آنالیز

معنی کلمه آنالیز در فرهنگ معین

( آنالیز ) [ فر. ] ( اِ. ) ۱ - عمل تجزیه فیزیکی یا منطقی جسم ، تجزیه . ۲ - شاخه ای از علم ریاضی که به مطالعة رفتار توابع از نظر حد و پیوستگی و مشتق پذیری و غیره می پردازد. ۳ - فهرست بندی داده های یک مسئله و داده های دیگر مربوط به آن و سپس جست و جوی هدف با مشخص کردن

معنی کلمه آنالیز در فرهنگستان زبان و ادب

آنالیز
{analysis} [ریاضی] شاخه ای از علم ریاضی که به مطالعۀ رفتار توابع ازنظر حد و پیوستگی و مشتق پذیری و غیره می پردازد

معنی کلمه آنالیز در دانشنامه آزاد فارسی

آنالیز. آنالیز (analysis)
شاخۀ مهمی از ریاضیات، برای بررسی توابع۱ و تعمیم های آن ها، ازجمله عملگرها۲، تابعک ها۳، و غیره، و مباحث وابسته، با استفاده از روش های حدّی۴. مفهوم حد، ارتباط نزدیکی با مفهوم بی نهایت کوچک دارد و از یک دیدگاه می توان آنالیز را علم بی نهایت کوچک ها نیز نامید. حساب دیفرانسیل و انتگرال۵، حساب وردش ها۶ (تغییرات)، معادلات دیفرانسیل۷، و آنالیز تابعی۸ ازجمله مباحثی اند که در مقولۀ کلی آنالیز قرار می گیرند.

معنی کلمه آنالیز در ویکی واژه

(ریاضی): شاخه بزرگی از ریاضیات که در آن از روش‌های جبر و حساب دیفرانسیل و انتگرال استفاده می‌شود.
(شیمی): تجزیه شیمیایی.
عمل تجزیه فیزیکی یا منطقی جسم، تجزیه.
شاخه‌ای از علم ریاضی که به مطالعه رفتار توابع از نظر حد و پیوستگی و مشتق پذیری و غیره می‌پردازد.
فهرست بندی داده‌های یک مسئله و داده‌های دیگر مربوط به آن و سپس جست و جوی هدف با مشخص کردن مراحلی که باید طی کرد و سرانجام توجیه نتیجه، تحلیل.

