ازدواج. [ اِ دِ ] ( ع مص ) جفت گرفتن. زن کردن. شوهر کردن. با یکدیگر جفت و قرین شدن. با هم جفت شدن. مزاوجه. ( تاج المصادر بیهقی ). زواج. زناشوئی. || جفت کردن. تزویج. با هم جفت کردن مرد و زن را. ( غیاث اللغات ). و رجوع به نکاح شود. || ( اصطلاح علوم ) تنظیم اشیاء است دو بدو، مانند چرخها و ستونها و غیره. || در الکتریسیته ، عمل اتحاد و الحاق دو یا چندین مولد برق مانند عناصر پیل ، آکومولاترها و ماشینهای برقی را ازدواج گویند. || پیوند کردن. جفت ساختن : خاک را بر سر زنی سر نشکند آب را بر بر زنی بر نشکند گر تو میخواهی که سر را بشکنی آب را و خاک را برهم زنی حکمتی که حق نمود از ازدواج گشت حاصل از نیاز و از لجاج باشد آنگه ازدواجات دگر لاسمع اذن و لاعین بصر.مولوی.- ازدواج کردن ؛ زن کردن. شوهر کردن. مزاوجت کردن. - ازدواج کلام ؛ شباهت کلام بیکدیگر. در اصطلاح نام صنعتی که در آخر ابیات دو لفظ متشابه الاَّخر یا دو لفظ متحداللفظ و المعنی آرند، چنانکه درین شعر : ای ز لعل آتشینت در دل گلنار نار غیر دل بردن نداری ای بت مکار کار.( از غیاث اللغات ).
معنی کلمه ازدواج در فرهنگ معین
(اِ دِ ) [ ع . ] (مص م . ) زن گرفتن ، شوهر کردن .
معنی کلمه ازدواج در فرهنگ عمید
۱. پیمان بستن یک زن و مرد به صورت رسمی و دینی برای زندگی مشترک، زناشویی. ۲. (ادبی ) در بدیع، آوردن دو کلمۀ متشابه الآخر یا دو کلمۀ هم نویسه و مختلف المعنی در انتهای مصراع یا بیت، مانندِ کلمات «گلنار»، «نار»، «مکار»، و «کار» در این شعر: ای ز لعل آتشینت در دل گلنار نار / غیر دل بردن نداری ای بت مکار کار (؟: غیاث اللغات: ازدواج ). ۳. [قدیمی] جفت شدن.
معنی کلمه ازدواج در فرهنگ فارسی
باهم جفت شدن، جفت گرفتن، زن گرفتن، شوهرکردن ۱ - ( مصدر ) جفت گرفتن زن کردن شوهر کردن با یکدیگر جفت و قرین شدن با هم جفت شدن . توضیح ۱ - ازدواج رابط. حقوقی است که برای همیشه یا مدت معین بوسیل. عقد مخصوص بین زن و مرد حاصل شده و بانها حق میدهد که از یکدیگر تمتع جنسی ببرند نکاح . ۲ - عقد خاصی که موجب رابط. ازدواج بین زن و مرد میشود . یا ازدواج دائم . رابطه ایست که با عقد مخصوص برای همیشه بین زن و مردی ایجاد میشود و آنان حق دارند از یکدیگر تمتع ببرند . یا ازدواج منقطع . رابط. حقوقی است که برای مدت معینی بین زن و مرد بوسیل. عقد ایجاد شود و حق تمتع جنسی بانان میدهد . ۲ - جفت ساختن پیوند دادن ۳ - ( اسم ) زناشویی مزاوجت . ۴ - ( در علوم ) تنظیم اشیائ است دو بدو مانند چرخها و ستونها و غیره . ۵ - در الکتریسیته عمل اتحاد دو یا چند مولد برق مانند عناصر پیل آکوموتورها و ماشینهای برقی . ۶ - یا ازدواج کم . شباهت کم به یکدیگر صنعتی است که در آخر بیت ها دو لفظ متشابه اخر یا دو لفظ متحد اللفظ و المعنی آورند : ( ای زلعل آتشینت در دل گلنار نار- غیر دل بردن نداری ای بت مکار کار . ) ( غیاث ) .
