آیش
معنی کلمه آیش در لغت نامه دهخدا

آیش

معنی کلمه آیش در لغت نامه دهخدا

( آیش ) آیش. [ ی ِ ] ( اِ ) زمینی که امسال بنوبت خود کاشته نشده. زمین نوبتی. چیمو. ولی. کشخان. کشتخان. کفشن. مرتاحه.
- آیش دادن ؛ کشت یک بخش از دو بخش زمین را به سال دیگر گذاشتن ، و این برای قوت یافتن زمین باشد.
ایش.( اِ ) جاسوس. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( هفت قلزم ).
ایش. [ اَ ] ( ع اِ ) مخفف ای شی ٔ؛ به معنی چه چیز است. و ایش حالکم ؛ چگونه است حال شما. ( ناظم الاطباء ). ایش شأاﷲ؛ هرچه و هرچیز خدا خواهد :
قول بنده ایش شأاﷲ کان
بهر آن نبود که منبل شو روان.مولوی.چون بگویند ایش شأاﷲ کان
حکم حکم اوست مطلق جاودان.مولوی.چونکه خواه نفس آمد مستعان
تسخر آمد ایش شأاﷲ کان.مولوی.رجوع به دزی شود.

معنی کلمه آیش در فرهنگ معین

( آیش ) (یِ ) ۱ - (اِمص . ) اسم مصدر از آمدن . ۲ - ( اِ. )زمان بین بار دادن درختانی که یکسال در میان بار می دهند. ۳ - در کشاورزی به زمین آماده برای کشت می گویند.

معنی کلمه آیش در فرهنگ عمید

( آیش ) ۱. (کشاورزی ) زمین کشاورزی که یک سال در آن زراعت نکرده باشند و از حیث قوه و استعداد برای کشت و زرع و بار آوردن محصول آماده باشد.
۲. (اسم مصدر ) (کشاورزی ) بارور شدن و میوه دادن درختانی که یک سال درمیان میوه می دهند، از قبیل سیب و آلو.
۳. (کشاورزی ) درختی که پس از یک سال میوۀ فراوان بدهد.
۴. آمدن.
۵. آمدن به وقت و هنگام.

معنی کلمه آیش در فرهنگ فارسی

( آیش ) ۱ - ( اسم ) زمین را شخم کردن و نا کشته گذاشتن استراحت دادن زمین تا دوباره نیروی باروری خود را باز یابد . ۲ - ( اسم ) زمینی که یک سال نکارند تا قوت گیرد زمین نوبتی . یا دو آیش . آیش کردن زمین یک سال در میان . یا سه یا سه آیش . ۱ - آیش کردن زمین دو سال در میان . ۲- تقسیم کردن زمینهای ده بسه قسمت و هر سال یکی ازین سه قسمت را نا کشته گذاشتن .
( اسم ) ادرار پیشاب جیش .
جاسوس

معنی کلمه آیش در فرهنگستان زبان و ادب

آیش
{fallow} [کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات] زمینی زراعی که در یک دوره بدون کاشت گذاشته می شود

معنی کلمه آیش در دانشنامه عمومی

آیش. آیش ( به انگلیسی: Fallow ) ، تکنیک کشاورزی است که در آن زمین قابل کشت، بدون کشت برای یک چرخه یا بیشتر رها می شود. هدف آیش اجازه دادن به زمین برای بازیابی و ذخیره مواد آلی ارگانیک در حالی که رطوبت خاک نگهداری و چرخه آفات و بیماری های خاکزاد از طریق حذف میزبان آنها قطع می شود. تناوب کشت معمولا برای کشاورزان با عنوان رها کردن یک سال آیش نامیده می شود.
افزایش در کشاورزی فشرده شامل به کار بردن محصولات پوششی در ذرات محل آیش، سبب از دست رفتن اندازه زمین آیش می شود، همانند کناره های زمین، پرچین ها و زمین پسماندها. این عمل تنوع زیستی را کاهش می دهد. آیش ها زیستگاه اولیه برای جمعیت های پرندگان کشتزارها است.
آیش (رود). آیش رودی است به رگنیتس می ریزد. این رود از کشور آلمان می گذرد.
ایش (راینلاند فالتس). ایش ( به آلمانی: Eich ) یک شهر در آلمان است که در آلزی - ورمز واقع شده است. ایش ۳٬۲۶۱ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه آیش در فرهنگ معین
معنی کلمه آیش در فرهنگ عمید
معنی کلمه آیش در فرهنگ فارسی

معنی کلمه آیش در دانشنامه آزاد فارسی

آیش. آیِش (fallow)
شخم زدن، و پس از آن، ناکِشته گذاشتن زمین کشاوزری به مدت یک فصل، به منظور جبران حاصل خیزی ازدست رفتۀ خاک. در اروپا، آیش گذاری زمین براساس نظام سه مزرعه ای قرون وسطا صورت می گیرد. در برخی از تناوب۱ های زراعی۲ مدرن و نیز در کشورهایی که برای حفظ حاصل خیزی خاک به کود شیمیایی۳ دسترسی ندارند، از آیش گذاری استفاده می شود.

