسن، هزار و یک کلمه، ج۱، ص۴۱۴، بوستان کتاب، قم، چ سوم، ۱۳۸۱. اقتصاد در لغت به معنای میانه روی در کارها است و شامل هر کار می شود راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۶۷۲، دارالعلم الدار الشامیة، دمشق - بیروت، چ اول، ۱۴۱۲ ق. پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله وسلم) همواره پس از نمازها از دعاهایی که می کرد این بود که: خدایا، میانه روی در هر دو حال از فقر و دارایی را به من نصیب کن کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۲، ص۵۴۸، دار الکتب الاسلامیة، تهران، چ چهارم، ۱۴۰۷ ق. ... [ویکی فقه] اقتصاد (فقه). تنظیم و ساماندهی اموال خصوصی و عمومی و عملیّات مرتبط با آن را اقتصاد می گویند. اقتصاد در لغت به معنای اعتدال و میانه روی است و آنچه در شناسه آمده اصطلاحی در علم اقتصاد است. بیان علم اقتصاد علم اقتصاد عبارت است از دانش بررسی تولید ثروت و مصرف کالاها و خدمات و سامان دادن به ثروت، صنعت و منابع ملّی و استفاده بهینه از اندیشهها. الفقه ج۱۰۷، ص۹. اسلام در کنار توجّه به بُعد معنوی حیات انسانی، به زندگی مادّی و حیات اقتصادی بشر نیز توجّه ویژه کرده است. از این رو، در فقه، بابهای بسیاری به شئون مختلف این بُعد از زندگی انسان اختصاص یافته است، مانند زکات، خمس، انفال، تجارت، قرض، دین، رهن، تفلیس، حجر، ضمان، حواله، صلح، شرکت، مضاربه، مزارعه، مساقات، ودیعه، عاریه، اجاره، وکالت، کفالت، وقف، صدقات، عطیه، هبه، سبق و رمایه، وصیت، عتق، جعاله، کفارات، صید و ذباحه، اطعمه و اشربه، غصب، شفعه، احیاء موات، لقطه، ارث و دیات. همچنین بخشهایی از دیگر بابها به گونهای با مسائل مالی مرتبطاند، مانند نکاح، خلع، یمین، نذر و عهد. مباحث اقتصادی با بیش از صد هزار مسئله، افزون بر یک چهارم مباحث فقه را در بر میگیرد و حجم به نسبت زیادی از آیات و روایات را به خود اختصاص داده است. الفقه ج۱۰۷، ص۴۴. ... [ویکی فقه] اقتصاد (قرآن). اقتصاد از قصد به معنای میانه روی آمده است در اصطلاح، دانشی است که به بررسی فعالیت های فردی و اجتماعی مربوط به تولید، مبادله و مصرف کالا و خدمات می پردازد. گفتنی است که در این مدخل، مباحثی از اقتصاد مورد بحث قرار می گیرد که بیش تر، جنبه کلی و ارزشی دارد و هر یک از موضوعات اقتصادی مانند انفاق، مالکیت و... در جایگاه الفبایی خود آورده شده است. در این مدخل از واژه های «اسراف»، «اکل»، «اموال»، «انفاق»، «تبذیر»، «ربا»، «رزق»، «شراب»، «طعام»، «طیبات»، «مال»، «نعمت» و... استفاده شده است. اقتصاد در قرآن قرآن کریم در آیات ۵۸ تا ۶۲ سوره بقره ضرورت آشنائی با علم اقتصاد را مطرح نموده است. بنی اسرائیل تا قبل از ورود به بیت المقدس بیابانگرد بودند و با آزادی کامل عمل می کردند اما وقتی اجازه ورود به بیت المقدس را یافتند ملزم به مراعات شرایط و ضوابط زندگی شهری و قوانین اقتصادی شدند. علامه طباطبائی معتقد است شرایط زندگی در شهر بیت المقدس تسلیم بودن در برابر قوانین اقتصادی و حقوق شهروندی است که اگر تابع این قوانین همزیستی و حقوق شهروندی شوند از هرج و مرج و متلاشی شدن نجات می یابند. عناوین مرتبط آزادی اقتصادی؛ آسیب شناسی اقتصادی؛ اصلاحات اقتصادی؛ اصول اقتصاد؛ اقتصاد و معنویت؛ اهمیت اقتصاد؛ رشد اقتصادی؛ وابستگی اقتصادی.