معنی کلمه ازدواج در دانشنامه عمومی
ازدواج (فیلم ۱۹۶۲). ازدواج ( به هندی: Shaadi ) فیلمی محصول سال ۱۹۶۲ و به کارگردانی کریشان - پانجو است. در این فیلم بازیگرانی همچون درمندرا، مانوج کومار، سایرا بانو، بالراج ساهنی، لیلا میشارا ایفای نقش کرده اند. ازدواج (فیلم ۱۹۷۴). ازدواج ( به هندی: Parinay ) و ( به انگلیسی: Espousal ) فیلمی هندی محصول سال ۱۹۷۴ و به کارگردانی کانتیال راتود است. در این فیلم بازیگرانی همچون شبانه اعظمی، آشا ساچدو، دینش تاکور، پریتی گانگولی و تی. پی جین ایفای نقش کرده اند. ازدواج (فیلم ۲۰۰۶). ازدواج ( انگلیسی: Marriage ) فیلم رمانتیک هندی به کارگردانی سورج بارجاتیا است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به شاهد کاپور، آمریتا رایو، انوپم کهیر، آمریتا پراکاش و آلوک نات اشاره کرد. ازدواج (مجموعه تابلوهای نقاشی). مجموعه تابلوهای نقاشی با نام ازدواج یا حالات ازدواج ( انگلیسی: Marriage à - la - mode ) شش تابلو نقاشی از ویلیام هوگارت نقاش اهل انگلستان می باشد. این تابلوها که بین سال های ۱۷۴۳ تا ۱۷۴۵ کشیده شده است گونه ای نقد سرسختانه در خصوص جامعه و مردم طبقه بالا و مرفه سده ۱۸ میلادی است. نقد و اخطار هوگارت دربرگیرنده نتایج فجیع یک ازدواج نامعقول و ناشایسته است که برای پول انجام شده است و بنده نوازی و زیبایی شناسی را به هجو و طنز می کشاند. تصاویر در نگارخانه ملی لندن نگهداری می شوند.
معنی کلمه ازدواج در دانشنامه آزاد فارسی
اِزدِواج (marriage) وصلتی مُجاز به لحاظ قانونی، شرعی یا فرهنگی بین یک مرد و یک زن (تک همسری)، یک مرد و دو زن یا بیشتر (چندزنی)، یک زن و دو مرد یا بیشتر (چندهمسری). مبنای ازدواج در جوامع گوناگون تفاوت های بسیار دارد؛ در جوامع غربی بر مبنای عشق رمانتیک صورت می گیرد و در برخی از جوامع دیگر بر مبنای آنچه از پیش مقرر شده است. با این وصف، در بیشتر موارد در آیین ها، پیمان ها یا رسم های ازدواج حقوق و وظایفی تعیین می شوند که ازجملۀ آن ها می توان از مراقبت یاد کرد. برای تداوم نسل و حراست از دارایی ها عموماً انتظار می رود که خانواده صاحب فرزند شود. از دهۀ ۱۹۹۰ در برخی از کشورها وصلتِ دو همجنس نیز ازدواج تلقی شده است. در اجتماعات گوناگون، بر مبنای قوانین و آداب رایج، محدودیت های متفاوتی بر انتخاب همسر اِعمال می شود؛ از آن شمار است، محدودیت های سنی، که براساس آن ها ازدواج کمتر از سن معیّن اعتبار ندارد؛ درجۀ خویشاوندی یا روابط خاص دیگری که بر مبنای آن ها ازدواج منع یا توصیه می شود؛ عوامل اقتصادی نظیر توانِ تهیۀ جهیزیه؛ تفاوت های دینی، طبقاتی یا پایگاهی یا انتظارات مبتنی بر آن ها؛ الزامات پزشکی، نظیر آزمایش خون؛ لزوم کسب اجازه از والدین، خانواده یا اجتماع؛ مذاکراتی که واسطه های ازدواج باید انجام دهند، آن گونه که در ژاپن رایج است و در گذشته بین یهودیان مرسوم بود؛ رنگِ پوست، چنان که در افریقای جنوبی تا ۱۹۸۵ ازدواج اروپاییان و غیراروپاییان ممنوع بود؛ در برخی از ایالت های جنوبی امریکا تا ۱۹۶۷ ممنوعیت ازدواج بین سفیدپوستان و سیاه پوستان و در برخی از ایالت های غربی امریکا بین سفیدپوستان و آسیایی ها نیز برقرار بود. در کشورهای غربی روندهای اجتماعی در مقولۀ ازدواج به گونه ای بوده که به برابری حقوق زنان و مردان انجامیده است. در بیشتر کشورهای اروپایی و در امریکا ثبت قانونی ازدواج یا برگزاری مراسم دینی اجباری است. البته ازدواج های عرفی، یعنی هم خانگی زن و مرد بدون برگزاری مراسم قانونی، نیز در برخی از مناطق، ازجمله اسکاتلند و چند ایالت امریکا، رایج است. به سبب گوناگونی ازدواج در ایران باستان، هنوز بین محققان تاریخ اجتماعی ایران اختلاف نظر وجود دارد. ظاهراً سن ازدواج برای دختران پانزده و برای پسران بیست سالگی بوده است. رضایت دختر شرط ازدواج بود، اما باید او را از پدرش خواستگاری می کردند. دختران به خانۀ شوهر جهیزیه می بردند و مهریه ای نیز با توافق عروس و داماد برای عروس تعیین می شد. بیشتر ازدواج ها در نوروز انجام می گرفت. تعدد زوجات ممنوع نبود، اما چون داشتن بیش از یک زن با میزان دارایی ارتباط مستقیم داشت، قاعدتاً مردان عادی نمی توانسته اند بیش از یک همسر داشته باشند. مواردی از ازدواج با محارم نیز ثبت شده است، که ظاهراً در زمان کمبوجیه از مصریان تقلید شده است و پیشینۀ آن را باید در دوران مادرسالاری جست وجو کرد.
