اف اف

معنی کلمه اف اف در لغت نامه دهخدا

افاف. [ اِ ] ( ع اِ ) ترس. هراس. || هنگام. وقت. موقع. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اف اف در فرهنگ معین

(اِ. اِ ) (اِ. ) نام تجارتی وسیله ای برقی برای باز کردن در ساختمان ، در بازکن . (فره ).

معنی کلمه اف اف در ویکی واژه

اِ)
نام تجارتی وسیله‌ای برقی برای باز کردن در ساختمان، در بازکن. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه اف اف

فعالیت سیا متمرکز بر حوزه برون‌مرزی است و به‌طور محدود به جمع‌آوری اطلاعات از داخل می‌پردازد. همچنین برخلاف اف‌بی‌آی وظیفهٔ اعمال قانون برعهده ندارد. با آنکه سیا تنها نهاد اطلاعاتی آمریکا نیست که مسئولیت گردآوری اطلاعات توسط اشخاص را برعهده دارد، مأموریت مدیریت ملی هماهنگ‌سازی و رفع تعارض اطلاعات گردآوری‌شده توسط اشخاص در جامعهٔ اطلاعاتی آمریکا با این سازمان است. سیا تنها سازمان اطلاعاتی آمریکا است که مجاز به عملیات مخفی برون‌مرزی از سوی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا است، مگر در مواردی که رئیس‌جمهور سازمان دیگری را مناسب‌تر تشخیص دهد.
«جمهوری دوم ترکستان شرقی» هم به همین سرنوشت دچار شد. با این تفاوت که این بار میان جامعه اویغور که بخشی طرفدار شوروی و بخشی هوادار ترکیه بودند اختلاف افتاد و در این اختلافات، این چین بود که کنترل منطقه اویغورنشین را در دست گرفت و از سال ۱۹۴۹ تا کنون با مشت آهنین بر آن حکومت کرده‌است.
به گفتهٔ سپهبد شاپور آذربرزین، جانشین فرماندهی نیروی هوایی شاهنشاهی، خرید اف-۱۴ علی‌رغم مخالفت فنی نیروی هوایی انجام گرفت، چرا که با همان مقدار بودجه می‌شد تعداد ۲۸۰ فروند اف-۱۵ خرید که مزایای بیشتری از قبیل عدم نیاز به پرسنل خارجی و افزایش بیشتر قدرت نیروی هوایی را دربرداشت زیرا برخلاف اف-۱۴ که فقط رهگیر بود اف-۱۵ رهگیر و بمب‌افکن است. آذربرزین ادعا می‌کند خرید اف-۱۴ اشتباه بوده و شاید دلیل خرید آن نجات شرکت تولیدکننده بوده است.
کلبی گفت: کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً اهل سفینه نوح بودند یک گروه راست بر ملت اسلام و دین حنیفی، پس مختلف شدند بعد از وفات نوح، و اللَّه تعالی بایشان پیغامبران فرستاد. ابی کعب گفت «کان النّاس امّة واحدة» یعنی روز میثاق که رب العالمین فرزندان آدم را همه از پشت آدم بیرون کرد، و همه را فا آدم نمود، و نام هر یکی آدم را بگفت که چیست، و عمر هر یکی چند است، آن گه با ایشان عهد بست و پیمان بستد ازیشان بر خدای خویش، و بندگی ایشان، و همه را بر یکدیگر گواه کرد، آن روز مردم همه بر یک ملت بودند و بر یک فطرت، پس بعد از آدم در اختلاف افتادند فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ و اللَّه بایشان پیغامبران و کتاب فرستاد، و پیغامبران خدای چه از آدمیان و چه از فریشتگان صد هزار و بیست و چهار هزارند. سیصد و سیزده ازیشان مرسل.
مشتبه گشت و اختلاف افتاد که: تنش جفت خاک شد یا باد؟