معنی کلمه اقتصاد در ویکی واژه
(اِم economia میانه روی در هر کا رعایت اعتدال در دخل و خر میانه روی در هزینهها، میان کا مجازاً صرفه جویی. ؛علم ~یکی از رشتههای علوم اجتماعی است که در باب کیفیت فعالیت مربوط به دخل و خرج و چگونگی روابط مالی افراد جامعه با یکدیگر و اصول و قوانینی که بر امور مذکور حکومت میکند و وسایلی که باید در عمل با توجه به مقتضیات زمان و مکان اتخاذ شود تا موجبات سعادت و ترقی جامعه و رفاه و آسایش افراد آن تامین گردد، بحث میکند.
جملاتی از کاربرد کلمه اقتصاد
وَ لْیَخْشَ الَّذِینَ لَوْ تَرَکُوا الآیة... گفتهاند: این در شأن کسی است که ببالین بیمار رسد و آن بیمار وصیت میکند یا وی آن بیمار را بوصیت میفرماید، میگوید: کسی که فرزند دارد ضعیف، از کوچکی یا از معتوهی یا از زمانت یا عاهتی در تن، و میترسد که پس مرگ وی ضایع ماند، و دوست میدارد که آن فرزند را از وی نوایی ماند پس مرگ وی، و میترسد از آن فرزند که ضایع ماند و بینوا، وی را گوی که: چون ببالین کسی رسی که از وی موارثان ضعیف ماند و مال اندک، در وصیت که میکند، وی را از افراط با اقتصاد آر، و اگر وی را بوصیت فرمایی، باقتصاد فرمایو از افراط فرود آر. و درست است خبر که سعد بن ابی وقاص، مصطفی (ص) را گفت: که از من یک دختر میماند و مال فراوان، وصیت کنم بمال خویش همه؟ گفت: نه.
إِذا تَراضَوْا بَیْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ یعنی اذا تراضیا بینهما، که این زن و این مرد هر دو رضا دادند بباز رسیدن با هم بِالْمَعْرُوفِ بنکاحی حلال و مهری جایز، و پذیرفتند که با یکدیگر باقتصادتر روند، و بچشم تر و نیکوتر، شما که قیّمانید ایشان را باز مدارید، که به نکاح باز شوی خویش میگردند.
و از برای اقتصاد در خوراک و پوشاک و سکنی، سه درجه است: ادنی و وسط و اعلی و ظاهر آن است که میل به طرف ادنی بهتر و اولی باشد، تا در روز قیامت از جمله سبکباران بوده باشد.
۲. هیچیک از این کشورها مراحل تکامل نظام اقتصاد سرمایهداری را طی نکردند و نظام اقتصاد سوسیالیستی بر مبنای فلسفه مادی تاریخ و تضاد طبقاتی و در نهایت پیروزی طبقه کارگر بر کارفرما برقرار نشد. دلیل این امر را میتوان عقب ماندگی ناشی از جنگ در این کشورها دانست.
در دوره قاجاریه وضع مالیه کشور بهواسطه جنگها، مسافرتها و ضعف پادشاهان رو به رکود گذاشت. در زمان امیرکبیر وزارت مالیه تشکیل شد و زیر نظر او برای بهبود وضع اقتصادی کشور گامهای سودمندی برداشته و برای وصول، نگهداری و مصرف ثروت در خزانه مقررات جدیدی وضع گردید.
قول النبی (ص): «ایّاکم و السرف فی المال و النفقة و علیکم بالاقتصاد فما افتقر قوم قطّ اقتصدوا».
اقتصاد پیچیدگی در زمینههای مختلفی مورد استفاده قرار گرفتهاست.
از در افراط و ازتفریط بودن محترز بر طریق اقتصاد آهنگ باید کردنت
احمد سیدنا (با نام اصلی «سید احمد سیدنا») (زاده ۶ مرداد ۱۳۲۷ – درگذشته ۲۵ خرداد ۱۳۹۷) طنزپرداز ایرانی و از مدیران سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی غرب تهران بود.