معنی کلمه ازدواج در دانشنامه اسلامی
[ویکی شیعه] ازدواج یا نکاح، ایجاد پیوند زناشویی به وسیله صیغه عقد. در مذهب شیعه امامی ازدواج دو قسم موقت و دائم دارد. در ازدواج موقت، در صیغه عقد، مدت معینی در نظر گرفته می شود و بعد از آن مدت، زن و شوهر بدون طلاق از هم جدا می شوند. قرآن ازدواج را مایه آرامش دانسته و به مسلمانان توصیه کرده است که مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهند. بر طبق روایات، ازدواج بزرگ ترین نعمت پس از نعمت اسلام ، نگه دارنده نصف یا دو سوم دین و سنّت پیامبر اسلام(ص) است. در کتاب های توضیح المسائل، احکام فقهی فراوانی برای ازدواج آمده است که از مهم ترین آنها این است که در ازدواج، واجب است که صیغه عقد خواند شود و صِرف رضایت زن و مرد، در تحقق آن کافی نیست. تدین، خوش اخلاقی و خانواده خوب از ملاک های سفارش شده در روایات برای انتخاب همسر است. [ویکی فقه] ازدواج (ابهام زدایی). واژه ازدواج ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • ازدواج (نکاح)، همسر گرفتن مرد یا زن• ازدواج (ادبی)، صنعتی در نظم و نثر فارسی ... [ویکی فقه] ازدواج (ادبی). ازدواج صنعتی است که در وسط نظم یا نثر کلماتی به هم نزدیک و پیوسته آورده می شود که حرف رَوی (یعنی حرف اصلی آخر آن ها) یکی باشد که به آن تضمین المزدوج نیز می گویند. ازدواج صنعتی است که در وسط نظم یا نثر کلماتی به هم نزدیک و پیوسته آورده می شود که حرف رَوی (یعنی حرف اصلی آخر آن ها) یکی باشد که به آن تضمین المزدوج نیز می گویند. این صنعت در واقع یکی از فروع سجع متوازی است که برای آن اصطلاح خاصی وضع کرده اند. تضمین المزدوج تضمین المزدوج اولین بار در "مدارج البلاغه" دیده می شود و اصطلاح "اعنات القرینه" نیز از ادبای فارسی است. ← سخنی از جلال الدین همایی به طور کلی در تضمین، رعایت حرف "روی" در آن شرط ضروری به شمار می آید که به دو صورت ظاهر می شود: ۱. به صورت جناس؛۲. به صورت سجع متوازی و مطرف؛ مثل "رفیق و شفیق" "جفا و قفا" که جناس دارند و همچنین "سیرت و عادت" که سجع متوازی دارند که پهلو به پهلو و یا نزدیک هم بیاید؛ اما ازدواج یعنی از پی هم آوردن واژه های مسجع و متجانس و متناسب. در ازدواج یکی بودن حرف رَوی شرط نیست: (قال الله تعالی: و جئتک من سبأ بنبأ یقین.) ← نمونه ... [ویکی فقه] ازدواج (فقه). ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است. عقد ازدواج یا برای مدّتی معیّن منعقد می شود یا برای همیشه که از اوّلی به متعه یا ازدواج موقت و از دومی به ازدواج دائم تعبیر می شود. حکم ازدواج ازدواج به خودی خود برای مشتاق آن و نیز به قول مشهور برای غیر مشتاق، مستحب و ترک آن مکروه است، امّا در صورت خوف وقوع در گناه به سبب ترک آن، واجب است. ازدواج به لحاظ کسی که با او پیوند زناشویی بسته می شود یا حرام است مانند ازدواج با محارم یا مکروه است مانند ازدواج با نازا و شرابخوار و یا مستحب مانند ازدواج با زن بکر (دوشیزه)، پاکدامن، فرزندآور و فرمان بردار شوهر. نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۸. اسباب