آسیه

معنی کلمه آسیه در لغت نامه دهخدا

( آسیه ) آسیه. [ ی َ ] ( ع ص ،اِ ) تأنیث آسی. حزینه. زنی اندوهگین. || خاتنه. آلت ختنه کردن. || زن بجشک. ( ربنجنی ). طبیبه. ج ، اَواسی ، آسیات. || ستون. ( ربنجنی ). ساریه. اسطوانه. دعامه. دیرک. ج ، اَواسی.
آسیه. [ ی َ ] ( ع اِ ) ج ِ اِساء. ادویه.
آسیه. [ ی َ ] ( اِخ ) بنت مزاحم. نام زن فرعون که گویند موسی علیه السلام را از نیل برگرفت و نهان از شوی بپرورد :
بازگفت او این سخن با آسیه
گفت جان افشان بر او ای روسیه.مولوی.|| آسیه بنت فَرَج جرهمیه. نام یکی از صحابیات. || نام محدّثه ای خواهر ضیاء مقدسی. || ( اِ ) امروز نامی است از نامهای زنان ایرانی و ترک و عرب.

معنی کلمه آسیه در فرهنگ فارسی

( آسیه ) نام زن فرعون معاصر موسی در روایات اسلامی زنی صالح و متقی و نیکوکار معرفی شده است .
حزینه
مونث آسی، زن اندوهگین

معنی کلمه آسیه در فرهنگ اسم ها

اسم: آسیه (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: āsiye) (فارسی: آسيه) (انگلیسی: asiye)
معنی: نام همسر فرعون که زنی صالح بود و موسی را از نیل گرفت و از او مراقبت کرد، ستون، اندوهگین، ( مؤنث أسِیَ، أسَیً )، استوانه، ( اَعلام ) نام زن فرعون [رامسس دوم، پیش از میلاد] معاصر با موسی ( ع ) که در روایات اسلامی زنی صالح و متقی و نیکوکار معرفی شده است، و به حضرت موسی ( ع ) ایمان آورد، أسَیً ) اندوهگین، ( در اعلام ) نام زن فرعون معاصر با موسی ( ع ) که در روایات اسلامی زنی صالح و متقی و نیکوکار معرفی شده است، زن اندوهگین، نام همسر فرعون که موسی ( ع ) را از نیل گرفت و پنهانی از فرعون از او مراقبت کرد، نام کوهی در استان فارس

معنی کلمه آسیه در دانشنامه آزاد فارسی

آسیه. آسیِه
همسر فرعون پادشاه مصر در روزگار موسی. به خلاف شوهرش، به رسالت و شریعت موسی اعتقاد داشت. در قرآن دو بار بدون ذکر نام به او اشاره شده است: ۱. آن جا که داستان گرفتن موسی از رودخانۀ نیل به اختصار بیان می شود (قصص، ۹)؛ ۲. آن جا که از خداوند استدعای آزادی خود از شر فرعون و رستگاری اخروی دارد (تحریم، ۱۱). از پیامبر (ص) روایت شده که آسیه در کنار مریم، خدیجه و فاطمه (س) درشمار بهترین زنان بهشت است.