این تنوع و گستردگی خدمات در آنتورپ، این شهر را به یکی از پایگاههای مهم اقتصادی و تجاری در قاره اروپا تبدیل کردهاست.
، قال بعض رواة هذا الحدیث: ما وقی به عرضه یعنی: ما اعطی الشاعر و ذا اللسان المتّقی. قال مجاهد اذا کان فی ید احدکم شیء فلیقتصد و لا تحملنّه هذه الایة علی ترک الاقتصاد فی النّفقة فانّ الرّزق مقسوم فلعلّ رزقه قلیل و هو ینفق نفقة الموسّع علیه، و معنی الایة: ما کان من خلف فهو منه و دلیل هذا التّأویل
باقتصاد ارادت نهاد حکم خدای اساس مصلحت روزگار بر شوو آی
در ماه مه ۲۰۱۲ وبلاگ وی توسط گروه داوران مسابقهٔ بهترین وبلاگهای دویچهوله، به عنوان وبلاگ برتر انتخاب شد. این برای نخستینبار بود که وبلاگی پارسیزبان برای این عنوان برگزیده میشد. سیگارچی در وبلاگش به مسائل سیاسی و اقتصادی ایران میپردازد. جایزه در ژوئن ۲۰۱۲ در بُن به سیگارچی اهدا شد.
یکی از مهمترین ویژگیهای قرون وسطی، فئودالیسم به عنوان ساختار اقتصادی و سیاسی این دوره بود.
قوله تعالی: وَ ابْتَلُوا الْیَتامی حَتَّی إِذا بَلَغُوا النِّکاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَیْهِمْ أَمْوالَهُمْ ایناس رشد از روی شریعت، پرهیزکاری و پارسایی و خویشتن داری است، اقتصاد در معیشت نگاه داشتن، و از راه اسراف و تبذیر برخاستنم، و از روی حقیقت راه بحق بردن است و در هر چه پیش آید از احوال و قوّت خویش تبرّا کردن، و از تدبیر و اختیار خویش بیرون آمدن، و کارها یکسر بحق سپردن.
با خصم قوی به حالت صلح و صفا آماده جنگ اقتصادی باید
آنتونیونی در ۲۳ سالگی دانشنامهٔ خودرا در رشتهٔ اقتصاد و بازرگانی از «دانشگاه بولونیا» دریافت کرد. اگرچه در هنگام دانشجویی اش بود که نوشتن داستان و نمایشنامه را آغاز کرد و برخی از آنها را نیز به پرده آورده و کارگردانی نمود. او در دانشگاه یکی از پایهگذاران گروه نمایش و قهرمان بازی تنیس بود. همچنین او برای گاهنامههای شهرش بازنگریهای خرده گیرانه از فیلمهای آمریکایی و ایتالیایی مینوشت و اندکی از آن پس برآن شد تا که خود به فیلمسازی بپردازد.
نظریه اقتصاد بینالملل به بررسی منافع حاصل از تجارت، سیاستهای هدایت شده جهت تنظیم تراز پرداختها و آثار این سیاستها بر رفاه کشور میپردازد.
وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِیلَ این آیت جواب آن تنگی روزی است بر ایشان، و جواب آن حال که ایشان را در آن قحط بودی. میگوید: اگر اهل تورات تورات را، و اهل انجیل انجیل را، و اهل قرآن قرآن را بپای دارندی و بحق کردار آن برسیدندی، لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ یعنی من برکات السّماء و هو المطر، وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ وطئوه من امر الدنیا ای ما عجّل لهم. رب العالمین جل جلاله در این آیت ایمان و تقوی و طاعت اللَّه بر وفق کتاب و سنّت سبب فراخی روزی و توانگری کرد، و نظیره قوله: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُری آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ، و قوله: اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً. یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً الایة. ثمّ استثنی طائفة، فقال: مِنْهُمْ یعنی من اهل الکتاب، أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ای جماعة مؤمنة عادلة فی القول و العمل. و الاقتصاد هو الاعتدال فی القول و العمل من غیر غلوّ و لا تقصیر، و اصله القصد.