حرمت ازدواج دو شخص با یکدیگر عبارت است از: ← نسب ... [ویکی فقه] ازدواج (قرآن). قرآن ، کتاب هدایت و سعادت بشری و منبع شایسته ای برای درک مفاهیم و مسایل ازدواج است. ازدواج از ماده زوج به معنای جفت ، عبارت است از قرین و همراه شدن دو چیز با یکدیگر و در اصطلاح عرف و شرع ، پیمان زناشویی است که براساس آن برای مرد و زن در برابر هم، تعهدات اخلاقی و حقوقی پدید می آید. مشتقات در این مدخل از واژه های « زوج » و برخی مشتقات آن، «عقدة النکاح»، «میثاقا غلیظا»، «نکح» و مشتقات آن استفاده شده است. عناوین مرتبط آثار ازدواج ، احکام ازدواج ، ازدواج در جاهلیت ، اهمیت ازدواج ، فلسفه ازدواج ، ولایت در ازدواج . [ویکی فقه] ازدواج (نکاح). ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است. عقد ازدواج یا برای مدّتی معیّن منعقد می شود یا برای همیشه که از اوّلی به متعه یا ازدواج موقت و از دومی به ازدواج دائم تعبیر می شود. حکم ازدواج ازدواج به خودی خود برای مشتاق آن و نیز به قول مشهور برای غیر مشتاق، مستحب و ترک آن مکروه است، امّا در صورت خوف وقوع در گناه به سبب ترک آن، واجب است. ازدواج به لحاظ کسی که با او پیوند زناشویی بسته می شود یا حرام است مانند ازدواج با محارم یا مکروه است مانند ازدواج با نازا و شرابخوار و یا مستحب مانند ازدواج با زن بکر (دوشیزه)، پاکدامن، فرزندآور و فرمان بردار شوهر. اسباب حرمت ازدواج دو شخص اسباب حرمت ازدواج دو شخص با یکدیگر عبارت است از: ← نسب ...
معنی کلمه ازدواج در ویکی واژه
matrimonio زن گرفتن، شوهر کردن.
جملاتی از کاربرد کلمه ازدواج
بست عقد ازدواج و اتصال با درخشان مهری و تابان مهی
طبع از صبا چو مریم دوشیزه حامل است لابد تولدی کند آخر ز ازدواج
هنگامی که رسول خدا با خدیجه ازدواج کرد، مدتی بعد حاله از دنیا رفت او دو دختر یکی به نام زینب و دیگری رقیه نام داشت و هر دو توسط محمد و خدیجه تربیت شدند و از آنها نگهداری کردند. پیش از اسلام رسم بود هر که را تربیت میکردند، فرزندخوانده میشد.
سه - آن چه جهت زندگانی مشترک در جامعه واجب آمده است چون معاملات، کشاورزی، ازدواج باز پس دادن امانات، و اندرز دادن بیکدیگر و انواع همکاری ها و ستیز با دشمن و دفاع از حریم و حمایت از نواحی. پاره ای از اهل تحقیق گفته اند که: عبادت حق تعالی در سه چیز است.
دوم برای تهنیت دل که او را بامعانی غیب ازدواجی پدید آمده است و معاقده با صفات حمیده کرده در اعلان نکاح سماع سنت است که «اعلنوا النکاح ولوبضرب دف».
و بعد از افلاک، عناصر اربعه یعنی آتش و هوا و آب و خاک پیدا شد، بعد از آن، به امر الله تعالی، کواکب و افلاک عناصر را در هم سرشتند و از ازدواج وامتزاج ایشان موالید پیدا شد یعنی معادن و نبات و حیوان. بعد از این مجموع انسان پیدا شد و هرچه در این عالم پیدا شود به تأثیر کواکب باشد به امر حق تعالی. و کواکب بندگان حضرت اللّه اند که شب و روز مسخر امر اویند و به فرمان او درکارند کقوله تعالی: «والشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره».
