ادیال

معنی کلمه ادیال در لغت نامه دهخدا

ادیال. [ اَدْ ] ( روسی ، اِ ) ( در روسی بمعنی پتو ) مفرش گونه ای که لحاف و فرش و امثال آن در آن بندند.

معنی کلمه ادیال در فرهنگ معین

( اَ ) [ روس . ] (اِ. ) پتو، مفرش گونه ای که لحاف و فرش و مانند آن را در آن بندند.

معنی کلمه ادیال در فرهنگ فارسی

ماخوذازروسی، پتو
( اسم ) پتو مفرش گونهای که لحاف و فرش و مانند آنرا در آن بندند .

معنی کلمه ادیال در ویکی واژه

ادیال [اَدیالْ]
پتو، مفرش گونه‌ای که لحاف و فرش و مانند آن را در آن بندند.

جملاتی از کاربرد کلمه ادیال

زندان مرکزی راولپندی که از آن به عنوان ادیاله هم یاد می‌شود یک زندان مشهور در پاکستان است؛ و حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به جرم ارتکاب جرایم مختلف از جمله قتل و ترور زندانی اند.
ادیالا ۳۷۹ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
آرنج تنیس‌بازان، که به عنوان اپی‌کندیلیت خارجی یا آسیب درون‌هشت (انتزوپاتی) با منشأ بازکننده مچ به زند بالایی (اکستانسور کارپی رادیالیس برویس) نیز شناخته می‌شود، یک آسیب درون‌هشت (بیماری نقطه اتصال) از منشأ کوتاه بازکننده مچ به زند بالایی در اپی‌کندیل خارجی است. قسمت خارجی آرنج دردناک و حساس می‌شود. درد ممکن است به پشت ساعد نیز کشیده شود.. شروع علائم عموماً تدریجی است، اگرچه ممکن است ناگهانی به نظر برسند و به اشتباه به عنوان یک آسیب تفسیر شوند. آرنج گلف‌بازان وضعیت مشابهی است که قسمت داخلی آرنج را درگیر می‌کند..
معمولاً از کاتتر شریانی جهت موارد روتین استفاده نمی‌شود زیرا تزریق دارو از طریق این کاتتر باعث صدمه شدید به بافت و حتی قطع عضو خواهد شد. کاتتر شریانی یا آرترلاین معمولاً بر روی شریان رادیال یا شریان اولنار در ناحیه مچ دست قرار داده شود اما می‌توان در شریان براکیال در ناحیه آرنج یا شریان فمورال در کشاله ران یا شریان دورسال پدیس در روی پا تعبیه کرد.
برای انجام این آزمون در حالی که دست بیمار به طرف بالا قرار گرفته از وی می‌خواهیم چند بار دست خود را باز و بسته و سپس به صورت مشت شده نگه دارد. در حالی‌که با دو انگشت روی مسیر شریان رادیال و اولنار بیمار را فشار می‌دهیم از بیمار می‌خواهیم که مشت خود را باز کند و بلافاصله انگشت خود را از روی شریان اولنار بر می‌داریم، در صورتی که کف دست در عرض ۱۵ ثانیه یا کمتر پر خون و از حالت رنگ پریدگی خارج شود تست آلن را مثبت تلقی نموده و از شریان رادیال نمونه‌گیری گازومتری انجام می‌دهیم و مثبت بودن تست را در پرونده بیمار ثبت می‌کنیم. انجام این تست برای یکبار کافیست و در طول بستری نیازی به تکرار ندارد.