اثیری

معنی کلمه اثیری در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به اثیر

جملاتی از کاربرد کلمه اثیری

ز آتش عشقت اثیری در دلم افروختست از برای کشتن او دیده چون جیحون کنم
واکنش پنج بازیگر زن سرشناس سینمای ایران در یادداشتی به اظهارات اخیر فرج‌الله سلحشور کارگردان مجموعه «یوسف پیامبر» در جراید و مطبوعات ایران منتشر شد. در این متن کوتاه که به امضای ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، نگار جواهریان، هانیه توسلی و باران کوثری رسیده، خطاب به سلحشور از اینکه «آن همه پرداختن به زوایای نورانی زندگی پیامبران و سرمشق قرار دادن منش ایشان تاثیری در کلامتان نداشته، و در نهایت شهرتتان را از نفرت‌پراکنی و بی‌ادبی در برابر هم‌نوعانتان به دست آورده‌اید» اظهار تاسف شده است.
پیرامون پدیده اسلام در گرجستان و آجارستان، مجله مطالعات اسلام هراسی تحقیقی را با موضوع مسلمانان گرجستان ارائه کرد؛ اهداف انتشار این تحقیق چنین بیان شده است: «هدف این مقاله بررسی مشکلات اقلیت های مسلمان در گرجستان با اکثریت جمعیت مسیحی ارتدوکس و بررسی بحث در مورد عاری شدن جامعه گرجستان از اسلام و مسلمانان که از جانب برخی پیگیری می شود است.» در این اثر پس از بررسی مختصر تاریخی ، سؤالاتی تحلیل می شود از جمله اینکه چگونه دین اسلام بر هویت ملی تأثیر می گذارد و میزان ادغام ادیان در جامعه گرجستان چه مقدار است و چه تاثیری بر ارتباطات بین‌المللی آنها خواهد گذاشت؟
اشک شمعیم که از خجلت بی‌تاثیری می‌شود قطرهٔ ما تا به چکیدنها خشک
هیچ یک از این ها مستبعد نیست. چرا که وهم را تاثیری شگفت آور در دگرگونی اجسام و نفوس هست. آیا احتلام مثلا نوعی تصرف وهم در جسم نیست؟ آیا چشم زدن تصرف وهم در شخص نیست؟
توافق‌های این نشست با مخالفت نمایندگان کشور بولیوی روبه‌رو شد که بر این باور بودند که قرارهای گذاشته شده در کانکون از شدت لازم برخوردار نیستند اما این مخالفت تاثیری در اجماع نشست نگذاشت.
اثیری فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی محمدعلی سجادی ساخته سال ۱۳۸۰ است. این فیلم در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۲ بر روی پرده سینما رفت.
دوز توصیه شده اتراویرین ۲۰۰ میلی‌گرم (۲ قرص ۱۰۰ میلی‌گرم یا ۱ قرص ۲۰۰ میلی‌گرم از تاریخ ۱۸/۳/۲۰۱۱) دو بار در روز پس از غذا مصرف می‌شود. نوع غذا تاثیری بر قرار گرفتن در معرض اتراویرین ندارد.
جان چو سنگین بود تاثیری نکرد ورنه هجران تو تقصیری نکرد
محیطی است نوالش ز بخشش مالی اثیری است جلالش ز رتبت جاهی
اگر چه خودآزمایی پستان تعداد بیوپسی‌های انجام شده روی زنان را افزایش می‌دهد، باعث کاهش مرگ‌ومیر نخواهد شد. در یک کارآزمایی بزرگ بالینی، ۱۳۲،۹۷۹ زن چینی که در کارخانه‌ای کار می‌کردند توسط برای خودآزمایی پستان تعلیم داده شدند، و در همین حال ۱۳۳،۰۸۵ نفر دیگر تعلیم داده نشدند. زنان که تدریس شده بودند بیشتر از کسانی که در گروه شاهد بودند به تشخیص برآمدگی‌های پستانی گرایش داشتند. زنان آموزش‌دیده‌شده بیشتر در مراحل اولیه بیماری‌های پستان یا خوش‌خیم تشخیص داده شده‌بودند که بر مرگ‌ومیر تاثیری نمی‌گذاشت.