برخی می‌گویند که دریابیگی در راه تشکیل انجمن‌های سنگ می‌انداخت. به عنوان مثال، محمد باقر تنگستانی سردبیر روزنامه «یادگار جنوب» که برای مدتی کوتاه منتشر شد می‌نویسد: «اولاً دریابیگی… شرط عمدهٔ بقای خود را رضای خاطر انگلیسیها دانسته‌است. ثانیاً در بین افراد بنادر تخم نفاق پاشیده و با وخیم کردن اوضاع سیاسی دو ثمرهٔ عمده برده؛ یکی آن که به واسطه این اختلاف افکنی، انجمن ولایتی بوشهر تشکیل نشده که مبادا دزد بگیری و ناظری برای ایشان پیدا شود…»
این مطالعه خواستار افزایش گسترده و پایدار نیروهای آمریکایی برای تأمین امنیت و حفاظت از مناطق حساس بغداد است. آقای کاگان این گزارش را با مشورت کارشناسان نظامی و منطقه ای، از جمله جنرال کین، فرمانده سابق ائتلاف افغانستان، سپهبد دیوید بارنو، و دیگر افسران دخیل در عملیات موفقیت‌آمیز هنگ سواره نظام زرهی سوم در تلعفر، هدایت کرد. نسخه موقت این گزارش در ۱۴ دسامبر ۲۰۰۶ منتشر شد. در این رویداد، آقای کاگان و ژنرال کین گزارش نهایی خود را ارائه خواهند کرد که نشان می‌دهد چگونه ایالات متحده می‌تواند در عراق پیروز شود و چرا پیروزی تنها نتیجه قابل قبول است.
فرش دستباف افغانستان یکی از محبوب‌ترین محصولات برای صادرات است. محصولات دیگر شامل ماکت‌های عتیقه دست‌ساز و همچنین چرم و خز است. افغانستان سومین صادر کننده ترمه است.
آن گه گفت در آخر آیت: ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلًا یعنی آنچه در آن بخلاف افتادید، بکتاب و سنّت باز برید، و جنگ و اختلاف بگذارید، که شما را آن به بود، و عاقبت پسندیده‌تر بود. أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ یَزْعُمُونَ الآیة این در شأن بشر منافق فرو آمد، که وی را با جهودی خصومت بود، جهود گفت: بیا تا این خصومت بر محمد بریم تا میان ما حکم کند، که دانست که رسول خدا بجور حکم نکند. منافق گفت: نه که بر کعب اشرف رویم، و کعب جهود بود، و حاکم ایشان بود، و کاهن بود، و کاهن بود. جهود سر وا زد، گفت: نه، که حکم ما محمد کند. آمدند، و رسول خدا حکم کرد، و حق جهود را بود بر منافق. چون بیرون آمدند منافق گفت: بیا تا بر عمر شویم، اگر عمر ترا حکم کند پس ترا حق است. برفتند پیش عمر. جهود گفت: یا عمر ما بر محمد رفتیم، و حکم کرد، و او بدان حکم راضی نیست، میگوید: اگر عمر حکم کند بدان راضی شوم. عمر گفت: شما بر جای میباشید تا من باز آیم. عمر رفت و شمشیر برگرفت، و آن منافق را بکشت، آن گه گفت: «هکذا اقضی علی من لم یرض بقضاء اللَّه و قضاء رسوله». پس ربّ العالمین این آیت فرستاد: أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ یعنی القرآن، وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ من الکتب علی الأنبیاء علیهم السلام.
سخن‌چین بدبخت در یک‌نَفَس خلاف افکنَد در میان دو کس
مرتضی مطهری بر خلاف افرادی که گفته‌اند ابن ابی اصیبعه وی را شاگرد ابوالفرج ابن طیب می‌داند ناتلی را از معاصرین ابن طیب می‌داند نه از شاگردان وی. همچنین مطهری معتقد است که ناتلی به لحاظ علمی شخصیت ممتازی نداشته‌است و تنها به خاطر بوعلی است که مشهور شده‌است.