معنی کلمه آیش در ویکی واژه

اسم مصدر از آمدن.
زمان بین بار دادن درختانی که یکسال در میان بار می‌د
در کشاورزی به زمین آماده برای کشت می‌گویند.

جملاتی از کاربرد کلمه آیش

برآوردهای اولیه از شمار قربانیان بیشتر از برآورد پایپر بود. پس از آزادی اردوگاه، دولت شوروی در ۸ مه ۱۹۴۵ اعلام کرد که چهار میلیون نفر در این محل کشته شده‌اند، رقمی که بر اساس ظرفیت کوره های آدم سوزی ارائه شده بود. هوس به دادستان‌های نورنبرگ گفت که حداقل ۲،۵۰۰،۰۰۰ نفر در آنجا با گاز کشته شده‌اند و ۵۰۰،۰۰۰ نفر دیگر نیز از گرسنگی و بیماری جان باخته‌اند. او شهادت داد که رقم بیش از دو میلیون را از آیشمن شنیده بود.
در سال ۲۰۱۰ فیلمی مستند به نام صداها و سکوت به کارگردانی نوربرت ویدمر و پیتر گویر ساخته شد که کار روزانهٔ مانفرد آیشر را با هنرمندانی چون آروو پارت، نیک بارچ، انور براهم، دینو سالوتزی، آنیا لخنر، یان گاربارک، کیم کاشکاشیان و … به تصویر می‌کشید. موسیقی متن این فیلم با قطعاتی از جلسات ضبط هنرمندان که در مستند نمایش داده می‌شد، در آلبوم مویقی فیلم صداها و سکوت[م ۳۳][ش ۲۳] منتشر گردید.
آیش رودی است به رگنیتس می‌ریزد. این رود از کشور آلمان می‌گذرد.
آیشلبرگ ۴٫۰۱ کیلومترمربع مساحت دارد ۴۸۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
آقا گنه: این آیش تنه زوارهز مزیّر گنه: آقا! مه سرچنّه خرواره
آیچا آیشین توران ۲۵ اکتبر ۱۹۹۲ در شهر سینوپ ترکیه متولد شد. پدرش معلم و اهل شهر قسطمونی است. مادر توران اهل شهر سینوپ است. خانواده مادری او پس از فتح شهر توسط یونانی‌ها بعد از فروپاشی امپراتوری عثمانی، از سلانیک (سالونیک کنونی، یونان) به سرزمین اصلی ترکیه مهاجرت کردند. خانواده مادری او اصالتا اهل تونس هستند. او کوچک‌ترین فرزند از خانواده‌ای با هفت خواهر و برادر (پنج پسر و دو دختر) است.
اورشلیم در آثار نویسندگان نیز بازتاب فراوانی داشته است. آیشمن در اورشلیم: گزارشی در باب ابتذال شر کتابی است از هانا آرنت، نظریه‌پرداز سیاسی آلمانی، که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد. آرنت در این کتاب گزارشی از محاکمهٔ آدولف آیشمن به دست داده است. آیشمن در دادگاهی در اورشلیم به ۱۵ جرم مختلف که مهم‌ترین آن‌ها «جنایت علیه قوم یهود»، «جنایت علیه بشریت» و «جنایت جنگی در دورهٔ آلمان نازی» بود، متهم و محکوم شد و در سال ۱۹۶۲ میلادی در اسرائیل «اعدام» شد.
وی در رید ایم اینکرایس در امپراتوری اتریش-مجارستان زاده شد. پدر وی وکیل بود. آدولف آیشمان، افسر بدنام اس‌اس، دوست دوران کودکی او بود. در سال ۱۹۲۶ مدرک دکترای خود را در رشته حقوق از دانشگاه گراتس دریافت کرد. وی جای زخم‌هایی بر روی صورت خود داشت که مربوط به یک دوئل در دوران دانشجویی بود، هرچند برخی این زخم را به یک تصادف اتومبیل نسبت می‌دهند.
هورست آدولف آیشمان (متولد ۱۹۴۰ در وین)
نازی‌ها سعی داشتند تعداد قربانیان را پنهان کنند. در ژوئیه ۱۹۴۲، بنا بر خاطرها پس از جنگ رودلف هوس، او از هینریش هیملر، از طریق دفتر آدولف آیشمن و فرمانده اس اس پاول بلوبل، دستور دریافت کرد که «همه گورهای دسته جمعی باید باز شده و اجساد سوزانده شوند. علاوه بر این، خاکستر باید به گونه‌ای دفع شود که در آینده محاسبه تعداد اجساد سوزانده شده امکان‌پذیر نباشد.»
افزایش در کشاورزی فشرده شامل به کار بردن محصولات پوششی در ذرات محل آیش، سبب از دست رفتن اندازه زمین آیش می‌شود، همانند کناره‌های زمین، پرچین‌ها و زمین پسماندها. این عمل تنوع زیستی را کاهش می‌دهد. آیش‌ها زیستگاه اولیه برای جمعیت‌های پرندگان کشتزارها است.