افشای

معنی کلمه افشای در فرهنگ فارسی

فاش کردن، آشکارکردن، پراکنده ساختن

جملاتی از کاربرد کلمه افشای

سینه صافان را نماید از جبین اسرار دل اختیارم نیست چون آیینه در افشای راز
به‌طور مثال میگ‌های ۲۳ که به لیبی و عراق صادر شد از رادار میگ ۲۱ برخوردار بودند که توان شلیک موشک هدایت راداری را هم نداشتند و فقط برای کشف هدف استفاده می‌شدند. این جنگنده‌ها یکی از بدترین جنگنده‌های صادراتی شوروی بودند که حتی به اندازه میگ ۲۱ هم کارایی نداشتند زیرا فاقد چالاکی و مانورپذیری میگهای ۲۱ بودند، این سیاست با چند هدف انجام می‌گرفت نخست جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه سلاح نسخه اصلی که در خدمت کشور سازنده بود و دوم اگر روزی بنا به دلایلی در مقابل کشورسازنده به کار گرفته شدند کارایی آنها از شریط برابر با نسخه اصلی برخوردار نباشد.
روز چهارشنبه ۲ تیر ماه ۱۳۹۵ سید علی خامنه‌ای در دیدار با اعضای هیئت دولت به موضوع افشای حقوق‌های مدیران دولتی اشاره کرد و خواستار برخورد با پرداخت حقوق‌های نجومی شد. رهبر جمهوری اسلامی در عین حال تأکید کرد که شمار چنین مدیرانی «کم» است و بیشتر مدیران «پاک دست» هستند.
بخش‌های مکی قرآن، محمد را کاملاً انسانی و بدون قدرت ماوراء طبیعی نشان می‌دهد. مخالفانش مرتباً او را به انجام معجزه دعوت می‌کنند: «ما به تو ایمان نمی‌آوریم مگر چشمهٔ آبی از زمین جاری سازی.» (۱۷:۹۰) در پاسخ، قرآن به محمد دستور می‌دهد که بگو: «من فقط بشری مثل شما هستم» (۱۸:۱۱۰ و ۴۱:۶) و هنگامی که مخالفان او را به افشای عالم غیب دعوت کردند، قرآن به او دستور داد که بگوید «من غیب نمی‌دانم.» (۶:۵۰)
ترامپ به خاطر اینکه بیشتر به مسئله‌ی افشای ایمیل‌های ایوانکا ترامپ پرداخته نشود، بعد از جریان قتل جمال خاشقچی از محمد بن سلمان حمایت کرده است.
۲۰۰۶ شاخص موارد افشای فساد در سال۲۰۰۶,
نه آنکه به هر لقمه نانی شبهه ناک دست دراز کند و پیش اهل دنیا افشای راز نماید به غیر معلوم. اما در هر زمانی از این طایفۀ عارفان سرمست هست که خود را فدای درگاه لایزال کنند و از روی وجد و عشق گویند، مثنوی:
بیدل از افشای راز منفعلم‌ کرد عشق پیش که نالد ادب ‌گریه‌تری می‌کند
الاخبار توسط یک شرکت لبنانی با نام أخبار بیروت اداره می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۳۸ تأسیس شد و روزنامه‌ای با نام الاخبار منتشر ساخت. الاخبار به شکل نوین کنونی و اداره جدید برای بار نخست در ژوئیه ۲۰۰۶ منتشر و چاپ شد. این روزنامه با تلاش دو روزنامه‌نگار سرشناس لبنانی جوزف سماحه و ابراهیم الامین راه اندازی شد. در دسامبر ۲۰۱۰ الاخبار یک رونوشت از افشای اسناد دیپلماتیک آمریکا را دریافت و سپس منتشر کرد. پس از انتشار وبگاه روزنامه الاخبار هک شد.
منصور راببین که چه از دار می کشد صائب خموش باش از افشای راز عشق