معنی کلمه آسیه در دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آسیه. ریشه کلمه (ا-س-ی) و آسیه بر وزن کامله به معنی بناء استوار و پایه و ستون می باشد.
در مجمع البیان آمده که: آسیه دختر مزاحم از بنی اسرائیل بود، فرعون او را به زنی گرفت، او از نسل انبیاء بود بر مؤمنان رحم می کرد و احسان می نمود.
گفته اند: هنگامی که معجزه حضرت موسی علیه السلام را در مقابل ساحران مشاهده کرد. اعماق قلبش به نور ایمان روشن شد، و از همان لحظه به موسی ایمان آورد او پیوسته ایمان خود را مکتوم می داشت، هنگامی که فرعون از ایمان او باخبر شد بارها او را نهی کرد ولی این زن با استقامت هرگز تسلیم خواسته فرعون نشد.
در قرآن کریم دو بار از این بانو بدون ذکر نام وی، از او یاد شده است.
[ویکی فقه] آسیه (ابهام زدایی). آسیه ممکن است اسم برای اشخصاص ذیل باشد:• آسیه (همسر فرعون)، دختر مزاحم از بنی اسرائیل• آسیه بنت جارالله، دانشمند ، محدّثِ اهل تسنّن، مکّی و از زنان فاضل و پرهیزگار
...
[ویکی فقه] آسیه (قرآن). آسیه دختر مزاحم، همسر فرعون زمان موسی علیه السلام از زنان شایسته تاریخ است که در قرآن از او با عنوان «امرأة فرعون» یاد شده است.
ریشه کلمه (ا-س-ى) و آسیه بر وزن کامله به معنی بناء استوار
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱۴، ص۳۶.
در مجمع البیان آمده که: آسیه دختر مزاحم از بنی اسرائیل بود، فرعون او را به زنى گرفت،
طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر مجمع البیان، ج۷، ص۴۱۷.
در قرآن کریم دو بار از این بانو بدون ذکر نام وی، از او یاد شده است.۱. گرفتن حضرت موسی علیه السلام از نیل: «وَ قالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لی وَ لَکَ لاتَقْتُلُوهُ عَسى أَنْ یَنْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَ هُمْ لایَشْعُرُون»: همسر فرعون گفت: این نور چشم من و توست. او را نکشید شاید براى ما مفید باشد یا این که او را به فرزندى قبول کنیم و آن ها نمى دانستند.
قصص/سوره۲۸، آیه۹.
...
[ویکی فقه] آسیه (همسر فرعون). آسیه دختر مزاحم از بنی اسرائیل بود، فرعون او را به زنی گرفت، او از نسل انبیاء بود بر مؤمنان رحم می کرد و احسان می نمود.
آسیه همسر شخص طغیانگر و سرکشی بود به نام فرعون (رامسس دوم)، که در رأس گروهی به نام قبطیان، صاحب قدرت و شوکت بوده و در سرزمین مصر حکومت می کرد، اما خودش فردی مؤمن به رسالت حضرت موسی (علیه السلام) بود،
ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، ج۲۸، ص۳۳۷.
در لغت به معنی شفادهنده، یکی از چهار زن برگزیده و مقدس در دین اسلام معرفی شده است.نام او را از نام آمنیا ملکه مصر مشتق دانسته اند.آسیه از ماده ی "اسی" است که در لغت به معنی حزن است، و اگر لفظ آسیه درباره ی یک بنا و ساختمان به کار رود، به معنی محکم بودن اساس و پایه ی آن می باشد.
فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین ، ج ۷، ص۳۳۳.
موسی (علیه السلام)، پیامبری بود که مأمور شد به سراغ فرعون برود و وی را به دین توحید دعوت نماید و از ظلم و جنایت به مردم بیگناه بازدارد،
طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۱۴۵
...

