برشی

معنی کلمه برشی در لغت نامه دهخدا

برشی. [ ب َ رِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حومه بخش رامسر شهرستان شهسوار. سکنه آن 250 تن. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه برشی در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان حومه بخش رامسر شهرستان شهسوار .

جملاتی از کاربرد کلمه برشی

در این روش از یک تابع تانژانت هیپربولیک برای محدود کردن سرعت به یک مقدار خاص استفاده می‌شود. تفاوت این حالت با حالت برشی اینست که در این حالت تابع ما مشتق پذیر در همهٔ نقاط است درحالیکه در حالت برشی مشتق پذیری از بین می‌رود.
شمردستم از زنده گی سالیان برشیر یزدان کمر بر میان
سلام الله برشیث و بر ادریس بجز جیس و بجان نوح و طوفان
توجه شود که ساخت آج‌های درشت در روش آج‌زنی برشی میسر نیست چراکه دستگاه تراش باید سرعت طولی زیادی داشته باشد که غیرممکن است.
تا ز ابرشیشه برق باده جست می پرستان همچو باران ریختند
بنظر درنیایدم مه نو چشم بر نعل ابرشی دارم
همچو خاشاکی که بادش در رباید ناگهان خواهد از جاکندنم جولان تازی ابرشی
آن سواری که زیر زین هر شب شبه گون اسب ابرشی دارد
در سیالات پلاستیک بینگهام و هرشل-بالکلی تنش برشی بحرانی که باعث آغاز شارش می‌شود، تنش تسلیم نامیده می‌شود. برای اندازه‌گیری تجربی دقیق مقدار تنش تسلیم در سیالات بایستی ویسکوزیتهٔ ظاهری را در نرخ برش بسیار کم بررسی کرد. از دیدگاه فیزیکی تنش تسلیم سیالات یک تک‌مقدار اسکالر نبوده و محدودهٔ گذار از حالت جامد به مایع است.
در برخی شرایط، تنش درون بدنه ممکن است توسط یک عدد یا یک بردار منفرد (یک عدد و یک جهت)، به‌طور قابل قبولی توصیف شود. سه وضعیت با چنین تنش‌های ساده ای، که اغلب در طراحی‌های مهندسی با آن روبرو می‌شوند؛ عبارتند از:تنش عمودی تک محوره، تنش برشی ساده و تنش عمودی ایزوتروپیک.
معیار شکست ابزار مؤثرترین عامل در طول عمر ابزار برشی می‌باشد. معیار شکست ابزار یک مقدار از قبل تعیین شده (بر اساس کیفیت و دقت برده برداری و …) برای فرسایش و خوردگی ابزار یا رخ دادن یک پدیده (مانند ترک و شکست) را گویند.
چه موج بیداد هیچ سنگی نبست برشیشه‌ام ترنگی شکسته دارد دلم به رنگی‌که رنگ من‌کرد ناله پیدا
توصیف متالوژیکی آن به این صورت است که نابجایی ها هنگام که شروع به حرکت می کنند گیر محلول جامد می افتند این گیر افتادن و آزاد شدن نابجایی ها، باعث ایجاد باند های برشی می شود.
حدود ۱۰ میلیارد منبع نجومی توسط اقلیدس مشاهده می‌شود، از این تعداد ۱ میلیارد منبع برشی گرانشی آنها با دقت ۵۰ برابر دقیق‌تر از پیش با استفاده از تلسکوپ‌های زمینی اندازه‌گیری می‌شود. اقلیدس تغییرات سرخ طیفی را برای ۵۰ میلیون جسم اندازه‌گیری می‌کند.
گر بستر حریر و، فراش برشیمت؛ نبود، بهم مزن ز غم روزگار دست
از غم فرهاد آن زخمی که برشیرین رسید اشگ خونین می چکداز چشم تمثالش هنوز
اگر چه سختی این آلیاژها در دمای اتاق مشابه فولادهای تندبر است؛ ولی به دلیل حفظ بهتر سختی دردماهای بالاتر، قابل استفاده در سرعت‌های برشی بالاتری (تقریباً ۲۵٪ سرعت بیشتر) نسبت به فولادهای تندبر هستند. خواص مکانیکی و سختی این آلیاژها با عملیات حرارتی قابل تغییر نیست.
ج- سایش و تو خالی شدن نوک ابزار برشی
این روش یک سیستم سازه‌ای باربر ثقلی است که قابلیت ترکیب شدن با سیستم‌های سازه‌ای دیگر، مانند دیوارهای بتن مسلح سازه‌ای (دیوارهای برشی) را دارد و در ساختمان‌های کوتاه به صورت سیستم سازه‌ای مختلط بکار می‌رود.
بر پیل به دو پاره کند گرز تو دندان برشیر به دو نیمه کند خنجر تو یال