ابتذال

معنی کلمه ابتذال در لغت نامه دهخدا

ابتذال. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) صرف چیزی را بسیار. بادروزه داشتن جامه یعنی جامه برای کار پوشیدن. دائم بکار داشتن جامه و جز آن. ناپاک و زبون داشتن جامه. || درباختن و نگاه نداشتن چیزی. ضد صیانت. || دویدن اسب.

معنی کلمه ابتذال در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) بسیار به کار بردن چیزی تا اندازه ای که از ارزش آن بکاهد. ۲ - (اِمص . ) بی ارزشی ، پستی .

معنی کلمه ابتذال در فرهنگ عمید

۱. دائم به کار بردن و کهنه کردن چیزی، کهنگی.
۲. خوار کردن، بی قدری، پستی.

معنی کلمه ابتذال در فرهنگ فارسی

دائم بکاربردن وکهنه کردن چیزی، خوارکردن، بسیارصرف کردن چیزی ، بی قدری وپستی وکهنگی
۱ - ( مصدر ) بسیار صرف کردن چیزی بحدی که ارزش آن کاسته شود . ۲ - ( اسم ) پیش پا افتادگی بی قدری پستی .

معنی کلمه ابتذال در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابتذال به معنای بى بند و بارى می باشد که از آن در باب هاى تجارت و نکاح سخن رفته است.
به تصریح برخى، نگاه کردن بدون شهوت به زنان مبتذلى که خود را از نامحرم نمى پوشانند و نهی از منکر نیز در آنان تأثیرى ندارد، جایز است.
مستند الشیعة ج۱۶، ص۶۰.
خرید و فروش کتاب هاى در بردارنده عکس هاى مبتذل، جایز است؛ مشروط به این که گمراه کننده نباشد و موجب نشر فساد در کشورهاى اسلامى نشود.
صراط النجاة ج۱، ص۲۵۰.
خواندن کتاب ها و شعرهاى مبتذل که شهوت را برمى انگیزاند، حرام است.
اجوبة الاستفتائات ج۲، ص۴۳.
...

معنی کلمه ابتذال در ویکی واژه

بسیار به کار بردن چیزی تا اندازه‌ای که از ارزش آن بکاهد.
بی ارزشی، پستی.

جملاتی از کاربرد کلمه ابتذال

سیمون شاما در سال ۲۰۰۳ ملاحظه کرد: «در پایان قرن نوزدهم، کلیشه آمریکایی زشت، تندخو، تبلیغی، مزدور و بمباران وحشیانه در اروپا محکم بود». اوکانر پیشنهاد می‌کند که چنین تعصب‌هایی ریشه در تصویری ایده‌آل از پالایش اروپایی دارد و مفهوم فرهنگ بالای اروپایی که در برابر ابتذال آمریکا قرار گرفته‌است از بین نرفته‌است.
ابتذال باغ امکان رنگ گردیدن نداشت هرگلی ‌کامسالم آمد در نظر پارینه بود
یکی برخواریم می زد دم سرد یکی بر ابتذالم خنده می کرد
ز ننگ ابتذالم آب خواهد ساختن بیدل تعلق نقش مضمونی که دل بسیار می‌بندد
به گفته فیلیپ پولمن، این کهن‌الگو اغلب این باور را منعکس می‌کند که «شر در جهان واقعی معمولاً در یک فرد تجلی می‌یابد که برای تأثیرگذاری به قدرت و موقعیت ویژه‌ای نیاز دارد» و این در تضاد با دیدگاه هانا آرنت در مورد ابتذال شر است.
بت مشکل‌پسند از ابتذال شیوه می‌رنجد بگوییدش که از عمرست آخر بی‌وفایی‌ها
فیلم از مضمون کمدی برخوردار است که سعی کردیم با کمدی‌هایی که این روزها شاهد آن هستیم به لحاظ داستان و بازیگران متفاوت باشد. متأسفانه ساخت فیلم کمدی این روزها با هجمه زیادی از سوی منتقدان و کارشناسان روبرو است اما در این فیلم سعی کردیم از سطحی‌نگری و ابتذال دوری کنیم و با قصه و کمدی موقعیت بتوانیم مخاطب را بخندانیم.
بازخورد منتقدان عمدتاً منفی بود و آن را متهم به ابتذال و بی‌فرهنگی نمودند.
فیلمی به‌نام هانا آرنت به کارگردانی مارگارته‌فون‌ترونا در سال ۲۰۱۲ با محوریت جریان به‌وجود آمدن ایده ابتذال شر ساخته شده‌است.
ارسلان درگاهی موسیقی را نه برای جلب توجه، بلکه برای علاقهٔ ذاتی اش دنبال می‌کند و در عصری که بسیاری از هنرمندان به نام هنر، موسیقی را به ابتذال کشاندند، وی خود را از آن‌ها جدا می‌گیرد و فقط در محافل آشنا و دوستان می‌نوازد.
هو و جنجال راه نیندازند. همان‌طور که بارها گفتیم، همه حقوق حقه زنان در اسلام و در محیط جمهوری اسلامی محفوظ خواهد ماند و از آن‌ها خواهش می‌کنیم که با لباس ساده با وقار، روسری هم روی سرشان بیندازد به جایی برنمی‌خورد. اگر آن‌هایی هم که می‌خواهند موی شان خراب نشود، اگر روی مویشان روسری بیندازند، بهتر است و بیشتر محفوظ می‌ماند… چه جنگ‌ها، چه قتل‌ها، چه فجایع که تا یک سال قبل دائماً هر روز یک قسمت از اخبار روزنامه‌ها همین فجایع بود. منشأ این‌ها کی بود؟ منشأ این‌ها از کجا بود؟ غیر از همین تحریکات بی جا بود؟... خطری که حس می‌کنیم این است که زن‌ها دوباره به ابتذال برگردند. حجاب حکم ضروری دین است. منظور امام و علما این نیست که زن خانه نشین باشد.
زمانه گرچه سر ابتذال دین دارد چگونه غیرت حق تن دهد به مبتذلی
ابتذالی دارد این مضمون توارد عیب نیست نگذرد در خاطر نازک خیالان زیستن