معنی کلمه آسیه در ویکی واژه

آسیه (جمع آسیه‌ها)
#

جملاتی از کاربرد کلمه آسیه

هم معدن صدق و صفا هم گنج علوم و حکم انسیۀ حوراء اونی آسیه و مریم
آسیه روز ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ به همراه ۳۲ تن دیگر از فعالان حقوق زنان در ایران، درحالی که مقابل دادگاه انقلاب ایستاده بودند، بازداشت و پس از پنج روز آزاد شد.
زنی از غبار رهش غالیه به مو برزده ساره و آسیه
ای آسیه کرامت و ای ساره معرفت حوای وقت و مریم آخر زمان شده
محله آسیه اباد دارای ۱۲ خیابان میباشد.
آسیه‌خانم (زادهٔ ۱۸۲۰ م.در یال‌رود ایران قاجاری - در گذشته ۱۸۸۶ م. در عکا امپراتوری عثمانی ) ملقب به نواب، همسر اول بهاءالله و مادر عبدُالبهاء، ورقهٔ عُلیا و غُصنِ اَطهَر بود. وی دختر اسماعیل وزیر یال‌رودی بود. آسیه‌خانم در سال ۱۸۸۶ میلادی در عکا درگذشت و در باغ‌های بهائی در کوه کرمل دفن شد.
عاصی شدم درست چو فرعون بر خدای تا دیدم آن شکسته سر زلف آسیه
آسیه جوادی (ناستین مجابی) دوره دبستان را در «مدرسه سعدی» گذرانده و سپس با تغییر خانه به «مدرسه هفده دی» رفت. در «دبیرستان ثریا» سه سال اول دبیرستان را گذراند و چون رشته طبیعی را انتخاب کرد به دبیرستان «شاهدخت» رفت. در نهم مهرماه ۱۳۴۳ با جواد مجابی ازدواج کرد. اولین فرزندش پوپک در ششم آذرماه ۱۳۴۵ به دنیا آمد. سال ۱۳۴۸ وارد دانشگاه تهران در رشته کارگردانی تئاتر شد. هم‌دوره عزت‌الله انتظامی، ولی شیراندامی، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی، سوسن فرخ‌ نیا، پرویز پورحسینی، هرمز هدایت، رضا بابک و عده دیگری از هنرپیشگان کنونی سینما و تئاتر بود. تز پایان تحصیلی‌اش را در موردپرده داری در ایران در شهریور ۱۳۵۴ ارائه داد.
آسیه‌خانم دولو ملکه ایرانی و دختر فتحعلی‌خان قاجار دولو و خواهر امیر خان سردار، از همسران عقدی فتحعلی‌شاه بود و از او سه فرزند داشت: عباس میرزا نایب السلطنه، علیشاه میرزا ظل‌السلطان، و گوهر ملک خانم (مشهور به شاه بی‌بی)، پس از تولد علیشاه میرزا ظل‌السلطان در سال ۱۲۱۰ ه‍. ق، آقامحمدخان «جقه الماس شاخه دار تخمه لعل» را برای آسیه‌خانم فرستاد که بر گهواره ظل‌السلطان آویختند. می‌گویند آسیه‌خانم در بعضی از جنگ‌ها با فرزندش عباس میرزا شرکت می‌کرد و در فنون نظامی اظهار نظر می‌کرد و فرمان می‌داد، در هنگام سلام رسمی و اعیاد نیز در ابتدای صف می‌ایستاد و از نظامیان سان می‌دید. آسیه‌خانم در سال ۱۲۳۰ ه‍.ق در گذشت و در عتبات عالیات دفن شد.
آسیه جوادی معروف به ناستین مجابی متولد هجدهم تیرماه ۱۳۲۵ در شهر قزوین، محقق و نویسنده ایرانی است. او چهار خواهر و دو برادر دارد. وی محقق، داستان‌نویس و پژوهشگر هنری و ادبی است. از او آثار متعددی به چاپ رسیده‌است.
در آیهٔ اول سوره تحریم، خدا او را به‌خاطر حرام کردن آنچه که برایش به اصطلاح حلال بود سرزنش کرد و گفت که کار نادرستی کرد ولی خدا او را می‌بخشد. در آیهٔ دوم مشکل لغو کردن پیمان‌ها را با وجود کفاره دادن حل می‌کند. در آیه سوم اشاره به افشای راز حفصه می‌کند که حفصه را به شگفتی می‌اندازد، چنان‌که از او می‌پرسد: «چه کسی تو را از کار مخفیانهٔ من باخبر ساخت؟» و محمد در جوابش می‌گوید: «کسی که دانا و آگاه است.» و در آیه چهارم و پنجم عایشه و حفصه را تهدید به طلاق می‌کند مگر آن‌که آنان از نافرمانی از او دست بردارند. و مثالی از همسران نوح و لوط می‌زند که همسران‌شان به‌خاطر سرپیچی از آنان هلاک گشتند و در برابر مثالی از آسیه همسر فرعون می‌زند که با وجود ظالم بودن همسر خود، رستگار شد.
آن را مثل به قره عینی زد آسیه وین را خطاب قره عین از خدا رسید
آسیه توفیق و سارا سیرت است ساره را سیاره سیما دیده‌ام
آسیه می‌گفتش به پاکی و عصمت مریم می‌خواندمش به پاکی دامان
آسیه ایپک (زاده ۵ دسامبر ۱۹۹۳) یک وزنه‌بردار زن اهل ترکیه است که در مسابقات وزنه ۶۹ کیلوگرم رقابت می‌کند.
زان موسوی دو اژدر گیسوی آسیه روزم چو قیرگون دل فرعون شد سیه
بود در شهر شام از حسین دختری آسیه فطرتی فاطمه منظری
همه مسلمانان از خدیجه به عنوان "مادر مؤمنان (ام المومنین)" یاد می‌کنند. در اسلام، خدیجه را بانویی سرشناس و مهم می‌دانند. همچنین او به همراه آسیه، مریم و دخترش فاطمه چهار بانوی بهشتی هستند.
ساره و مریم، صفورا، آسیه، حوا و هاجر حلقه ماتم زدند از گریه در اطراف آن سر
آسیه خانم عزالدین قاجار (درگذشته ۱۲۱۷ قمری) همسر حسینقلی خان قاجار و ملکه همسر آقامحمدخان قاجار بود. او همچنین ملکه مادر فتحعلی‌شاه قاجار (از ۱۱۷۶ تا ۱۲۱۳ خورشیدی) شد.