در ابتدا دلیل این ممنوعیت فشار شرکت‌های کارت اعتباری از جمله مسترکارت اعلام شد، اما مدیرعامل اونلی‌فنز تیم استوکلی بعداً به فایننشال تایمز گفت که این امر به علت قطع حمایت از بانک‌هایی مانند نیویورک ملون و جی‌پی مورگان چیس بوده و مسترکارت «هیچ تاثیری در این تصمیم ندارد». استوکلی گفت که بانک نیویورک ملون هر تراکنش را «پرچم گذاری و رد» کرده و بانک مترو بنک در سال ۲۰۱۹ به‌طور ناگهانی حمایت خود را پس گرفت.
آزاد کن از تیرگی خویش و غم عشق تا بندهٔ خال تو بود نور اثیری
او را چه زیان دارد اگر نقش اثیری از سنگ فرو ریزد و بر آب نگارد
ابتدا کارش را با رمان‌نویسی آغاز کرد و بعداً در سال ۱۹۳۰ با ساختن دو فیلم بلند "شناختن مردها" و "بهای هر چیز" به سینما روی آورد و بی باکانه موجب ایجاد یک همبستگی بین ادبیات رومانتیک اوائل قرن بیستم انگلستان و سینمای انگلستان گردید. او در فیلم ساختن نیز در داستان‌نویسی سبکی گستاخ و طنزآمیز داشت بی آنکه سعی کند تاثیری جاودانی بر خواننده یا بیننده بگذارد.
آنکه شکارش چو اثیری بود دانکه چه بربندو فسون آمده است
عدول از قواعد سنتی، رنگ‌سایه‌های سرد، نورهای قوی، قلمزنی چالاک، اعوجاج فضا و پیچ و تاب پیکرهای اثیری، شیوه گرایی (منریسم) تکامل یافته ال گرکو را می‌نمایانند. جنبش منریسم ایتالیایی را ناشی از رویدادهایی چون غارت رم، و جریان ضد اصلاح دینی می‌دانند. زمینه منریسم گرکو را در جنگ‌های اسپانیا با هلند، فاجعه قتل‌عام یهودیان، ویرانی تولدو، و اشاعه زهد و عرفان ایگناتیوس قدیس-بنیانگذار فرقه یسوعی-می توان یافت.
و گوییم که خیرات اندر عالم بر جواهر پدید آینده است و چنانکه جوهر به دو نوع است: از او یکی جسم محسوس است و دیگر نفس معقول (است)، خیرات نیز به دو نوع است: یا خیری است که به جوهری رسد تا مر آن جوهر را تمام کند و وجود آن جوهر و کمال او بدان خیر باشد – چنانکه بینایی مر جوهر چشم را (تمام کننده است و کمال چشم) بدان است و چشم بی این نه چشم است و چو روح نباتی و حیوانی است که به جسم رسد تا جسم بدان تمام شود و حرکت و بها و رونق یابد – یا خیری (است) که به جوهری رسد که مر آن جوهر را وجود ندهد، بل (که) بیارایدش – چنانکه علم و حکمت (و فضیلت است که مر جوهر نفس ناطقه را بیاراید و موجود همی نکندش چنانکه روح نباتی مر نبات را همی موجود کند - . آن گاه گوییم که هر چیزی که آن مر اجسام را شرف دهد و بیاراید، آن چیز جسم باشد. و آنچه جسم باشد از جسم آید، هر چند آینده لطیف باشد و به حس مر او را اندر نشاید یافتن، چنانکه بوی مشک و گل و جز آن جسم است کز او همی جدا شود.) نبینی که چو زمانی دراز در آید، مشک و گل و جز آن را بوی نماند؟ و این (حال دلیل است بر آنکه بوی) نیز جسم است که جسم مر او را همی بپذیرد. و به جملگی هر معنی که آن از جسمی پدید آید و به جسم رسد، جسم باشد و آنچه از اجسام پدید آید (از) تاثیر اندر اجسام (ناچار به آخر هم بدان اجسام باز شود) کز او پدید آمده است. و دلیل بر درستی این قول آن است که جسم محدود است و چو از محدود چیزی نیز فرا آید از تاثیرات – و آن تاثیر جسم باشد چنانکه گفتیم – آن تاثیرکننده نقصان پذیرد. و اگر نقصان همی پذیرد و بدو از آن چیز باز نشود، آن تاثیرکننده به اندک مایه زمان فنا پذیرد. و چو اجرام فلکی از این تاثیرات کز آن همی اندر اجسام نبات و حیوان آید همی فنا نپذیرد، ظاهر شده است که آن تاثیرات پس از فنای این اشخاص همی بدیشان بازگردد. و هر چیزی که آن مر جوهر لطیف را شرف دهد نه جسم باشد و (آنچه نه جسم باشد) نه از جسم آید. و ظاهر است که علم و حکمت و فضیلت که ایشان اعراض نفس لطیف اند نه اجسام اند و شرف نفس ناطقه بدان است. و چو این خیرات نه جسم است، نه از جسم است و نه همی به جسم رسد. (پس بدین شرح درست شد که نفس ناطقه نه جسم است. و چو تاثیرپذیر اوست و او نه جسم است، درست شد که این تاثیر که بدو همی رسد نه جسم است و چو تاثیر نه جسم است، نه از جسم است). و چو حال این است، درست شد که بازگشت نفس ناطقه ( به اجرام فلکی که آن همه اجسام است نیست، چو بازگشت تاثیرات که به نبات و حیوان رسیده بود از اجرام بود. و چو بازگشت نفس ناطقه و تاثیری که بدو رسیده بود نه به اجرام است، درست شد که وجود او نه از اجرام است.) و چو این خیرات که به نفس ناطقه همی رسد (نه جسم است، از جسم محدود همی نیاید و چو از محدودی همی نیاید،) از بسیطی همی آید نامحدود و آنچه ازبسیط آید (بسیط باشد و آنچه بسیط باشد) تاثیر مر او را بسیط پذیرد. و چیز بسیط از پذیرنده بسیط جدا نشود به واجب، چنانکه چیزی که به جسم رسد و جسم باشد، از پذیرنده خویش جدا شود، از بهر آنکه جسم متجزی است) و مر بسیط را جزو نیست. (و آنچه به متجزی رسد، هر چند که بدو متصل شود، با او یک چیز نشود) و آنچه به بسیط رسد که مر او را جزو نیست، با او یک چیز شود، چو یک چیز شدن حکمت با نفس.
اولا بترقیم این حکم نصایح آمیز در صدد اصلاح امر آن عالیجاه بر آمدیم و بعد از این العیاذبالله امری برخلاف دلخواه از آن عالیجاه استماع افتد یقین است که کار از نصیحت بفضیحت خواهد کشید و با کمال قابلیت و استعدادی به آن عالیجاه داشته باشیم بالمره مأیوس نشویم. ممکن نیست که در غیبت و حضور آن عالیجاه را از نیش خامة قهر بی بهره داریم یا از ضرب چوب تأدیب بی حظ و نصیب گذاریم و در معنی تربیت آن عالیجاه را نوع خدمتی بدیوان قضا نشان ومرحمت کلی درباره والی والاشان میدانیم و این ملفوفه را از روی نهایت عنایت باخبار آن عالیجاه مرقوم داشته ایم و مترصد می باشیم که ان شاءالله تعالی من بعد هر چه از دیوان تربیت به آن عالیجاه صادر شود، جملگی پروانه رضا و سرخط قبول باشد، نه آیت عذاب و خطاب و عتاب. چرا که آن عالیجاه را هنگام شرفیابی حضور عاقل و قابل بجا آورده ایم نه جاهل و ناقابل و شک نیست که این همه مرقومات ما را در مزاج قابلیت او تاثیری بی نهایت خواهد بود و محتاج به تأدیبی فوق غایت نخواهد شد.
اثیری در ششمین دوره جشن خانه سینما (۱۳۸۱) در سه بخش بهترین کیفیت لابراتواری، بهترین طراحی لباس (فرامرز بادرامپور) و بهترین فیلم‌نامه (محمدعلی سجادی) کاندید تندیس زرین بوده‌است.