غیر بیحاصلی و بوالهوسی هیچ نبود ازدواج من دیوانه و ترتیب دواج
الیزابت از یک سوءقصد جان سالم به در میبرد که شواهدی مبنی بر دخالت ماری گیز در آن وجود دارد؛ پس والسینگهام را میفرستد تا مخفیانه با ماری گینز به بهانه اینکه بار دیگر قصد ازدواج با هنری را دارد، در اسکاتلند ملاقات کند. اما والسینگهام، گیز را در خوابگاهش ترور میکند. وقتی ویلیام سیسیل از او میخواهد که روابط خود را با اسپانیاییها مستحکم کند؛ اما الیزابت او را از سمت خود برکنار کرده و تصمیم میگیرد که از سیاستهای خود پیروی کند.
جودی فاستر دو پسر دارد با نامهای چارلز فاستر (متولد ۲۰ ژوئیهٔ ۱۹۹۸) و کریستوفر کیت فاستر (متولد ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۱)؛ اما هویت پدر فرزندان او نامشخص است. فاستر در سال ۲۰۱۴ با دوستدختر خود، الکساندرا هدیسون ازدواج کرد. رابطهٔ آنها از مهٔ ۲۰۱۳ آغاز شده بود.
از فیلمهایی که وی در آن نقش داشته است، میتوان به هانوسن، فانی و الکساندر، چهره، قربانی، سونات پاییزی، چهرهبهچهره، نگاه خیره اولیس، پس از تمرین، فریادها و نجواها، صحنههایی از یک ازدواج، فلوت جادویی، سبکی تحملناپذیر هستی، نوستالژی، ساراباند، عصر بخیر، آقای والنبری، گاو نر و انتقام اشاره کرد. او بیشتر به دلیل بازی در فیلمهای اینگمار برگمان و آندری تارکوفسکی شناخته میشود.
جسم کل مولود از آنها شده ز ازدواج آن دو این پیدا شده
ذهبی در سال ۱۹۴۶م/ ۱۳۲۵ش ازدواج کرد، ۴ پسر و ۵ دختر داشت. از فرزندانش، موسیالرضا ذهبی به پیشهٔ پدری روی آورد.
ازدواج بوستون نام گونهای از زندگی مشترک است که در سدهٔ ۱۹ و ۲۰ میلادی بین زنان ایالتهای نیو انگلند آمریکا وجود داشته است. در آن زمان برخی زنان برای آنکه استقلال مالی و قانونی خود را حفظ کنند، بهجای ازدواج با مردان ترجیح میدادند با زن دیگری زندگی کنند که این رابطه لزوماً جنسی نبوده است.
نه بهر ایشان بود آفرینش عالم نه بهرایشان بود ازدواج روح و بدن؟
بیر ظریف روحه بیر ظریف جسمی ازدواج قدرتیله قاتمیشدی !!!
و او پیش ازین در عالم ارواح این دو آلت نداشت همچون ملایکه بمقام خویش راضی شده بود و از شمع جلال احدیت بمشاهده نوری و ضوئی قانع گشته که «و ما منا الا له مقام معلوم» و زهره آن نداشت که قدم از آن مقام فراپیش نهد همچون جبرئیل میگفت «لو دنوت انمله لا حترقت». ولیکن چون روح با خاک آشنایی گرفت از ازدواج او با عناصر فرزند نفس پدید آمد.
معمولاً ازدواج مجدد پس از بیوه شدن کم میباشد.
دورفمان در ۶ مه ۱۹۴۲ در بوینسآیرس چشم به جهان گشود. پدرش از اهالی اودسا در اوکراین بود و در دانشگاه اقتصاد تدریس میکرد و مادرش فنی زلوکوویچ از یهودیان رومانی-مولداوی بود. کمی پس از تولد خانوادهاش به آمریکا نقل مکان کردند و او ده سال از دوران کودکی خود را در ایالات متحده گذراند. او و خانواده در سال ۱۹۵۴ به شیلی رفتند. آریل دورفمان پس از حضور در دانشگاه شیلی در سال ۱۹۶۶ با آنگلیکا مالیناریچ ازدواج کرد و در سال ۱۹۶۷ به شهروندی شیلی درآمد به همین خاطر او بیشتر به عنوان یک نویسنده شیلیایی معروف است. در سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۶۹ برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی رفت و سپس به شیلی بازگشت.
برخی ازدواجهای محمد انگیزه سیاسی داشتند و در این مورد به نظر میرسد هدف محکم کردن گره محمد با پدرش ابوبکر بودهاست. کسی که یکی از مهمترین حامیانش بودهاست.
تأیید عمومی ازدواج بین نژادی از حدود ۵ درصد در دهه ۱۹۵۰ به حدود ۸۰ درصد در دهه ۲۰۰۰ افزایش یافت. نسبت ازدواجهای بین نژادی بسته به قومیت و جنسیت همسران بهطور قابل توجهی متفاوت است.