الیزابت آن هولمز (زاده ۳ فوریه ۱۹۸۴) یک تاجر آمریکایی و مؤسس ترانوس است. هولمز متهم به کلاهبرداری است. او مؤسس و مدیر عامل شرکت ترانوس بود، شرکتی که در زمینه فناوری بهداشت و خدمات آزمایشگاهی پزشکی فعالیت می‌کرد که این شرکت به علت کلاهبرداری و تخلف از قوانین فدرال ورشکست شد. افشای کلاه‌برداری این شرکت توسط وال‌استریت ژورنال صورت پذیرفت.
سرخود با خود بگوید خود کند افشای آن تا نهد تهمت بخلق و فاش گردد ماجرا
چون فغانی هر نفس می‌سوزم از داغ نهان گر کشم آهی ز دل افشای رازم می‌کشد
افشای راز ظالم موقوف تیره‌روزی‌ست تا غافل از زگال است آتش محک ندارد
روش‌های متفاوتی در تست باکرگی وجود دارد. اصلی‌ترین روش اطمینان از سالم ماندن بکارت در دختران است. در کشور هند رسمی به نام «مراسم نخ» وجود دارد که در آن از کلافی از نخ برای اطمینان از سالم بودن بکارت استفاده می‌شود اگر دختری در این آزمایش رد شود مجبور به افشای عشاق خود شده و عشاق نیز مجبور به پرداخت پول به خانواده عروس می‌شوند. در آفریقای جنوبی دیدن نقطه سفید با پرده شبکه‌ای سفید در عمق کانال مهبل، داشتن چشمان معصوم، داشتن پستان‌ها و شکم‌های محکم و شق و ماهیچه‌های محکم و صاف در پشت زانو از نشانه‌های وجود باکرگی شناخته می‌شود.
افشای این معامله دانی که کی بود روزی که کار باز در خالق اوفتد
غم افشای رازم نیست در بزمش که می دانم زبس دلبستگی ناید زبزم او سخن بیرون
مک‌کینستری از رویکردهای موجود برای هوش مصنوعی مانند ربات‌های گفتگو انتقاد کرد و گفت که سؤالات او می‌تواند برنامه‌های هوش مصنوعی را با افشای سریع نقاط ضعف آن‌ها «متوقف» کند. او رویکرد خود را که مجموعه‌ای از پرسش‌های مستقیم برای ارزیابی قابلیت‌های هوش مصنوعی بود، در مقابل آزمون تورینگ و روش جایزه لوبنر برای درگیر کردن هوش مصنوعی در مکالمه‌های تایپ‌شده بدون جهت قرار داد.
این اسناد پنج سال پس از افشای اسناد معروف به پاناما منتشر شده‌اند که نشان می‌داد ثروتمندان جهان چگونه ثروت خود را به شیوه‌هایی مخفی می‌کنند که مأموران دولتی قادر به رصد آن نیستند. منبع اسناد پاندورا، اطلاعات درز کردهٔ ۱۴ شرکت مالی و حقوقی در پناهگاه‌های مالیاتی همچون جزایر ویرجین بریتانیا، پاناما، بلیز، قبرس، امارات متحده عربی، سنگاپور و سوئیس هستند. بررسی این اطلاعات زیر نظر کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه نگاران تحقیقی و توسط ۶۵۰ گزارشگر در ۱۱۷ کشور مختلف انجام شده است که نام الهام علی‌اف در بین آن‌ها دیده می‌شود.[نیازمند منبع]
صفت دهم: مذمت فاش کردن راز مردم و فضیلت رازداری است و این اعم است از اظهار عیوب مردم، زیرا «راز» می تواند شد از عیوب باشد و می تواند شد نباشد لیکن حد افشای آن موجب ایذاء و اهانت به حق دوستان یا غیرایشان است و این عمل در شرع، مذموم، و صاحب آن در نزد عقل، معاتب و ملوم است.