جملاتی از کاربرد کلمه آنالیز

دی‌ان‌ای برخی از نمونه‌ها را نمی‌توان با روش‌های معمول جداسازی کرد. نمونه‌های باستانی که دی‌ان‌ای یشان در بخش‌هایی تخریب شده، نمونه‌هایی که در آن‌ها موانعی برای آنالیز وجود دارد (به عنوان مثال نمونه‌های گرفته شده از خاک) یا استخراج دی‌ان‌ای از میکروارگانیسم‌هایی که دیواره سلولی ضخیم دارند (مانند مخمرها) نیازمند روش‌های اختصاصی تر است.
ردیابی یکی دیگر از مسائل مرسوم پردازش تصویر است که در آنالیز تصاویر زیستی نیز مطرح می‌شود. در این مسئله به یافتن روابط بین اجزاء در فریم‌های مختلف یک فیلم پرداخته می‌شود.
مطالعه خود کاردینالیتی به عنوان بخشی از نظریه مجموعه‌ها مطالعه می‌شود. همچنین از آن به عنوان ابزاری جهت استفاده در شاخه‌های ریاضیات شامل نظریه مدل، ترکیبیات، جبر مجرد و آنالیز ریاضی مورد استفاده واقع می‌شود. در نظریه رسته‌ها، اعداد کاردینال تشکیل اسکلتی برای رسته مجموعه‌ها می‌دهند.
یکی از قضایای پرینگشایم که قبلاً طبق ژاک آدامار از سوی امیل بورل ثابت شده بود، بیان می‌کند که سری‌توانی با ضرایب مثبت و شعاع هم‌گرایی معادل ۱، لزوماً در نقطه ۱ دارای تکینگی است. این قضیه در آنالیز ترکیبیاتی و [[قضیه پرون-فربنیوس عملگرهای مثبت در فضاهای برداری مرتب به‌کار می‌رود.
هدف از آنالیز دنباله در زیست‌شناسی در اختیار خود درآوردن یک دی‌ان‌ای یا دنبالهٔ پپتیدی برای تنظیم دنباله، پایگاه‌های دادهٔ دنباله، تحقیقات دنباله‌ای تکرار شده یا دیگر روش‌های بیوانفورماتیکی بر روی یک رایانه است.
از آنجا که گسترش روش‌های با بیشترین خروجی محصول از دنباله ژن‌ها و پروتئین‌ها، نسبت افزایش دنباله‌های جدید به پایگاه‌های داده به صورت پیوسته افزایش می‌یابد. یک چنین گردایه از دنباله‌ها به خودی خود فهم دانشمندان از زیست‌شناسی موجودات زنده را افزایش نمی‌دهند. اگرچه مقایسه دنباله‌ها با عملکردهای شناخته شده با این دنباله‌های جدید یک راه فهمیدن زیست‌شناس آن موجودات زنده‌است که از دنباله‌های جدید می‌آیند؛ بنابراین آنالیز دنباله می‌تواند برای مشخص کردن عملکرد ژن‌ها و پروتئین‌ها به وسیلهٔ مطالعه همانندی بین دنباله‌های مقایسه شده‌استفاده شود. امروزه ابزارها و تکنیک‌های زیادی وجود دارند که مقایسهٔ دنباله‌ها (تنظیم دنباله) را تهیه می‌کنند و محصول تنظیمی را برای فهمیدن زیست‌شناسی آن آنالیز می‌کنند.
یک تابعی است، یعنی چیزی که به عنوان ورودی یک تابع را دریافت کرده و به عنوان خروجی یک عدد، یک کمیت نرده ای ، را برمی گرداند. از دیدگاه آنالیز تابعی ، اصل هامیلتون بیان می دارد که تکامل واقعی یک سیستم پاسخ معادله تابعی زیر است
در سال ۲۰۰۵، تگاسرود، از سوی اتحادیه اروپا، به عنوان یک داروی مورد قبول در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر، پذیرفته نشد و استفاده از آن مردود اعلام گردید. با این وجود این دارو، در ایالات متحده با عنوان زلنورم به بازار عرضه گردید، درحالی‌که تنها عاملی که موجب تأیید آن در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر شده بود، برطرف شدن علائم متعددی از بیماری، از جمله یبوست، درد شکم و نفخ توسط این دارو (البته تنها در زنان) بود. تجزیه و تحلیل‌های بالینی (متاآنالیز) به عمل آمده توسط بنیاد همی‌اری کوکران [که برای تحقیقات پزشکی بر روی هزاران داوطلب تشکیل شده‌است] حکایت از آن داشت که از ۱۷ نفر که با دوز معمول داروی تگاسترود تحت معالجه قرار می‌گیرند، یک نفر درمان خواهد شد.
در سال ۲۰۱۶ یک متاآنالیز بر مبنای مطالعات قبلی منتشر شد که ارتباط میان ماری‌جوانا و روان‌پریشی را نشان می‌داد و همچنین این ادعا را مطرح کرد که میان سطح مصرف ماری‌جوانا و ریسک روان‌پریشی رابطه دوز-پاسخ وجود دارد. بر اساس این مطالعه، ریسک ابتلا به روان‌پریشی در میان مصرف‌کنندگان روزانه ۴ برابر بیشتر است، با این حال این پژوهش نیز رابطهٔ علّی میان میان آن‌ها را مشخص نمی‌کند.
متاآنالیز دیگری در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف ماری‌جوانا فقط در میان افرادی که معیارهای سوءمصرف یا وابستگی به مواد را دارند، می‌تواند ابتلا به روان‌پریشی را پیش‌بینی کند.