بازکننده

معنی کلمه بازکننده در فرهنگستان زبان و ادب

{disintegrant} [علوم دارویی] ماده ای که موجب از هم باز شدن اجزای قرص در تماس با مایع درون معده و روده می شود

معنی کلمه بازکننده در دانشنامه آزاد فارسی

بازکُنَنده (extensor)
ماهیچه ای برای بازکردن اندام حرکتی.

جملاتی از کاربرد کلمه بازکننده

دربازکن تصویری یا آیفون تصویری نوعی در بازکن است که در مجموعه‌های مسکونی یا تجاری نصب می‌شود تا تأمین‌کننده زنگ در، مکالمه و بازکننده در باشد. مشخصه این وسیله آن است که شخص می‌تواند فرد پشت در را ببیند و تنها اگر مایل باشد در را بر او باز کند. در بازکن‌های تصویری از لحاظ صفحه نمایش به دو نوع سیاه سفید و رنگی در سایزهای ۴٫۳ اینچ ۴ اینچ و ۷ اینچ و۱۰اینچ به بازار عرضه می‌شوند.
آسیب دورن‌هشت با منشأ کوتاه بازکننده مچ به زند بالایی، ایدیوپاتیک است، به این معنی که علت شناخته شده‌ای ندارد.
کاربرد این آبکافت در تبدیل مواد آلی جامد به مایع است تا در هنگام دورریز آسان‌تر باشد. مایع‌های تمیزکننده یا بازکنندهٔ گرفتگی چاه‌های فاضلاب از این ویژگی بهره می‌برند تا مو و چربی موجود در لوله‌ها را حل کنند. همچنین گاهی از این روش در از بین بردن جنازه انسان و جانوران به جای دفن کردن یا سوزاندن استفاده می‌شود.
تست کوزن یک معاینه فیزیکی است که برای ارزیابی آرنج تنیس‌بازان شامل درد با باز کردن مچ در برابر مقاومت انجام می‌شود. گفته می‌شود که اگر باز کردن مچ در برابر مقاومت باعث درد در قسمت خارجی آرنج به دلیل فشار وارده بر زردپی بازکننده ماهیچه کوتاه بازکننده مچ به زند بالایی شود، تست مثبت است. تست با آرنج باز شده انجام می‌شود. توجه: با خم شدن آرنج، دراز بازکننده مچ به زند بالایی در موقعیت کوتاه شده است، زیرا منشاء آن برآمدگی فوق کندیلار خارجی استخوان بازو است. برای رد کردن کوتاه بازکننده مچ به زند بالایی، تست را با آرنج در حالت باز شده به شکل کامل، تکرار کنید.
آپرااکلونیدین ممکن است در تشخیص سندرم هورنر مفید باشد. در سندرم هورنر، عصب سمپاتیک به عضله بازکننده مردمک از بین می‌رود؛ بنابراین مردمک مبتلا میوتیک است و گشادکننده مردمک با افزایش گیرنده‌های α۱ به عصب کشی پاسخ می‌دهد. آپراکلونیدین به دلیل خواص ضعیف α۱-آدرنرژیک در این مورد مفید است. هنگامی که روی عضله گشادکننده مردمک عصب‌کشی شده (و در نتیجه بسیار حساس) اعمال می‌شود، یک پاسخ اتساع فوق‌العاده طبیعی ایجاد می‌شود که در آن مردمک به درجه‌ای بیشتر از آنچه در یک عضله بدون عصب دیده می‌شود متسع می‌شود. این باعث برگشت آنیزوکوری می‌شود که مشخصه هورنر است.
دو تا پنج گرم از آن را دم‌کرده، آب آن را صاف کنید و بنوشید. خشک‌کننده و بازکننده انسداد و گرفتگی مجاری عروق می‌باشد.
تشخیص بر اساس علائم و نشانه‌های بالینی مجزا و مشخص است. به عنوان مثال، باز کردن آرنج و خم کردن مچ دست باعث درد قسمت خارجی آرنج می‌شود. حساسیت به لمس نقطه‌ای در منشاء ماهیچه کوتاه بازکننده مچ به زند بالایی از اپی‌کوندیل خارجی وجود دارد.