افراد مبتلا به این اختلال با میل مداوم به دزدی تحریک می‌شوند. برخلاف افرادی که از فروشگاه‌ها دزدی می‌کنند با دزدیدن آن‌ها واقعاً نمی‌خواهند شیئی را داشته باشند، و ارزش مالی چیزی که می‌دزدند برای آن‌ها اهمیت ندارد، بلکه جویای برانگیختگی از عمل دزدی هستند. با وجود هیجانی که افراد مبتلا به دزدی بیمارگون از عمل دزدی احساس می‌کنند، ترجیح می‌دهند که برای این رفتار تحریک نشوند و احساس می‌کنند که میل آن‌ها ناخوشایند، ناخواسته و بی‌معنی است. چون واقعاً آن‌ها اقلامی را که می‌دزدند نیاز ندارند یا آن‌ها را نمی‌خواهند یا حتی دور می‌اندازند.
اثر عدل تو دان اینک بر اطراف افق در دم گرگ رود آهوی زرین تمثال
پس از مرگ سبکتکین، بر سر جانشینی پدر، بین پسران اختلاف افتاد و بزرگان غزنه با اسماعیل بیعت کردند. محمود خودش را برای جانشینی شایسته تر می‌دانست، به همین دلیل به اسماعیل پیغام داد، از سلطنت کناره گیری کند، ولی اسماعیل قبول نکرد.
هنگامی‌که به سیستم انحراف افقی، سیگنال خارجی اعمال می‌شود، باز هم از طریق تقویت‌کننده افقی و کلید انتخاب روبش در وضعیت خارجی اعمال خواهد شد. اگر کلید انتخاب روبش در وضعیت داخلی باشد، تقویت‌کننده افقی، سیگنال ورودی خود را از مولد روبش دندانه‌اره‌ای که با تقویت‌کننده هم‌زمان راه‌اندازی می‌شود، می‌گیرد.
اختیار انبیا،بی اختلاف افتخار دوده عبد مناف
گرتو گردی جلوه گر انسان کت ایزد آفرید آدمی بار امانت آسمان ناف افکند
چه باک آن را که از آب وضو در پا شکاف افتد که باشد جویباری هر شکاف از بحر غفرانش
و فلاسفه مر پری را نشناسند، اما دیو را مقرندو گویند: نفسهاء جاهلان بد کردار کز جسد جدا شوند ‌اندرین عالم بمانند، بدانچ بر حسرت شهوتها حسی بیرون شوندازجسد، و آن آرزوها مر اورا بر کشند، و نتوانند که از طبایع بر گذرند. (اندر) جسمی زشت شود آن نفس، و‌اندر عالم همی گردد، و مردمان را بفریبد، و بد کر داری آموزد، و‌اندر بیابانها مردمان را راه گم کند تا هلاک شوند، چنانک محمد زکریا رازی گفته است «اندر کتاب (علم) الهی» خویش، که «نفسهاء بد کرداران که دیو شوند، خویشتن بصورتی مر کسانی را بنمایند، و مر ایشان را بفرمایند که رو! مردمانرا بگوی که سوی من فرشته ئی آمد و گفت که خدای ترا پیغامبری داد، و من آن فرشته‌‌‌‌‌ام! تا بدین سبب در میان مردمان اختلاف افتد، و خلق کشته شود بسیاری، بتدبیر آن نفس دیو گشته.» و ما بر رد قول این مهوس بی‌باک سخن گفته‌ایم‌اندر کتاب «بستان العقول.» اکنون بجواب این هوس مشغول نشویم برینجا که از مقصود باز مانیم. اینست قول فلاسفه‌اندر فرشته و دیو.
نقل است که چون محمد و ابویوسف را اختلاف افتادی، حکم او بودی. چون پیش او آمدندی پشت بر ابویوسف کردی و روی به محمد آوردی و با محمد اختلاط کردی، با ابویوسف سخنی نگفتی. اگر قول قول محمد بودی گفتی این است که محمد می‌گوید و اگر قول قول ابو یوسف بودی گفتی قول این است و نام او نبردی. گفتند: هردو در علم بزرگ اند. چرا یکی را عزیز می‌داری و یکی را در پیش خود نگذاری؟